Guide: Ljudlös HTPC med prestanda som räcker och blir över för film/webben

Permalänk
Medlem
Skrivet av MAESTRO1:

OK! Tack för svar, avvaktar helt enkelt då! Läst i andra trådar att i3 (oavsett variant) är overkill om man enbart är ute efter en HTPC lösning, har du något där att tillägga?

Hej! Menade du verkligen i3 nu? Eller menade du egentligen i5? Jag skulle påstå att i3 är den perfekta avvägningen mellan värmeutveckling och prestanda och pris. Jag skulle inte bygga en HTPC med en sämre processor iaf. Om man flyttar upp ett snäpp till i5 så får man mer värme och något bättre prestanda. Det ÄR overkill om man bara skall ha burken till HTPC. men om man köper en NUC för att köra photoshop eller lättare videoredigering då är det en annan sak (och en annan tråd för den delen)

//Hans

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Medlem
Skrivet av DiSNEYN:

Hej! Menade du verkligen i3 nu? Eller menade du egentligen i5? Jag skulle påstå att i3 är den perfekta avvägningen mellan värmeutveckling och prestanda och pris. Jag skulle inte bygga en HTPC med en sämre processor iaf. Om man flyttar upp ett snäpp till i5 så får man mer värme och något bättre prestanda. Det ÄR overkill om man bara skall ha burken till HTPC. men om man köper en NUC för att köra photoshop eller lättare videoredigering då är det en annan sak (och en annan tråd för den delen)

//Hans

Nope, menade i3 En del syftar på att Celeron versionen räcker gott och väl, i5 är uteslutet för mig i en HTPC lösning (även om det är en jäkla fin processor).

Visa signatur

Intel Q6600 2,4 @ 3,2Ghz. 5GB DDR2. Gigabyte GA-P35-DS4. Gigabyte GTX 460 1GB. Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MAESTRO1:

Nope, menade i3 En del syftar på att Celeron versionen räcker gott och väl, i5 är uteslutet för mig i en HTPC lösning (även om det är en jäkla fin processor).

Jag tycker det är perfekt med en i3, så länge den har ett hd4000 åtminstone. Jag har insett att jag använder min HTPC till lite mer än enbart film. Surfar en del på den och jag lirar ff7 på den med en xbox 360 kontroller. Sedan är de rätt skönt att ha marginaler. Tycker iaf i3 känns rätt perfekt och prisvärd om man vill ha ett otroligt svalt och snabbt system.

Men allt detta är såklart personliga preferenser, det finns ju inte direkt något som är rätt eller fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av MAESTRO1:

Nope, menade i3 En del syftar på att Celeron versionen räcker gott och väl, i5 är uteslutet för mig i en HTPC lösning (även om det är en jäkla fin processor).

Jag skulle aldrig bygga en HTPC med en sämre processor än i3 om du går ner till celeron så blir ju resten av datorn seg inkl operativet segt. Sedan så vill man ju ha lite prestanda till godo om man vill se videofiler som inte grafikkortet klarar av att accelerera... Förstår du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Medlem
Skrivet av DiSNEYN:

Jag skulle aldrig bygga en HTPC med en sämre processor än i3 om du går ner till celeron så blir ju resten av datorn seg inkl operativet segt. Sedan så vill man ju ha lite prestanda till godo om man vill se videofiler som inte grafikkortet klarar av att accelerera... Förstår du?

Skickades från m.sweclockers.com

Vilka krävande video-format klarar inte en GPU av att accelerera? Jag kör i5 enbart för att jag ska kunna kompilera XBMC direkt på HTPC, annars hade jag klarat mig med en Celeron.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Vilka krävande video-format klarar inte en GPU av att accelerera? Jag kör i5 enbart för att jag ska kunna kompilera XBMC direkt på HTPC, annars hade jag klarat mig med en Celeron.

Ja nu minns jag inte exakt vad formatet hette men minns att det var någon amnie(eller hur det stavas) serie. Japansk tror jag. Men i vilket fall, även om de allra flesta formaten kan accelereras så finns det ingen anledning att snåla på just processorn. Hellre en lite för snabb maskin än en långsam. Speciellt om man kommer på efter ett tag att man kanske vill köra en web-server, switch King server, logitech media server, ghostskript osv osv.

Som någon annan skrev så kom han på sig själv att han idag använder HTPCn till så mycket mer än att kolla på film.

Celeron duger fint om man BARA skall köra xbmc och dvd samt enklare applikationer och inget mer men räkna då med slöare responstider för allt och inget utrymme att köra mera saker..

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Vilka krävande video-format klarar inte en GPU av att accelerera? Jag kör i5 enbart för att jag ska kunna kompilera XBMC direkt på HTPC, annars hade jag klarat mig med en Celeron.

Jag har skrivit om det flera gånger bak i tråden. Men de heter helt enkelt 10-bitars h264, prova rulla de i 1080P på en celeron. Jag har inte provat själv men jag vet min gamla nvidia ion burk fixade 1fps.. medans allt annat på den burken rullade på normalt. De går inte gpu accelerera i dagsläget. Det är dessutom inte bara anime som släpps i detta format utan även lite serier och annat också men de är så klart inte i majoritet men de finns ju en risk att de blir de.

Går alltid att sitta å encoda om allt om man orkar, eller sätta upp en transcode server, men de skulle inte jag orka.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Hi10P används bara som sagts för anime, och såvitt jag vet så säger reglerna att x264 ska encode'as med 8-bit depth och att det skulle ändras i framtiden har jag svårt att tro.

Från http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Hi10P

Citat:

A safe bet would be at least a Core 2 Duo/Celeron G530 processor (or equivalent AMD) or higher

Antar att dagens Celeron som är snabbare än G530 inte skulle ha några problem med Hi10P

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Hi10P används bara som sagts för anime, och såvitt jag vet så säger reglerna att x264 ska encode'as med 8-bit depth och att det skulle ändras i framtiden har jag svårt att tro.

Från http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Hi10P

Antar att dagens Celeron som är snabbare än G530 inte skulle ha några problem med Hi10P

Ok. Det är ju bra. Men återigen så vill iaf jag ha lite utrymme när det gäller prestanda att växa med min HTPC. Jag kör ju som sagt annat i bakgrunden som switch King server/Client, logitech music server, ghostskript, Autoit, tellstick osv osv.

När det bara skiljer 1000 kr så är valet för mig iaf enkelt.
Minst en i3:a. Skulle helst vilja ha en i5a just för att vara ännu mer framtidssäker men de utvecklar för mycket värme, frågan om haswell kommer komma i en passiv version med i5. Annars blir det en i3 med passivt kylning.

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Medlem

Jag kör min i5-2400S passivt, tycker inte den blir speciellt varm.

Är det något som blir vart så är det mitt passiva grafikkort, det har tom bränt av en flatkabel mellan TV-kortet och kortläsaren som råkat touchat kylflänsen...

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Jag kör min i5-2400S passivt, tycker inte den blir speciellt varm.

Är det något som blir vart så är det mitt passiva grafikkort, det har tom bränt av en flatkabel mellan TV-kortet och kortläsaren som råkat touchat kylflänsen...

Shit, de låter ju som de faktiskt kan va rätt farligt. I ett sådant system så skulle jag nog inte känna mig trygg om de inte satt åtminstone en heatpipe ifrån grafikkortet till en större kylfläns. Mitt gamla grafikkort hade denna lösning:

Mitt blev också väldigt varmt men saker smältes inte inne i lådan. Jag köpte för ett par år sedan ett annat kort som såldes passivtkylt, när jag satte in det i min gamla htpc så frös typ datorn och kraschade titt som tätt. Kortet fixade passivtkylning så länge de fanns luftrörelse inne i lådan. Men i min låda va detta i princip obefintligt. I de lägen får man nog överdimisionera kylblocken.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Borde man inte kunna lita på tillverkarnas TDP? Om processorn är specad att max utveckla 55 watt värme, då ska ju de inte spela någon roll om det är en i3, i5 eller i7, så länge de är samma TDP? Sure en i3 blir svalare än en i7 som kör för fullt, men TDP:n bör ju aldrig överstiga 55 watt om detta är vad som intel anger? Eller har jag missuppfattat detta helt?

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Shit, de låter ju som de faktiskt kan va rätt farligt. I ett sådant system så skulle jag nog inte känna mig trygg om de inte satt åtminstone en heatpipe ifrån grafikkortet till en större kylfläns. Mitt gamla grafikkort hade denna lösning:
http://atacom.com/html3/FANV/graphics/FANV_ZALM_80_CA_more.jp...

Mitt blev också väldigt varmt men saker smältes inte inne i lådan. Jag köpte för ett par år sedan ett annat kort som såldes passivtkylt, när jag satte in det i min gamla htpc så frös typ datorn och kraschade titt som tätt. Kortet fixade passivtkylning så länge de fanns luftrörelse inne i lådan. Men i min låda va detta i princip obefintligt. I de lägen får man nog överdimisionera kylblocken.

Jag har faktiskt haft exakt samma eftermonterad kyllösning på en gammal dator.

I min HTPC har jag ett gammalt Sparkle 8600GT, som till synes iaf har en rätt rejäl kylfläns. Färgen på metall-logon är dock borta, antar den bränt upp

HTPC'n är igång 24/7, misstänker att XBMC är rätt krävande för GPU'n både för att rendera interface't och accelerera video - därav värmeutvecklingen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem

Första HTPC

Är så trött på min boxee, så vill bygga en HTPC, tänkte låna tråden för att få hjälp av min set-up.
Kan tillägga att det var ett fler tal år sen jag höll på med PC byggnade och har inte alls koll idag på nya generationers chipsets, processorer mm. Så har jag gjort några rent av korkade val (dyra kontra vad jag får) så får ni gärna säga till.

Hur det ser ut idag:
- Idag har vi boxee för nätverkstream.
- PS3 (kommer bli PS4) för BD/DVD och netflix.
- NAS med media
- HDMI Reciver.

Hur jag vill ha det
- Ljudlös
- Låg temp (osäker på det, följt TS råd)
- Streama ifrån Nätverk och webb (En enhet där av HTPC)
- Konsol får funka som DVD/BD s
- Möjlighet att uppdatera HTPC med BD Spelare.

Så efter att läst TS guide och lite om andra produkter så är detta min lista:

Chassi: Streacom FC8B EVO Svart
Moderkort: Gigabyte GA-Z77N-WIFI, Socket-1155 mini-ITX,
Processor: Intel Core i5-4570S
SSD: Samsung SSD 840 PROSeries
RAM: Kingston DDR3 HyperX blu
Nätagg: Streacom NANO150 PSU Adapter
OS: W7 alt W8 (Vad rekommenderas för att få HTPC och allt att funka?)

Har lite orosmoln:
- har läst att folk har haft problem med nätagget då tillsammans med MSI kortet (varit noggrann att kolla pinns och störm, men man vet aldrig).
- Har inte hittat ett mini-ITX kort med integrerat grafikkort (inte letat så jätte hårt, men de vanliga komplett, webhallen och inet.) funkar kortet bra för stream av ex. Blu-ray 1080/720 filmer?.

Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomhar:

Är så trött på min boxee, så vill bygga en HTPC, tänkte låna tråden för att få hjälp av min set-up.
Kan tillägga att det var ett fler tal år sen jag höll på med PC byggnade och har inte alls koll idag på nya generationers chipsets, processorer mm. Så har jag gjort några rent av korkade val (dyra kontra vad jag får) så får ni gärna säga till.

Hur det ser ut idag:
- Idag har vi boxee för nätverkstream.
- PS3 (kommer bli PS4) för BD/DVD och netflix.
- NAS med media
- HDMI Reciver.

Hur jag vill ha det
- Ljudlös
- Låg temp (osäker på det, följt TS råd)
- Streama ifrån Nätverk och webb (En enhet där av HTPC)
- Konsol får funka som DVD/BD s
- Möjlighet att uppdatera HTPC med BD Spelare.

Så efter att läst TS guide och lite om andra produkter så är detta min lista:

Chassi: Streacom FC8B EVO Svart
Moderkort: Gigabyte GA-Z77N-WIFI, Socket-1155 mini-ITX,
Processor: Intel Core i5-4570S
SSD: Samsung SSD 840 PROSeries
RAM: Kingston DDR3 HyperX blu
Nätagg: Streacom NANO150 PSU Adapter
OS: W7 alt W8 (Vad rekommenderas för att få HTPC och allt att funka?)

Har lite orosmoln:
- har läst att folk har haft problem med nätagget då tillsammans med MSI kortet (varit noggrann att kolla pinns och störm, men man vet aldrig).
- Har inte hittat ett mini-ITX kort med integrerat grafikkort (inte letat så jätte hårt, men de vanliga komplett, webhallen och inet.) funkar kortet bra för stream av ex. Blu-ray 1080/720 filmer?.

Tack för hjälpen.

Två små kommentarer

- Din CPU är socket 1150, och ditt moderkort är 1155. Du ska ha Gigabyte GA-H87N-WIFI till din 4570S (jag har samma moderkort).
- Det är inte moderkortet som har integrerat grafikkort, det är CPU'n - i ditt fall en Intel 4600.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Två små kommentarer

- Din CPU är socket 1150, och ditt moderkort är 1155. Du ska ha Gigabyte GA-H87N-WIFI till din 4570S (jag har samma moderkort).
- Det är inte moderkortet som har integrerat grafikkort, det är CPU'n - i ditt fall en Intel 4600.

Se där, så noga hade jag inte kollat!
Så de kortet du rekade funkar med önskad CPU? CPUn är den för overkill för en htpc? (Läst att i3 kan vara för klen) och är kretsen i CPUn duglig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomhar:

Se där, så noga hade jag inte kollat!
Så de kortet du rekade funkar med önskad CPU? CPUn är den för overkill för en htpc? (Läst att i3 kan vara för klen) och är kretsen i CPUn duglig?

Well, du kommer få olika svar beroende på vem du frågar.

Om du inte vill snåla eller har en tight budget så är det ett bra val, för en HTPC så finns det i princip bara en lämplig Haswell CPU och det är den du valt. Visst är den overkill, men prisskillnaden är inte jättestor och det kan vara skönt att sitta på en arkitektur som inte redan är out-dated när man köper den.

Notera att chassi-leverantören bara rekommenderar CPU'er upp till 65W TDP, vilket begränsar urvalet.

Vad gäller den inbyggda grafiken så finns det olika uppfattningar, jag anser det funkar om man kör windows - men du får läsa på själv för att bilda dig en egen uppfattning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Om du inte vill snåla eller har en tight budget så är det ett bra val, för en HTPC så finns det i princip bara en lämplig Haswell CPU och det är den du valt. Visst är den overkill, men prisskillnaden är inte jättestor och det kan vara skönt att sitta på en arkitektur som inte redan är out-dated när man köper den.

Intel Core i5 4570T tycker jag passar bättre till HTPC
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1963868
Den kan vara svårare att få tag i

Jag kör dem i mitt bygge har ett Gigabyte GA-Z87N-WIFI moderkort
Men Z87 är onödigt kör på H87.

Tänk på att du behöver förlängningskabel till 24 pins kontakten

Permalänk
Medlem

Undra när Intel släpper Haswell i3orna! Skulle inte ha något emot en uppdatering av i3 3225 som drar ännu mindre ström och ännu bättre GPU. Inte för jag egentligen behöver det som det ser ut idag, men för de skulle tillfredställa nörden inom mig, och det skulle vara de nya klockrena att rekommendera till alla som vill bygga nytt.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomhar:

Se där, så noga hade jag inte kollat!
Så de kortet du rekade funkar med önskad CPU? CPUn är den för overkill för en htpc? (Läst att i3 kan vara för klen) och är kretsen i CPUn duglig?

Skulle väldigt gärna vilja veta vad som sänker en i3 3225 cpu som kan anses vara HTPC-ändamål ? Jag tror inte du kommer kunna komma upp med något.

Jag har verkligen provat allt jag kan komma på och hur mycket jag än plågar denna processor så går det inte att få den att gå på knäna! Så jag måste nog säga att jag tror inte du ska lägga så mycket tro på den sida eller var du nur har läst detta. Jag går så långt att kalla de bullshit.

Med det sagt, så finns det ju så klart ett stort intresse i att köra en Haswell processor. Den är ju förhoppningsvis bättre, drar mindre ström och bör ju då även köras svalare. Alltid trevligt att få bättre och snabbare. Självklart skulle även en i7 kunna va intressant. Men jag vill fortfarande gärna se något som kan anses vara HTPC som får en i3 3225 att gå på knäna eller kännas "klen" för jag tror helt enkelt inte på det.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Undra när Intel släpper Haswell i3orna! Skulle inte ha något emot en uppdatering av i3 3225 som drar ännu mindre ström och ännu bättre GPU. Inte för jag egentligen behöver det som det ser ut idag, men för de skulle tillfredställa nörden inom mig, och det skulle vara de nya klockrena att rekommendera till alla som vill bygga nytt.

Jag hade också kunnat tänka mig byta till Haswell, men det kräver ju också nytt moderkort och då blir det direkt lite mer svårmotiverat..

Skrivet av radx:

Skulle väldigt gärna vilja veta vad som sänker en i3 3225 cpu som kan anses vara HTPC-ändamål ? Jag tror inte du kommer kunna komma upp med något.

Det dröjer nog till 4K material blir mer "common", sen tar det väl ett antal år innan det finns TV-apparater som klarar det till en rimlig peng.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Skulle väldigt gärna vilja veta vad som sänker en i3 3225 cpu som kan anses vara HTPC-ändamål ? Jag tror inte du kommer kunna komma upp med något.

Jag har verkligen provat allt jag kan komma på och hur mycket jag än plågar denna processor så går det inte att få den att gå på knäna! Så jag måste nog säga att jag tror inte du ska lägga så mycket tro på den sida eller var du nur har läst detta. Jag går så långt att kalla de bullshit.

Med det sagt, så finns det ju så klart ett stort intresse i att köra en Haswell processor. Den är ju förhoppningsvis bättre, drar mindre ström och bör ju då även köras svalare. Alltid trevligt att få bättre och snabbare. Självklart skulle även en i7 kunna va intressant. Men jag vill fortfarande gärna se något som kan anses vara HTPC som får en i3 3225 att gå på knäna eller kännas "klen" för jag tror helt enkelt inte på det.

Gällande i3an så tror jag dig, läste det någonstans och de är bara vad någon tyckte, där av frågan om den duger eller inte och om det nu är bättre att invistera i i5an när jag bygger en helt ny htpc utan någon grund och slippa "dyrare" uppgraderingar i framtiden.

Gällande i3an vs i5an, antar att i5an är vassare, men hur mycket påverkar det i htpc bygget, där vi bara kommer ha HTPC:
Stream från nätverket (Div film olika kvalitéer och bilder), spotify, div webstreams (Netflix, viaplay, svtplay mm). Inge game inget annat.
Finns det risk för lagg eller liknande med i3an? Är hyfsat kräsen och känslig för lagg mm.

Anledningen är att jag vill veta för att jag har boxee nu som hänger sig titt som tätt, kört lite bärbara datorer (Eeepc) som har funkat men endå börjat lagga och man orkar inte tillslut, så vill ha ett fel fritt tyst system

Ytligare en fråga: Aldrig byggt ett system med passivkylning och när jag byggde min senaste dator för typ 8 år sen så fästes ju processorn med Kylan om jag minns rätt, hur funkar det i ett passivt system? Är det en låsning i moderkortet för processorn eller måste jag köpa en passiv kylare (såg att TS inte hade det i ditt bygge eller missade jag det?) eller monterar jag bara med följande fläkt på processor men kopplar inte in den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomhar:

Ytligare en fråga: Aldrig byggt ett system med passivkylning och när jag byggde min senaste dator för typ 8 år sen så fästes ju processorn med Kylan om jag minns rätt, hur funkar det i ett passivt system? Är det en låsning i moderkortet för processorn eller måste jag köpa en passiv kylare (såg att TS inte hade det i ditt bygge eller missade jag det?) eller monterar jag bara med följande fläkt på processor men kopplar inte in den?

Det chassi som det främst pratas om i denna tråd, Streacom FC8, har en konstruktion där chassits ena sida utgör en kylfläns som ansluts till processorn. Se bilder hos ex SPCR.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomhar:

Gällande i3an så tror jag dig, läste det någonstans och de är bara vad någon tyckte, där av frågan om den duger eller inte och om det nu är bättre att invistera i i5an när jag bygger en helt ny htpc utan någon grund och slippa "dyrare" uppgraderingar i framtiden.

Gällande i3an vs i5an, antar att i5an är vassare, men hur mycket påverkar det i htpc bygget, där vi bara kommer ha HTPC:
Stream från nätverket (Div film olika kvalitéer och bilder), spotify, div webstreams (Netflix, viaplay, svtplay mm). Inge game inget annat.
Finns det risk för lagg eller liknande med i3an? Är hyfsat kräsen och känslig för lagg mm.

Anledningen är att jag vill veta för att jag har boxee nu som hänger sig titt som tätt, kört lite bärbara datorer (Eeepc) som har funkat men endå börjat lagga och man orkar inte tillslut, så vill ha ett fel fritt tyst system

Ytligare en fråga: Aldrig byggt ett system med passivkylning och när jag byggde min senaste dator för typ 8 år sen så fästes ju processorn med Kylan om jag minns rätt, hur funkar det i ett passivt system? Är det en låsning i moderkortet för processorn eller måste jag köpa en passiv kylare (såg att TS inte hade det i ditt bygge eller missade jag det?) eller monterar jag bara med följande fläkt på processor men kopplar inte in den?

Om du har tänkt att spela lite lättare spel på systemet förutom själva HTPC-biten så skulle jag nog rekommendera dig att titta på någon av de nya Haswell processorerna. Vad gäller själva CPU-kraften så finns den där vad gäller i3 3225 men när det kommer till GPU (Grafiken) så är jag osäker på om HD4000 är dulig. Jag har inte provat tillräckligt för att kunna säga detta säkert. Det du tappar om du väljer en billig haswell är att du får något lägre toppfrekvens än i3 3225 men du får istället en betydligt kraftigare GPU-bit vilket lyfter dina spel otroligt mycket skulle jag gissa. Hur ofta brukar exempelvis dagensspel maxa en 2år gammal CPU? I princip aldrig utan det är ofta GPU:n som är flaskhalsen i dessa system. Sedan lär ju en lite frekvenssvagare Haswell processor ändå ha kraft nog för allt som du kan mata den i filmväg ändå. Så just pga dessa bitar så skulle jag som sagt kolla om inte någon av Haswell processorerna är mer lämpliga.

Jag tror inte någon i3 version av Haswell har dykt upp ännu (jag kan ha fel) och de som jag har hittat som har de högsta frekvenser ser ut att ligga runt 84watt TDP. Jag är tveksam till om de skulle funka. Då får du nog ha god ventilation i ditt rum, typ alltid.

Jag skulle nog ha valt någon av dessa processorer: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1963868,1963968

Orsaken till att ovan två är intressanta är för de ligger på max 65 watt TDP. Så värmen är förhoppningsvis inte helt sjukt hög. Sedan har de bägge rätt skaplig frekvens. 4670S ser ut att vara bäst. Du får högre frekvens på GPU:n med den lösningen. Jag har inte själv som sagt testat något HD4600, så jag har ingen egen erfarenhet av GPU:n men det ser ut på nätet som HD4600 erbjuder en helt okej prestandaökning över hd4000 som sitter i förra generationens vasare Ivy bridge processorer.

Sedan finns ju också AMD trinity lösningarna men jag skulle inte själv välja de då TDP:n går genom taket och du kommer förmodligen kunna koka ägg på din HTPC-låda medans du spelar på ett sådant system. Läs lite längre bak i tråden om AMD i fall du funderar på de.

Gällande din sista frågan så ingår allt du behöver när du köper chassit. Du får med kylblock som du fäster på din processor. Kolla på bilderna i början av tråden. Eller dyk in på Streacoms hemsida och spana på lite bilder på FC8:an där.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Klarar era HTPC killa.sampla från Piratebay så räcker de ju långt idag. När 4K filmer blir vanligare så krävs väl Haswell eller separat grafikkort.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon76929:

Klarar era HTPC killa.sampla från Piratebay så räcker de ju långt idag. När 4K filmer blir vanligare så krävs väl Haswell eller separat grafikkort.

Eller en fin AMD-processor.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

En fråga såhär när det redan är för sent eftersom jag redan beställt (Se ett par inlägg ovanför)
Är det någon som vet om moderkortet som jag beställt passar till lådan m.a.p det specifika kylningssystemet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av elit:

En fråga såhär när det redan är för sent eftersom jag redan beställt (Se ett par inlägg ovanför)
Är det någon som vet om moderkortet som jag beställt passar till lådan m.a.p det specifika kylningssystemet?

Skickades från m.sweclockers.com

#13766708

Det ska funka!

Jag behövde en förlängnings kabel till 24 pins kontakten, jag har ett Gigabyte GA-Z87N-WIFI i min burk,

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Om du har tänkt att spela lite lättare spel på systemet förutom själva HTPC-biten så skulle jag nog rekommendera dig att titta på någon av de nya Haswell processorerna. Vad gäller själva CPU-kraften så finns den där vad gäller i3 3225 men när det kommer till GPU (Grafiken) så är jag osäker på om HD4000 är dulig. Jag har inte provat tillräckligt för att kunna säga detta säkert. Det du tappar om du väljer en billig haswell är att du får något lägre toppfrekvens än i3 3225 men du får istället en betydligt kraftigare GPU-bit vilket lyfter dina spel otroligt mycket skulle jag gissa. Hur ofta brukar exempelvis dagensspel maxa en 2år gammal CPU? I princip aldrig utan det är ofta GPU:n som är flaskhalsen i dessa system. Sedan lär ju en lite frekvenssvagare Haswell processor ändå ha kraft nog för allt som du kan mata den i filmväg ändå. Så just pga dessa bitar så skulle jag som sagt kolla om inte någon av Haswell processorerna är mer lämpliga.

Blir inget game, de får PS3/Ps4 utgöra samt bärbar dator.

Tack för de andra svaren också.
Skall kolla på de du förslog också så skall vi se vad det blir Kanske blir den jag byggde ordning ändå, kanske ändrar processor.
För allt jag valt följde TDP kraven på ca 65

Ser ut som den jag har planerat. Hoppas den blir bra, hör av dig med vad du tycker. haha.

Ja kortet ska fungera med lådan, kollade måtten.