HP Microserver med e-sata HD kabinett

Permalänk
Medlem

HP Microserver med e-sata HD kabinett

Tja,

Har en HP proliant n36l microserver (denna hos dustin) där det sitter 4st s-ata diskar i, samt en SSD (till system).
De 4 diskarna sitter "där man sätter diskarna", och SSD är inkopplad i den interna s-ata kontakten (som kan användas till DVD)

Den har även en e-sata kontakt.

Jag tänkte koppla in en Deltaco external cabinet (Denna) via e-sata kontakten och köra Clear raid på den. (Med 5 diskar i)

Kommer det fungera som jag har tänkt mig? Att jag kommer få upp de 5 diskarna som sitter i deltacon som om det vore vanliga diskar?
Sitter där någon slags multiplexor i Deltacon som gör det möjligt att få upp alla 5 diskarna som vanliga diskar?

Tänkte även införskaffa ett kontroller kort, i stil med detta.
För att kunna sätta i en disk till inne i burken (plats för en i 5.25" platsen)
Samt kunna koppla till ännu en extern kabinett (Som deltacon ovan) i framtiden.

Någon som ser några problem med detta? Tänker jag rätt och kommer det fungera?

*edit,
kör debian på burken.

Permalänk
Medlem

Så länge du väljer "rätt" kabinett och är beredd att pilla lite borde det lira (iaf i Windows, kanske är värre med linux...). Det kanske står lite intressant här:
http://homeservershow.com/forums/index.php?/topic/4727-succes...

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag har en sån kabinett med 5x3TB WD Red i Raid5 kopplad via e-sata till min server. Jag får mina som en stor disk. Kör du Clear raid blir det som du tro, 5 diskar kommer presenteras.