Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Program för att mäta hur mycket data som är skrivet på systemdisken över en dag

Permalänk
Inaktiv

Program för att mäta hur mycket data som är skrivet på systemdisken över en dag

Alltså 24h. Finns det någon bra?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Alltså 24h. Finns det någon bra?

Tack på förhand!

Hard Disk Sentinel visar det via SMART data

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jnsson:

Hard Disk Sentinel visar det via SMART data

Tack! Kan man fixa så att den visar decimal data istället för hexadecimal data?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Tack! Kan man fixa så att den visar decimal data istället för hexadecimal data?

Jag har Pro versionen och då kan jag läsa det i GB eller om det var MB direkt. Kan visa en bild på det imorgon när jag sitter vid den datorn

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Tack! Kan man fixa så att den visar decimal data istället för hexadecimal data?

Kolla under fliken disk performance. Där står det average reads/writes per dag i mb.

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem

Linux
För alla diskar i MB.

awk '/sd/ {print $3"\t"$10 / 2 / 1024}' /proc/diskstats

För totala skrivna bytes på filsystemet. (ff/dd är filsystem/disk)

cat /sys/fs/ff/dd/lifetime_write_kbytes

Windows
Dock ger detta totala värden och inte så detaljerad information som man kanske vill ha.

fsutil fsinfo statistics c:

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Tack! Kan man fixa så att den visar decimal data istället för hexadecimal data?

Så här ser det ut för mig när jag har markerat Total LBA Written i Hard Disk Sentinel:

den visar i MB vad jag kan se. Högerklicka och välj visa bild för större upplösning

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jnsson:

Så här ser det ut för mig när jag har markerat Total LBA Written i Hard Disk Sentinel: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3612052/Screenshot%20(2)....
den visar i MB vad jag kan se. Högerklicka och välj visa bild för större upplösning

Tack men den där blåa linjen får jag verkligen inte fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Tack men den där blåa linjen får jag verkligen inte fram.

Du måste köra med programmet igång varje dag från att du installerade program så kommer den blåa linjen komma efter någon dag. Och så fortsätter det fram tills ominstallation/hårddisk-krasch

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jnsson:

Jag har Pro versionen och då kan jag läsa det i GB eller om det var MB direkt. Kan visa en bild på det imorgon när jag sitter vid den datorn

Direkt hur fungerar det? Kör Trial versionen nu. Finns det inget annat sätt att mäta hur mycket man skriver per dag totalt till systemdisken? Inget program inbyggt i Windows som kan läsa av det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Direkt hur fungerar det? Kör Trial versionen nu. Finns det inget annat sätt att mäta hur mycket man skriver per dag totalt till systemdisken? Inget program inbyggt i Windows som kan läsa av det?

Har man programmet igång så loggar den allt automatiskt. Det är bara att ha det igång. Och nej, finns inget inbyggt vad jag vet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig