Underpresterar min nya dator? (FPS i csgo)

Permalänk

Underpresterar min nya dator? (FPS i csgo)

Tjena!

köpte nyligen Sweclockers sommardator 2013 - http://www.inet.se/produkt/v100244/dator-i-delar-sweclockers-sommardator-2013

nu är det som så att jag har lite fps problem i csgo, jag kör i 1024x768 upplösning och allt på low och har rätt bra fps 200-300. Problemet är egentligen när jag kör allt på high och 1024x768 så droppar min fps rejält 100-200.. det känns som jag bör ligga rätt stabilt på 300 fps oavsett upplösning/andra inställningar.. men tydligen inte, är något fel?

Kan även säga att jag bytte nyligen drivrutiner från NVIDIA 320.49 till 314.22 eftersom jag hade problem med att windows hängde sig /frös fast osv, men verkar ha ungefär samma fps efter att ha bytt drivers.

Permalänk
Medlem

Otroligt svårt att säga vad en rimlig fps bör vara med dina inställningar och din hårdvara. Jag tycker dock inte att det låter som en orimlig siffra. En fråga som uppstår dock är varför det spelar någon roll då du redan ligger och pendlar mellan 100 och 200 i fps? Det är ju tillräckligt mycket så det räcker och blir över. Vad har du för uppdateringsfrekvens (Hz) på din skärm, har du nytta av av sådan hög fps?

Permalänk
Medlem

Det låter som en rimlig FPS tycker jag.

Skrivet av Idonoh:

Otroligt svårt att säga vad en rimlig fps bör vara med dina inställningar och din hårdvara. Jag tycker dock inte att det låter som en orimlig siffra. En fråga som uppstår dock är varför det spelar någon roll då du redan ligger och pendlar mellan 100 och 200 i fps? Det är ju tillräckligt mycket så det räcker och blir över. Vad har du för uppdateringsfrekvens (Hz) på din skärm, har du nytta av av sådan hög fps?

Det spelar roll på hur spelmotorn beter sig, kommer inte ihåg exakt vad det är som skiljer, men det är märkbar skilland på tex. 100fps och 300fps på en 60Hz skärm

Permalänk

Tjena!

just nu har jag bara 60hz på min skärm men har beställt en BenQ-skärm som ska ha 144hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callexaxa:

Tjena!

just nu har jag bara 60hz på min skärm men har beställt en BenQ-skärm som ska ha 144hz.

Det viktiga är väl att ligga på över 144fps då. Men som sagt, jag märker skillnad på 144fps och 300 fps och jag har en 144hz skärm

Permalänk
Skrivet av Eowii:

Det viktiga är väl att ligga på över 144fps då. Men som sagt, jag märker skillnad på 144fps och 300 fps och jag har en 144hz skärm

Ok ja, jag antar det. Kanske är det jag som trodde CSGO var mindre krävande än vad det egentligen är.

Permalänk
Skrivet av Eowii:

Det låter som en rimlig FPS tycker jag.

Det spelar roll på hur spelmotorn beter sig, kommer inte ihåg exakt vad det är som skiljer, men det är märkbar skilland på tex. 100fps och 300fps på en 60Hz skärm

Blandar du inte ihop med äldre CS nu?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eowii:

Det låter som en rimlig FPS tycker jag.

Det spelar roll på hur spelmotorn beter sig, kommer inte ihåg exakt vad det är som skiljer, men det är märkbar skilland på tex. 100fps och 300fps på en 60Hz skärm

Jag tyckte det lät intressant och fördjupade mig lite i det hela. Som jag förstår det så påverkar fpsen i spelmotorn antalet paket som sänds till spelservern från datorn. Detta kan exempelvis innebära bättre hitreg i spel som cs:go. Är det kanske detta du upplever som bättre flyt? Denna info var från steamforumet så ta den med en näve salt. http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=311604...

Vad jag dock vill framhålla är att det fortfarande inte spelar någon som helst roll för antalet bilder i spelet man upplever, sitter man på en 60 Hz skärm kommer man se 60 bilder i sekunden oavsett om ditt grafikkort pumpar ut det femdubbla antalet. De faktiska animationerna i spelet kan omöjligt påverkas av 100 eller 300 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idonoh:

Jag tyckte det lät intressant och fördjupade mig lite i det hela. Som jag förstår det så påverkar fpsen i spelmotorn antalet paket som sänds till spelservern från datorn. Detta kan exempelvis innebära bättre hitreg i spel som cs:go. Är det kanske detta du upplever som bättre flyt? Denna info var från steamforumet så ta den med en näve salt. http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=311604...

Vad jag dock vill framhålla är att det fortfarande inte spelar någon som helst roll för antalet bilder i spelet man upplever, sitter man på en 60 Hz skärm kommer man se 60 bilder i sekunden oavsett om ditt grafikkort pumpar ut det femdubbla antalet. De faktiska animationerna i spelet kan omöjligt påverkas av 100 eller 300 fps.

Precis, något med spelmotorn är det. Mycket möjligt att det är det som gör att man känner en viss skillnad. Skillnaden i flyt är inte samma skillnad som man känner vid högre FPS, som du nämner är det omöjligt att få en 60Hz skärm att visa fler än 60 bilder/sekund (om man inte överklockar den).

Permalänk
Medlem

Man kan lätt känna skillnad på 100 vs 300fps i 60Hz i alla fall i source motorn, alla dagar i veckan!

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Dom har haft problem med att man får fps-dippar när spelet har varit igång en stund sedan ett par patcher tillbaka. Tror det var/är någon form av memory leak. En av sakerna som löste problemet för mig var att installera senaste beta-drivaren (326.80 tror jag den heter).

Hoppas det hjälper!

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pl4yGround:

Dom har haft problem med att man får fps-dippar när spelet har varit igång en stund sedan ett par patcher tillbaka. Tror det var/är någon form av memory leak. En av sakerna som löste problemet för mig var att installera senaste beta-drivaren (326.80 tror jag den heter).

Hoppas det hjälper!

Japp, har hört att det ska hjälpa att lägga in "-processheap" i launch options. Det ska tydligen gör att koden som medför minnesläckorna inte körs.