Permalänk
Medlem

Micro stutter är inte löst helt och hållet. För dom som sitter med 60 Hz (sitter själv med 60Hz) skärmar och grafikkortet pumpar ut mer än 60 FPS får du rejält med screen tearing/stutter.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oskar5140:

Problemen med microstutter löstes i de nya drivrutinerna och om ts kan vänta ett tag skulle väl priset på 7990 sänkas med en dryg tusing?

Skickades från m.sweclockers.com

Löst? Nja. AMDs fix fungerar endast ifall man kör max 2560x1600 på max 1 skärm. Dessutom fungerar det bara med DirectX 10 o 11.

Skrivet av trickysaer:

I princip alla bench jag sett hittills presterar 690 fortfarande bäst. Däremot så är ett 690 både törstigare och för mer oväsen än 780. Men jag skulle nog också luta åt 780 till trots, framför allt om jag skulle köra sli i framtiden. Däremot kanske dubbla 690's med vattenblock sittkissar på allt annat, men det blir ett ganska törstigt system

Dubbla 690 = 4 GPU = Helvete. Dessutom har man fortfarande bara 2GB minne.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

600- och 700-serien är samma skit, Kepler med 28 nm tillverkningsteknik.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

I princip alla bench jag sett hittills presterar 690 fortfarande bäst. Däremot så är ett 690 både törstigare och för mer oväsen än 780. Men jag skulle nog också luta åt 780 till trots, framför allt om jag skulle köra sli i framtiden. Däremot kanske dubbla 690's med vattenblock sittkissar på allt annat, men det blir ett ganska törstigt system

Ja GTX690 är snabbast för tillfället.

Med tanke på att GTX690 är i genomsnitt 45% snabbare än GTX780 men drar bara mellan 80-100w mer som hösta värde och skiljer bara 8db under full belastning, ingen skillnad i vila samt 2grader mer så tycker inte jag det är något att ta upp igentligen då dom korten är befinner sig i olika klasser,
presterar ett kort ca 45% bättre så får man alltid räkna med mer ström förbrukning från samma arkitektur.

Jag har inte ägt ett GTX690 men ett GTX680 referens o jag tyckte inte det hördes något sålänge man inte la örat imot, GTX690 är bara någon DB högre så det är väldigt tyst för att vara världens snabbste kort.

Ta tex 7970 som bara drar 60watt mindre men är 100% svagare samt låter 3db mer än GTX690

Såklart om man köper ett GTX780 och tänkt sig att köpa ett till GTX780 i framtien för att få 45% mer prestanda än GTX690 + spelar i extrem upplösning är det såklart ett bra val.

GTX690 i SLI är dock inget bra val , jag har kört med ett Quad SLI system och det var med 2st GTX295 Overklock som nästan presterar som ett GTX590 alltså bättre än GTX680, det var för ca 1.5år sedan, prestandan var väldigt bra men fyfan för drivrutins problemen, det fanns några spel som fungerade bra men man fick sitta o byta drivrutiner för var o varannat spel samt så märks verkligen microryckningar ordentligt i Quad SLI system

Skrivet av trickysaer:

Absolut, 2008 var 9800GX2 det fetaste du kunde stoppa i burken och dubbla 9800GT är ju mer än tillräckligt för att köra BF3 i Ultra idag t ex. Utvecklingen har ju dessutom stannat av nästan helt och kommer med största sannolikhet fortsätta i den trenden de närmsta fem-sex åren!

9800GT var inte det fetaste utan det var ett midrange kort som sålde ordentligt, samma klass som GTX460,GTX560,GTX660,GTX760 = mycket prestanda för mindre peng.
9800GX2 var det snabbaste som fanns och kom ut för 5år sedan vilket var 2st 9800GT kort.

Va, nae det stämmer inte alls, inte ens i närheten, 2st 9800GT som presterar likt ett GTX260 216sp som presterar likt ett GTX550ti som presterar likt ett Radeon 7770, och dom skulle klara av BF3 i ultra! knappast, inte nog med att 9800GT i SLI inte är speciellt snabbt det har bara 512mb i minne så det tar slut redan i medel inställning, jag körde BF3 med ett GTX260=9800GX2 i prestanda och man fick spela på medel inställningar för att få det flytande, 2st GTS450 som är ca 30% snabbare än 9800GX2 klarade BF3 på en blandning av medel och high men med ojämn fps..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bulltazar:

Det är inte bara ned klockat utan ett cluster är avstängt, alltså ett strypt Titan, men som sagt så går det att överklocka ett GTX780 till och förbi Titan.

GTX690 är snabbare och ibland en bra bit över GTX780 då det är 2st GTX680 (GTX770) i SLI på en PCB, det är även snabbare än Titan.

I 1920x1080 upplösning är GTX690 41% snabbare än GTX780 och i 2560x1440 47% snabbare i genom snitt så skillnaden kan va stor.

Så länge man inte spelar bra en bit över 2560x1440 så tar inte minnet slut i ett enda spel som finns på ett GTX690 kort, man måste upp i en hög upplösning med mycket AA för att tömma minnet.

Sen så säger vissa att GTX690 är gammalt vilket är lite överdrivet, alla 600 och 700 serien kort bygger på Kepler arkitekturen, det är enbart små förändringar som gjorts mellan 600 och 700 serien, nästan ingen säger att GTX770 är gammalt trots att det är ett GTX680 till 99.9%, hade GTX690 istället kallats GTX790 hade många rekommenderat kortet,många är så namn kåta.

GTX690 är för tillfället det snabbaste kortet som går att köpa från Nvidia.

Den enda nackdelen med GTX690 så länge man inte spelar på en extrem upplösning så minnet tar slut är att det är 2st nedklockade GTX680 kort så det körs i SLI, det är inte mycket problem med SLI när det gäller Nvidias drivrutiner men det kan såklart uppstå i några spel eller med vissa drivrutiner dock sällan.

Så om du kan välja mellan ett GTX780 och ett GTX690 för liknande pris och vill få ut så mycket prestanda du kan så hade jag själv valt GTX690 utan tvekan, om jag däremot tänkt köra med SLI i framtiden eller är i behov av mer än 2GB i minne är GTX780 ett bättre val.

GTX680 SLI presterar ca 12% bättre än GTX690.

Så kan man aldrig säga, inom 10år sägs det att spelen kommer se helt verkliga ut, så det kommer krävas ännu snabbare grafikkort då.

Backar man 6år nu så var Geforce 9800GTX i handlen, det kortet nu presterar bland dom svagaste korten man kan köpa som tex GT620-GT630 och hanterar knappt något modernt spel bra i full hd även om inställningarna är på dom lägsta, så 6år gör massor i datorn världen.

Därimot kan jag tänka mig att spelen går att köra i låg till medel om 6år.

Finns dock ett problem. GTX 690 har bara 2GB vram medan GTX 780 har 3GB. Tycker det är väldigt snålt av Nvidia att bara tillföra 2GB på ett entusiastkort.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

9800GT var inte det fetaste utan det var ett midrange kort som sålde ordentligt, samma klass som GTX460,GTX560,GTX660,GTX760 = mycket prestanda för mindre peng.
9800GX2 var det snabbaste som fanns och kom ut för 5år sedan vilket var 2st 9800GT kort.

Va, nae det stämmer inte alls, inte ens i närheten, 2st 9800GT som presterar likt ett GTX260 216sp som presterar likt ett GTX550ti som presterar likt ett Radeon 7770, och dom skulle klara av BF3 i ultra! knappast, inte nog med att 9800GT i SLI inte är speciellt snabbt det har bara 512mb i minne så det tar slut redan i medel inställning, jag körde BF3 med ett GTX260=9800GX2 i prestanda och man fick spela på medel inställningar för att få det flytande, 2st GTS450 som är ca 30% snabbare än 9800GX2 klarade BF3 på en blandning av medel och high men med ojämn fps..

