Piratpartiet anmäler IT-ministern för upphovsrättsbrott

Permalänk
Medlem

Vad hon gjorde var inte det copyright "Fair use"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Säg det till Microsoft.

Vilket hyckleri? Har jag missat nyheten där folk blivit stämda pga. att de länkat bilder från Google? Om inte så är det inget hyckleri. Hade däremot IT ministern laddat ner film/spel så hade jag förstått denna anmälan men nu är den bara löjlig..

Det framgår ju tydligt i artikeln att PP anmäler just pga att lagen är så löjlig och vill belysa problemet.

Citat:

Piratpartiet vill belysa problematiken genom att att polisanmäla IT-ministern Anna-Karin Hatt för att ha delat upphovsrättsskyddade verk på Instagram.

Permalänk
Medlem

kan hon inte få 2 års fängelse plix

Permalänk
Medlem

GO GO PP!!

Permalänk
Medlem

Det är sådan här uppmärksamhet ett litet parti behöver. Mer sånt!

Inga överförfriskade metallrörsviftande män i sikte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av upr0426:

Vad hon gjorde var inte det copyright "Fair use"

Blanda inte ihop Amerikanska lagar med Svenska.

Det finns ingen citat rätt för bilder i Sverige, inte enns ljud, allt du har är för text.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

Rätt!

Visa signatur

Jag äger ett Oculus Rift DK2!
Dator:
i7-4790K@4.7GHz med Noctua NH-U14S | ASUS Z97-A | ASUS R9 290X | Samsung 840 Pro 128gb | Western Digital Red 3TB | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Måste inte den som faktiskt äger upphovsrätten eller av den utsedd part anmäla brottet? Känns som att Piratpartiet missat något väsentligt här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

För att de bevisar hur absurd lagstiftningen är?

För att det anmäler något som knappast är ett brott ens med nuvarande lagstiftning?

Skrivet av Ozzed:

Bra gjort. Samtidigt som det visar på hyckleriet det här samhället håller på med. Jag anser att om INTE polisen tar tag i det här så bör det ses som en signal att det är fritt fram att begå upphovsrättsbrott.

Som sagt, är detta verkligen ett upphovrättsbrott? Och vad är det potentiella straffet? Rent generellt tycker jag att det verkar som att de flesta här klagar på att det läggs tid/pengar på att jaga pirater, blir det inte lite dubbelmoral i detta fallet?

Skrivet av flashen:

De har min röst... Igen

Av alla saker att tänka på när man väljer parti så väljer du parti pga av att det gör en polisanmälan av något som knappast ens är ett brott? Bra prioritering!

Permalänk
Skrivet av pojke:

Måste inte den som faktiskt äger upphovsrätten eller av den utsedd part anmäla brottet? Känns som att Piratpartiet missat något väsentligt här...

"Om" upphovsrätts ägaren inte är i livet längre då? Fritt fram?

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Skrivet av pojke:

Måste inte den som faktiskt äger upphovsrätten eller av den utsedd part anmäla brottet? Känns som att Piratpartiet missat något väsentligt här...

Dom vill ju inte få henne fälld, dom vill ju bara visa hur dum lagen är.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Kanske borde fokusera på att bredda sin politik ist?

Med tanke på hur mycket energi som behövs läggas på en polisanmälan är jag övertygad om att det var allt de hann med i år.

[/sarkasm]

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

"Om" upphovsrätts ägaren inte är i livet längre då? Fritt fram?

Upphovsrätt ärvs. Som längst dock i 70 år efter upphovsrättsägarens död. (Det var ett tag sedan jag pluggade detta, så vill någon slå mig på fingrarna om det exakta årsantalet så varsågod.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Som sagt, är detta verkligen ett upphovrättsbrott? Och vad är det potentiella straffet? Rent generellt tycker jag att det verkar som att de flesta här klagar på att det läggs tid/pengar på att jaga pirater, blir det inte lite dubbelmoral i detta fallet?

Vem har dubbelmoral? Jag tycker att upphovsrättsintrång för privat bruk bör avskaffas men om vi skall ha lagar så måste väl polisen se till att de efterlevs, även i de fall där de inte får betalt av upphovsrättslobbyn för att prioritera fall enligt deras önskelista, eller tycker du vi skall ha en upphovsrättslagstiftning som särbehandlar folk?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pojke:

Upphovsrätt ärvs. Som längst dock i 70 år efter upphovsrättsägarens död. (Det var ett tag sedan jag pluggade detta, så vill någon slå mig på fingrarna om det exakta årsantalet så varsågod.)

