Permalänk
Medlem

AltanStereo

Tänkte dela med mig utav mitt senaste stereobygge.

Det här är mitt andra stereobygge. Jag har tidigare byggt en 'festivalstereo' som otroligt nog överlevt 5-6 festivaler och fungerar än idag(!).
Det här är ett annat bygge. Tanken var att bygga en någorlunda portabel (läs släpbar) stereo att ha hemma på altanen och lite lugnare utefester. Anledningen till att jag skriver släpbar är för att den är inte liten, den är hela 72cm hög, 60cm bred och 42cm djup.

Lådan är byggd i tre plan, 8" basarna sitter längst ner, i mellersta planet huserar bilbatteriet samt högtalare + diskanter. Längst upp sitter slutsteget, termostaten, voltmätaren och fläkten.
När det blir för varmt uppe i lådan reagerar termostaten och fläkten startar, fungerar bättre än förväntat!

Har ni några frågor är det bara att fråga på! : ))

_____________________________________
Jag har använt mig av:
MDF: 16mm
Slutsteg: MDS X-ite X4
Högtalare: MDS X-ite XC6
Bas: MDS X-ite XS8 (x2)
Voltmätare: Voltmätare från biltema
Strömbrytare: Kvadratisk strömbrytare från biltema
Bilbatteri: VARTA 75ah
Fläkt: Fractal Design 60mm Silent Series R2
Termostat: Kemo B048
Klädsel: Syntetläder
Handtag: http://www.clasohlson.com/se/Handtag/31-3141
Galler: Grillnät från biltema

AltanStereo

Permalänk

Snyggt!

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk

Trevligt, 5p

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Skitsnyggt! 5p! älskar dess byggen där folk verkligen lägger ner tid och gör det jävligt snyggt!
Har några frågor,
1. vad kostade den att bygga?
2. hur lång batteritid på "lagom"(halvhög) volym?
3. hur gör du för att koppla allt samman samt ladda den? måste du öppna den varje gång och koppla en laddare direkt till batteriet och hur räknar du på vilka delar som passar med varandra? Jag har aldrig byggt högtalare utan bara köpt slutsteg och högtalare fast i rack-modell och det är ganska väl utskrivet vad som ska fungera med vad så kan ej detta men vill kunna

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem

Stilig! jag var hel bombis på att det var en ombyggd gitarrförstärkare! SNYGGT BYGGE! och som redan frågats, hur laddar du?

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem

Otroligt tjusigt! Älskar färgerna och formen på hela bygget. 5p och ett plus i kanten!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Vart får den kylluften ifrån? ser bara en kanal in lr ut å de är vid fläkten borde de inte finnas ett till hål, lär ju isf bli rätt svårt å få luften att cirkulera. Behöver man öppna den varje gång för att koppla in det som ska spela musken ur förstärkarn? Lr hade du tänkt ha en bluetooth/wifi motagare där inne?
Ser snygg ut annars, påminner om en gammal marshall stärkare.

Permalänk
Medlem

Häftigt, synd bara att du använde dig av mds. annars riktigt coolt, vad väger bjässen? ursäkta om jag inte orka läsa det ovan om det står

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Knappast stereo, men tjusig icke desto mindre!

Permalänk
Medlem

Otroligt vackert!

Permalänk
Medlem

Snyggt! Men något slags dämpmaterial i lådan skulle nog förbättra ljudet markant.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Sagan vilken bjässe! Schysst hantverk, den är riktigt stilig. Många har frågat men jag måste fråga återigen, vad väger den med ett sånt batteri i? Hade tänkt bygga något mer portabelt framöver. Du fick mig att tagga igång

Permalänk
Medlem

Snygg! Lite steampunk känsla tycker jag. Som skrivet redan, sätt ett hål med fläktgaller på andra sidan luckan med för cirkulation. Annars blir det bara 'vacuum' i lådan och sedan händer inget mer. Ska du montera en konding med för bas-ljudet och kanske byta till ett optima batteri när budgeten tillåter det?

Men skitsnygg låda.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Snyggt! Lite synd att du inte använde en förstärkare som är gjord för sånt här. Samma gäller elementen.

PA-element och en klass-D förstärkare. Då får du bättre ljud och mycket längre batteritid vilket gör att du kan dra ner storleken till typ 20Ah.

Hur länge kan du spela på 50% volym?

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se

Permalänk
Medlem

Fräck! Och fin trädgård