AMD:s flaggskepp FX-9590 trillar ned till 2 990 kronor – mindre än halva priset

Permalänk
Melding Plague

AMD:s flaggskepp FX-9590 trillar ned till 2 990 kronor – mindre än halva priset

Uppgifterna om att en rejäl prissänkning väntar AMD:s senaste värstingprocessor bekräftas av den svenska återförsäljaren Inet, som mer än halverar priset för flaggskeppet FX-9590.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spännande! Kan dem tävla med intel nu!?

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk

Det visar att de var löjligt prissatta från början.

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem

dis is so crasy, gonna get on of them

Visa signatur

SG09, 760g, FX8350, H80i, HD7870, 8Gb, 2Tb, 630watt

Permalänk
Medlem

Känns som dom inte tjänar mycket på den dealen?

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem

Kan ju bli riktigt prisvärd!
(Gnäll nu inte på att där inte finns någon kylare, hade du tänkt använda den så är processorn inget för dig)

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Finns det någon "bra" prestanda jämförelse mellan denna och en Intel för motsvarande pris?
Är lite lat just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbey:

Spännande! Kan dem tävla med intel nu!?

tveksamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbey:

Spännande! Kan dem tävla med intel nu!?

Nej, AMD kan inte komma nära Intel. AMD presterar som bäst 50% av vad Intel gör.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Orici:

Nej, AMD kan inte komma nära Intel. AMD presterar som bäst 50% av vad Intel gör.

Det där skulle jag gärna vilja se ett test på!

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem

Väldigt lätt att prisdumpa när man inte har några varor att sälja.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

TDP 220watt lär ju låta en hel del i burken, iaf på luftkylning:/
Men ingen dålig prissänkning hehe...

Permalänk
Inaktiv

En processor som ligger jämsides (presterar) med en 2600K, fast för det tredubbla priset, är fullständigt orimligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orici:

Nej, AMD kan inte komma nära Intel. AMD presterar som bäst 50% av vad Intel gör.

Nu är du ute och cyklar.

Cykla hem.

Permalänk
Entusiast

Frågan är bara hur högt FX 9590 kan överklockas för annars är den ointressant då runt 5.0GHz brukar vara slutet för de flesta FX 8350-CPU'erna som jag förstår det?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Nej, AMD kan inte komma nära Intel. AMD presterar som bäst 50% av vad Intel gör.

Haha, du skriver så mycket strunt..

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Monster.. Kan dom växa upp lite grann? Eller är det AMD som hittar på sådana ord?

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Nej, AMD kan inte komma nära Intel. AMD presterar som bäst 50% av vad Intel gör.

Said Fanboys and did not see that monopol leads to 1000$ CPUs or stagnation market Buy AMD, only fanboys will tell it from an Intel LOL

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superlight:

Monster.. Kan dom växa upp lite grann? Eller är det AMD som hittar på sådana ord?

Tja, en CPU som går i 5Ghz turbo STOCK...med kisel...det är ett monster de!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Nej, AMD kan inte komma nära Intel. AMD presterar som bäst 50% av vad Intel gör.

HAHAHAHA när läste du ett bench senast?

AMD FX-8350 vs. Intel 4770K http://www.anandtech.com/bench/product/697?vs=836

Scrolla speciellt till sista 7-zip bench där presterar AMD 1,3% bättre än 4770K

Dock är ju intels prollar generelt bättre prestanda/W om de nu är det du menar...

Permalänk
Medlem

Svamla inte det är fortfarance 8,42% vinst per såld enhet medans oljebolagen efter skatt får 0.52% vins på såld bensin.
Vinst är det som driver företag att göra nytt och tänka nytt. Om det inte vore för att staten tog 84% av oljeföretagens vinster i sverige kanske det vore annorlunda, men 8% vinst innebär en return på betydligt högre före skatt, kanske inte i jämförelse med Intel men änndå bra vinst Skulle Shell uppvisa 8%vinst per enhet så skulle aktievärdet skjuta så högt att du inte kunde ana.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Nej, AMD kan inte komma nära Intel. AMD presterar som bäst 50% av vad Intel gör.

Skrivet av anon134512:

Nu är du ute och cyklar.

Cykla hem.

Skrivet av Teknocide:

Haha, du skriver så mycket strunt..

