Permalänk
Medlem

Datorn startar men inget händer.

Hej

Jag har byggt en egen dator förra året och för 2 veckor sedan gick moderkortet kaput och jag fick reklamerat det, så nu har jag fått ett nytt men när jag startar datorn så börjar allt rulla, fläktar, lampor och så men jag får varken bild eller ett pip och det låter inte som att windows håller på att boota.

Jag har provat alla RAM och de verkar funka, grafikkortet har jag testat i en annan dator och det rullar på det med och jag har kollat kablarna från hdd så att dom sitter i och det gör dom, testat att ta ur hdd helt och hållet, testat annan skärm och annan kabel och så har jag testat andra inställningar på skärm såsom dvi/vga osv.
Är helt vilsen nu, jag har inte en aning vad det kan vara.

Sprid er visdom

mobo MSI 990FXA-GD65
cpu amd fx 8-core black edition

vet inte riktigt vad mer är väsentligt för att lösa detta, kan leta upp mer modeller om ni behöver.

Permalänk
Avstängd

updaterat bios? jag hade det problemet igår

Permalänk
Medlem

Hur går det till? Ingen bild till skärm, så menar du plocka ut batteriet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swennor:

Hur går det till? Ingen bild till skärm, så menar du plocka ut batteriet?

Svårt att sätta fingret på vad det kan vara då du inte får någon bild.

Har du kopplat in systemhögtalaren? Om så är fallet, skulle jag gissa på att brädan inte får kontakt med RAM-minnena. Inget RAM = inget minne som kan producera pipet. Mitt kort skriker som en stucken gris om man sätter minnena på fel platser, men plockar man ut dem helt och hållet är det däremot knäpptyst. Du får inte heller någon POST-bild om det inte finns minne att framställa den.

Edit: Kolla även var du placerat minnena vid montering. Det brukar ofta stå mellan minnena och CPU'n. Vissa kort (däribland mitt) är extremt kinkiga och vägrar gå igång om man placerat minnen på i mitt fall DDR_4, DDR_5 och DDR_6 istället för de tre första platserna. Tumregeln är att de färgade RAM-slotsen ska användas efter de ofärgade.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem

Har testat att sätta 1 och 1 i dimm1 och även i dimm4 (ifall jag räkna ifrån fel håll), men inget.

Finns det risk att cpu gick sönder när förra moderkortet krascha? Datorn var hel död när det hände. Tänkte höra innan jag testade cpun på en kompis dator, för det är ju en del meck med pastan och så

Permalänk
Medlem

EXAKT vad är det för nätagg, hur gammal är den och vilket grafikkort används den med?
Vissa nätagg är ökända för olika problem.

Sen är även oviktiga struntsaker som inte ens behövs nu som tex tangentbord, mus, kringutrustning, kablar (inne/utanför chassit) mm kända för att kunna blockera på det här och andra allvarliga sätt tills de tas bort.

Ta bort allt som inte behövs för att alltid få bild. Tex är Windows, DVD mm helt onödigt att blanda in.

Permalänk
Medlem

Corsair tx 750w

kortet är nått gammalt saphiron 512mb men har även testat med xfx radeon hd 5850 men samma resultat.

Har tagit bort alla fläktar usb portar hdd och dvd rommen och flyttat jumpern och plockar ut och i batteriet, men nada.

Permalänk
Medlem

Tror jag har funnit felet, testade med en gammal cpu jag hittade och jag fick bild.

Här kommer en annan fråga, tror ni att cpu går på garanti när den ryker med moderkortet? Köpte båda i samma uppgraderings paket från komplett.

Permalänk
Avstängd

Antagligen att du inte updaterat bios som jag hade samma problem.

gå in på msi tanka senaste updateringen på moderkortet som stödjer din cpu. Starta datorn med den gammla cpun, in i bios och flasha det med nerladdningen du gjort från msi's hemsida. (lägg över filen på ett usbminne)
Byt processor och woopwoop fungerar

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag har gjort något liknande med min andra staionära när jag satte in en likadan cpu i mitt crosshair v formula. Kommer dock inte ihåg hur jag gjorde.

Hur ser jag om bios versionen är stödjer CPU'n då? Kan inte se nått om det på MSI's hemsida.

Permalänk
Medlem

http://www.msi.com/product/mb/990FXA-GD65.html#/?div=CPUSuppo...
7640vJ9.zip för FX-8350 exempelvis.

Men det är knappast så att de tar bort stödet för en gammal CPU i nyare BIOS så enklaste är väl att installera nyaste bios-versionen.

Permalänk
Medlem

Så mycket motgångar!

Laddat ner bios över på usb stickan och ska köra i m-flash men den kan inte hitta några bios filer på usb enheten...

Vad gör man?

MSI's guider hjälper mig inte längre

Permalänk
Medlem

usb pinnen måste nog vara i fat32 för att den skall se filen, värt att testa.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

det är den.

Permalänk
Medlem

Såg en enstaka som skrev att man ska döpa filen .rom istället för .exe kan det vara något?

Permalänk
Medlem

Nej, du skall inte döpa om. Filen skall komma i rätt format från början. Om det är en exe tyder det på att din fil skall köras ifrån dos.

Edit: Verkar vara en windowsfil enligt manualen för bios update . http://www.msi.com/files/pdf/Bios_update_SOPAll.pdf

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Så man ska köra den när man är inne på windows?

Permalänk
Medlem

Yes, verkar som du skall köra den från en usbpinne i windows. Gissar på att deras program letar på pinnen vid boot.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av swennor:

Hej

Jag har byggt en egen dator förra året och för 2 veckor sedan gick moderkortet kaput och jag fick reklamerat det, så nu har jag fått ett nytt men när jag startar datorn så börjar allt rulla, fläktar, lampor och så men jag får varken bild eller ett pip och det låter inte som att windows håller på att boota.

Jag har provat alla RAM och de verkar funka, grafikkortet har jag testat i en annan dator och det rullar på det med och jag har kollat kablarna från hdd så att dom sitter i och det gör dom, testat att ta ur hdd helt och hållet, testat annan skärm och annan kabel och så har jag testat andra inställningar på skärm såsom dvi/vga osv.
Är helt vilsen nu, jag har inte en aning vad det kan vara.

Sprid er visdom

mobo MSI 990FXA-GD65
cpu amd fx 8-core black edition

vet inte riktigt vad mer är väsentligt för att lösa detta, kan leta upp mer modeller om ni behöver.

Testa att koppla in skärmen i moderkorts pluggen, alltså köra med integrerad grafik och kolla om det kan vara grafikkortet som spökar.
Testa annars att starta med 1 ram sticka, testa i olika ports.

Hade samma problem med min, slutade upp med att BIOS "jumpern" alltså ett litet plast huvud satt på fel pinne, vet du vart detta sitter testa att byta plats på jumpern http://www.nordichardware.se/skrivelser_img_swe/220/cmos.jpg

Permalänk
Medlem

Lustigt, jag fick nu själv samma problem vid moderkortsbyte. Men för mig räckte det med att bygla clear CMOS bygeln en stund (med strömkabeln urdragen från datorn) och sedan starta upp datorn igen så fick jag bild.