Snabb extern DVD-brännare

Permalänk
Medlem

Snabb extern DVD-brännare

Hejsan!

Är på jakt efter en extern DVD-brännare som kan mäta sig med min urgamla interna historia i skrivhastighet.

Någon som känner till en sådan?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Har en sån urgammal som funkar perfa. Sen vet vi att kvaliteten kan bli sämre med för snabba bränningshastigheter.
Numera kopierar jag över från CD/DVD till disk eftersom 10+ år gamla bränningar rostar.

prisjakt.nu borde som vanligt ge tips

Permalänk
Medlem

Rostar? Vad innebär det i detta fallet? Eroderar plasten på något sätt?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Inget man normalt ser. Inget varar för evigt. SÖK så finner du många vittnesmål om gamla skivor som blivit obrukbara på ålderns höst.

Permalänk
Rekordmedlem

Du får nog köpa en låda och montera in en intern brännare i den, det finns väl inte ens fullstora externa enheter att köpa färdiga och slimenheter är för små för att gå fort eftersom det blir varmt och kräver viss storlek på lager och motor för att orka snurra skivan, det är därför de inte brukar gå snabbare än x8

Skivorna rostar inte men de åldras på olika sätt och ska man arkivera så se till att använda skivor med stabil kemi och utsätt dem inte för dålig miljö som tex uv strålning.
Själv skulle jag inte bry mig om dvd för arkivering eftersom hdd är mycket billigare och enklare man köper utan problem 2x utrymmet på hdd för samma kostnad som dvd och det är alltså billigare med hdd även om man lagrar allt på 2 diskar, sedan kan man även värdera storleken, en disk tar platsen för 2 dvdfodral men rymmer 1000.
Och så är det jobbet och tidsåtgången att bränna, frågan är om dvd ens är intressant till nått idag.
Jag har iallafall slutat använda optiska media helt pga att det är så dyrt idag jämfört med hdd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för idén. Att jag inte tänkt på att bygga en liten brännare själv

Det är inte för arkivering, för jag tycker som ni att HDD är mycket enklare och bättre för mina behov. Det är för filmer som jag ibland bränner ut.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers