15,6" allround/spel-laptop med SSD - finns det?

Permalänk
Medlem

15,6" allround/spel-laptop med SSD - finns det?

http://www.inet.se/produkt/1970818/msi-ge60-2oc-014ne

http://www.inet.se/produkt/1970618/asus-g46vw-rog

Båda dessa datorer ser riktigt lockande ut av olika anledningar. Dock saknar båda datorerna SSD, vilket är största anledningen till varför jag inte redan har lagt en beställning.

Jag är inte riktigt säker på vilken typ av laptop jag behöver. Den kommer användas för mestadels surf/streaming, men även några League of Legends- eller DOTA2-matcher då och då. Jag är inte extremt kräsen med inställningar, men vill gärna känna att det flyter på i åtminstone medium settings utan att datorn blir överhettad. Jag misstänker att datorerna jag länkade till är lite overkill för detta syfte. Borde jag kanske satsa på en ultrabook för 9000-12000kr istället? Eller blir de helt enkelt för varma även om man spelar mindre krävande spel, som League of Legends?

Det ultimata skulle vara en smidig, balanserad laptop i 13 eller 15 tum med SSD. Det gör inget om prestandan är sämre än på de jag länkade till, så länge resten känns bra.

Permalänk

Gör som jag; vänta på den här som ska komma till Sverige i september
http://www.msi.com/product/nb/GE60-2OE.html#specification

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Fractal Design Define R3] - [Corsair HX 650W 80+Bronze] - [MSI Z77A-G43] - [Intel Core i5 3570K@3.4GHz] - [Cooler Master Hyper 212 EVO] - [Gigabyte GTX 670 Windforce OC] - [4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz] - [Corsair Force 3 SSD 120GB] - [2TB WD Green]

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köpa en ssd och sätta in och sätta hddn i ett externt kabinett

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CRHASH:

Varför inte bara köpa en ssd och sätta in och sätta hddn i ett externt kabinett

Går det att göra detta enkelt på ASUS-datorn utan att förlora garantin? I så fall, skulle någon kunna länka en prisvärd SSD (128 eller 256 gb) att köpa till, gärna från www.dustinhome.se eftersom jag antagligen kommer att beställa där ifrån. Är det samma formfaktor som SSD till stationära?

Finns det sen något enkelt sätt att föra över allt från "gamla" hårddisken till SSD:n jag sätter in?

Det var ingen dum idé. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mjeuuu:

Går det att göra detta enkelt på ASUS-datorn utan att förlora garantin? I så fall, skulle någon kunna länka en prisvärd SSD (128 eller 256 gb) att köpa till, gärna från www.dustinhome.se eftersom jag antagligen kommer att beställa där ifrån. Är det samma formfaktor som SSD till stationära?

Finns det sen något enkelt sätt att föra över allt från "gamla" hårddisken till SSD:n jag sätter in?

Det var ingen dum idé. Tack för tipset!

Jag har inte köpt det själv men Intels SSD-diskar kommer med något program som kan klona hårddiskar. Köp en egen kabinett till så du kan ansluta SSD-n till något USB-uttag då du ska klona hårddisken. Jag Köpte en Samsung 840 och använde något gratisprogram då jag klonade hårddisken, funkade bra för min del.
Om du ska skicka in den på reparation behöver du byta tillbaks till den gamla hårddisken, då ska garantin inte vara något problem.

Det finns två tjocklekar på SSDs, 7 mm och 9,5 mm. På vanliga datorer funkar båda, sålänge man sätter in dem i behållaren (i brist på bättre ord). Den tunnare är framtagen för tunna laptops. Själv har jag en tunnare men det funkar som sagt med vilket som.

edit: Du, det ingår ett kloningsprogram för Samsungs SSDs också. Då jag kollade på programvaran som ingick då jag köpte disken (Samsung SSD Magician) så ser jag nu att det finns.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen, skönt att veta att det är ett alternativ.

Jag har även kollat in denna från MSI:

http://www.inet.se/produkt/1970819/msi-ge70-2oe

Nu är jag så långt från ultrabooks man kan komma, men jag tycker den ser lockande ut. Är den värd det priset eller finns det bättre? Har jag förstått det rätt att det är en separat (dvs "riktig") SSD och en vanlig mekanisk hårddisk i datorn? Dvs jag själv väljer vad som ska ligga på SSD:n?