Permalänk
Medlem

MSI 990FXA-GD80 & Asus GTX 770

Hej.

Min kompis beställde ett Asus GTX 770 till detta moderkort - MSI 990FXA-GD80.
Han får felmeddelande "B2" som tydligen innebär att det är antingen CPU eller grafikkort som inte kan läsas in eller "felar".
Bytte tillbaka till hans HD6870, och då fungerar det. Vi har testat med ett annat nätagg, olika minnen, hårddiskar o.s.v.
Vad kan möjligtvis vara fel här? Kan detta lösas?

Tack på förhand

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem

Jag har för mig jag hört att vissa BIOS kan behövas flashas till senaste version vid användning av nya grafikkort (alltså nysläppta såsom GTX 7-serien, inte nyköpta).
Har han senaste BIOS-version?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Jag har för mig jag hört att vissa BIOS kan behövas flashas till senaste version vid användning av nya grafikkort (alltså nysläppta såsom GTX 7-serien, inte nyköpta).
Har han senaste BIOS-version?

Faktiskt inte. Ska jag ge det ett försök kanske?

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gugel:

Faktiskt inte. Ska jag ge det ett försök kanske?

Det kan hända det löser problemet. Dock finns det alltid en risk att flasha BIOS, om något går snett (t.ex. strömavbrott) kan moderkortet blir obrukbart.
Följ instruktioner noggrant och gör det på egen risk

Du kan alltid läsa vad det står på BIOS-versionerna, alltså varför de uppdaterades. Kanske står något om grafikkort?
Annars kanske det är fel på grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Det kan hända det löser problemet. Dock finns det alltid en risk att flasha BIOS, om något går snett (t.ex. strömavbrott) kan moderkortet blir obrukbart.
Följ instruktioner noggrant och gör det på egen risk

Du kan alltid läsa vad det står på BIOS-versionerna, alltså varför de uppdaterades. Kanske står något om grafikkort?
Annars kanske det är fel på grafikkortet.

Du ska ha ett stort tack för hjälpen. Det fungerar nu och han kommer slippa hålla på returnera och ha sig.
Tack som fan!

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gugel:

Du ska ha ett stort tack för hjälpen. Det fungerar nu och han kommer slippa hålla på returnera och ha sig.
Tack som fan!

Så det var BIOS-uppdatering som löste det? Intressant.
Kul att det hjälpte! Han får se till att njuta nu