Permalänk

Sista frågor innan "bygge"

Go' kväll gott folk!

Imorgon hämtar jag ut detta paket på posten;
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3791764/2013-08-30

Eftersom att jag aldrig gjort en sån här stor uppgradering förut så känns det såklart lite nervöst men jag har kollat på några klipp på tuben så det ska nog gå bra!

Däremot så har jag nån sista fråga.
Vad jag har förstått så kräver ingen av komponenterna i korgen någon installation av mjukvara?
Det är väl bara att koppla in kalaset och sen starta datorn som vanligt? Eftersom drivrutinerna till grafikkortet och Windows 7 redan ligger på min nuvarande hårddisk som jag även tänker använda som hårddisk på bygget. Eller har jag helt fel då?

Sen undrar jag om någon har några sista tips eller något, innan jag tar och bygger ihop detta "lilla" projekt?

Tack på förhand!

Visa signatur

strong like horse smart like tractor

Permalänk
Medlem

Nej, det är inte bara att koppla in. Du byter moderkort, alltså behöver du installera om Windows och alla drivrutiner som hör till.

Permalänk
Skrivet av foretshaun:

Go' kväll gott folk!

Imorgon hämtar jag ut detta paket på posten;
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3791764/2013-08-30

Eftersom att jag aldrig gjort en sån här stor uppgradering förut så känns det såklart lite nervöst men jag har kollat på några klipp på tuben så det ska nog gå bra!

Däremot så har jag nån sista fråga.
Vad jag har förstått så kräver ingen av komponenterna i korgen någon installation av mjukvara?
Det är väl bara att koppla in kalaset och sen starta datorn som vanligt? Eftersom drivrutinerna till grafikkortet och Windows 7 redan ligger på min nuvarande hårddisk som jag även tänker använda som hårddisk på bygget. Eller har jag helt fel då?

Sen undrar jag om någon har några sista tips eller något, innan jag tar och bygger ihop detta "lilla" projekt?

Tack på förhand!

Generellt är det bäst att starta med en färsk kopia av windows när du får nya grejer, annars kan det krångla.
Det kommer ju starta och så men drivrutiner etc kan skumma sig etc, jag är inte helt säker på vad som kan hända men sprängas kommer den iallafall inte. ^^
Delarna du skall vara mest försiktig med är CPU:n och moderkortet, var försiktig så du inte böjer några pinnar/gnuggar det allt förmycket, kom sedan ihog att använda ESD band för optimal säkerhet.

Permalänk
Medlem

Måste väl ha ett grafikkort? Eller ska du köra på det interna? Känns kanske lite onödigt
Men annars kräver de ingen särskild installation, förutom chipset drivers till moderkort. Resten skall skötas av Windows.

Edit: Läste inte hela, du måste som sagt installera om Windows, men därefter behövs inget särskilt

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Som redan nämnts bytar man komponeter speciellt om man bytar moderkort så rekommenderas det att man gör en ominstallation av windows eftersom man kan få skumma problem annars med gamla drivrutiner som krockar med nya osv är svårt att få bort drivrutiner helt.

Och som redan nämnts vid bygget lite tips:
Montera cpun i moderkortet innan du stoppa i moderkortet i chassit.
Montera ramen i moderkortet också innan du stoppar in de.
Tänk på att montera dit distanser mellan moderkort och moderkortsplåt.
Glöm inte montera IO panelen innan du försöker stoppa i moderkortet.
Använd ESD armband eller dyligt.
Sätt inte i nätdelen och börja dra kablar förrän allt annat är monterat.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

Ojdå, hade visst missat lite där! Får tacka så mycket för tipsen och hjälpen. Men då blir det till att ominstallera Windows 7 och drivrutinerna till mitt nuvarande GTX 660 och ljudkort.

Men då undrar jag hur jag på smidigast möjliga sätt kan ominstallera Windows utan skiva. Om det ens går?
Tänkte om jag skulle göra så att jag ominstallerar Windows innan jag plockar isär lådan och sen igen när jag bytt ut alla komponenter?

Eller är det så jävligt att jag måste rensa hårddisken helt, köpa en ny kopia av windowseländet och installera?

Tack på förhand gott folk!

Visa signatur

strong like horse smart like tractor

Permalänk
Medlem
Skrivet av foretshaun:

Ojdå, hade visst missat lite där! Får tacka så mycket för tipsen och hjälpen. Men då blir det till att ominstallera Windows 7 och drivrutinerna till mitt nuvarande GTX 660 och ljudkort.

Men då undrar jag hur jag på smidigast möjliga sätt kan ominstallera Windows utan skiva. Om det ens går?
Tänkte om jag skulle göra så att jag ominstallerar Windows innan jag plockar isär lådan och sen igen när jag bytt ut alla komponenter?

Eller är det så jävligt att jag måste rensa hårddisken helt, köpa en ny kopia av windowseländet och installera?

Tack på förhand gott folk!

Kul med nytt köp! Har du din licensnyckel någonstans så är det en barnlek.
Annars skulle jag tips att kolla upp din licensnyckel på något sätt, sedan ladda hem en clean windows7 skiva, vet dock ej om det går att ladda hem legalt från någon sida?
Har även dålig koll, är det fortfarande lagligt att ladda hem material från typ pirathamnen som du redan äger, eller är även det olagligt nu för tiden?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av WoG:

Kul med nytt köp! Har du din licensnyckel någonstans så är det en barnlek.
Annars skulle jag tips att kolla upp din licensnyckel på något sätt, sedan ladda hem en clean windows7 skiva, vet dock ej om det går att ladda hem legalt från någon sida?
Har även dålig koll, är det fortfarande lagligt att ladda hem material från typ pirathamnen som du redan äger, eller är även det olagligt nu för tiden?

Tackar! Jo, det ska bli riktigt kul och spännande!

Kikade lite på det där och det är ju på en klisterlapp på datorn som det står på, och den lappen sitter ju kvar, så jag har min licensnyckel.
Om det är såhär det är bäst att gå till väga så är nästa stora fråga vad ska jag göra nu? Ska jag ladda ner något från Microsoft och sen bränna det till några skivor, eller?

Visa signatur

strong like horse smart like tractor

Permalänk
Medlem

Jag har prcis bytt moderkort, ram, cpu och vattenkylning i min dator och ett tips som jag kan ge är att försök montera och koppla allt utanför chassit först.
Sen när du är säker på att det fungerar, flyttar du allt i din chassi.

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk
Skrivet av Zorrox:

Jag har prcis bytt moderkort, ram, cpu och vattenkylning i min dator och ett tips som jag kan ge är att försök montera och koppla allt utanför chassit först.
Sen när du är säker på att det fungerar, flyttar du allt i din chassi.

Okej, det ska jag göra! Men hur gjorde du med installationen av Windows?
Hade du det det på en skiva eller?

Visa signatur

strong like horse smart like tractor

Permalänk
Medlem
Skrivet av foretshaun:

Okej, det ska jag göra! Men hur gjorde du med installationen av Windows?
Hade du det det på en skiva eller?

Ja, jag hade en skiva, och så hade jag köpt ny SSD så jag kopplade in bara SSDn (Inga andra hårddiskar) och gjorde en ny installation av windows.

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Jag bytte nyligen ut moderkort, cpu osv. men använde samma disk och samma windows. När jag startade datorn så såg windows att det var nya delar och fixade så det funkade (windows 8)

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Flippson69:

Eller denna länk: http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk
Skrivet av Flippson69:

Får tacka så mycket för länkarna! Speciellt Sweclockers egna guide, såg väldigt enkel och bra ut!
Nu med allting uthämtad så känner jag att det börjar bli dags att börja.

Däremot så har jag en fråga till, om jag nu laddar ned Windows 7 Home Premium och följer guiden enligt Sweclockers och laddar in det på en sticka, så ska det väl inte vara några problem att installera Windows 7 från stickan till hårddisken som jag då har rensat bort allting på? Och sen självklart använda licensnyckeln som sitter på burken min.
Har jag förstått allting rätt då?

Visa signatur

strong like horse smart like tractor