Oh lord, jag trodde ironin i den var ganska uppenbar?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ehrnholm:

Jag har ett KFA2 gtx 680 OC och jag är väldigt sugen på att testa något nytt och sen köra i SLI.

Inte för att vara sådan, men hur länge sen var det du köpte ditt nuvarande grafikkort? Du måste väl ändå klara dig rätt bra med ett 680..?

Visa signatur

en burk som spelar spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebskiii:

Inte för att vara sådan, men hur länge sen var det du köpte ditt nuvarande grafikkort? Du måste väl ändå klara dig rätt bra med ett 680..?

Klart man klarar sig med ett 680 i alla högsta grad. Men har blivit lite nörd på datakomponenter och vill gärna testa något nytt. Mitt gtx 680 är 1,3 månader gammalt typ

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Antingen stannar du på ditt 680 och köper ett till för SLI.
Eller så köper du ett 780 och nästa gång köptarmen lockar köper du då ett till 780.

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Medlem

Kommer bli att ja köper ett evga gtx 780 och sen ett till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Bulltazar:

Skämt eller? det är väl bland dom sista kort jag någonsin skulle köpa, Coilwine, enorm värme utveckling, drar alldeles förmycket ström samt låter förjävligt.

Jo det är det men det är tyvärr mer drivrutins problem,blir varmare,drar mer ström men struntar man i det så varför inte.

Du låter mer som en fanboy, drivrutinerna är inga problem till AMD och har inte varit på länge. Problemen med 7990 löser man lätt med ett byte av kylare. Då är det ett extremt bra kort och har överlägsen prestanda per krona. Jag förespråkar inte AMD, men de som snackar skit om sådant de inte vet något om är inte väsentligt att höra.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Finns dock ett problem. GTX 690 har bara 2GB vram medan GTX 780 har 3GB. Tycker det är väldigt snålt av Nvidia att bara tillföra 2GB på ett entusiastkort.

Är inte så farligt då ett GTX 690 inte kommer ha problem med vram förutom i några enstaka fall. Det är moddat Skyrim. Inte ens i BF3 på 3 skärmar kommer vram vara ett problem innan GPUerna är för slöa.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kent:

Pixmania är idioter, dessutom lider 7990 grymt mycket av microstutter och coil whine. Presterar bra för pengarna fast nog vettigare att köpa 2 7970 om man vill köra CF.

Köp ett till 680 då. Förstår inte varför man ens övervägar ett 690 ifall man redan har 680 (690 är 2 680 på ett kort med lite lägre klock).

Ska tydligen vara fixat i nästan varenda modernt spel iom. de senaste drivrutinerna som släpptes förra veckan. Däremot fixas inte coilwhine

Skrivet av Superlight:

Micro stutter är inte löst helt och hållet. För dom som sitter med 60 Hz (sitter själv med 60Hz) skärmar och grafikkortet pumpar ut mer än 60 FPS får du rejält med screen tearing/stutter.

Jaså? Källa?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tumnus:

Ska tydligen vara fixat i nästan varenda modernt spel iom. de senaste drivrutinerna som släpptes förra veckan. Däremot fixas inte coilwhine

Jaså? Källa?

Som jag skrev innan är detta fix inte helt 100. Fungerar inte på flera skärmar, upplösning högre än 2560x1600 och inte på DirectX9 spel.

"There are a few restrictions, however: Frame Pacing only works for games using the DirectX 10 or 11 API; DirectX 9 games don't appear to be compatible with the fix. More critically, the maximum resolution supported is 2,560x1,600 on a single display - meaning those who bought a multi-GPU system for high-resolution gaming across multiple monitors will still be left with micro-stutter issues until AMD can add a more comprehensive fix.
"
Källa: http://www.bit-tech.net/news/hardware/2013/08/02/amd-micro-st...

