Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur får jag filer att automatiskt sparas på HDD och inte SSD?

Permalänk

Hur får jag filer att automatiskt sparas på HDD och inte SSD?

Läget är följande: Har en ny burk med en 120 gigs SSD och en HDD på 1 terabyte, windows 7 är installerat på SSD:n. I och med att SSD:n är så pass liten så vill jag spara så lite som möjligt på den, men problemet är att många program automatiskt sparas i enheten med OS:et. Hur gör jag för att få program att primärt sparas på min HDD?

Permalänk
Medlem

Bra fråga! Vill gärna också veta det, haft SSD+HDD i ett år och vet fortfarande inte...

Visa signatur

Dator 2012- Chassi: Antec Solo 2 Nätagg: OCZ 750w ZT series CPU: intel 3570k Moderkort: Asrock z77 extreme4 RAM: A-DATA 2x8GB SSD: 128GB A-DATA SX900 HDD: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm, DVD-brännare: Plextor PX-L890SA
Skärm: (TV) LG32LS560T @ 32" TGB: Ducky G2pro PTB MX green

Permalänk
Entusiast

Du måste ställa in det individuellt i många program men en bra start är att högerklicka på ett av dina "Librarys", t.ex. Documents och välja properties. Där kan du lägga till en mapp från din HDD och sedan välja den som primär "save location".

Sen får du helt enkelt gå igenom dina program och ve vilka som sparar var, och se om du kan ändra i programmet om det inte följer dina library inställningar

Permalänk
Medlem

Lite oklart vad som menas egentligen, menar du var program installeras, eller menar du var sparfiler configfiler osv sparas.

var ett program installeras kan du självklart välja själv, däremot övriga filer som ett programs chacefiler, sparfiler tempfiler savefiler, styrs av ens av var ens användare ligger.
En del saker som tex allt som ligger i "mina dokument" kan flyttas till annan enhet, filer som ligger i appdata mm är knepigare.

I många program kan man i inställningar styra en del hur temp och catchefiler ska placeras

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Alternativt borde det ju gå att skapa en mapp för Program och en Användarmapp på hårddisken och sen lägga en symlink på default-ställena.

Se bara till att inget innehåll som datorn behöver tillgång till i boot-processen hamnar bakom en symlink.

Permalänk
Medlem

I det flesta program kan du välja vart filer ska sparas.. inställningar och leta... Är det några speciella program du tänkte på?

*Edit
Inte Windows som bestämmer vart det ska sparas utan det specifika programmet..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Du kan ju leka med olika junctions i Windows och lägga några på SSD till HDD.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/NTFS_junction_point

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av tysonayt:

Du kan ju leka med olika junctions i Windows och lägga några på SSD till HDD.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/NTFS_junction_point

Jag tror inte junctions fungerar över olika hårddiskar/SSDer.
Kolla http://en.wikipedia.org/wiki/NTFS_symbolic_link istället.

Permalänk
Medlem

skriv C:\Users\<Användarnamn> i utforskaren. Högerklicka på Mina Dokument och välj fliken Plats för att flytta katalogen till ny plats. Upprepa för andra kataloger, tex musik, bilder och hämtade filer.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon