Sapphire 7970 (GHz) - Dålig prestanda ?

Permalänk

Sapphire 7970 (GHz) - Dålig prestanda ?

Hejsan!
För två veckor sedan köpte jag ett Sapphire HD 7970 (GHz Edition 3GB GDDR5 VAPOR-X) som skulle ersätta mitt Gigabyte GTX560Ti.
Jag glömde dock avinstallera de gamla drivrutinerna från 560:it, och installerade de nya drivrutinerna och 7970 direkt. Det blev problem med installationen av de nya drivrutinerna, så jag fick ominstallera dessa flera gånger innan installationen slutfördes ordentligt.

När jag väl fått det att funka (trodde jag) märkte jag hur förvånansvärt dålig prestanda jag fick i vissa spel. Jag lirar mest League of Legends och BF3, men jämfört med mitt gamla 560 så var prestandan i spel inte mycket bättre. Tvärtom så är vissa spel nu halvt ospelbara. League of Legends, Far Cry 3 och Minecraft håller på att "hacka" enormt. Fps'en är väldigt instabil och går från att vara perfekt till riktigt urusel, upp och ner. (När creepsen spawnar i LoL går framsen från ca 180 till 65.) BF3 däremot flyter på fint.

Jag antog att det var fel på drivrutinerna, så jag omformaterade hårddisken och började om från början. Men det är fortfarande samma problem.
Dessutom så laggar muspekaren ibland, även utanför spel. Skärmen har också en del konstiga saker för sig. (Fel på uppdateringsfrekvensen?) När bilden rör sig så syns linjehack som "flyger" genom skärmen. Detta syns bara när jag kopplat via DVI, men om jag kopplar med HDMI får jag inte full 1080p av någon anledning, utan det skapas en svart ram runt bilden. (Se bild)

Dold text

Värt att nämna; min processor fick problem med kylningen för ett tag sedan, men mitt andra grafikkort funkade som vanligt så jag har svårt att tro att det kan vara felet.

Specs;
ASRock P67 Extreme6
Sapphire HD 7970 (GHz Edition 3GB GDDR5 VAPOR-X)
i7-2600k @Stock
2x4GB DDR3 (1333 MHz)
Corsair TX850
(Windows 7 HomePrem, ligger på Samsung SSD 840 120 GB)

Jag använder de senaste Beta-drivrutinerna från AMD's hemsida (amd_catalyst_13.8_beta2). Behöver man speciella drivrutiner för GHz-versionen?
Är kortet skadat? Vad kan orsaka felen?

Tacksam för svar!
Jonas

Permalänk
Medlem

Problem 2 kan du lösa genom att aktivera 1080p och sedan följa dessa steg:
Catalyst Control Canter > My Digital Flat-Panels > Scaling Options > 0%

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Skrivet av Casper:

Problem 2 kan du lösa genom att aktivera 1080p och sedan följa dessa steg:
Catalyst Control Canter > My Digital Flat-Panels > Scaling Options > 0%

Ok, ja det löste det problemet i alla fall. Men jag tycker inte jag ska behöva köra HDMI för att slippa problem med "skärmhack". Har fortfarande problem med DVI'n. Tack ändå

Permalänk

Jag har också haft problem med muspekaren (den stannar till medan allt annat flyter på normalt) och jag löste detta genom att uppdatera drivrutinerna till ljudkortet som jag har. Detta är mitt tips. Lycka till.

Permalänk

Ladda ner MSI Afterburner och kolla så att kortet inte har klockat ner sig. Mina brukar göra det så jag får trycka "Reset" och voila! Så brukar det lösa sig. Kör även Unengine Valley och jämför poängen med Sweclockers recension på 7970 GHz och se efter om du får likvärdig prestanda.

DVI sladden kan även vara kass. Har du en 120hz skärm? Isf kan du behöva en D-DVI sladd.

7970 GHz har inga speciella drivrutiner Jag kör själv 13.8 Beta 1 och den funkar utmärkt.

Visa signatur

|Intel 3770k 4.4GHz Offset OC| Cooler Master Storm Trooper | 2x Sapphire Vapor-X 7970 3Gb CrossfireX OC:1110/1500 | ASUS Maximus V Formula | SSD Samsung 830 128 | Gb Seagate 1TB HDD @7200rpm | Fractal Design 1000w | 2x4GB Corsair Vengeance DDR3 @1600MHz | CPU Kylare: Phanteks Ph-Tc14pe |

Permalänk
Medlem

Om processorn var skadad skulle du nog haft betydligt större problem än att grafiken buggar. Så det kan vi nog utesluta.

Linjerna som dyker upp när saker på skärmen rör sig kallas för tearing. Är det vissa spel som du har detta problem med, eller även när du kollar på film med mera?

Har du testat att använda tidigare drivrutiner? Beta-drivrutinerna har ibland buggat för mig.

Tror du inte behöver andra drivrutiner till ett ghz kort. I och med att enda skillnaden mot ett standardkort är frekvenserna.

Visa signatur

Speldator: i7 2600k @ stock/ corsair vengeance 1600Mhz 2*4GB/ gigabyte 6950 2GB
Kontorsdator: AMD athlon 64 3800+ 2.4Ghz/ ram 776MB

Permalänk

jag kör med ett 7970 ghz edition vapor-x med drivers catalyst 13,5 funkar perfekt

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Skrivet av UNIX1337:

Om processorn var skadad skulle du nog haft betydligt större problem än att grafiken buggar. Så det kan vi nog utesluta.

Linjerna som dyker upp när saker på skärmen rör sig kallas för tearing. Är det vissa spel som du har detta problem med, eller även när du kollar på film med mera?

Har du testat att använda tidigare drivrutiner? Beta-drivrutinerna har ibland buggat för mig.

Tror du inte behöver andra drivrutiner till ett ghz kort. I och med att enda skillnaden mot ett standardkort är frekvenserna.

Linjerna syns även när jag inte har spel igång, när man ser på YouTube osv. De är antagligen där hela tiden men man ser bara dem när bilden rör sig.
När man loggar in på Windows, minimerar fönster osv., så flyter det inte på som det brukar utan det ser på något sätt "hackigt" ut.

Innan betadriversen använde jag Catalyst 13.4, men eftersom det fanns problem provade jag att installera Beta-drivers istället. Men det hjälpte ju inte.

Permalänk
Skrivet av PappyOdaniel:

Ladda ner MSI Afterburner och kolla så att kortet inte har klockat ner sig. Mina brukar göra det så jag får trycka "Reset" och voila! Så brukar det lösa sig. Kör även Unengine Valley och jämför poängen med Sweclockers recension på 7970 GHz och se efter om du får likvärdig prestanda.

DVI sladden kan även vara kass. Har du en 120hz skärm? Isf kan du behöva en D-DVI sladd.

7970 GHz har inga speciella drivrutiner Jag kör själv 13.8 Beta 1 och den funkar utmärkt.

Det verkar inte som det klockat ner sig själv. Den ligger på 1050/1500.
Och även om DVI sladden är kass så borde det inte vara anledningen till den dåliga fps'en i vissa spel?