Uppdatering för Windows XP/Explorer

Permalänk

Uppdatering för Windows XP/Explorer

Hej där, jag har nu tagit upp en gammal dator ur källarn och ominstallerat windows XP på den. Skivan det installerades ifrån är gammal, kanske 2004. Jag har ett gammalt explorer men kan inte uppdatera till nyrare. Misstänker att det är för att jag inte har något service pack, varken 1,2 eller 3. Jag tror i alla fall inte det. Hur får man servicepack 1, 2, 3? Letat på google men inte verkat hitta något riktigt.
Tack på förhand!

Permalänk
Sötast

windows update

Permalänk
Rekordmedlem

Första träffen jag fick när jag sökte på det via Google gick till MS nedladdnnigssida ...;)
http://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=24
Men det går ju att ta det bitvis via win uppdate också om man vill det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Windows update verkar inte fungera, kommer bara till någor forum med massa frågor.
mrqaffe, funkar den till endast en dator? För har andra datorer på närverket, men vill inte ha den där på.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FreakNivez:

Windows update verkar inte fungera, kommer bara till någor forum med massa frågor.
mrqaffe, funkar den till endast en dator? För har andra datorer på närverket, men vill inte ha den där på.

Den länkade MS sidan leder till en "offline fil" du laddar hem med hela sp3, den kan du sedan bränna på cd eller ta via usb eller en disk eller nått annat passande sätt om du laddar hem den via en annan dator, det är sen bara att köra installationen på xp maskinen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakNivez:

Windows update verkar inte fungera, kommer bara till någor forum med massa frågor.
mrqaffe, funkar den till endast en dator? För har andra datorer på närverket, men vill inte ha den där på.

Förmodligen är det inte XP servicepack 3 du har vilket innebär att Microsoft inte längre ger support till din version, ladda ner servicepack 3 och installera det så bör Windows update fungera igen.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

Försökt med service pack 3 och 2, men den vill ha 1:an först. När jag försöker med ettan står det att servern inte svarar. Har ingen aning om vad jag ska göra..

Permalänk
Medlem

För att kunna använda Windows update behöver du ett XP med service pack 3.

Dessa får du i dagsläget installera manuellt.

Först servicepack 2 då den innehåller SP1 också.
Sedan servicepack 3 efteråt.

Därefter kan man uppdatera normalt.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Tackar så mycket! Nu fått ner servicepack 3 och installerar från windows update. Sådana som ni som hjälper som ger glädje till oss med problem, tack!

Permalänk
Medlem

Fan vad perfekt, installera om XP idag på en av kontorets gamla Celeron-datorer och jag fick upp samma problem!
Snacka om perfekt timing!