Tror det är 70 (eller 90?) år från det att verket skapas. Inte alls speciellt säker på detta dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vem har dubbelmoral? Jag tycker att upphovsrättsintrång för privat bruk bör avskaffas men om vi skall ha lagar så måste väl polisen se till att de efterlevs, även i de fall där de inte får betalt av upphovsrättslobbyn för att prioritera fall enligt deras önskelista, eller tycker du vi skall ha en upphovsrättslagstiftning som särbehandlar folk?

Så, vi tycker då att det inte är ok att jaga pirater, så länge det inte är en politiker som lag upp en bild på instagram, då är det helt ok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Så, vi tycker då att det inte är ok att jaga pirater, så länge det inte är en politiker som lag upp en bild på instagram, då är det helt ok?

Vad är svårt att förstå? Jag tycker inte om nuvarande lagar men jag tycker att de lagar som röstats fram demokratiskt skall följas.

Vi tar det igen: Jag ogillar den nuvarande lagen om upphovsrätt, men jag tycker att lagar skall följas, även de som jag ogillar, så därför är det knappast frågan om någon dubbelmoral från min sida.

Om vi däremot ser till polisen, som säger att lagen är lika för alla men i praktiken visar med all önskvärd tydlighet att så är det inte... DET tycker jag är dubbelmoral.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Kanske borde fokusera på att bredda sin politik ist?

Det har de gjort i mer än ett år, det kan du se här:
http://breddning.piratpartiet.se/

Piratpartiets politik sammanfattad:
http://upphovsretratt.blogspot.se/2013/08/piratpartiets-polit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad är svårt att förstå? Jag tycker inte om nuvarande lagar men jag tycker att de lagar som röstats fram demokratiskt skall följas.

Vi tar det igen: Jag ogillar den nuvarande lagen om upphovsrätt, men jag tycker att lagar skall följas, även de som jag ogillar, så därför är det knappast frågan om någon dubbelmoral från min sida.

Om vi däremot ser till polisen, som säger att lagen är lika för alla men i praktiken visar med all önskvärd tydlighet att så är det inte... DET tycker jag är dubbelmoral.

Det som är svårt att förstå är att man i ena andetaget tycker att det läggs för mycket tid/pengar på att jaga pirater, sedan i andra andetaget så beklagar man sig över att polisen troligen kommer att ignorera något som knappast ens är ett brott mot existerande lagar. Men tydligen så ska man särbehandla politiker? Eller menar du att polisen bör jaga alla som eventuellt lägger upp bilder de inte äger rättigheter till? ...tydligen svårt att se ironin där?

Hoppas att de flesta faktiskt inser att om rättsväsendet inte jagar folk när de lägger upp bilder så bör de kanske inte göra det i detta fallet heller, speciellt då det är ytterst tveksamt om det verkligen är ett brott? Hade de använt piratade bilder i tex reklamsammanhang så tycker jag man borde sätta dit dom, detta är ju bara löjeväckande. De enda som tycker att detta är bra är de som redan är frälsta, alla andra tycker bara att det är löjligt och blir om möjligt ännu mer obenägna att rösta på piratpartiet.

Hoppas också att man också inser att det är en helt annan sak ifall det visar sig att en politiker tankar pirattorrents från piratebay. Jagar man privatpersoner för en sak så bör man även jaga politiker, är det inget man jagar privatpersoner för bör man inte heller jaga politiker.

Edit: Läste just om ditt inlägg, du VILL alltså att polisen jagar pirater då det är så lagstiftningen är just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Det som är svårt att förstå är att man i ena andetaget tycker att det läggs för mycket tid/pengar på att jaga pirater, sedan i andra andetaget så beklagar man sig över att polisen troligen kommer att ignorera något som knappast ens är ett brott mot existerande lagar. Men tydligen så ska man särbehandla politiker? Eller menar du att polisen bör jaga alla som eventuellt lägger upp bilder de inte äger rättigheter till? ...tydligen svårt att se ironin där?

