Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

vcore studsar i prime95 trots manual vcore i bios.

Permalänk

vcore studsar i prime95 trots manual vcore i bios.

Har min FX-8350 på 4.4GHz just nu och en vcore på 1.348 och i idle är det de den ligger på men so msagt, när jag drar igång prime95 så börjar den studsa mellan ~1.23 och 1.42v.. Jag har stängt av Cool n quiet inställningen osv. Nåt mer jag måste göra?

Mvh

Update: Höjde volten lite till och kör nu 4.6Ghz med 1.464v stabilt men nu hoppar den ner till 0.920 i nån sekund lite då och då.. Kan det vara så att den throttlar? Misstänker av vrm blir varm men cpu kommer bara upp till 54c med h100i. Har även stängt av Core C6, turbo core och C1 strömsparfunktioner.

Permalänk

Lämna cool´n quiet på, slå på LLC(loadline calibration). LLC gör så spänningen blir stabilare, spänningen kan dock öka en aning så du kanske får justera ner den igen efter att ha slått på LLC. När den droppar till 0.920v så tror jag den throttlar. Kollar du temperaturen på kärnorna eller för CPU? C1 funktionen har jag alltid haft på. Har provat utan men har inte märkt någon som helst skillnad i stabilitet.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk

Har också misstänkt att den throttlar.. händer bara i prime annars rullar på med stabil spänning och frekvens när jag spelar (ca 40-50% användning, 45-48c). Kollar temp med hwmonitor. Tror det är moderkortets vram som blir för varm.. hört att det ska va vanligt med ud3 brädor :/

Skickades från m.sweclockers.com