Podcast 29: "Frågestund i etern"

Permalänk
Melding Plague

Podcast 29: "Frågestund i etern"

Fritt fram för frågor via sociala medier är temat i ett nytt avsnitt av SweClockers Podcast. Jacob, Jonas och Emil gör sitt bästa för att ge svar på funderingar runt allt mellan himmel och jord.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Haha! Första tre minuterna verkar iaf lovande!

Permalänk
Föredetting

Jag känner att min fråga kunde gått betydligt värre. (Och nu känner jag mig som en fåne som gillar att höra mitt namn överallt - hur kul det än är.)

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Meantek:

Jag känner att min fråga kunde gått betydligt värre. (Och nu känner jag mig som en fåne som gillar att höra mitt namn överallt - hur kul det än är.)

Hur vågar du klanka ner på östgötskan?! Det borde ju vara Sveriges riksdialekt!

MvH Stolt östgöte!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Sisyfos:

Hur vågar du klanka ner på östgötskan?! Det borde ju vara Sveriges riksdialekt!

MvH Stolt östgöte!

Jag har faktiskt inget emot östgötska (bäst att klargöra det här). Det var mest tänkt som en fråga som eventuellt skulle göra sig väl i podcasten, tack vare humorvärdet. Och min svenska favoritkomiker måste vara Anders Johansson, från självaste Linköping.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Meantek:

Jag har faktiskt inget emot östgötska (bäst att klargöra det här). Det var mest tänkt som en fråga som eventuellt skulle göra sig väl i podcasten, tack vare humorvärdet. Och min svenska favoritkomiker måste vara Anders Johansson, från självaste Linköping.

Haha, jag tog inget illa upp! Jätterolig fråga, älskar när östgötskan uppmärksammas över huvud taget
Du skall ha eloge för att du vågade fråga det!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Första pdcasten jag lyssnar på! skön tänkte bara säga det att vart informationen försvinner när man skriver över en hårddisk är att det omvandlas till värme

Permalänk
Avstängd

Lagom till käket, underbart.

Permalänk
Medlem

Mer sånthär!

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Medlem

Personligen gillar jag inte podcasts för man ofta inte hänger med lika bra som en fredagspanel.

Permalänk
Medlem

Bra fråga om APU:er, jag ställde samma häromdagen på Swec. Känns väldigt glest på marknaden, söker man på prisjakt dyker det upp ett antal, men Intel är 10ggr mer. Så hoppas det dyker upp lite modeller snart, klart att Intel säljer mer när det finns bättre utbud.

Bra podcast, om ni nu behöver lite uppmuntran

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

Jätte bra podcast men ni kan väl förvarna lite mer innan om ni tänker göra något liknande med frågorna.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Fullständigt meningslös podcast... bara trams hela tiden.

Permalänk
Medlem

Kaffe, kaka Podcast och spectate i Chivalry: Medieval Warfare. Precis som det ska vara.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Jag tycker nog att de mer organiserade frågelådorna är betydligt bättre. Jonas och Emil safear lite för mycket och blir färre uttömmande svar jämfört med de mer planerade tillfällena. Däremot är de roligare än ingenting och om detta kräver mindre planering/research och inte tar för mycket tid att klippa så tycker jag det är lysande underhållning! Några bra uttömmande svar fick vi från Jacob iaf ;-).
Så, gör igen om det finns tid över annars är det bättre att lägga tiden på de mer planerade frågelådorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Visst är det kul med sådana här spontan grejjer men kanske bättre att ta några frågor som man kan svara på en 10st som man bara säger "ja, nä det är jag inte så insatt i".

Kolla på techreport.com: http://techreport.com/review/25209/the-tr-podcast-139-frame-p...

Så gör man en proffsig podcast som ändå är rätt ledig!

Fast jag fattar att det här inte var en fredagspanel utan mera en spontan grej

Permalänk
Medlem

"Jag har faktiskt ingen aning vad kakibrallor är för något" Jakob +1

Hade inte M$ läst vad folk skriver hade vi inte sett win 8.1

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Men se där! En påddkast, vad trevligt! Då vet jag vad jag ska göra ikväll med

Permalänk
Medlem

Gameboy de kommer jag ihåg, för min storasyster spelade på den hela tiden så jag fick inte knappt spela på den inte ens testa, förutom när hon va ute. De är hårt jobb att vara lillebror på den tiden iaf när man är liten typ under 10 år, men också riktigt kul reta upp sin syster o bror.