Sedan kan man inte påstå att problemen är löst även om man spelar på en skärm. Visst har det blivit bättre, men 7990 är fortfarande inte i närheten av tex. 690 när det gäller stutter.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ehrnholm:

Klart man klarar sig med ett 680 i alla högsta grad. Men har blivit lite nörd på datakomponenter och vill gärna testa något nytt. Mitt gtx 680 är 1,3 månader gammalt typ

Skickades från m.sweclockers.com

Driver du med mig..? Skiter du pengar eller? För fan, det där är inte att vara ''nörd på datakomponenter''. Det där är allmänt slöseri.

Visa signatur

en burk som spelar spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebskiii:

Driver du med mig..? Skiter du pengar eller? För fan, det där är inte att vara ''nörd på datakomponenter''. Det där är allmänt slöseri.

Aa de gör jag jag har ett jobb antar att du är 13 år och inte ett jobb

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sebskiii:

Driver du med mig..? Skiter du pengar eller? För fan, det där är inte att vara ''nörd på datakomponenter''. Det där är allmänt slöseri.

Dags att kolla upp vilket forum du sitter på?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Dags att kolla upp vilket forum du sitter på?

Hahah xD har du inget bättre för dig xD lol

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ehrnholm:

Hahah xD har du inget bättre för dig xD lol

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut inte. Varför tror du jag hänger här? Att ifrågasätta varför entusiaster köper X grafikkort när man har råd med det är ganska idiotiskt med tanke på att det finns folk på detta forum som sitter med Tre GTX Titans i SLI (Inte för att nämna några namn). Har folk pengar så ska ingen annan sitta och säga att det är slöseri OM nu inte personens förväntningar uppfylls eller om TS ifråga har enkom ställt en fråga.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Absolut inte. Varför tror du jag hänger här? Att ifrågasätta varför entusiaster köper X grafikkort när man har råd med det är ganska idiotiskt med tanke på att det finns folk på detta forum som sitter med Tre GTX Titans i SLI (Inte för att nämna några namn). Har folk pengar så ska ingen annan sitta och säga att det är slöseri OM nu inte personens förväntningar uppfylls eller om TS ifråga har enkom ställt en fråga.

Du säger ju imot dig själv nu ju ?
Du klagar på att ja skiter pengar och sen säger du att de är dumt att köpa 3 titan??? Vi gör va vill med våra pengar. Sluta va avund sjuk

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ehrnholm:

Du säger ju imot dig själv nu ju ?
Du klagar på att ja skiter pengar och sen säger du att de är dumt att köpa 3 titan??? Vi gör va vill med våra pengar. Sluta va avund sjuk

Skickades från m.sweclockers.com

Tror du missuppfattade honom...

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ehrnholm:

Aa de gör jag jag har ett jobb antar att du är 13 år och inte ett jobb

Skickades från m.sweclockers.com

Vad fan har ålder med saken att göra? Jag är 19 bast, har jobb, och bor ensam. Har INGENTING med ålder att göra. Det var en fråga som var relativ gentemot ämnet.

Visa signatur

en burk som spelar spel

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ehrnholm:

Du säger ju imot dig själv nu ju ?
Du klagar på att ja skiter pengar och sen säger du att de är dumt att köpa 3 titan??? Vi gör va vill med våra pengar. Sluta va avund sjuk

Skickades från m.sweclockers.com

Nej. Jag säger bara att eftersom detta är ett entusiastforum så ska man inte gnälla på att vissa vill lägga ut pengar. För ingen gnäller på de med 3x GTX Titan i SLI så varför skulle någon gnälla på att du ev. vill ha två?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nej. Jag säger bara att eftersom detta är ett entusiastforum så ska man inte gnälla på att vissa vill lägga ut pengar. För ingen gnäller på de med 3x GTX Titan i SLI så varför skulle någon gnälla på att du ev. vill ha två?

Men ja gnäller ju inte över något fattar ej vart du vill komma

Skickades från m.sweclockers.com