Hoppas att de flesta faktiskt inser att om rättsväsendet inte jagar folk när de lägger upp bilder så bör de kanske inte göra det i detta fallet heller, speciellt då det är ytterst tveksamt om det verkligen är ett brott? Hade de använt piratade bilder i tex reklamsammanhang så tycker jag man borde sätta dit dom, detta är ju bara löjeväckande. De enda som tycker att detta är bra är de som redan är frälsta, alla andra tycker bara att det är löjligt och blir om möjligt ännu mer obenägna att rösta på piratpartiet.

Hoppas också att man också inser att det är en helt annan sak ifall det visar sig att en politiker tankar pirattorrents från piratebay. Jagar man privatpersoner för en sak så bör man även jaga politiker, är det inget man jagar privatpersoner för bör man inte heller jaga politiker.

Edit: Läste just om ditt inlägg, du VILL alltså att polisen jagar pirater då det är så lagstiftningen är just nu?

Nej Du förstår inte Vad jag menar

Jag anser att om lagar är formulerade på ett visst sätt så bör de följas. Att man inte i normalfallet "sätter dit" folk beror troligtvis på att ingen anmäler brottet i fråga då de inte bryr sig. Men om det kommer in en anmälan om brott, och det faktiskt är ett brott, så skall det utredas, punkt. Annars får vi ett samhälle där polisen själva bestämmer vilka brott som egentligen är brott. Det är fel. Om något är brottsligt skall man också straffas för det om någon anmäler en och man döms skyldig. Annars blir det ju rena rama villda västern.

Jag tycker inte att det BORDE vara brottsligt, men när det nu är det och någon har gjort en anmälan så får de i alla fall ta och utreda det hela.

Edit: Läste just din edit. Ja. Lagar skall följas. Om någon anmäls för ett brott bör det utredas och om det är brottsligt så ska man straffas.

Jag vill att lagen ändras, men sålänge den är i kraft så måste den såklart följas om vi skall ha ett fungerande samhälle. Om det är så att vissa typer av brott ignoreras när de anmäls så sänder det fullkomligt fel signaler och ingen kan lita på något.

Då vi inte övervakas av staten kan de såklart inte ta reda på alla brott som begåtts, men få saker är en bättre indikator på att ett brott möjligen har begåtts än när en anmälan om brott kommer in, och då måste de ju agera.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Piratpartiet visar bara mer och mer vilket tramsparti de är.

Visa signatur

Chassi:Corsair 350D Processor: i7 4770k Grafikkort:Zotac GTX 780 Moderkort:Asus Maximum Vi Gene (mATX) Nätaggregat:Corsair TX 850 Processorkylning:Corsair h100i Minnen:Corsair Vengeance 1600mhz Lagring:120GB Kingston ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kartexo:

Piratpartiet visar bara mer och mer vilket tramsparti de är.

Genom att belysa luddiga lagar?

Permalänk
Medlem

Win win är det ju. Om hon polisanmälts men dom inte tar upp det trots att det är ett brott har man bevisat att det ändå inte är ett brott att visa upphovsrättskyddat material. Om det tas upp i domstol och hon släpps fri, så har man också bevisat att lagen inte gäller. Om hon fälls i domstol behöver regeringen utforma en plan för att bygga ut Sverige till ett enda stort fängelse och det kommer ju aldrig hända eftersom dom knappt kan hålla sig vakna under debatterna.

Permalänk
Medlem

Det som är svårt att fatta med svensk politik är att man kan få två månaders fängelse för misshandel och som lägst sex månader för sexuellt tvång men hela två år för piratkopiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej Du förstår inte Vad jag menar

Jag anser att om lagar är formulerade på ett visst sätt så bör de följas. Att man inte i normalfallet "sätter dit" folk beror troligtvis på att ingen anmäler brottet i fråga då de inte bryr sig. Men om det kommer in en anmälan om brott, och det faktiskt är ett brott, så skall det utredas, punkt. Annars får vi ett samhälle där polisen själva bestämmer vilka brott som egentligen är brott. Det är fel. Om något är brottsligt skall man också straffas för det om någon anmäler en och man döms skyldig. Annars blir det ju rena rama villda västern.

Jag tycker inte att det BORDE vara brottsligt, men när det nu är det och någon har gjort en anmälan så får de i alla fall ta och utreda det hela.

Edit: Läste just din edit. Ja. Lagar skall följas. Om någon anmäls för ett brott bör det utredas och om det är brottsligt så ska man straffas.

Jag vill att lagen ändras, men sålänge den är i kraft så måste den såklart följas om vi skall ha ett fungerande samhälle. Om det är så att vissa typer av brott ignoreras när de anmäls så sänder det fullkomligt fel signaler och ingen kan lita på något.

Då vi inte övervakas av staten kan de såklart inte ta reda på alla brott som begåtts, men få saker är en bättre indikator på att ett brott möjligen har begåtts än när en anmälan om brott kommer in, och då måste de ju agera.

Trevligt med ett välformulerat svar i en tråd som denna, brukar tyvärr lysa med sin frånvaro

Kan tänka mig att detta (om det ens är ett brott mot upphovrättslagen) anses så ringa att det inte har någon straffrättslig påföljd, då kommer polisen att lägga ner utredningen direkt, ingen poäng att lägga resurser på något som inte leder till något straff. Däremot finns det antagligen en teoretisk möjlighet att upphovsmannen stämmer civilrättsligt för att få ersättning, men även där är det knappast troligt att man får igenom något då det nog får anses vara privat användning av bilden vilket inte är ett brott om jag förstått det rätt.

Marknadsavdelningen på mitt jobb fick dock en räkning av en bildägare med bildkostnad plus diverse straffavgifter då de på vår hemsida lagt upp en en bild på en svensk flagga de plockat från google images...bara att betala och se glad ut och lära sig att leta bilder som är gratis OCH lagliga framöver

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Fast hälften av deras exempel är inte ens gråzon utan helt uppenbart lugnt. Så ska de göra PR-kupp kan de väl göra det ordentligt och använda något som faktiskt bevisar deras poäng. Det är en sjukt dåligt genomförd kupp från grunden. Vi de skapa debatt så får de ju lyfta fram något som faktiskt går att debattera. Nu blir det bara fånigt för det är en så sjukt desperat manöver av piratpartier.

Håller med om att det är fånigt, och som jag skrev tidigare så är det PR för dem, men eftersom de flesta svenskar förmodligen inte är speciellt insatta i den exakta lagstiftningen, och detta får dem iallafall (förhoppningsvis) att tänka efter lite om vad de faktiskt tycker om den.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kartexo:

Piratpartiet visar bara mer och mer vilket tramsparti de är.

Och det gör INTE tex. MP varje gång de öppnar käften?

Permalänk
Skrivet av sirnicke:

Piratpartiet blir helt plötsligt en het kandidat till priset för årets tramsparti!

Skrivet av Kartexo:

Piratpartiet visar bara mer och mer vilket tramsparti de är.

Det är en principfråga, dom vill visa med etablissemangets egna medel (dvs lagstiftningen) hur pass utdaterade och dåligt anpassade lagarna är för dagens IT-samhälle. Nu förespråkar jag inte blint piratande, lagstiftning behövs och upphovsrättsfkydd lika så men det måste anpassas för nutiden, storföretag håller för stor makt med antipiratbyrån, IPRED och polisen som sina hejdukar. Om hon faktiskt skulle bli åtalad för detta så vore det nog det mest underbara som skulle kunna inträffa under 2013 fast det lär ju knappast hända, hon är ju trots allt politiker och vi vet ju alla att dom ALLTID står över lagen.

Skrivet av pojke:

Måste inte den som faktiskt äger upphovsrätten eller av den utsedd part anmäla brottet? Känns som att Piratpartiet missat något väsentligt här...

Jag är inte säker hur lagen säger här men det kan ju vara så att när någon bevittnar ett brott så kan/bör denna anmäla, oavsett om vittnet också är offret. Någon med skolad kanske kan uttala sig?

Permalänk
Medlem

Många verkar tycka att det knappt är ett brott man klart och tydligt inte får använda andras material utan att få tillstånd. Jag ser inget knappt i det här. Ärligt talat är lagar som mjukvara 1 eller 0, av eller på, eller rätt eller fel. Tycker det är bra att upplyser det här

Däremot kan jag tycka att lagen är löjlig på vissa delar.

Permalänk
Medlem

polisen kommer väl göra sitt, frågan är ju bara om upphovsrättsinnehavarna vågar driva en rättsprocess mot en minister...

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM