Fax + Bredbandstelefoni = Lycka för mig?

Permalänk

Fax + Bredbandstelefoni = Lycka för mig?

Hej!

Kan inte påstå att jag är duktig på området den numera hedenhösa teknologin Fax, men det är så att min sambo har flyttat 45 mil ifrån mig för att studera och jag är i full färd att göra detsamma och studera ungefär på samma plats som henne. Men hur som helst, jag jobbar för tillfället med administrativt inom logistik och jag har lösningar med fjärrskrivbord och så vidare, men är väldigt beroende av fax. Då jag har 2 kollegor som sysslar med samma sak som mig och 4 kollegor som också behöver denna fax så går det inte med en permanent vidarekoppling eller för alla digital fax eller dyligt.
Men min fundering är att köpa en egen fax som mina kollegor kan vidarebefodra just faxen som jag ska bearbeta.

Kruxet är bara hur?
Kör för tillfället med Telia Bredband tillsammans med deras IP-telefonilösning som gör att det kan ställa till det en aning eftersom en fax tyvärr är analog och jag vet ingen bra lösning hur man ska konvertera från analog -> telefoninätet (borde väl vara digitalt nuförtiden?) -> routern (digital) -> fax (analog)
Eller om just min fax kan vara någon form av inkorg som enbart tar emot fax i pdf format eller liknande?
Eftersom jag tänkt mig att finanisera detta själv så är något i stil med efax.com's löning troligtvis inte aktuell pga löpande fakturor från dem.

Hoppas innerligt att någon har en bra lösning eller idé på lösning.
Ha en underbar dag!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl kanske dags att skrota faxen då om du inte vill skaffa ett faxabbonemang för det brukar funka riktigt dåligt via ip telefon. Vad är det som gör att det inte skulle funka helt elektroniskt eller via skanner och skrivare om det måste vara i pappersform?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är väl kanske dags att skrota faxen då om du inte vill skaffa ett faxabbonemang för det brukar funka riktigt dåligt via ip telefon. Vad är det som gör att det inte skulle funka helt elektroniskt eller via skanner och skrivare om det måste vara i pappersform?

Personligen skulle jag skrotat den för längesedan, men företaget jag jobbar åt är beroende av det pga att det är så många av våra kunder som fortfarande använder fax och vill inte uppgradera till en digitalfax.
Men om jag vill ha elektronisk fax, hur ska jag gå till väga då?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Medlem

Finns faxbrevlådor, skaffa en sån och få faxen som kommer in mailat till dig som pdf.

Permalänk

gör om din bredbandstelefoni till vanlig telefoni vore väl det enklaste?

Visa signatur

Corsair AX 1200W 80+ GOLD | Asus RAMPAGE III EXTREME, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 4GB (2x2048MB) DOMINATOR GT DHX+, Corsair Obsidian 800D, Asus GeForce GTX 580, Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB

Permalänk
Skrivet av persson_orka:

gör om din bredbandstelefoni till vanlig telefoni vore väl det enklaste?

Jag har kört fax över IP-telefoni, men det är inte alla operatörer som har stöd för det, Telia borde dock ha det.

Länk till forumtråd där det bekräftas att fax funkar med Telias IP-telefoni

Permalänk
Skrivet av obey87:

Finns faxbrevlådor, skaffa en sån och få faxen som kommer in mailat till dig som pdf.

Låter som något i stil med http://se.efax.com/ vore något för mig?
Bör hålla sekretessen på fax som kommer till mig?

Skrivet av persson_orka:

gör om din bredbandstelefoni till vanlig telefoni vore väl det enklaste?

Ja, det får bli sista steget

Skrivet av Nebudchanezzer:

Jag har kört fax över IP-telefoni, men det är inte alla operatörer som har stöd för det, Telia borde dock ha det.

Länk till forumtråd där det bekräftas att fax funkar med Telias IP-telefoni

Pratade med Telia idag och enligt operatören jag fick fatt i så visste han inte om det var möjligt med en analog fax på deras vdsl/iptelefoni. :/

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Skrivet av Fjanterifjant:

Låter som något i stil med http://se.efax.com/ vore något för mig?
Bör hålla sekretessen på fax som kommer till mig?

Ja, det får bli sista steget

Pratade med Telia idag och enligt operatören jag fick fatt i så visste han inte om det var möjligt med en analog fax på deras vdsl/iptelefoni. :/

Som sagt, jag har kört det själv (dock inte genom Telia).

Bara testa, jag skulle tippa på att det funkar dock.

Hur som, en lite sidnot - jag har till och med lyckats logga in på Internet över IP-telefoni med ett 56k-modem, som faktiskt länka med full hastighet