Temperaturer, GTX 680 SLI, behöver jag oroa mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Inga problem - http://www.netonnet.se/Content/Conditions/ConditionsOfPurchas...

"Oavsett om du handlar via Internet eller i någon av våra Lagershopar erbjuder vi dig 14 dagars ångerrätt (Öppet köp) från det att du tagit emot varan.

Hur får jag använda produkten? För att kunna ångra ditt köp får du endast använda produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma om du är nöjd med den, vilket normalt är en gång. Du får självklart öppna produktförpackningen om det behövs för att undersöka varan."

Det är bara att säga som det är - de passar inte som du tänkt i din dator.

Hade jag faktiskt inte en aning om! Tack, Petade in en distans mellan korten och tempen ligger nu mellan 70-74 på det översta kortet samt runt 50 på det undre. Detta efter att kört BF3 ca 40min. Ska jag behålla korten så byter jag chassi till ett med en fet fläkt i chassidörren som blåser rakt in i korten från sidan. Är lite rådvill om man ska lämna tillbaks å kolla nåt annat? Hittade bla. dessa på NetonNet: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi... En annan lösning på kylare och ett tunnare kort. Eller ska man skita i SLI å satsa på ett GTX780?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Hade jag faktiskt inte en aning om! Tack, Petade in en distans mellan korten och tempen ligger nu mellan 70-74 på det översta kortet samt runt 50 på det undre. Detta efter att kört BF3 ca 40min. Ska jag behålla korten så byter jag chassi till ett med en fet fläkt i chassidörren som blåser rakt in i korten från sidan. Är lite rådvill om man ska lämna tillbaks å kolla nåt annat? Hittade bla. dessa på NetonNet: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi... E annan lösning på kylare och ett tunnare kort.

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

msi lightning , 2 sånna i sli så är du gtg , eller lämna tillbaka o beställ /förboka 1 msi lightning 780

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Antielefant
Skrivet av JohnnyGreed:

Hade jag faktiskt inte en aning om! Tack, Petade in en distans mellan korten och tempen ligger nu mellan 70-74 på det översta kortet samt runt 50 på det undre. Detta efter att kört BF3 ca 40min. Ska jag behålla korten så byter jag chassi till ett med en fet fläkt i chassidörren som blåser rakt in i korten från sidan. Är lite rådvill om man ska lämna tillbaks å kolla nåt annat? Hittade bla. dessa på NetonNet: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi... En annan lösning på kylare och ett tunnare kort. Eller ska man skita i SLI å satsa på ett GTX780?

Skrivet av Mogwaii:

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

msi lightning , 2 sånna i sli så är du gtg , eller lämna tillbaka o beställ /förboka 1 msi lightning 780

Lightning känns smått överdrivet eftersom de är gjorda för extremklockning, och SLI och extremklockning är självmotsägelser (moderkortet orkar inte leverera så mycket ström). Vanliga Gamingkort räcker alldeles utmärkt.

Däremot rekommenderar jag varmt vanliga MSI 770 Gaming (alternativt MSI 680 OC som jag själv har). Tredjepartskorten kräver i praktiken en fläkt i chassisidan, men som jag sade tidigare räcker det med en 120mm-fläkt så länge man har 2-slotskort.

Distans mellan korten rekommenderar jag inte för längre bruk, eftersom det ofta innebär att du bryter i PCIe-portarna. Jag har sett moderkort där sådana lösningar knäckt speciellt undre porten eftersom den då bär vikten av båda korten.

Alternativet du är inne på med referenskort är förstås bäst ur chassisynpunkt eftersom det inte kräver mer ventilation, men kom isf ihåg att referenskort låter betydligt mer och går varmare än tredjepartskorten.

Gällande 680/770 SLI vs ensamt 780...
...680/770 SLI har väl kanske 70% högre prestanda, för samma pengar?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Du tappar prestanda om du är över 70c. Du tappar 9*2 mhz vid 70c och ytterligare 9*2 mhz vid 80c och ytterligare 9*2 mhz vid 85c. Jag tycker det är mycket men när jag uppmärksammade angående 70c throttel på swec så var det bara skitsnack men tydligen har folk fått en annan uppfattning nu....

Angående 750w är för lite bara ignorera. Tror inte direkt att det är nätaggets fel att tempen är höga. Du hör själv hur korkat det låter.

Det är din kylare som gör det. Asus variant lämpar sig inte bra i SLI.

Finns det bevis för detta någonstans? Kan t ex köra en Unigine som pressar mina kort att gå i maxfart (~100% GPU load) och maxboost (1097MHz). Jag kör MSI Afterburner under testet och ser översta kortet gå upp till ca 83 grader. Trots detta stannar det kortet på 1097MHz GPU clock och det värdet verkar inte minska. Det är något pilligt att skruva loss 17 skruvar eller vad det var men det skall gå. Har inte orkat göra det själv ännu. Kostar ju bara en femtilapp för Arctic Silver pasta.

Skrivet av JohnnyGreed:

Hade jag faktiskt inte en aning om! Tack, Petade in en distans mellan korten och tempen ligger nu mellan 70-74 på det översta kortet samt runt 50 på det undre. Detta efter att kört BF3 ca 40min. Ska jag behålla korten så byter jag chassi till ett med en fet fläkt i chassidörren som blåser rakt in i korten från sidan. Är lite rådvill om man ska lämna tillbaks å kolla nåt annat? Hittade bla. dessa på NetonNet: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi... En annan lösning på kylare och ett tunnare kort. Eller ska man skita i SLI å satsa på ett GTX780?

Vet inte om någon nämnt det än men om dina kort är gamla kan det tydligen vara värt att byta ut kylpastan. Det sägs att det kan göra en skillnad på något dussin grader.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mogwaii:

Sen efter lite googlande så tror jag att din cpu som e oc samt 2 680 som också är oc gör att dittnätagg "750" watt låter alldeles i underkant

Testsidor med oklockade 680 sli rekomenderar Minst 750 w o ska du klocka så minst 850w gärna 1000.

Kanske så att dina kort inte får den ström dem behöver

Skrivet av JohnnyGreed:

Gjorde visserligen en liten frågetråd här huruvida 750w inte skulle räcka till innan jag köpte korten, ingen reagerade, men du kanske har rätt? Nytt och betydligt bättre ventilerat chassi blir första åtgärd i alla fall. Nån som har nåt tips? I övrigt funkar korten fantastiskt i de spel jag testat.

När jag kör det strömhungrigaste jag känner till, OCCT PSU test, så drar min dator från väggen (inklusive två skärmar) ~550W.
Detta är med en 3570k och två 680, allt överklockat. Visst, 2500k drar lite mer men jag har aldrig sett datorn drar ens i närheten av det under vanlig tung användning.

Avgör själv, är 750W i underkant...

Sen vad nätaggets kapacitet har med varma grafikkort att göra är lite av ett mysterium för mig..

Permalänk
Medlem

Vet inte hur sugen jag är för tillfället att lägga ytterligare en tusenlapp på grafikkort för tillfället.

Antingen behåller jag dessa och testar med lite fläktar eller också satsar jag på referensmodellen istället: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Alternativet blir två st GTX760 med referensdesign. Beslutsångest. HJälp!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Antielefant
Skrivet av JohnnyGreed:

Vet inte hur sugen jag är för tillfället att lägga ytterligare en tusenlapp på grafikkort för tillfället.

Antingen behåller jag dessa och testar med lite fläktar eller också satsar jag på referensmodellen istället: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Alternativet blir två st GTX760 med referensdesign. Beslutsångest. HJälp!

Ptja, rent praktiskt behöver du ju egentligen bara byta det övre kortet till en 2-slots tredjepartskylare.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Ptja, rent praktiskt behöver du ju egentligen bara byta det övre kortet till en 2-slots tredjepartskylare.

Aha! Ännu ett alternativ! Måste fundera! Ska leta lite efter 2-slots tredjepartskylare! JätteTACK! Antar att du menar att man kan byta hela fläktpaketet på det befintliga kortet?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Vet inte om någon nämnt det än men om dina kort är gamla kan det tydligen vara värt att byta ut kylpastan. Det sägs att det kan göra en skillnad på något dussin grader.

På ROG korten rekommenderar inte Asus att man byter ut pastan, utan de säger att deras pasta de applicerat är mycket bättre än man kan applicera själv och man bara kommer att förlora på att byta. Orkar inte leka länken på det nu dock.

Kör med fläkt i dörren, det bör nog lösa dina problem. Sen kan du koppla i Speedfan hastigheten mot tempen på korten, så att när korten går idle står fläktarna stilla och drar bara på när det börjar bli varmt. Funkar utmärkt för mig! (Fast jag hade ju så här med perspektiv hellre tagit 2-slots kort, 4xDP + 2xDVI förblindande mig!)

Permalänk
Antielefant
Skrivet av JohnnyGreed:

Aha! Ännu ett alternativ! Måste fundera! Ska leta lite efter 2-slots tredjepartskylare! JätteTACK! Antar att du menar att man kan byta hela fläktpaketet på det befintliga kortet?

Det eller byta kort. Det måste inte vara två Asuskort för att SLI ska fungera, det går alldeles utmärkt med ett Asus och ett MSI eller ett Gigabyte.

Däremot ska du aldrig sätta ett referenskort ovanför ett tredjepartskort.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Inte ett dugg normala siffror. Har du enormt tjocka kort så att det inte blir utrymme mellan eller? Mina ligger på typ 60 grader när jag knappt har några chassifläktar igång. Och detta med upplåst volt och saftig överklock. Mina grafikkort ligger nästan på samma temp. Knappast så fet skillnad som du har. Kanske 5 graders skillnad i load eller mindre.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

När jag kör det strömhungrigaste jag känner till, OCCT PSU test, så drar min dator från väggen (inklusive två skärmar) ~550W.
Detta är med en 3570k och två 680, allt överklockat. Visst, 2500k drar lite mer men jag har aldrig sett datorn drar ens i närheten av det under vanlig tung användning.

Avgör själv, är 750W i underkant...

Sen vad nätaggets kapacitet har med varma grafikkort att göra är lite av ett mysterium för mig..

PSU-test?

Jag har kommit upp i 750 watt med samma setup, utan skärmar när jag körde furmark. 650 är max i spel, det fick jag i bf3. Dock så tar antagligen mina fläktar lika mycket som dina skärmar gör så det kanske är plus minus noll ungefär. Ett 750 nätagg är ju ändå inte i underkant med tanke på att jag har massvis med fläktar oc på cpu och fet oc och voltmod på grafikkorten och ändå bara kommer upp i 650 som max i verkligheten. det blir med 85% verkningsgrad 552,5 watt.

Enbart grafikkorten tar i teoretisk maxload 195 watt styck med 100% powertarget. Det blir 390 tillsammans och höjer man till 120% som jag har gjort så går det upp till 468 watt max för grafikkorten. jag skulle säga att inte ens om man pushar allt till max så är 750 watt i underkant, mina fläktar tar dessutom typ 60 watt på max.

Skrivet av Ninotramp:

Du tappar prestanda om du är över 70c. Du tappar 9*2 mhz vid 70c och ytterligare 9*2 mhz vid 80c och ytterligare 9*2 mhz vid 85c. Jag tycker det är mycket men när jag uppmärksammade angående 70c throttel på swec så var det bara skitsnack men tydligen har folk fått en annan uppfattning nu....

Mja vettefan, provade att stänga av alla chassifläktar och grafikkortsfläktar och drog igång furmark. klättrade från typ 40 grader sakta upp över 70 hela vägen till 84 grader, ingen skillnad i frekvens. Någon som kör med stockkort kanske kan prova samma sak?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Antielefant
Skrivet av deadich:

PSU-test?

Jag har kommit upp i 750 watt med samma setup, utan skärmar när jag körde furmark. 650 är max i spel, det fick jag i bf3. Dock så tar antagligen mina fläktar lika mycket som dina skärmar gör så det kanske är plus minus noll ungefär. Ett 750 nätagg är ju ändå inte i underkant med tanke på att jag har massvis med fläktar oc på cpu och fet oc och voltmod på grafikkorten och ändå bara kommer upp i 650 som max i verkligheten. det blir med 85% verkningsgrad 552,5 watt.

Enbart grafikkorten tar i teoretisk maxload 195 watt styck med 100% powertarget. Det blir 390 tillsammans och höjer man till 120% som jag har gjort så går det upp till 468 watt max för grafikkorten. jag skulle säga att inte ens om man pushar allt till max så är 750 watt i underkant, mina fläktar tar dessutom typ 60 watt på max.

Ett 680 drar däremot inte 195 watt, det har en TDP på 195 watt. Det är inte riktigt samma sak.
Vad gäller hur mycket ström de kan dra så kan de nog säkert peaka uppemot 450W med max power target, men det ska rätt mycket till för att resten av datorn ska dra 300 watt... Min burk i signatur drar ca 600W från väggen under max artificiell belastning (~540W intern belastning). Mitt AX850 är hursomhelst overkill, men fördelen är förstås att det aldrig blir varmt.

Hur mycket datorn drar inklusive skärmar är rätt bortkastat att ens titta på - skärmarna går ju inte på datorns nätagg. Detsamma gäller all annan extern utrustning med egen strömförsörjning som externa diskar etc.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Entusiast
Skrivet av deadich:

PSU-test?

Jag har kommit upp i 750 watt med samma setup, utan skärmar när jag körde furmark. 650 är max i spel, det fick jag i bf3. Dock så tar antagligen mina fläktar lika mycket som dina skärmar gör så det kanske är plus minus noll ungefär. Ett 750 nätagg är ju ändå inte i underkant med tanke på att jag har massvis med fläktar oc på cpu och fet oc och voltmod på grafikkorten och ändå bara kommer upp i 650 som max i verkligheten. det blir med 85% verkningsgrad 552,5 watt.

Enbart grafikkorten tar i teoretisk maxload 195 watt styck med 100% powertarget. Det blir 390 tillsammans och höjer man till 120% som jag har gjort så går det upp till 468 watt max för grafikkorten. jag skulle säga att inte ens om man pushar allt till max så är 750 watt i underkant, mina fläktar tar dessutom typ 60 watt på max.

Mja vettefan, provade att stänga av alla chassifläktar och grafikkortsfläktar och drog igång furmark. klättrade från typ 40 grader sakta upp över 70 hela vägen till 84 grader, ingen skillnad i frekvens. Någon som kör med stockkort kanske kan prova samma sak?

Där ser man, även med voltmodd och vad jag då antar är tungt överklockade kort så funkar 750W.

Men måste få reda på vad du kör för fläktar som är så hungriga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Ett 680 drar däremot inte 195 watt, det har en TDP på 195 watt. Det är inte riktigt samma sak.
Vad gäller hur mycket ström de kan dra så kan de nog säkert peaka uppemot 450W med max power target, men det ska rätt mycket till för att resten av datorn ska dra 300 watt... Min burk i signatur drar ca 600W från väggen under max artificiell belastning (~540W intern belastning). Mitt AX850 är hursomhelst overkill, men fördelen är förstås att det aldrig blir varmt.

Hur mycket datorn drar inklusive skärmar är rätt bortkastat att ens titta på - skärmarna går ju inte på datorns nätagg. Detsamma gäller all annan extern utrustning med egen strömförsörjning som externa diskar etc.

Det står inte TDP. http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-680

jag är fullständigt övertygad om att detta är vad kortet drar när power är på 100%. Power och load är för övrigt inte samma sak. även med 100% load så ligger ofta power bara på typ 60-70%. Kommer man upp i det teoretiska 120% och har två såna här så åker energiförbrukningen upp rätt mycket.

Skrivet av Blargmode:

Men måste få reda på vad du kör för fläktar som är så hungriga?

Står i min signatur. 9x Scythe Glide Stream 2000rpm. Förutom att titta på energimätaren så har jag letat upp en video när dessa testas på youtube med en sån där maskingrej dom brukar ha, står ju amp och volt där och med det räknade jag ut vad en av dom drar som max och gångrade med nio, och det stämde med mina egna observationer.

PS, de går aldrig på full hastighet under normala omständigheter.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Antielefant
Skrivet av deadich:

Det står inte TDP. http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-680
http://i.imgur.com/vwDjmcM.jpg

jag är fullständigt övertygad om att detta är vad kortet drar när power är på 100%. Power och load är för övrigt inte samma sak. även med 100% load så ligger ofta power bara på typ 60-70%. Kommer man upp i det teoretiska 120% och har två såna här så åker energiförbrukningen upp rätt mycket.

Ptja, jag säger inte emot dig i sak, men jag sitter med två 680'or själv, så viss koll på vad de drar har jag.

750W ska det väldigt mycket till för att din dator ska dra. Min gör det inte, inte ens i närheten, och då skiljer din och min rigg sig inte särskilt mycket.

Jag har visserligen "bara mina 680'or i standard (flashade till 770) 1150/7010, men de gör lite till om jag vill. Likaså går min 3770 "bara" i 4.3 @ 1.152V... och jag har bara 7 st 120mm-fläktar...
...men det slås nog ut av tio hårddiskar och fyra SSD:er.

Dessutom höjs power target i och med 770-flashningen, eftersom 770 har en default power target på 230W.

Som sagt, min burk drar runt 550W faktisk effekt i full belastning, din drar knappast mycket mer än så den heller.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Ptja, jag säger inte emot dig i sak, men jag sitter med två 680'or själv, så viss koll på vad de drar har jag.

750W ska det väldigt mycket till för att din dator ska dra. Min gör det inte, inte ens i närheten, och då skiljer din och min rigg sig inte särskilt mycket.

Jag har visserligen "bara mina 680'or i standard (flashade till 770) 1150/7010, men de gör lite till om jag vill. Likaså går min 3770 "bara" i 4.3 @ 1.152V... och jag har bara 7 st 120mm-fläktar...
...men det slås nog ut av tio hårddiskar och fyra SSD:er.

Dessutom höjs power target i och med 770-flashningen, eftersom 770 har en default power target på 230W.

Som sagt, min burk drar runt 550W faktisk effekt i full belastning, din drar knappast mycket mer än så den heller.

Kolla vad för procent powern ligger på också. Det är ju vanligt att den ligger extremt lågt, typ 60% när man spelar. Det skiljer sig bra mycket mot 120% i furmark. Sen så är detta också maxvärden, inte värden som jag normalt har när jag spelar. Tror bf3-värdet nog var utan vsync eller annan sorts fps-limit

EDIT: kollade vad det låg på med mina nuvarande inställningar, auto och 120fps, låg strax under 300watt. på ultra låg det på 400watt. Men det var ju som sagt maxvärden vi diskuterade, och kom fram till att inte ens då och med oc var 750 watt för lite.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Det eller byta kort. Det måste inte vara två Asuskort för att SLI ska fungera, det går alldeles utmärkt med ett Asus och ett MSI eller ett Gigabyte.

Däremot ska du aldrig sätta ett referenskort ovanför ett tredjepartskort.

Behöll ett av korten samt bytte till ett GTX680 av referensmodell. Varför får inte referenskortet sitta ovanför ett av tredjepartsmodell? Förövrigt måste jag tacka alla för er ovärderliga hjälp!!!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Behöll ett av korten samt bytte till ett GTX680 av referensmodell. Varför får inte referenskortet sitta ovanför ett av tredjepartsmodell? Förövrigt måste jag tacka alla för er ovärderliga hjälp!!!

Tanken är att referenskortet skickar ut sin värme ur lådan medan tredjepartskortet dumpar sin värme i lådan. Sitter referenskortet överst så "kyls" det med den varma luften från tredjepartskortet. Sitter det nederst så får det svalare luft och dumpar ut sin värme ur lådan och påverkar därför inte det övre kortet lika mycket.

Detta gäller imho inte om du har ett tredjepartskort av treslotsmodell som ligger dikt an mot referenskortet. I det fallet är det bättre att ha referenskortet överst, eftersom det stora problemet inte är varm luft utan att du stryper luftflödet till det övre kortet med det undre kortet.

Det skadar absolut inte att prova båda sätten för att se vad som ger bäst resultat.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Har nu testat en timme BF3 å tempen är bättre men inte bra. Har satt tredjepartskortet överst men det resulterar fortfarande i att det blir tight. Tempen på det översta kortet ligger på 68-70 och det undre på 59 grader. Ska testa nu att sätta referenskortet överst, då det kommer resultera i en lucka på 1 slot emellan korten. Återkommer!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Har nu testat en timme BF3 å tempen är bättre men inte bra. Har satt tredjepartskortet överst men det resulterar fortfarande i att det blir tight. Tempen på det översta kortet ligger på 68-70 och det undre på 59 grader. Ska testa nu att sätta referenskortet överst, då det kommer resultera i en lucka på 1 slot emellan korten. Återkommer!

Det är absolut inga farliga temperaturer. Du kan lugnt köra vidare så om du vill.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

På ROG korten rekommenderar inte Asus att man byter ut pastan, utan de säger att deras pasta de applicerat är mycket bättre än man kan applicera själv och man bara kommer att förlora på att byta. Orkar inte leka länken på det nu dock.

Just ja, tänkte inte att det var sådana kort. Det jag skrev gäller isf kort med referenskylare.

OnT - Körde BF3 igår och korten kämpade inte nämnvärt hårt och hamnade därför aldrig över 75/65 grader (Adaptive Power + Vsync påslaget). Alltså dubbla referenskort som kyler sämre än ditt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Tänkte låna tråden lite eftersom jag har samma problem.

Skaffade mig igår ett till Asus GTX 680 Direct Cu II OC och kör nu dessa i SLI. Hur bra som helst tänkte jag och startade Crysis 3 på högsta inställningarna. Temperaturen på det övre kortet hamnade då på 90 grader innan jag stängde av (ville inte skada kortet).

Moderkortet (Asus P8Z77-V Pro) har enbart 2 PCIe platser, så kan inte få korten bredare isär.

Chassit är ett Cooler Master HAF X, så luftgenomströmning finns det gott om. Med undantag för just GPUerna.

Valde att testa vad en av er skrev här i tråden, dvs sätta en liten distans mellan korten utan att böja dem för mycket. Det sänkte nog temperaturen med 10 grader. Däremot ser det bara ut som en tillfällig lösning.

Har någon tips/erfarenheter av slutna vattenkylningssystem till grafikkort? Jag har ingen tidigare erfarenhet av vattenkylning, så modda en CPU vattenkylare kan vi räkna bort direkt.

Tacksam för hjälp!