Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hjälp en nybörjare att överklocka AMD FX 8350

Permalänk
Medlem

Hjälp en nybörjare att överklocka AMD FX 8350

Jag har nyligen uppgraderat mig till en 8350 och även köpt till en Noctua NH-D14 i hopp om att kunna överklocka den. Mitt moderkort är Asus sabertooth 990FX/GEN3 R2.0.

Jag har försökt göra det själv med hjälp av guider men blir så förvirrad av att det är olika BIOS. Finns det någon som kan ge mig lite tips, så ingående som möjligt?

Min förra processor AMD Phenom II X4 965 lyckades jag överklocka med hjälp av AMD Overdrive men har förstått att det inte är en bra idé.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvar:

Jag har nyligen uppgraderat mig till en 8350 och även köpt till en Noctua NH-D14 i hopp om att kunna överklocka den. Mitt moderkort är Asus sabertooth 990FX/GEN3 R2.0.

Jag har försökt göra det själv med hjälp av guider men blir så förvirrad av att det är olika BIOS. Finns det någon som kan ge mig lite tips, så ingående som möjligt?

Min förra processor AMD Phenom II X4 965 lyckades jag överklocka med hjälp av AMD Overdrive men har förstått att det inte är en bra idé.

Börja med att ställa manuell spänning och sätt den på stock.
Sedan höjer du multipliern ett steg, startar datorn och kör prime95 i 5 min. Gör om detta tills det blir instabilt (datorn startar inte eller prime95 ger bluescreen). Då höjer du istället spänningen ett snäpp, startar och kör prime95. Sedan börjar du höja multipeln igen.
Håll koll på temperaturen hela tiden. Den ska helst hålla sig under 70°.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Börja med att ställa manuell spänning och sätt den på stock.
Sedan höjer du multipliern ett steg, startar datorn och kör prime95 i 5 min. Gör om detta tills det blir instabilt (datorn startar inte eller prime95 ger bluescreen). Då höjer du istället spänningen ett snäpp, startar och kör prime95. Sedan börjar du höja multipeln igen.
Håll koll på temperaturen hela tiden. Den ska helst hålla sig under 70°.

Jag blir som sagt förvirrad av mitt BIOS, osäker på vad som är multipliern och spänning etc.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem

Kolla in i manual till ditt moderkort så får du veta sånt.

Permalänk
Medlem

Tror du borde ligga under 62C på CPU 0. Du märker annars när du kör Intel burntest vid vilken temp prestanda sjunker. Standard går cpun i 200mhz * 20 alltså 4ghz. Tänk på att avaktivera turbo och stänga av stömsparfunktioner också.

Edit: 20 är din multipel.

Du kan säkert använda mycket från
http://rog.asus.com/216552013/crosshair-motherboards/guide-ov...