Piratpartiet anmäler IT-ministern för upphovsrättsbrott

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Japp. Jag tror att PP är tre personer i ett garage.. Självfallet inte. Snarare så att de som kom på denna ide hade gjort det bättre om de faktiskt försökte sträva efter att bredda partiets politik och inte försöka få billig PR.

Billig och effektiv PR, som påpekar hur absurd en lag är ? Mot IT-ministern själv ? Det är ju så politiskt det kan bli, varför ska dom inte använda detta till doms fördel ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Upphovsrätt

Skrivet av sirnicke:

Piratpartiet blir helt plötsligt en het kandidat till priset för årets tramsparti!

Hur "tramsigt" man nu än må tycka om piratpartiets handling så bevisar det ju att lagen inte är utformad efter hur tekniken ser ut idag.
Alla ska följa de lagar vi har, även politiker, i och med att lagen ser ut som den gör idag så är Anna-Karin Hatt handling att "posta" dessa upphovsrättsskyddade verk ett lagbrott och bör anmälas/utredas.

Visa signatur

Game: i7 6700K, 32Gb DDR4, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 284TB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 408TB
Router (pfSense): i3 9100, 16Gb DDR4

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka att detta är ett bevis på hur vissa lagar i Sverige är skapade utan att ha gjort en grundlig efterforskning hur saker verkligen fungerar i den riktiga världen till skillnad från den delvis anarkistiska världen som är the world wide webb.

Det kan bli kul att se utgången av detta, och vilka kommentarer som ministern kommer fälla kring detta.

Visa signatur

()INTEL CORE I7 960 3.2GHZ 8MB()ASUS P6T DELUXE V2 X58()ZOTAC GEFORCE GTX 670 2GB()
()CORSAIR 12GB DDR3 INTEL I7 DOMINATOR GT 2000MHZ()COOLER MASTER SILENT PRO M ATX12V 2.3 850W()

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Kanske borde fokusera på att bredda sin politik ist?

Kanske borde du koncentrera dig på att hålla dig till ett annat parti. Jag har två "enfråges"-parti som jag håller mig till. Vet inte vad jag ska rösta på helt ärligt men PP är ett av partien som borde förtjäna en röst. Efter allt som tjat om Edward Snowden så kanske PP kan vara ett vettigt parti att rösta på.

OnT: Det här va HELT RÄTT att anmäla IT-ministern. Nu visar PP hur jäv*a idiotiskt sjukt lagen (just den) är byggd.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Piratpartiet blir helt plötsligt en het kandidat till priset för årets tramsparti!

Om dom fjantar till det lite till så kommer dom ner i samma klass som moderaterna. Om dom sedan byter namn på partiet efter fantasifiguerer är dom nästan lika illa som kristendemokraterna.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Som sagt, på vilken prejudicerande dom baserar du ditt påstående när det gäller bilder? Och vad är i så fall straffvärdet för att tillgängliggöra en bild?

Vilket påstående tänker du på? Att det rör sig om ett tillgängliggörande till allmänheten? Att det är olagligt att göra så ifall du inte har upphovsrättsinnehavarens tillåtelse? Straffvärdet är inte direkt relevant för mina resonemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

borde anmäla piratpartiet för brott emot demokratin, en majoritet tycker att fildelning ska var lagligt men som vanligt så är det just pengakåta människor som får bestämma.

Ööh va?

*edit* säger inte du har fel utan snarare att jag inte har en aning om vad du säger.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

bra PP, skulle dock aldrig rösta på dem, vänster som de är

Permalänk
Skrivet av jahsoldier:

bra PP, skulle dock aldrig rösta på dem, vänster som de är.

PiratPartiets politik styrs årligen av en digital kongress. Där får varje medlem rätt att säga sin sak. Om vänsterpack sökts sig till PiratPartiet och styrt partiet ditåt när PiratPartiet breddade sin politik är helt möjlig, men jag skulle verkligen inte påstå att det är så.

Allt detta jävla vänster mot höger, vänsterpartier kan skilja sig mer mellan varandra än vad det skiljer sig mellan vänster och höger, det vet du väl? Så varför alltid detta jävla trams? Så fort man säger att man är PiratPartist så säger folk. "JAHA, MEN ÄR DU VÄNSTER ELLER HÖGER?". Som om det vore vilken hockeyklubb man håller på.

Ideologier och idéer kan inte mätas på en skala som vänster och höger. Så enkelt är det inte. Man kan placera ut partier i en cirkel och jämföra.

PiratPartiet är inte vänster, men inte fan är de höger heller, men inte fan är de "center" heller.

Kan alla sluta dela in partier i skalor som vänster och höger, rött och blått, och läsa deras partiprogram istället?

Jag gjorde ett test på vilket parti jag borde rösta på, och svarade på frågor som till exempel riksdagen röstat om, och fick mer än 65 % rätt med Miljöpartiet, och det stämmer eftersom jag är en stor sympatisör av vad Fridolin har att säga, speciellt om skolan. Resten av de rödgröna fick jag runt 30-50 % med. Den rödgröna oppositionens politik skiljer sig alltså åt jävligt mycket, precis varför man inte kan säga "vänster".
Det är helt ologiskt att dela in partier i skalor och bedöma dem för vänster och höger, det är ett stort jävla problem.
De 65 % betyder ingenting, absolut ologiskt att dela in det i skalor för det.

Fick skriva av mig lite nu..

Permalänk
Skrivet av LinusNeuman:

PiratPartiets politik styrs årligen av en digital kongress. Där får varje medlem rätt att säga sin sak. Om vänsterpack sökts sig till PiratPartiet och styrt partiet ditåt när PiratPartiet breddade sin politik är helt möjlig, men jag skulle verkligen inte påstå att det är så.

Allt detta jävla vänster mot höger, vänsterpartier kan skilja sig mer mellan varandra än vad det skiljer sig mellan vänster och höger, det vet du väl? Så varför alltid detta jävla trams? Så fort man säger att man är PiratPartist så säger folk. "JAHA, MEN ÄR DU VÄNSTER ELLER HÖGER?". Som om det vore vilken hockeyklubb man håller på./...

Fick skriva av mig lite nu..

http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6ger%E2%80%93v%C3%A4nster-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jahsoldier:

bra PP, skulle dock aldrig rösta på dem, vänster som de är.

Förutom den lilla detaljen att de är mer ultraliberala än något av partierna på högra skalan som påstår sig vara liberala och sedan bygger upp ett övervakningssamhälle som saknar motstycke

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Blanda inte ihop Amerikanska lagar med Svenska.

Det finns ingen citat rätt för bilder i Sverige, inte enns ljud, allt du har är för text.

Vi har väl inte ens någon digital citaträtt överhuvudtaget i Sverige om jag kommer ihåg rätt.

Permalänk
Medlem

Grejen är också att om någon annan blir åtalad för samma brott så är det bara att hänvisa till denna lagöverträdare. Blir det inget av det här åtalet så sänder det tydliga signaler om att lagen är fel som den är, precis som PP avser med åtalet. Folk klagar på att PP inte breddar sig, men jag anser att det är deras styrka. Andra partier lovar kors och tvärs men kommer alltid bli tvungna att backa om några löften, PP kan knappast backa för då bryter de hela deras kampanj-inriktning. Politiken nuförtiden handlar bara om löften, och jag ser hellre ett parti som håller vad de lovar än ett parti som lovar mer än vad de kan för att få ett övertag i valet. PP kommer att få min röst då de är partiet som i längden kan göra skillnad, kanske inte för Sveriges ekonomi men väl för Sveriges lagstiftning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Så man driver politik som går ut på avskaffande av upphosvrätt, men sedan anmäler man folk som inte bryr sig om upphisvrätt.

Fattar att det är ett PR-stunt, men det är jävligt plumpt.

Visa signatur

"Do not ever say that the desire to "do good" by force is a good motive. Neither power-lust nor stupidity are good motives."
- Ayn Rand

Permalänk
Skrivet av Kingofmoon:

Så man driver politik som går ut på avskaffande av upphosvrätt, men sedan anmäler man folk som inte bryr sig om upphisvrätt.

De har förklarat exakt varför de gör detta:

"Naturligtvis har it-ministern inget att frukta från min polisanmälan. För det är nämligen skillnad på folk och folk. Den särskilda polisenhet som inrättats för att jaga upphovsrättsbrottslingar på nätet, kommer knappast att agera mot en minister. Inte heller kommer de två specialåklagare som justitieministern gett i uppdrag att jaga fildelande ungdomar, att göra något åt it-ministerns brottslighet. Det är bara ”vanliga” svenskar som riskerar att dömas till höga böter och skadestånd för det som ministern ägnar sig åt."

Och det är precis det som är problemet med alla Sveriges moralpanik-lagar: de är ojämlika. Det spelar ingen roll vad du gjort, men det spelar roll vem du är.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Skrivet av Matheeeew:

Haha, så jävla genialt. Jag undrar hur många filmer vår IT-minister har hemma på hårddisken.

Privatkopierade filmer, då förstås

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingofmoon:

Så man driver politik som går ut på avskaffande av upphosvrätt, men sedan anmäler man folk som inte bryr sig om upphisvrätt.

Fattar att det är ett PR-stunt, men det är jävligt plumpt.

Hur ska man annars belysa idiotin i dessa lagar, när inte ens IT-ministern bryr sig om dem? Jag tror att alla som läser denna nyhet förstår att piratpartiet inte vill främja lagen utan tvärtom avskaffa den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pojke:

Upphovsrätt ärvs. Som längst dock i 70 år efter upphovsrättsägarens död. (Det var ett tag sedan jag pluggade detta, så vill någon slå mig på fingrarna om det exakta årsantalet så varsågod.)

Det förekommer att det inte finns några vanliga arvingar (tror inte att allmänna arvsfonden kan ärva upphovsrät men vet inte). Vem som då står för "ägandet" kan man fråga sig men vi har haft populära TV-program som man inte velat visa i TV pga oklart ägandeskap.
Sen står det inget om ministern haft ok från upphovsägarna att visa bilderna eller om piratpartiet har fått jobbet att företrada upphovsrättsägarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zillio:

Kanske borde du koncentrera dig på att hålla dig till ett annat parti. Jag har två "enfråges"-parti som jag håller mig till. Vet inte vad jag ska rösta på helt ärligt men PP är ett av partien som borde förtjäna en röst. Efter allt som tjat om Edward Snowden så kanske PP kan vara ett vettigt parti att rösta på.

OnT: Det här va HELT RÄTT att anmäla IT-ministern. Nu visar PP hur jäv*a idiotiskt sjukt lagen (just den) är byggd.

Bävar för den tanken att PP skulle komma till makten. Skolor och sjukvård skulle falla i glömska för att partiet fokuserar på copyright lagar.

http://www.piratpartiet.se/partiprogram/

Måste säga att de har en uhmm.. bred politik.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vaedehäfömupp:

Privatkopierade filmer, då förstås

Som ligger på hårddiskar som inbringat pengar till Copyswede.

Permalänk

Jag bara måste regga mig

Finns det verkligen inte någon endaste som läst på om hur det fungerar med civilrätt och offentlig rätt?!?

I just det här fallet är det nog inte upp till vare sig polisen eller piratpartiet att avgöra om ett brott begåtts eller inte, det är upp till de som äger upphovsrätten till bilderna, eller någon de utsett att företräda sina intressen. För att ungefär återge vad som står i lagtexten.

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Bävar för den tanken att PP skulle komma till makten. Skolor och sjukvård skulle falla i glömska för att partiet fokuserar på copyright lagar.

http://www.piratpartiet.se/partiprogram/

Måste säga att de har en uhmm.. bred politik.

Riight.
Eller digitalt röstande så att vi kontrollerar riksdagsrösterna samt agendan

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thorleiph:

Jag bara måste regga mig

Finns det verkligen inte någon endaste som läst på om hur det fungerar med civilrätt och offentlig rätt?!?

I just det här fallet är det nog inte upp till vare sig polisen eller piratpartiet att avgöra om ett brott begåtts eller inte, det är upp till de som äger upphovsrätten till bilderna, eller någon de utsett att företräda sina intressen. För att ungefär återge vad som står i lagtexten.

Detta är ett entusiastforum för teknik och inte juridik.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Detta är ett entusiastforum för teknik och inte juridik.

Nähäää, är det? Det hade jag aldrig kunna gissa

Eller jo, det fattar jag nog, det är nog därför jag surfar in här ett par gånger varje dag...

Egentligen är jag nog mest bara sur för att jag tycker att piratpartiet tramsar bort frågor jag tycker är viktiga att debattera. Men det blir egentligen aldrig någon riktig debatt utan bara en massa tjafs om de sakfel de allt för ofta kommer med i sina uttalanden. De borde kunna juridiken kring civilrätt och immaterialrätt som ett rinnande vatten. En outbildad odåga som jag borde inte ha lätt för att vifta bort många deras uttalanden som rent nonsens.

Så, nu känns det ännu lite bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorleiph:

I just det här fallet är det nog inte upp till vare sig polisen eller piratpartiet att avgöra om ett brott begåtts eller inte, det är upp till de som äger upphovsrätten till bilderna, eller någon de utsett att företräda sina intressen. För att ungefär återge vad som står i lagtexten.

Nej. Det är ALLTID upp till polis/åklagare/domstol att avgöra vad som är ett brott.
Vi andra kan endast anmäla vad vi tror kan vara ett brott sen är det upp till
polisen att ta reda på vad det handlar om.

Alla kan alltid anmäla saker man misstänker är ett brott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thorleiph:

Nähäää, är det? Det hade jag aldrig kunna gissa

Eller jo, det fattar jag nog, det är nog därför jag surfar in här ett par gånger varje dag...

Egentligen är jag nog mest bara sur för att jag tycker att piratpartiet tramsar bort frågor jag tycker är viktiga att debattera. Men det blir egentligen aldrig någon riktig debatt utan bara en massa tjafs om de sakfel de allt för ofta kommer med i sina uttalanden. De borde kunna juridiken kring civilrätt och immaterialrätt som ett rinnande vatten. En outbildad odåga som jag borde inte ha lätt för att vifta bort många deras uttalanden som rent nonsens.

Så, nu känns det ännu lite bättre

Jag är nog lika outbildad som dig i frågan, men hur kommer det sig att du tycker att det här är så lätt att vifta bort?
Varför ska inte lagarna som våra politiker har beslutat om över våra huvuden inte än gälla dom politikerna? Eller tycker du verkligen att dom som beslutar om våra lagar inte ska behöva följa dom?
Ska vi upphöja politiker till gudar eller vad är det du menar?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorleiph:

Jag bara måste regga mig

Finns det verkligen inte någon endaste som läst på om hur det fungerar med civilrätt och offentlig rätt?!?

I just det här fallet är det nog inte upp till vare sig polisen eller piratpartiet att avgöra om ett brott begåtts eller inte, det är upp till de som äger upphovsrätten till bilderna, eller någon de utsett att företräda sina intressen. För att ungefär återge vad som står i lagtexten.

Så länge man inte fått godkännande av upphovsrättsmannen har man ingen laglig rätt att sprida eller publicera skyddat material. Fram till dess att man fått godkännande är man olaglig hur man än vänder och vrider på det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaya:

Varför ska inte lagarna som våra politiker har beslutat om över våra huvuden inte än gälla dom politikerna? Eller tycker du verkligen att dom som beslutar om våra lagar inte ska behöva följa dom?
Ska vi upphöja politiker till gudar eller vad är det du menar?

Nu är det väl inte riktigt det det handlar om utan snarare att praxis i dessa fall är att inte så mycket händer förrän någon klagar på att hans (eller hans klients eller liknande) verk används utan tillåtelse. Staten har kanske inte så stort eget intresse av att reda ut vad som egentligen har hänt. Det är ju också lite lurigt att veta hur det faktiskt ligger till utan upphovsrättsinnehavarens inblandning; kanske har han givit tillåtelse?

Permalänk
Skrivet av Maguro:

Så länge man inte fått godkännande av upphovsrättsmannen har man ingen laglig rätt att sprida eller publicera skyddat material. Fram till dess att man fått godkännande är man olaglig hur man än vänder och vrider på det.

Självklart är det så.

Men i detta fall uppstår ju en eventuell tvist mellan den som publicerat och de som fått sina verk publicerade, det är dessa två parter som ska lösa detta. Rättsväsendet kopplas inte inte förrän de misslyckas. Initialt är vare sig polis, åklagare eller piratpartiet part i detta. Som jag ser det försöker bara piratpartiet vinna billiga poäng på folks okunnighet. Det räcker inte riktigt för att de ska få min röst.

Liten korrigering...
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorleiph:

Självklart är det så.

Men i detta fall uppstår ju en eventuell tvist mellan den som publicerat och de som fått sina verk publicerade, det är dessa två parter som ska lösa detta. Rättsväsendet kopplas inte inte förrän de misslyckas. Initialt är vare sig polis, åklagare eller piratpartiet part i detta. Som jag ser det försöker bara piratpartiet vinna billiga poäng på folks okunnighet. Det räcker inte riktigt för att de ska få min röst.

Om det är så att det här räknas som ett Civilrättsligt mål (vilket det mycket väl kan göra, det vet jag ingenting om)
så är det fortfarande så att du kan polisanmäla det, sen är det upp till åklagaren att i så fall säga bu eller bä.