Permalänk
Medlem

Seg dator vid uppstart och spel

Tja! Jag har nyligen byggt ihop en egen dator från grunden och köpte allt förutom grafikkort och hårddiskar då jag hade rätt bra från min förra dator. Moderkortet jag köpte är ASUS Crosshair V Formula-Z, Processorn är AMD FX8350 8-core 4,0Ghz, RAM från Patriot 2 x 8 GB 1600 och nätaggregat på 750 watt modulärt ( kommer ej ihåg märket ). Grafikkorten jag har är 2 x MSI Radeon HD 5770 Hawk 1GB och två hårddiskar från Samsung på 750 GB 7200 rpm. Problemet jag har är att det tar rätt lång tid för datorn att starta upp i windows vilket jag inte trodde skulle va något problem med tanke på processorn moderkortet och ram minnet. Behöver jag byta ut något mer? T.ex. hårddiskarna? En annan sak jag gärna hade velat göra är att clocka ram minnena till kanske 2000 men vet faktiskt inte hur man gör det. Om någon vänlig själ hade kunnat tänka sig förklara eller skicka en länk till någon sida där det står steg för steg hade jag varit otroligt tacksam!!

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z
Processor & Kylare: AMD FX-8350 8 Core @4,0 Ghz med Noctua NH-D14
PSU: EVGA Supernova G2 750W modulär
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 7970 3GB Vapor-X Ghz edition
RAM: Patriot 2 x 8GB 1600 mhz

Permalänk

Du behöver en SSD-hårddisk. Lägg ditt operativsystem på en ssd och din dator är som ny.

Permalänk

installera om diskarna(formatera och installera om allt). Windows registry slöar ner den. En SSD är ännu bättre, men det här är gratis

Visa signatur

En hel del grejer i datorn, som ingen av er bryr er om.
Därför tänkte jag istället posta lite användbara länkar här.
Bra CPU-kylare: http://m.techspot.com/review/707-best-cpu-coolers/
Gratis frakt från Inet: http://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk

Du kan även testa att diskfragmentera dina hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Har skaffat mig en SSD hdd men fick andra problem nu. Datorn startar upp men vill inte visa post eller bios eller något över huvudtaget. MuSen och tangentbordet lyser inte vilket dom brukar göra och skärmen visar ingen bild precis som om den vore avstängd. Får några slags koder på moderkortets q-code led men de är olika hela tiden. Någon dom vet vad det kan vara? Det enda jag gjorde var att slänga in SSD hdd och startade upp datorn direkt efter och då fungerade den. Sen stängde jag av den för att min dvd läsare inte fungerade pga att jag råkade dra ur en sladd när jag stoppade in ssd hdd. Efter det slutade den att fungdra..

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z
Processor & Kylare: AMD FX-8350 8 Core @4,0 Ghz med Noctua NH-D14
PSU: EVGA Supernova G2 750W modulär
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 7970 3GB Vapor-X Ghz edition
RAM: Patriot 2 x 8GB 1600 mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ask0o:

Tack för alla svar! Har skaffat mig en SSD hdd men fick andra problem nu. Datorn startar upp men vill inte visa post eller bios eller något över huvudtaget. MuSen och tangentbordet lyser inte vilket dom brukar göra och skärmen visar ingen bild precis som om den vore avstängd. Får några slags koder på moderkortets q-code led men de är olika hela tiden. Någon dom vet vad det kan vara? Det enda jag gjorde var att slänga in SSD hdd och startade upp datorn direkt efter och då fungerade den. Sen stängde jag av den för att min dvd läsare inte fungerade pga att jag råkade dra ur en sladd när jag stoppade in ssd hdd. Efter det slutade den att fungdra..

Tog du ut dina gamla hårddiskar innan du startade datorn med din nya SSD?

Annars, prova det.

Visa signatur

~ Lenovo G500 ~ Intel® Core™ i5-3230M ~ 12GB RAM 1600MHz ~ Intel® HD Graphics 4000 ~ Kingston SSDNow V300 120GB ~ Packard Bell Viseo 24" LED Datorskärm 243DBD ~ Targus AWE55EU Kylplatta ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moldex92:

Tog du ut dina gamla hårddiskar innan du startade datorn med din nya SSD?

Annars, prova det.

Jag testade det nyss, samma sak datorn startar fint allt går igång men jag får inte fram ett pip från bios precis som om den inte existerar.. finns fet något sätt att reseta bios förutom med de lilla batteriet?

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z
Processor & Kylare: AMD FX-8350 8 Core @4,0 Ghz med Noctua NH-D14
PSU: EVGA Supernova G2 750W modulär
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 7970 3GB Vapor-X Ghz edition
RAM: Patriot 2 x 8GB 1600 mhz