Skrivet av Esseboy:

Said Fanboys and did not see that monopol leads to 1000$ CPUs or stagnation market Buy AMD, only fanboys will tell it from an Intel LOL

Han har faktiskt en poäng när det kommer till spelprestanda och framförallt energieffektivitet kontra prestanda, även om han överdriver rätt hårt.

Visst AMD är billigare men bra mycket långsammare i fåtrådiga applikationer som spel är. AMD är inte dåliga inte alls men Intels processorer är bättre i spel och det är knappast något att diskutera om eller hur?

Min FX-6300 är inte ens lika bra i spel som min gamla i7 930 trots att jag kör min FX-6300 i 4.5GHz. Ändå är jag väl överlag någorlunda nöjd med min AMD den går ju då kallare än min oklockade i7

Visa signatur
Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/nyhet/17266-amd-fx-9590-i-prestand...

Finns lite att läsa i vart fall. För prislappen 3000 kr presterar den väl som den bör. Men visst är de lite speciell CPU med 220W TDP.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Finns det någon "bra" prestanda jämförelse mellan denna och en Intel för motsvarande pris?
Är lite lat just nu

http://i30.photobucket.com/albums/c330/Daveburt/X264_2.png den är ju lite halvskoj, bara ett test och iofs en 8350 men klockad ungefär som denna

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Avstängd

Fortfarande ovärt. Den processorn har helt sjuka TDP värden.
Kostar mycket, har höga TDP värden, och får ändå antagligen stryk av Core i7 4770K.

Permalänk
Medlem

Tankvärt för de som påstår att AMDs CPUs är mycket sämre än Intels.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3 | Moderkort: MSI Z170A GAMING M7 | CPU: Intel Core i7 6700k | RAM: Corsair 8GB DDR4 VENGEANCE LP Grafikkort: MSI GTX 1080 GAMING X |PSU: Be Quiet: KRAFT 600W | SSD: Kingston 60GB | HDD WD 500GB
Kylning: CPU: Corsair H75 | Chassi: 3x 140MM Noctua, 2x 120mm Noctua |

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Svamla inte det är fortfarance 8,42% vinst per såld enhet medans oljebolagen efter skatt får 0.52% vins på såld bensin.
Vinst är det som driver företag att göra nytt och tänka nytt. Om det inte vore för att staten tog 84% av oljeföretagens vinster i sverige kanske det vore annorlunda, men 8% vinst innebär en return på betydligt högre före skatt, kanske inte i jämförelse med Intel men änndå bra vinst Skulle Shell uppvisa 8%vinst per enhet så skulle aktievärdet skjuta så högt att du inte kunde ana.

Dock lägger oljebolag inte ned speciellt mycket pengar på att utveckla ny olja, möjligtvis nya metoder att få upp olja men detta är snarare produktionskostnader än rena utvecklingskostnader. För processorer är majoriteten av kostnaden utveckling. När en processor väl produceras i fabrik är den inte så dyr, men den ska också samtidigt täcka tidigare utvecklingskostnader. Av samma anledning är de bästa processorerna som är gjorda för en smal marknad opropotionerligt dyra eftersom att de tillverkas i en mindre upplaga och måste därför ha högre marginal för att täcka kostnaderna relaterade till just de modellerna. Så din jämförelse med olja är fel på ganska många sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

HAHAHAHA när läste du ett bench senast?

AMD FX-8350 vs. Intel 4770K http://www.anandtech.com/bench/product/697?vs=836

Scrolla speciellt till sista 7-zip bench där presterar AMD 1,3% bättre än 4770K

Dock är ju intels prollar generelt bättre prestanda/W om de nu är det du menar...

AMD har högre klockfrekvens och du kollar bara på ett test.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd

AMD först till 1ghz och 5ghz.
3k för den prollen är för en som inte överklockar helt värt det.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Det jag inte förstår är varför folk (fortfarande) hetsar upp sig så mycket över 220w TDP.
Tycker ni att det är mycket? För en AMD FX-processor i de hastigheterna?

Det finns väl ingen som tror att (om det hade uppmätts) en i7 4770K fortfarande är specificerad för 84w TDP vid ens 4.4 GHz?
Har en i7 2600K 95w TDP på 5.0 GHz? Svaret är att nej, det är inte så det fungerar.
En FX 9590 behöver en värmeavledningsförmåga på 220W för att hålla sig inom specificerade temperaturer.
Om Intel hade haft samma TjMax som en FX-8350 så hade de inte haft 84w TDP för en stock i7 4770K. Kanske 130w.