Permalänk

Macbook Air stulen

Hej!

Min Macbook Air blev stulen för några veckor sen och nu undrar jag ifall jag på något sätt skulle kunna hitta den som i programmet "Hitta min iphone" eftersom jag hade icloud installerad. Sen undrar jag också ifall man skulle kunna hitta den med hjälp av ip adressen eller mac adressen och ifall det finns något sätt för tjuven att förhindra detta (t.ex. installera om mac os).

Är tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

www.icloud.com
Logga in med ditt Apple-ID och kika var den är.

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson30:

www.icloud.com
Logga in med ditt Apple-ID och kika var den är.

Jag försökte det men det står att jag inte har några enheter på icloud. Finns det en chans att den inte funkar eftersom han har installerat om mac os? Funkar något annat alternativ jag nämnde?

Permalänk
Inaktiv

Då har du inte registrerat den i Hitta min iphone eller så har du det avstängt

Permalänk
Skrivet av anon142735:

Då har du inte registrerat den i Hitta min iphone eller så har du det avstängt

Jag är nästan säker på att jag kopplade min macbook på icloud. Jag har testat det förut och det funkade. Om mac os installeras om på min macbook, skulle jag fortfarande kunna spåra den?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maximusextreme:

Jag är nästan säker på att jag kopplade min macbook på icloud. Jag har testat det förut och det funkade. Om mac os installeras om på min macbook, skulle jag fortfarande kunna spåra den?

Okej, Tveksamt även om han har installerat om os så ska du se den i listan "Enheter" har du en iphone?

Permalänk
Skrivet av anon142735:

Okej, Tveksamt även om han har installerat om os så ska du se den i listan "Enheter" har du en iphone?

Ja, jag har en iphone. Så du menar att han i princip inte kan göra något som kan leda till att jag inte kan spåra den?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maximusextreme:

Ja, jag har en iphone. Så du menar att han i princip inte kan göra något som kan leda till att jag inte kan spåra den?

Jag vet inte riktikgt. Men om du loggar in på Hitta min iPhone på din iPhone är Macbook Air helt borta i listan då?

Permalänk

Jo installerar han om den kan du inte spåra den, men du ska fortfarande kunna se den som en enhet under icloud eftersom du lagt till den (men kommer inte gå att spåra). Förmodligen har du inte klickat i Hitta min Mac under iCloud inställningarna i OSX om du inte ser din dator i listan på icloud.com.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Du ska kontakta Apple!!! De kan spåra genom serienummer, även om tjuven installerat om kommer den har samma nummer.

Permalänk
Skrivet av Aseth222:

Du ska kontakta Apple!!! De kan spåra genom serienummer, även om tjuven installerat om kommer den har samma nummer.

Jag ska kontakat Apple imorgon, men jag har läst runt på nätet och de flesta säger att serie nummret är värdelöst och att Apple inte hjälper till med sånt. Vissa säger även att serienummret ändras när du uppdaterar ditt mac os

Permalänk
Medlem

https://support.apple.com/kb/HT2526

reporting a lost or stolen apple product

Permalänk
Livsnjutare 😎

Vet inte om detta fungerar på Macbook, men de har ju trots allt Intel iX -prollar..

Intel Anti-Theft Technology on Ultrabooks Real World Demo NCIX Tech Tips
https://www.youtube.com/watch?v=LAi5r2JIB-I

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av Maximusextreme:

Jag ska kontakat Apple imorgon, men jag har läst runt på nätet och de flesta säger att serie nummret är värdelöst och att Apple inte hjälper till med sånt. Vissa säger även att serienummret ändras när du uppdaterar ditt mac os

Vet inte om Apple kan hjälpa till med något, men serienumret ändras GARANTERAT inte när du uppdaterar mac osx! Det står till och med ingraverat under datorn, mer permanent än så blir det inte

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Kul film som har med ämnet att göra. https://www.youtube.com/watch?v=U4oB28ksiIo
Ämnet börjar 03:10

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av mikegnorp:

Kul film som har med ämnet att göra. https://www.youtube.com/watch?v=U4oB28ksiIo
Ämnet börjar 03:10

Denna såg jag för något år sedan, men den är så underbart skön att jag bara var tvungen att kolla igen
Tack för det, gjorde min kväll!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Jag läste nyss att ifall tjuven installerar windows 7 via bootcamp, så kommer man inte kunna komma åt serie nummret, är det här sant?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Maximusextreme:

Jag läste nyss att ifall tjuven installerar windows 7 via bootcamp, så kommer man inte kunna komma åt serie nummret, är det här sant?

Tror du vi är är allsmäktiga och kan allting?

RING APPLE!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Genom att anmäla serienumret som stulet skulle du kunna återfå den om den någon gång kommer in på reparation.

För att find my mac skall fungera krävs att den får en internetuppkoppling, att enheten inte installerats om och att tjänsten är aktiverad.

Vet inte om Apple kan remote-tracka en enhet baserat på endast serienummer. För din skull hade det förstås varit praktiskt men rent etiskt hade jag tyckt att det var motbjudande.

Permalänk

hallå alla. nu blir jag lite fundersam. jag har både en macbook pro retina 15" och en macbook air 13"

köpte macbook air för 5500 kr begagnad . och min macbook pro inplastad och ny , dock begagnad. betalade dock top dollar för båda begagnade. finns det något sätt jag kan kolla upp så jag inte har köpt stulna macbooks?

lagen om god tro gäller ju inte längre så oavsett vad så e felet mitt men kan jag ta reda på hur det ligger till ?

Permalänk
Medlem

Ring polisen.

Visa signatur

Mvh
David

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr6boogey:

hallå alla. nu blir jag lite fundersam. jag har både en macbook pro retina 15" och en macbook air 13"

köpte macbook air för 5500 kr begagnad . och min macbook pro inplastad och ny , dock begagnad. betalade dock top dollar för båda begagnade. finns det något sätt jag kan kolla upp så jag inte har köpt stulna macbooks?

lagen om god tro gäller ju inte längre så oavsett vad så e felet mitt men kan jag ta reda på hur det ligger till ?

Nej det går inte. Enda man kan kolla upp är om datorns serienummer blivit registrerad. Ngt register över stulna datorer har inte Apple.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Nej det går inte. Enda man kan kolla upp är om datorns serienummer blivit registrerad. Ngt register över stulna datorer har inte Apple.

Tacksam för svaret . Så jag kan passa på att fråga samtidigt som ja tänkt köpa apple care till bägge mac om airen är registrerad ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr6boogey:

Tacksam för svaret . Så jag kan passa på att fråga samtidigt som ja tänkt köpa apple care till bägge mac om airen är registrerad ?

Applecare måste köpas inom första året. Är de äldre än så så är det försent.
Osäker på om du kan köpa applecare om en annan ägare registrerat den. Du får fråga Apple om det.