Permalänk
Medlem

Importera PS4 (hjälp)

Tjena Sweclockers.

Jag skulle behöva lite expert hjälp från någon som är lite mer insatt än jag på hur det fungerar. Jag ska till USA i slutet av året och tänkte införskaffa mig en PS4.

1. Om jag köper en PS4 i staterna kommer den då fungera här i Sverige ?
2. Hur fungerar det med ström och så när jag ska plugga in den vårt vanliga vägg uttag ?
3. Kommer min dotter fortfarande kunna köra sina Disney BD filmer som hon har ?
4. Om jag väljer att köpa något spel till konsolen kommer jag kunna köra online med mina vänner fortfarande fast det är köpt i staterna ?

Uppskattar er hjälp och tack på förhand!

Permalänk
Medlem

varför köpa den i staterna? den släps ju samma månad här i svergie.
när det kommer till ström så är det nog inge problem lika så med regions låsning då jag om jag inte minns fel den är regions fri.
sen så gör det väll inget om dottra din inte kan se på sina BD filmer på ps4an ni har ju förmodligen en annan BD enhet eftersom hon äger BD filmer?
källa Wikipedia
"Games on the PlayStation 4 will not be region-locked, so games purchased in one region can be played on consoles in all regions. Additionally, gamers can trade, lend, and re-sell their games, as buying a game means it is owned by them forever."

Visa signatur

Dator: Goodbody's Node
Kringutrustning: Samsung SyncMaster BX2331 24" LED 1080p, Logitech C910 Pro Webcam, Corsair Vengence K90, Mionix Naos 5000, Roccat Taito mousemat

Permalänk
Medlem

1. Funka kommer den ja

2. Vet ej, vi vet inte om eras nätaggregat klarar 100-240 eller om den bara är 100-120 för US och annan för oss, i så fall måste du köpa ett 240 -> 100 converter, detta går på 300-600 kr för en hyffsad bra en, de är enormt stora och klumpiga också.

3 Nej. BD är region låst.

4 Ja så länge inget ändras här eller spelet i sig låser in dig i regioner.

Samt 5. Du måste förboka, konsolen är totalt slutsåld hela året ut.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

1. Funka kommer den ja

2. Vet ej, vi vet inte om eras nätaggregat klarar 100-240 eller om den bara är 100-120 för US och annan för oss, i så fall måste du köpa ett 240 -> 100 converter, detta går på 300-600 kr för en hyffsad bra en, de är enormt stora och klumpiga också.

3 Nej. BD är region låst.

4 Ja så länge inget ändras här eller spelet i sig låser in dig i regioner.

Samt 5. Du måste förboka, konsolen är totalt slutsåld hela året ut.

jupp förboka är ett måste jag bokade min så fort jag kunde

Visa signatur

Dator: Goodbody's Node
Kringutrustning: Samsung SyncMaster BX2331 24" LED 1080p, Logitech C910 Pro Webcam, Corsair Vengence K90, Mionix Naos 5000, Roccat Taito mousemat

Permalänk
Medlem

Enda problemet är att du inte kan spela bluray region B på en amerikansk enhet. Fördelen är att du kan spela region A.
Region A brukar vara överlägsna region B. Du kan dock inte hyra/köpa bluray i Sverige i butik. Finns gott om ställen på nätet att köpa region A på dock. Bluray med svensk text kan du glömma mao.

Permalänk
Medlem

Ja detta låter ju lite jobbigt, Vi har ju en PS3`a och tanken är att PS4`an ska ersätta den. Priset var billigare i USA så det var därför jag ville veta, När jag ändå är där så kan jag ju plocka upp en om det inte är för mkt klydd.

Så summan är att jag kanske behöver ett nytt nätaggregat och jag kan inte köra dotterns BD filmer,

Permalänk
Medlem
Skrivet av h4mmar:

Ja detta låter ju lite jobbigt, Vi har ju en PS3`a och tanken är att PS4`an ska ersätta den. Priset var billigare i USA så det var därför jag ville veta, När jag ändå är där så kan jag ju plocka upp en om det inte är för mkt klydd.

Så summan är att jag kanske behöver ett nytt nätaggregat och jag kan inte köra dotterns BD filmer,

Nja om det funkar som med PS3 så behöver du bara en ny strömkabel. De kostar typ 50 spänn eller så.
Svenska bluray kommer inte fungera på amerikanska enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Nja om det funkar som med PS3 så behöver du bara en ny strömkabel. De kostar typ 50 spänn eller så.
Svenska bluray kommer inte fungera på amerikanska enheter.

Ok då låter det inte så jobbigt. Jobbigt med BD bara, men men man kan inte få allt. tack för alla svar

Permalänk

Jag har köpt min ps4 i USA och jag kan både spela och se blu-ray filmer hehe

Permalänk
Skrivet av Matte3333:

Jag har köpt min ps4 i USA och jag kan både spela och se blu-ray filmer hehe

Menar du att "svenskköpta" blu-ray fungerar bra på en USA köpt PS4? Ej regionbunden även gällande filmer?

//T

Permalänk
Avstängd

Lika bra att köpa PS4 här i sverige tycker jag, då det ändå inte kostar allt för mycket.

Permalänk
Skrivet av baxee:

Lika bra att köpa PS4 här i sverige tycker jag, då det ändå inte kostar allt för mycket.

Tittade lite nu på BestBuy, kan få en PS4 med två kontroller för strax under 3000SEK i USA idag.
I Sverige så får man pynta nästan 5000 för att få två kontroller och en PS4.
Är lite sugen att köpa en USA när jag ändå ska dit nu i Mars..

Men om jag tolkar informationen rätt så kommer priserna börja gå ner i April i Sverige när förråden fylls på igen.
Kanske värt extra pengarna att köpa i Sverige för att slippa alla ev. problem med garantier osv. in case of problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Torstensson82:

Tittade lite nu på BestBuy, kan få en PS4 med två kontroller för strax under 3000SEK i USA idag.
I Sverige så får man pynta nästan 5000 för att få två kontroller och en PS4.
Är lite sugen att köpa en USA när jag ändå ska dit nu i Mars..

Men om jag tolkar informationen rätt så kommer priserna börja gå ner i April i Sverige när förråden fylls på igen.
Kanske värt extra pengarna att köpa i Sverige för att slippa alla ev. problem med garantier osv. in case of problem.

Ska också till USA nu i mars, new york.

Tror dock inte det blir något problem med garantin, eller jag vet inte, men jag har en importerad xbox one, på microsofts hemsida är de bara registrera den och sen boka eventuell garantiärende, kanske samma för sony?

Trodde konsolen kostade 3800 här i Sverige, om det är så illa att de går upp mot 5, är de ju lika bra att köpa i USA om man ändå ska dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Ska också till USA nu i mars, new york.

Tror dock inte det blir något problem med garantin, eller jag vet inte, men jag har en importerad xbox one, på microsofts hemsida är de bara registrera den och sen boka eventuell garantiärende, kanske samma för sony?

Trodde konsolen kostade 3800 här i Sverige, om det är så illa att de går upp mot 5, är de ju lika bra att köpa i USA om man ändå ska dit.

Sony kommer inte ge dig garanti för importerade konsoler, de har ingen hantering för US modeller i Europa, de kommer inte vilja ta emot din heller om du skickar till USA, finns ingen lag eller krav för dom att stå för detta.

Butiken du köper den ifrån ( 30 dagar är standard i USA BTW ) kommer ge dig garanti, men var beredd på att du får ta dig till butiken igen med din PS4'a.

Dvs ja du har importerat en konsol från Microsoft hemsida och ja butiken i fråga står för Garantin, Microsoft support avdelning i sig gör det inte och du kan inte skicka in skadade delar för att få en ny, åt andra sidan Microsoft butik erbjuder dig pengarna tillbaka ifall du har en ej fungerade konsol. Detta är på grund av att butiken i sig MÅSTE ta hand om sådant här då de är de som har sålt det.

Och samma gäller PS4'an om du köper i butik i USA, de måste stå för garanti, men de kan kräva att du kommer in med den till samma butik.

Och en sak att punktera, Om du importerar något själv, så är det landet du importerats från lagar om garanti som gäller, Sveriges lagar överskrider inte dessa.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Skrivet av MugiMugi:

Sony kommer inte ge dig garanti för importerade konsoler, de har ingen hantering för US modeller i Europa, de kommer inte vilja ta emot din heller om du skickar till USA, finns ingen lag eller krav för dom att stå för detta.

Butiken du köper den ifrån ( 30 dagar är standard i USA BTW ) kommer ge dig garanti, men var beredd på att du får ta dig till butiken igen med din PS4'a.

Dvs ja du har importerat en konsol från Microsoft hemsida och ja butiken i fråga står för Garantin, Microsoft support avdelning i sig gör det inte och du kan inte skicka in skadade delar för att få en ny, åt andra sidan Microsoft butik erbjuder dig pengarna tillbaka ifall du har en ej fungerade konsol. Detta är på grund av att butiken i sig MÅSTE ta hand om sådant här då de är de som har sålt det.

Och samma gäller PS4'an om du köper i butik i USA, de måste stå för garanti, men de kan kräva att du kommer in med den till samma butik.

Och en sak att punktera, Om du importerar något själv, så är det landet du importerats från lagar om garanti som gäller, Sveriges lagar överskrider inte dessa.

Tack för informationen, misstänkte att det är så det ligger till.
Får fundera och se om det är värt att köpa där, å andra sidan är det egentligen ingen jätte panik att köpa Ps4an.

Permalänk
Medlem

Dessutom är det lika stor brist på PS4 i USA som i Sverige så chansen att hitta en PS4 i en butik är ungefär lika med noll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Dessutom är det lika stor brist på PS4 i USA som i Sverige så chansen att hitta en PS4 i en butik är ungefär lika med noll.

Verkar inte va så svårt längre, t ex så har webhallen fått in ett stort antal PAL importerade Ps4:or, behöver inte boka eller nåt:P

Permalänk
Medlem

De har inga i lager iaf http://www.webhallen.com/se-sv/spel/playstation_4/135975-play...

Killzone bundle finns iofs. Kanske det du menade.

Permalänk
Avstängd

Komplett brukar ha titt som tätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Dessutom är det lika stor brist på PS4 i USA som i Sverige så chansen att hitta en PS4 i en butik är ungefär lika med noll.

Skrivet av Megacrash:

Verkar inte va så svårt längre, t ex så har webhallen fått in ett stort antal PAL importerade Ps4:or, behöver inte boka eller nåt:P

Var i USA för två veckor sen, såg inte till en ps4 någonstans.
Letade visserligen inte, men var på bl a bestbuy och wal-mart.

Däremot fick jag beställt en från cdon sista dagarna innan jag åkte hem, den hann hem före mig

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Simplygames. Beställde därifrån för 1,5 månad sen, fick hem konsolen en vecka senare. Allt har funkat toppenbra! Var desutom billigt jämfört med priserna här i Sverige.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

CDON verkar ha i lager nu.
Passa på!

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB