Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

i5-4670S vs i7-4770S

http://ark.intel.com/sv/compare/75049,75124

Ser väldigt likvärdiga ut, men det skiljer en del i CPU-benchmark ca 1000p vs 6000p. Kan verkligen HT göra så stor skillnad? Vad jag ser så är det NÄSTAN det enda som skiljer.

Prisskillnaden är väldigt stor, finns det några tillfällen då i7an är att rekommendera?

Kan man lita på att dessa processorer aldrig kommer över 65 W ?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Nej, HT gör som mest c:a 20% skillnad och det är i extremfall.
För att i7'an skall vara 600% snabbare så krävs nån funktion som i5'an inte har.

Ja du kan vara rätt säker på att dom inte går över 65w.
Antar att du har en klen nätdel ?

Permalänk
Medlem

Vad ska du göra med datorn?

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Nej, HT gör som mest c:a 20% skillnad och det är i extremfall.
För att i7'an skall vara 600% snabbare så krävs nån funktion som i5'an inte har.

Ja du kan vara rätt säker på att dom inte går över 65w.
Antar att du har en klen nätdel ?

SKa vara en väldigt klen nätdel isf

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av Rising_star:

http://ark.intel.com/sv/compare/75049,75124

Ser väldigt likvärdiga ut, men det skiljer en del i CPU-benchmark ca 1000p vs 6000p. Kan verkligen HT göra så stor skillnad? Vad jag ser så är det NÄSTAN det enda som skiljer.

Prisskillnaden är väldigt stor, finns det några tillfällen då i7an är att rekommendera?

Kan man lita på att dessa processorer aldrig kommer över 65 W ?

Varför inte köpa en i5 4xxxk eller i7 4xxxk och stänga av turbo samt klocka ner istället? Borde kosta lika mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Nej, HT gör som mest c:a 20% skillnad och det är i extremfall.
För att i7'an skall vara 600% snabbare så krävs nån funktion som i5'an inte har.

Ja du kan vara rätt säker på att dom inte går över 65w.
Antar att du har en klen nätdel ?

Ursäkta mig. cpubenchmark visar ca 10000 vs 6000, dvs att i7an's S skulle vara 66% snabbare än i5an's S. I7an har förvisso lite mer cash-minne och lite lite högre klockfrekvens.

Prisskillnaden är dock ca 1500:- vs 2400:- dvs 900:-

Skrivet av friskybob:

Vad ska du göra med datorn?

Det blir internet, med ganska många flikar uppe samtidigt ibland. Sidor som visar och uppdaterar aktieindex, hitta kursvinnare. Film och mycket musiklyssnade

Redigerar även mina filmklipp ibland, har kört Moviemaker än så länge.

Vill att det skall gå snabbt och smidigt och finnas kraft så det räcker och blir över. Även om man kör mycket samtidigt

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Skrivet av Rising_star:

Ursäkta mig. cpubenchmark visar ca 10000 vs 6000, dvs att i7an's S skulle vara 66% snabbare än i5an's S. I7an har förvisso lite mer cash-minne och lite lite högre klockfrekvens.

Prisskillnaden är dock ca 1500:- vs 2400:- dvs 900:-

Det blir internet, med ganska många flikar uppe samtidigt ibland. Sidor som visar och uppdaterar aktieindex, hitta kursvinnare. Film och mycket musiklyssnade

Redigerar även mina filmklipp ibland, har kört Moviemaker än så länge.

Vill att det skall gå snabbt och smidigt och finnas kraft så det räcker och blir över. Även om man kör mycket samtidigt

Varför vill du inte köra 4670k/4770k? Till det du ska använda processorn till så skulle du lika gärna kunna köpa en i3 processor

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av H4nsson:

Varför vill du inte köra 4670k/4770k? Till det du ska använda processorn till så skulle du lika gärna kunna köpa en i3 processor

Korrekt, i3 duger till dina behov. Om inte nån amd processor under 1000-lappen

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR :)

4690K @4.4Ghz - Gigabyte GTX 1060 3GB @2GHz - Corsair 8GB DDR3 1600Mhz - Corsair 230T Orange

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

SKa vara en väldigt klen nätdel isf

Funderar på att byta till detta chassit. Ser litet, snyggt och smidigt ut, sen gillar jag att det är helt passivt. Nätdelen man kan köpa till är på 150 W och chassit klarar ca 65 W, 90 W med väldigt god ventilation men tror att 65 W är rekommenderat.

Skrivet av nakednakedguy:

Varför inte köpa en i5 4xxxk eller i7 4xxxk och stänga av turbo samt klocka ner istället? Borde kosta lika mycket.

Har faktiskt en 3770k som är specad på 77 W, om jag skulle ta denna som cpu, tror inte jag har någon annan nytta av den just nu om jag byter chassi.

Hur skall jag ställa in min 3770K för att den inte skall gå över 65 W? Man kan väl bara ändra maximala frekvensen, dvs turbon? 3770S har samma turbo som K, dvs 3.9 GHz och vanlig klocka på 3.1 GHz.

Antar att enda sättet är att sänka turbon till något lämpligt värde eller finns det något annat sätt?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Varför vill du inte köra 4670k/4770k? Till det du ska använda processorn till så skulle du lika gärna kunna köpa en i3 processor

Skrivet av f0sha:

Korrekt, i3 duger till dina behov. Om inte nån amd processor under 1000-lappen

Min tanke var att i5-S enbart kostar 500:- mer än i3, och då har jag lite mer krut, för framtiden.

Använder jag den i7-3770k som jag redan har så blir det ju allra billigaste så klart, eftersom jag redan har den.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Skrivet av Rising_star:

Funderar på att byta till detta chassit. Ser litet, snyggt och smidigt ut, sen gillar jag att det är helt passivt. Nätdelen man kan köpa till är på 150 W och chassit klarar ca 65 W, 90 W med väldigt god ventilation men tror att 65 W är rekommenderat.

Har faktiskt en 3770k som är specad på 77 W, om jag skulle ta denna som cpu, tror inte jag har någon annan nytta av den just nu om jag byter chassi.

Hur skall jag ställa in min 3770K för att den inte skall gå över 65 W? Man kan väl bara ändra maximala frekvensen, dvs turbon? 3770S har samma turbo som K, dvs 3.9 GHz och vanlig klocka på 3.1 GHz.

Antar att enda sättet är att sänka turbon till något lämpligt värde eller finns det något annat sätt?

Du kan väl sänka multipliern?

Permalänk

Du kan sänka både multipliern och volten på din 3770k

Annars kan du ju även kika på AMD 5700/6700, Dom har tdp på 65w, quad core och så får du även en ganska stark grafikdel

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av nakednakedguy:

Du kan väl sänka multipliern?

Men man kan bara ändra turbon? Det går aldrig att få exakt en S utav en K utan man får kompromissa så man får ca 65 W, är det inte så?

En processor består av en basfrekvens och en turbo, men när man ställer in multipern i BIOS så gäller det bara turbon, eller hur? Så vad är då standardfrekvensen? Den går ju aldrig att ändra?

Tex för 3770S Klockfrekvens 3.1 GHz och Max turbofrekvens 3.9 GHz.

En annan fråga, är det bara överklockningen som skiljer en K och en "vanlig"? Man ser ju i t ex CPUTEMP hur multipern ändras efter behov på en 3770K det kan en 3770 också?

Sorry om jag verkar dum, men inte förstått dessa saker riktigt.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Skrivet av Rising_star:

Men man kan bara ändra turbon? Det går aldrig att få exakt en S utav en K utan man får kompromissa så man får ca 65 W, är det inte så?

En processor består av en basfrekvens och en turbo, men när man ställer in multipern i BIOS så gäller det bara turbon, eller hur? Så vad är då standardfrekvensen? Den går ju aldrig att ändra?

Tex för 3770S Klockfrekvens 3.1 GHz och Max turbofrekvens 3.9 GHz.

En annan fråga, är det bara överklockningen som skiljer en K och en "vanlig"? Man ser ju i t ex CPUTEMP hur multipern ändras efter behov på en 3770K det kan en 3770 också?

Sorry om jag verkar dum, men inte förstått dessa saker riktigt.

Det är basfrekvensern som gångas med multipern, det vill säga du ändrar inte någon frekvens genom att ändra den, turbo innebär att den lägger på en eller två multiplar.

Det är bara i K modeller som du kan ändra multipel.

//TX

Permalänk
Medlem

Ett litet förtydligande av ovanstående inlägg. Jag har nog inte fattat vad "standard"frekvensen innebär. På min 3770K så ändrar sig frekvensen med hjälp av multipern hur som helst mellan turbofrekvensen och så lågt som krävs.

Så vad är standardfrekvensen och när används den? Har t ex en 3770 fastlåst frekvens och använder alltid minst standardfrekvensen? Låter ju inte logiskt och skulle vara extremt korkat.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheXviper:

Det är basfrekvensern som gångas med multipern, det vill säga du ändrar inte någon frekvens genom att ändra den, turbo innebär att den lägger på en eller två multiplar.

Det är bara i K modeller som du kan ändra multipel.

//TX

Jo men du tänker på basfrekvensen? Den som är 100 MHz som standard och som om jag t ex sätter 40 får 4000 MHz.

Jag snackar om standardfrekvensen, för tex 3770K , Klockfrekvens 3.5 GHz och Max turbofrekvens 3.9 GHz.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk

Man kan väl stänga av Turbo funktionen? Så att du kör samma frekvens hela tiden, Man brukar göra det när man klockar processorn

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Man kan väl stänga av Turbo funktionen? Så att du kör samma frekvens hela tiden, Man brukar göra det när man klockar processorn

Frågan är ju vad som händer om jag t ex sätter multipern på 32, då måste ju maxfrekvensen (turbon) bli 3.2 GHz? Då sänker jag effekten, men...

3770S har klockfrekvens 3.1 GHz och Max turbofrekvens 3.9 GHz med 65 W! Dvs S kan fortfarande gå i 3.9 GHz, men det kan inte min 3770K ovan.

Så frågan är vad man skall ställa in sin 3770K på för att få ca 65 W?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Det går inte att mäta vad ens processor så man kan ställa in multipern på ca 65 W?

Om jag köper detta chassit hur tycker ni att jag skall gå tillväga? Mäta temperaturen och helt enkelt se hur hög temp jag får för en viss frekvens. Så ser jag hur högt jag kan gå i detta chassi.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Skrivet av Rising_star:

Ett litet förtydligande av ovanstående inlägg. Jag har nog inte fattat vad "standard"frekvensen innebär. På min 3770K så ändrar sig frekvensen med hjälp av multipern hur som helst mellan turbofrekvensen och så lågt som krävs.

Så vad är standardfrekvensen och när används den? Har t ex en 3770 fastlåst frekvens och använder alltid minst standardfrekvensen? Låter ju inte logiskt och skulle vara extremt korkat.

Läste lite fel, ber om ursäkt för det.

Standardfrekvens är väl den frekvens som CPUn har när du köper den, dvs 3.5Ghz. en modell utan K märkning kommer mer eller mindre vara låst till den frekvensen eftersom du inte kan ändra multipern. En Cpu ändrar sin frekvens beroende på belastningen, dvs låg belastning = låg frekvens.
Så med andra ord kommer en 3770 kunna ha en frekvens på mycket lägre än standardfreknvensen, men max nå 3,9 Ghz eftersom det är turbo. Medan en med K märkning kanske kan nå upp mot 4.3 Ghz som max med lite ändring av multipel.

Permalänk
Skrivet av Rising_star:

Det går inte att mäta vad ens processor så man kan ställa in multipern på ca 65 W?

Om jag köper detta chassit hur tycker ni att jag skall gå tillväga? Mäta temperaturen och helt enkelt se hur hög temp jag får för en viss frekvens. Så ser jag hur högt jag kan gå i detta chassi.

Kolla vad 3770S har för multipel och vad den har för volt. Du ställer in samma volt och multipel som den för din 3770K. Du stänger också av turbon och sedan kollar du tempen. Ligger tempen för högt under Prime95 (skulle inte rekommendera Prime95 för en passivkyld processor men men) eller något annat belastningstest så fortsätter du att sänka volten och multipeln

Permalänk
Medlem

Shit vad omständigt det låter.

Du kan sänka både icke-turbo-frekvensen och turbo-frekvensen. Många kort låter dig dessutom ställa in power limit, då appliceras så mkt turbo som går utan att effektförbrukningen går över power limit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheXviper:

Läste lite fel, ber om ursäkt för det.

Standardfrekvens är väl den frekvens som CPUn har när du köper den, dvs 3.5Ghz. en modell utan K märkning kommer mer eller mindre vara låst till den frekvensen eftersom du inte kan ändra multipern. En Cpu ändrar sin frekvens beroende på belastningen, dvs låg belastning = låg frekvens.
Så med andra ord kommer en 3770 kunna ha en frekvens på mycket lägre än standardfreknvensen, men max nå 3,9 Ghz eftersom det är turbo. Medan en med K märkning kanske kan nå upp mot 4.3 Ghz som max med lite ändring av multipel.

Men det jag syftade på är att köper du en 3770K så kommer processorn gå mellan (0)-3.9 GHz, så 3.5 GHz är egentligen en frekvens som inte har någon betydelse. Det jag kan tänka mig i så fall är att om frekvensen är maxturbo och cpun slår i sitt TDP så går processorn automatiskt ner till 3.5 GHz, ingen aning om det är så...

Det invecklat känner jag....

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Skrivet av Rising_star:

Men det jag syftade på är att köper du en 3770K så kommer processorn gå mellan (0)-3.9 GHz, så 3.5 GHz är egentligen en frekvens som inte har någon betydelse. Det jag kan tänka mig i så fall är att om frekvensen är maxturbo och cpun slår i sitt TDP så går processorn automatiskt ner till 3.5 GHz, ingen aning om det är så...

Det invecklat känner jag....

Det är inte svårare än vad man gör det till, stäng av turbofunktionen i bios så slipper du ditt problem. Sedan har du standardfrekvensen att leka med för att få rätt temp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Shit vad omständigt det låter.

Du kan sänka både icke-turbo-frekvensen och turbo-frekvensen. Många kort låter dig dessutom ställa in power limit, då appliceras så mkt turbo som går utan att effektförbrukningen går över power limit.

Märkligt, aldrig sett annat än att man kan ställa in multipern och då ändras turbon.

Har ett Asus P8Z77-i Deluxe, ändra standardfrekvens och powerlimit låter ju intressant. Kan det tänkas finnas på det moderkortet och vart? I så fall kan man ju ställa om 65 W, eller vad man nu vill.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rising_star:

Märkligt, aldrig sett annat än att man kan ställa in multipern och då ändras turbon.

Har ett Asus P8Z77-i Deluxe, ändra standardfrekvens och powerlimit låter ju intressant. Kan det tänkas finnas på det moderkortet och vart? I så fall kan man ju ställa om 65 W, eller vad man nu vill.

Ja, alltså det är ju genom att ändra multiplerna som man ändrar frekvenserna.

Jag skulle tro att funktionen finns på det kortet. Kolla i BIOS bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rising_star:

Märkligt, aldrig sett annat än att man kan ställa in multipern och då ändras turbon.

Har ett Asus P8Z77-i Deluxe, ändra standardfrekvens och powerlimit låter ju intressant. Kan det tänkas finnas på det moderkortet och vart? I så fall kan man ju ställa om 65 W, eller vad man nu vill.

CPU-Ratio under AI Tweaker/CPU power Management
Gränserna för hur man kan justera vet jag inte dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

CPU-Ratio under AI Tweaker/CPU power Management
Gränserna för hur man kan justera vet jag inte dock

Senast jag såg den så gick det inte att ändra ration, men kanske inte kollat tillräckligt noga.

Det viktigaste måste ju dock vara temperaturen. Så det smartaste borde ju vara att mäta temperaturen och sedan höja till man får ett rimligt värde.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport