Nokia arbetar på Windows RT-surfplatta

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

De låg över 30% innan (ungefär där samsung ligger idag) och visst hade de tappat men då från extrema nivåer (över 40%). De var dessutom nästan klarar med sin omställning med meego harmatan vilket var en fantastiskt bra plattform. Två bolag (vara samsung är det ena...) har ju fortsatt utvecklingen... och kommer snart med mobiler

Dessutom hade de lätt kunnat tillverka android, windows och andra mobiler samtidigt. OVI store var gigantiskt mycket större än andra mobiltillverkares sajter.

Det var när elop tillträdde som det verkliga raset satte igång

http://communities-dominate.blogs.com/.a/6a00e0097e337c883301...

en till
http://communities-dominate.blogs.com/.a/6a00e0097e337c883301...

Nej, inte Tomi Ahonen. Han är definitivt inte en pålitlig källa utan hittar på en massa. Hans fakta och åsikter har bevisats felaktiga av flera trovärdiga instanser, han blev också bortagen ur Forbes lista över personer med stort inflytande i det mobila segmentet. Antagligen för att han tappat en skruv någonstans då han lever i en helt annan värld.

Jag tänker inte börja motbevisa honom för det har gjort flera gånger redan. Googla lite

Hittade en länk som jag tror sammanfattar det lite, ögnade bara igenom den lite snabbt.

Www.dominiescommunicate.wordpress.com/

Och OVI store större än de andra plattformarna? Använde du ens Symbian/Meego? OVI store kanske var stort iom Nokias marknadsandelar, men den var innehållsfattigt jämför med dagens platformer. Lyssna inte på Tomi Ahonen, antingen så ljuger han eller så vrider han på sanningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Jag tänker inte börja motbevisa honom för det har gjort flera gånger redan. Googla lite

Han har ju nästan till 100% prickat rätt när har förutspått marknadsandelar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Och OVI store större än de andra plattformarna? Använde du ens Symbian/Meego? OVI store kanske var stort iom Nokias marknadsandelar, men den var innehållsfattigt jämför med dagens platformer. Lyssna inte på Tomi Ahonen, antingen så ljuger han eller så vrider han på sanningen.

I USA och Europa var ovi store inte störst, i alla andra delar av världen dominerade ovi store helt

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Han har ju nästan till 100% prickat rätt när har förutspått marknadsandelar

Inga av hans grafer reflekterar verkligheten, några är rent ut sagt påhittade.

En quote från min länk

Citat:

Nokia lost over 25% of its market share in six months during 2010. That is – as Tomi Ahonen said early 2011 – pretty much unprecedented.

Ser du hur han vrider på sanningen för att sprida sin agenda?

Ja OVI store vart stort (antal downloads), på grund utav det stora antalet Nokia användare. Men innehållsmässigt var den sämre än till och mede blackberry och WP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Inga av hans grafer reflekterar verkligheten, några är rent ut sagt påhittade.

Hur stor andel har WP av markanden idag om han har fel?

Permalänk
Skrivet av exroz:

Både Microsoft och Nokia har haft en tendens att göra dumma val det senaste.

Tänk bara om Nokias senaste modeller som är hyfsat bra körde Android, hur mycket mer hade de då inte sålt i tanke på att deras hårdvara inte är problemet för de flesta.

De valde WP av en anledning, de måste ju ändå ha något som gör dem speciella.

Om vi kollar på Android-marknaden så består den (företagsmässigt och pengamessigt) till typ en majoritet av Samsung. Om de bara hade blivit en mobiltillverkare som vilken annan skulle de dött ut lika snabbt som de fick upp produktionen, titta bara på hur det går för HTC osv...
Nu när de valt WP är de helt plötsligt en majoritetsspelare på den marknaden, och det är något som kommer gynna de i längden, då WP växer som bara den.

Antar dock att det är svårt för Microsofthatande SweC att förstå sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrbitJ0k3r:

Nu när de valt WP är de helt plötsligt en majoritetsspelare på den marknaden, och det är något som kommer gynna de i längden, då WP växer som bara den.

Njae, de har några extremt prispressade modeller. Bl.a. en för under 1000 kronor med rätt bra specifikationer. Frågan är om de gör någon vinst på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrbitJ0k3r:

De valde WP av en anledning, de måste ju ändå ha något som gör dem speciella.

Vad har Samsung som gör dem speciella? För dem fungerar det ju uppenbarligen bra att vara "en i mängden"

Citat:

Om vi kollar på Android-marknaden så består den (företagsmässigt och pengamessigt) till typ en majoritet av Samsung. Om de bara hade blivit en mobiltillverkare som vilken annan skulle de dött ut lika snabbt som de fick upp produktionen, titta bara på hur det går för HTC osv...
Nu när de valt WP är de helt plötsligt en majoritetsspelare på den marknaden, och det är något som kommer gynna de i längden, då WP växer som bara den.

Jag förstår inte riktigt vad du menar här. Samsung m.fl. finns ju på WP-marknaden också så det är ju inte direkt som att Nokia har hittat ett smultronställe som nischar dem. Visst, konkurrensen är inte lika hård där men det går ju att spekulera i varför den inte är det........

Citat:

Antar dock att det är svårt för Microsofthatande SweC att förstå sånt.

Varför är man en "hater" bara för att man inte gillar ett företags nuvarande strategi? Jag tillhör nog den gruppen som klagar en hel del på Microsoft just nu eftersom de tar väldigt märkliga beslut, just nu. Ser inget konstigt i det alls faktiskt.. Personligen tycker jag även att Apple har underpresterat sedan Jobs gick bort. Gör det mig till en Applehatare eller kanske rentav en f.d. fanboy eftersom jag tycker att de "borde kunna bättre"?
Förmågan att kunna se på något objektivt är väl snarare något som saknas hos dem som kallar andra för haters?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Människan är ett simpelt djur, de följer trender och hatar på det som andra hatar, ungefär som under Nazi tiden (om vi ska dra grova liknelser)

Folk fattar inte att ju fler som kör WP och RT destu fler appar kommer att utvecklas! Har testat WP och gillar det starkt! Har dock inte Testat RT men Windows brukar iaf få det att funka Problemet är att de tar för mycket betalt för Windows Mjukvaran!

Android är populärt för att det är populärt, det gör det svårslaget!

Skrivet av OrbitJ0k3r:

De valde WP av en anledning, de måste ju ändå ha något som gör dem speciella.

Om vi kollar på Android-marknaden så består den (företagsmässigt och pengamessigt) till typ en majoritet av Samsung. Om de bara hade blivit en mobiltillverkare som vilken annan skulle de dött ut lika snabbt som de fick upp produktionen, titta bara på hur det går för HTC osv...
Nu när de valt WP är de helt plötsligt en majoritetsspelare på den marknaden, och det är något som kommer gynna de i längden, då WP växer som bara den.

Antar dock att det är svårt för Microsofthatande SweC att förstå sånt.

Växer som bara den? Det är som att säga att Linux växer som bara den på desktop marknaden.....

Bara för att Samsung är stora betyder det inte att de förblir det. Sony börjar lyfta sig efter att gjort ett antal bra telefoner och rättat till sitt spel på planen.

Nokia skulle kunnat bli en bra stor spelare i Android med kvalite mobiler. Deras kameralinser samt rykte skulle snabbt nog ge dom en fin 3e plats och sakta kunna ta en andra eller 1a plats om Nokia skulle hantera det bra. Specielt om de från första början skulle ligga på top när det gäller Android versioner och uppdateringar, opensource för drivrutiner etc. Deras telefoner skulle bli target utvecklingsmobiler för ROMs vilket sedan skulle styra in konsumenter. Likaså som det hände med Galaxy serien för Samsung.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Vad har Samsung som gör dem speciella? För dem fungerar det ju uppenbarligen bra att vara "en i mängden"

Jag förstår inte riktigt vad du menar här. Samsung m.fl. finns ju på WP-marknaden också så det är ju inte direkt som att Nokia har hittat ett smultronställe som nischar dem. Visst, konkurrensen är inte lika hård där men det går ju att spekulera i varför den inte är det........

Varför är man en "hater" bara för att man inte gillar ett företags nuvarande strategi? Jag tillhör nog den gruppen som klagar en hel del på Microsoft just nu eftersom de tar väldigt märkliga beslut, just nu. Ser inget konstigt i det alls faktiskt.. Personligen tycker jag även att Apple har underpresterat sedan Jobs gick bort. Gör det mig till en Applehatare eller kanske rentav en f.d. fanboy eftersom jag tycker att de "borde kunna bättre"?
Förmågan att kunna se på något objektivt är väl snarare något som saknas hos dem som kallar andra för haters?

Samsung har egen tillverkning av kretsar och övriga delar vilket gör att dom egentligen är i en egen division jämfört med konkurrenterna. Detta plus att man är överlägset störst inom Android lägret tror jag är orsaken till att det i stort sett bara är just Samsung som faktiskt tjänar pengar på att sälja Android telefoner (givetvis bortsett från google som tjänar pengar som gräs på sin informationsinhämtning). Visst Sony har även de börjat ha plus på sin telefonförsäljning, men det är ett rätt nytt fenomen.

Jag tillhör de som tror att Nokia har potential att lyckas inom Windows phone världen, visst det är en riskabel strategi men samtidigt vad har man som gör att man kan differentiera sig mot exempelvis Samsung om man istället satsat på Android? Man skulle bli en i mängden som på ojämna villkor kämpade mot en mycket starkare marknadsledare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Nu när plattor med vanliga Win8 börjar bli väldigt billiga så kan man fråga sig lite hur de resonerar. Vem skulle möjligen vilja ha WinRT, om det inte bara är för att det är billigare? Har RT några fördelar alls över Win8?

Nej, detta börjar likna envis galenskap.

Det är billigare och ARM processorer drar mycket mindre ström. Nackdelen är att man inte kan köra desktop applikationer, förutom det medföljande Office paketet som har kompilerats för ARM.

Permalänk
Medlem

Det känns lite som: "Det är jäkligt synd att det går dåligt för Nokia, de kan ju göra bra telefoner. Åh, vad nu? En surfplatta? Windows RT, wtf Nokia? Nu förtjänar ni det."
Visst, Nokia skulle bli en bland flera som satsar på Android om de bytte, men personligen tycker jag det skulle kunna kännas fräscht med en ny spelare på android-marknaden. Och med tanke på Nokias storlek så borde de kunna bli en mkt kompetent utmanare ganska snabbt om de skulle släppa en bra mobil som ligger rätt i tiden. Snabba uppdateringar, schyssta specs på mobilen med en bra kamera och en ren och fin version av Android, nice!
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av klk:

Bara så du vet, innan elop tog över hade Nokia större marknadsandel än vad samsung har idag. Tror du samsung är skrajja för att konka?

Elop blev VD 2010..och då var det försent. Gamla ledningen för Nokia missade iphone racet. Samsung är ett mycket stort företag och har många ben att stå på. Vill dom så gör dom. Skulle deras mobiltelefon del konka..tråkigt men det skulle inte få Samsung att darra.

Skrivet av klk:

Det är en del företag verksamma på nätet som fått lägga ner verksamheten för att de vägrar lämna över data till NSA och de får inte prata om det för då åker de dit.

Helt sant..men de företagen är inte i storlek Nokia och finns i USA. Att påstå att NSA skulle få Nokia att packa ner Symbian är konspirationsteoretiska fantasier och hör hemma i papperskorgen. Det spelar ingen roll vilket os som ligger på en telefon för att avlyssna den. Det sker inte där.

Permalänk
Skrivet av havoc:

Samsung har egen tillverkning av kretsar och övriga delar vilket gör att dom egentligen är i en egen division jämfört med konkurrenterna. Detta plus att man är överlägset störst inom Android lägret tror jag är orsaken till att det i stort sett bara är just Samsung som faktiskt tjänar pengar på att sälja Android telefoner (givetvis bortsett från google som tjänar pengar som gräs på sin informationsinhämtning). Visst Sony har även de börjat ha plus på sin telefonförsäljning, men det är ett rätt nytt fenomen.

Jag tillhör de som tror att Nokia har potential att lyckas inom Windows phone världen, visst det är en riskabel strategi men samtidigt vad har man som gör att man kan differentiera sig mot exempelvis Samsung om man istället satsat på Android? Man skulle bli en i mängden som på ojämna villkor kämpade mot en mycket starkare marknadsledare.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror också. På måndag ligger min nya Lumia 925 på skrivbordet och längtar efter att bli uppackad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikegnorp:

Helt sant..men de företagen är inte i storlek Nokia och finns i USA. Att påstå att NSA skulle få Nokia att packa ner Symbian är konspirationsteoretiska fantasier och hör hemma i papperskorgen. Det spelar ingen roll vilket os som ligger på en telefon för att avlyssna den. Det sker inte där.

Vad tror du hänt med google och andra större bolag om de vägrat dela med sig data?

Det handlar inte om att avlyssna utan de går direkt in i servrarna och ställer frågor mot databaser för dessa bolag i USA.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sir. Haxalot:

Det är billigare och ARM processorer drar mycket mindre ström. Nackdelen är att man inte kan köra desktop applikationer, förutom det medföljande Office paketet som har kompilerats för ARM.

Förutom att det inte har stämt sedan 2011 ungefär. Den Android-telefon med bland de absolut bästa batteritid/mWh du kan hitta är Motorola Razr i som är baserad på "Medfield" som är ett x86-baserat SoC. De CloverTrail+ baserade telefoner som visats upp har ju både legat i topp vad det gäller CPU-prestanda + att de har väldigt bra absolut batteritid.

De tester som gjorts på Z2760-baserade Windows 8 pekplattor vs Tegra3-baserade Windows RT-plattor visar också att batteritiden är väldigt snarlik.

Prismässigt försökte Intel hålla högre priser på sina SoC fram till i slutet på förra året, men det fungerade helt enkelt inte då tillverkarna då valde ARM-baserade SoCer i stället. Numera kostar Intels SoC ungefär lika mycket som Qualcomms Snapdragon600/800 och nVidias Tegra 4.

Att MS Office följer med Windows RT kan initialt ses som en fördel, men om man tar ett steg tillbaka in inser att man då försöker hävda att den största fördelen med Windows RT på en pekplatta är att man får med en kontorssvit som överhuvudtaget inte fungerar på ett vettigt sätt med touch utan kräver externt tangentbord + touchpad så borde man börja inse hur illa ute Windows RT är som plattform.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Men då återstår en sak gällande appar fortfarande, kvalitén i sig om du jämför med Android/iOS
är totalt värdelös. Känns som lata kopior av samma app till dom andra operativen

Poängen var dock att apparna inte behövs då webbläsaren är så pass bra på tableten.

Permalänk

Suger inte Windows RT?

Var intresserad av att köpa en surfplatta ett tag men när jag gjorde lite research så vart W-RT uteslutet för mig, kör hellre gärna ett komplett Windows 8 operativ istället som även kan köra desktop applikationer.

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Samsung har egen tillverkning av kretsar och övriga delar vilket gör att dom egentligen är i en egen division jämfört med konkurrenterna. Detta plus att man är överlägset störst inom Android lägret tror jag är orsaken till att det i stort sett bara är just Samsung som faktiskt tjänar pengar på att sälja Android telefoner (givetvis bortsett från google som tjänar pengar som gräs på sin informationsinhämtning). Visst Sony har även de börjat ha plus på sin telefonförsäljning, men det är ett rätt nytt fenomen.

Jag tillhör de som tror att Nokia har potential att lyckas inom Windows phone världen, visst det är en riskabel strategi men samtidigt vad har man som gör att man kan differentiera sig mot exempelvis Samsung om man istället satsat på Android? Man skulle bli en i mängden som på ojämna villkor kämpade mot en mycket starkare marknadsledare.

Skickades från m.sweclockers.com

Att samsung har egen hårdvarutillverkning inom många led i kedjan ger ju en markant konkurrensfördel mot andra aktörer på marknaden. Det gör dem ju speciella på ett sätt, absolut. Men det har de ju även på WP8-marknaden så jag förstår inte hur du menar att just android-marknaden skulle vara EXTRA svårt att slå sig in på för Nokia p.g.a. detta? Samma problematik måste ju finnas på WP8-marknaden där Samsung m.fl. också existerar, inte sant?

Jag vet inte om jag håller med om att Samsung "har satsat på" android. Android-marknaden har ju funnits längre och är därför betydligt mer mogen. Självklart vill man finnas där det finns pengar att göra. Det är därför de har fler modeller med Android än WP8 (hint).

Ponera att WP8-marknaden faktiskt skulle öka markant (vilket jag hoppas på). Tror du inte att de större androidaktörerna skulle fokusera om sina resurser mot WP8 då vilket skulle göra att samma situation, som du beskriver gällande androidmarknaden, uppstår igen?

Visst. Nokia skulle kanske ha ett litet försprång sett ur ett ackumulerat kunskapsperspektiv. Men de andra aktörerna har ju betydligt större kapital att lägga på R&D vilket ganska snabbt skulle jämna ut denna skillnad.

Än en gång: Jag hoppas verkligen att Nokia lyckas med detta. Men som det har sagts tidigare så har varken Microsoft eller Nokia gjort speciellt bra strategiska beslut senaste tiden vilket får mig att tro att WP8-satsningen kommer misslyckas fatalt.

Permalänk
Skrivet av klk:

Vad tror du hänt med google och andra större bolag om de vägrat dela med sig data?

Det handlar inte om att avlyssna utan de går direkt in i servrarna och ställer frågor mot databaser för dessa bolag i USA.

Inte ett skit. Nsa hade tagit en annan väg bara. Nu blev det en genväg istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så länge det är Nokia som bygger surfplattorna så struntar jag nog i om det är WinRT, Android eller iOS. Det viktiga med en sån platta är att man ska kunna använda den som en större smartphone. Klarar den det smärtfritt blir det nog ett köp.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Inaktiv

Efterblivet.. RT plattor ligger redan och dammar i lagren, ingen vill ha skiten.

Permalänk
Medlem

Jag vill att Microsoft går under och om detta är en hjälp på vägen så är det bra nyheter

Visa signatur

The playa haters ball, gives an opportunity to hate on a diverse array of mark-ass marks, trick-ass marks, punk bitches and skip-skop skanks and scallywags. Hoes, heffers, hee-has and hooley-hoos.

Permalänk
Medlem

Nokia kanske får Win8 RT gratis utav microsoft?

Permalänk
Medlem

Kanon Nokia, ska bli kul att läsa om denna försäljningssuccé i framtden Windows RT borde man fan aldrig lanserat och jag förstår helt ärligt inte hur Microsoft kan fortsätta med det?! Men förmodligen har ett par killar på Microsoft askul, de får testa på att förverkliga alla sina galna idéer

Ni som undrar över Nokias satsning på Windows bör läsa det här http://communities-dominate.blogs.com/brands/2012/11/why-noki... om varför de gör det de gör nu.

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Skrivet av optimuz:

Ni som undrar över Nokias satsning på Windows bör läsa det här http://communities-dominate.blogs.com/brands/2012/11/why-noki... om varför de gör det de gör nu.

Japp..allt som står på www.internet.com är sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikegnorp:

Japp..allt som står på www.internet.com är sant.

Är det per automatik osanning om något publiceras på nätet, menar du då?

I så fall har du rätt och jag fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Är det per automatik osanning om något publiceras på nätet, menar du då?

I så fall har du rätt och jag fel.

Nej, men man bör inte tro på att som står på sanning. Ifall man läser den du citerade så är det det som han försökte få fram, något som du tydligen misslyckades att förstå.

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem

Nokias nya VD kommer från Microsoft så jag är inte förvånad. Enda jag stör mig på är att han dödade ett så etablerat OS som Symbian istället för att vidareutveckla det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Skrivet av jika:

Är det per automatik osanning om något publiceras på nätet, menar du då?

I så fall har du rätt och jag fel.

Nej, men man bör ju se kritiskt på informationen man serveras. Författaren har ju från början en förutfattad mening att wp8 och den nye vdn inte är bra för Nokia och att allt kommer att gå åt skogen. Hela blogginläget är ju en självuppfyllande profetia och Microsoft är den som förstör allt. Läs en Microsoft Windows Phone blogg så blir samma siffror någoting positivt istället. Därför måste man, i båda fallen, se kritiskt på den informationen som ges. Sanningen brukar ligga någonstans mitt emellan. Det kan vara så att Microsoft + Nokia går åt pipan eller tvärtom. Jag hoppas att det går bra för just nu är det Apple, Google och Samsung som regerar. Om Microsoft och Nokia får till det så blir det ju en schöön konkurens och det gynnar dig och mig.