Permalänk
Avstängd

intel cpu kylning

I mitt sista bygge så körde jag NH U12P SE2 toknöjd med temperaturerna men vad rekommenderar ni nu 2013? Estetiskt sett så gillar jag vad corsair gör med sina vattenlösningar men de tycks ju inte hålla (enligt en vissa) acceptabel ljudnivå med orginalfläktar. Tänker inte köpa en lösning för 1k och lägga till 500 eller så för att få det att fungera. Är det fortfarande luftkylare och noctua eller phantek som gäller om man vill ha problemfri kylning? Beredd att lägga upp till 1k för en helhetslösning (inklusive fläktar). Inte ett öre mer. Tips mottages tacksamt!

Permalänk
Medlem

om du inte vill ha ett slutet vattensystem och gillade din förra noctua, välj en nh-d14? Eller om du vill testa något nytt märke phanteks ph-tc14pe som du nämnde eller thermalright silver arrow.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Jag hade corsair h100i innan jag gick till full vattenkylning på cpu och gpu och jag var väldigt nöjd

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mogwaii:

Jag hade corsair h100i innan jag gick till full vattenkylning på cpu och gpu och jag var väldigt nöjd

Ok, tack för svaret det som får mig att dra öronen till sig är de mist sagt varierande upplevelserna av fläktarna som följer med. Vissa säger att de låter fruktansvärt medans andra säger att de är riktigt tysta. Vem ska man tro på? Accepterar att de låter, noctuas kylare är inte heller helt tysta, men vill inte ha en jetmotor som man kan få intrycket av från en del. Krävs det att man kör på andra fläktar för att stå ut eller är orginalfläktarna ganska ok trots allt om man kan leva med en normal dator och dess ljud?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nauie:

om du inte vill ha ett slutet vattensystem och gillade din förra noctua, välj en nh-d14? Eller om du vill testa något nytt märke phanteks ph-tc14pe som du nämnde eller thermalright silver arrow.

Jag vill gärna ha ett slutet vattensystem, kanske var otydlig..
Men inte till vilket pris som helst. Tänker främst på ljudnivåer, är inte extra känslig men som sagt vissa upplever jetmotor, och vissa knäpptyst med orginalfläktarna på tex corsairs lösningar. Vad ska man tro på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Jag vill gärna ha ett slutet vattensystem, kanske var otydlig..
Men inte till vilket pris som helst. Tänker främst på ljudnivåer, är inte extra känslig men som sagt vissa upplever jetmotor, och vissa knäpptyst med orginalfläktarna på tex corsairs lösningar. Vad ska man tro på?

Jag har en H80i i en av mina burkar och jag tycker inte att den är högljudd, och hör inte något missljud som skulle kunna vara en pump, bara normalt fläktljud. Kan vara så att jag fått ett fredags-ex.
Jag skulle iaf köpt en H100i/H80i beroende på plats i chassit.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Ok, tack för svaret det som får mig att dra öronen till sig är de mist sagt varierande upplevelserna av fläktarna som följer med. Vissa säger att de låter fruktansvärt medans andra säger att de är riktigt tysta. Vem ska man tro på? Accepterar att de låter, noctuas kylare är inte heller helt tysta, men vill inte ha en jetmotor som man kan få intrycket av från en del. Krävs det att man kör på andra fläktar för att stå ut eller är orginalfläktarna ganska ok trots allt om man kan leva med en normal dator och dess ljud?

Du kan ställa fläktarnashastighet i corsairs programvara eller byta till tystare fläktar om så önskas. Jag körde min på silense dvs lägsta pga den kyler inte jättestor skillnad mellan max o min. Kanske skiljer 3-4 c på cpu temp o därför valde jag silence

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Jag kör NH U12P SE2 på 2500K @ 4,8 ghz med 200-300 steamtimmar på 1-2 omstarter av datorn som inte haft med stabilitet att göra. Ligger nedbäddad i en säng efter en knäskada sedan juni Öppet alu-chassi utan fläktar och jag klassar min dator som en "väldigt tyst dator".

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H