På min cheeseburgare ska det vara allt på för jag är ingen kräsen typ jag vill ha allt även mycket på. Jag gillar de mest faktiskt förutom kroppkakor men jag kan äta det men inte så gott tycker jag.

Emil, Jonas och Jakob ni tre är ju bara så goa, så jag vill gärna göra mer östgötskan från dig Jakob de låter så underbart

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Rätt besviken att man tog många av de oseriösa frågorna men knappt av de som spelar roll för nördar. Visserliggen förstår jag att de inte kanske hade nog med tid för att förbereda ordentliga svar på vissa av dem, men ändå.

Permalänk
Medlem

vad är det där för spel det där IVE eller vad det heter som de pratar om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oddfellow:

vad är det där för spel det där IVE eller vad det heter som de pratar om?

Kan kanske vara EVE Online? http://en.wikipedia.org/wiki/Eve_Online

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Hellspawned:

Rätt besviken att man tog många av de oseriösa frågorna men knappt av de som spelar roll för nördar. Visserliggen förstår jag att de inte kanske hade nog med tid för att förbereda ordentliga svar på vissa av dem, men ändå.

Tyvärr blev det lite så på grund av redigeringen i efterhand. Normalt spelar vi in en podcast och lägger i princip till musik i början och slutet, sedan är det klart. Igår klippte jag bort över 1/3 av det totala materialet då det helt enkelt inte var tillräckligt bra, med sidoeffekten att ration "trams"/"seriöst" blev fel. På grund av det var jag faktiskt inne på att skrota hela avsnittet, men då allt var klart valde jag ändå att rulla ut det.

Sammanfattningsvis var det ett litet experiment med "livefrågor", där vi inte är helt nöjda med hur det föll ut. Det är svårare än man kan tro att leverera bra svar på rak arm, speciellt då vi av erfarenhet vet att många läsare/lyssnare reagerar väldigt starkt om vi kommer med "felaktig" info. För liknande grejer i framtiden kommer vi antagligen göra mer som en klassisk frågelåda, där vi väljer ut en uppsättning frågor på förhand och tar chansen att läsa på lite extra.

Tack för konstruktiv feedback från alla, det gör oss bara bättre!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Tyvärr blev det lite så på grund av redigeringen i efterhand. Normalt spelar vi in en podcast och lägger i princip till musik i början och slutet, sedan är det klart. Igår klippte jag bort över 1/3 av det totala materialet då det helt enkelt inte var tillräckligt bra, med sidoeffekten att ration "trams"/"seriöst" blev fel. På grund av det var jag faktiskt inne på att skrota hela avsnittet, men då allt var klart valde jag ändå att rulla ut det.

Sammanfattningsvis var det ett litet experiment med "livefrågor", där vi inte är helt nöjda med hur det föll ut. Det är svårare än man kan tro att leverera bra svar på rak arm, speciellt då vi av erfarenhet vet att många läsare/lyssnare reagerar väldigt starkt om vi kommer med "felaktig" info. För liknande grejer i framtiden kommer vi antagligen göra mer som en klassisk frågelåda, där vi väljer ut en uppsättning frågor på förhand och tar chansen att läsa på lite extra.

Tack för konstruktiv feedback från alla, det gör oss bara bättre!

Tack för svaret

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig förstått varför folk inte tycker om gurkan i cheeseburgare. Det är ju en helt vanlig ättiksgurka.
Fast om du inte tycker om gurkan varför beställer du inte utan? Har en kompis som inte tycker om den och således plockar bort den. Vi andra har frågat honom många gånger varför han inte beställer utan och hans svar har alltid varit ett "näh, de' kan ja' inte." följt av något sorts nervöst skratt. Tror att han är som jag som inte vill besvära folk för mycket, fast värre.

Permalänk
Medlem

Nog för att era podcast alltid är riktigt underhållande(Emil kan vara en av Sveriges skönaste personer för övrigt), men det var väldigt låg nivå på svaren. Det är en sak att skämta mellan allvarliga svar, men då behöver man ha lite allvarliga svar också

ps.
Ättiksgurka är vidrigt i alla dess former.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Visst är det kul med sådana här spontan grejjer men kanske bättre att ta några frågor som man kan svara på en 10st som man bara säger "ja, nä det är jag inte så insatt i".

Kolla på techreport.com: http://techreport.com/review/25209/the-tr-podcast-139-frame-p...

Så gör man en proffsig podcast som ändå är rätt ledig!

Fast jag fattar att det här inte var en fredagspanel utan mera en spontan grej

Den länken tackar jag för. Det avsnittet jag lyssnade på var intressant och det verkar som dom kan lite saker.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb