Officiella Total War: Rome II -tråden

Permalänk

Hej. Jag läste på ett forum att man kan kryssa i något med minnesanvändning. Prova det?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Besviken på hur segt spelet är. Det är ganska extremt tungkört och icke optimerat, spelar ingen roll vad jag väljer, Very High - Ultra - Extreme spelet är ändå som att spela i slow motion. Det är seegt o använda UIt och campaign mappen laggar hela tiden och datorn belastas knappt något. Tråkigt att det är så tråkigt att spela bara för det är så sjukt seeeegt o spela det eftersom det hade vart kul som fan om det hade rullat på. Varje turn tar flera minuter.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem

Ëtt AMD-kort med detaljnivån "Extreme" på texturer.. sannerligen extremt..

http://i.imgur.com/mpLB5tS.jpg

Hahaha, herregud..

Permalänk
Skrivet av Bonovox85:

Besviken på hur segt spelet är. Det är ganska extremt tungkört och icke optimerat, spelar ingen roll vad jag väljer, Very High - Ultra - Extreme spelet är ändå som att spela i slow motion. Det är seegt o använda UIt och campaign mappen laggar hela tiden och datorn belastas knappt något. Tråkigt att det är så tråkigt att spela bara för det är så sjukt seeeegt o spela det eftersom det hade vart kul som fan om det hade rullat på. Varje turn tar flera minuter.

Hmm, jag tycker spelet fungerar utmärkt än så länge. På Extrem laggade det en del men på Ultra flyter det på. Har inte kollat fps, men det är ju ingen shooter så det räcker bra om det är 30-40.

Är det i den riktiga kampanjen världskartan laggar? Är bara på tutorialen än så länge, där är det inga problem.

Edit: Ser nu förresten att min CPU helt klart flaskar. CPU 100%, GPU runt 60... Men det kanske helt enkelt är så krävande för CPUn?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Skrivet av Eldarion:

Ëtt AMD-kort med detaljnivån "Extreme" på texturer.. sannerligen extremt..

http://i.imgur.com/mpLB5tS.jpg

Hahaha, herregud..

Hahaha, jösses. Verkar ju vara något större fel på AMDs drivrutiner än bara optimeringar

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk

Jag tycker serien har blivit så barnslig på nåt sätt. De är inte "total War" soundet jag är van vid. Alltså valet av gubbar, (generaler), för man musen över ett hav tex så står det bara sea, inte typ atlantic sea tex som det brukar. Gillar inte den nya bossen. Vart är alla streck som markerar trading med mera ?

Permalänk
Medlem

Fixade Low Medium settings, ser ut som Shogun 2 medium grafik får 40-55 fps. Helt ok för att vara ooptimerat. Sen den där minnesanvändningen är helt fel, den ska vara okryssad annars slöar det ner allt ännu mer. Gick ifrån 50-30 på samma ställe med enbart den.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Ëtt AMD-kort med detaljnivån "Extreme" på texturer.. sannerligen extremt..

http://i.imgur.com/mpLB5tS.jpg

Hahaha, herregud..

hmm konstigt jag sitter på 7970, och har inga problem. Lite lagg finns, men det tror jag beror på min 920.
Kör med 13.8 CCC beta drivers.

Visa signatur

Dator:|Gigabyte GA Z170X-game7|i7 6700k Noctua D15|Gtx 1070 Palit Jetstream| 16GB@3200MHz Corsair Vegenance|Corsair AX750|Fractal Design R5|Crucial MX100 256GB + 128GB|WD Red 4TB x2 | WD Green 2TB|W10 Pro|

Permalänk
Medlem

Kör det på burken i sign, men fick stänga av crossfire p.g.a blinkande texturer, sen dess har det flytigt på utan problem, visst tar rundorna lång tid, men det är ju ändå en hel hög med AI-spelare som ska göra drag.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaRreE:

hmm konstigt jag sitter på 7970, och har inga problem. Lite lagg finns, men det tror jag beror på min 920.
Kör med 13.8 CCC beta drivers.

Tror inte alla besväras av problem, men att det är många som har det är det utom tvivel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaRreE:

hmm konstigt jag sitter på 7970, och har inga problem. Lite lagg finns, men det tror jag beror på min 920.
Kör med 13.8 CCC beta drivers.

Jag kör 13.1. Kanske hjälper att uppgradera, men väntar nog till nästa release då de antagligen stödjer rome 2.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Mitt spel crashar typ var 4 gång jag ska dela ut skills till generalerna/admiralerna men bara då. Har hänt 5 ggr nu. Vet någon om man kan bug rapportera nånstans?

Permalänk
Medlem

Någon som råkat ut för "super extreme mega slowmotion" lagg? Har ett 7970, 2700k. Allt går fruktansvärt långsamt och min legendary kampanj kommer nog lida ett nederlag pga. detta :(.

Permalänk

något som stör mig fruktansvärt mycket är att gpun ligger på 45% medan cpun ligger på runt 55, verkar inte vara så speciellt optimerat...

Visa signatur

GPU: XFX 7950 1100Mhz/1375Mhz | RAM: Corsair 1600Mhz 2x4GB | CPU: i5 4670K @4.5GHz 1.230v| Kylare: Corsair H80 | Lagring: Samsung 840 250Gb SSD + 1Tb Caviar HDD

Permalänk

Tycker spelet ser skit fult ut. Hoppas dom kommer med en fix för detta. Ser ut som en dålig tecknad film med pappers figurer. Vart ska man hålla ögonen om man ska få ta del om det kommer en uppdatering ? Hos AMD eller CA ?

Permalänk
Medlem

Bara jag som aldrig fick DLC koden till Greek States? Bestallde mitt spel pa Webhallen. Jag ringde och fragade vart koden var, da svarade dom att dom hade slut pa koder och att dom eventuellt inte kommer fa nagra flera....

Jag betalade extra bara for att forsakra mig om att fa DLC'et med och det star pa kvittot "Rome II inkl. Forbokningserbjudande". Ar sa javla less just nu, speciellt nar hon pa support sa att hon skulle kolla upp det och maila mig sa fort dom kunde med men jag har inte fatt nagot mail annu, da ringde jag klockan 10:00 imorse svensk tid och nu ar supporten stangd.

DLC'et gar farvisso att kopa lost pa Steam for en mindre peng men det ar sjalva principen att jag redan har betalat for det, om dom inte kan fa los en kod borde dom iaf kompensera mig for DLCet som kostar en cirka ~80kr iaf.

PS: Ber om ursakt for avsaknaden av svenska bokstaver.

Visa signatur

| Muffins? |

Permalänk
Medlem

Ultra settings i 2560x1440 på mitt 6970... crossfire avstängt p.g.a. flickering... ser väl helt ok ut tycker jag? För att vara ett strategispel?

http://cloud-2.steampowered.com/ugc/595887651392085469/464FCD...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnawox:

Bara jag som aldrig fick DLC koden till Greek States? Bestallde mitt spel pa Webhallen. Jag ringde och fragade vart koden var, da svarade dom att dom hade slut pa koder och att dom eventuellt inte kommer fa nagra flera....

Jag betalade extra bara for att forsakra mig om att fa DLC'et med och det star pa kvittot "Rome II inkl. Forbokningserbjudande". Ar sa javla less just nu, speciellt nar hon pa support sa att hon skulle kolla upp det och maila mig sa fort dom kunde med men jag har inte fatt nagot mail annu, da ringde jag klockan 10:00 imorse svensk tid och nu ar supporten stangd.

DLC'et gar farvisso att kopa lost pa Steam for en mindre peng men det ar sjalva principen att jag redan har betalat for det, om dom inte kan fa los en kod borde dom iaf kompensera mig for DLCet som kostar en cirka ~80kr iaf.

PS: Ber om ursakt for avsaknaden av svenska bokstaver.

Det var inte bra, men det kommer säkert webhallen att fixa... surt för dig som får vänta dock...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Entusiast
Skrivet av punchline82:

Tycker spelet ser skit fult ut. Hoppas dom kommer med en fix för detta. Ser ut som en dålig tecknad film med pappers figurer. Vart ska man hålla ögonen om man ska få ta del om det kommer en uppdatering ? Hos AMD eller CA ?

Skrivet av Nimrood:

Ultra settings i 2560x1440 på mitt 6970... crossfire avstängt p.g.a. flickering... ser väl helt ok ut tycker jag? För att vara ett strategispel?

http://cloud-2.steampowered.com/ugc/595887651392085469/464FCD...

Vet inte om jag skulle påstå att det ser bättre ut än Shogun 2, Rome II soldaterna ser mer ihopslängda ut medans de i Shogun 2 såg ut som om man lagt riktigt mycket tid på dem.

http://megagames.com/sites/default/files/game-content-images/...
http://www.gamereactor.se/media/26/shogun2_222626b.jpg
http://media.pcgamer.com/files/2011/08/Total-War-Shogun-2.jpg

Jag väntar dock på ett par patcher och lite nya drivrutiner innan jag dömer grafiken alltför mycket.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Finns det någon hemmafix för att låsa pekaren innanför spelet? Detta är ju helt ospelbart i nuläget när muspekaren ständigt åker ut på andra skärmen.

EDIT: fann följande: http://www.youtube.com/watch?v=Myivw84ONJQ
Funkar bra för förhindra att musen åker utanför skärmen.

EDIT2: någon annan som lider av fryslagg? Laggar flera gånger i minuten, får invänta patch som vanligt när CA släpper spel antar jag.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk

Alltså.
Varför fungerar inte spelet för mig?
Får massivt texture flicker oavsett inställningar, har testat olika drivrutiner och formaterat datorn till och med...
30 FPS oavsett inställning och texturerna på Extreme ser ut som de är från Minecraft.

Är det någon annan som får samma problem? För det går inte att spela, man får ont i huvudet av allt blinkande...

Känns inte som att spelet är värt 549 kronor just nu...

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Vet inte om jag skulle påstå att det ser bättre ut än Shogun 2, Rome II soldaterna ser mer ihopslängda ut medans de i Shogun 2 såg ut som om man lagt riktigt mycket tid på dem.

http://megagames.com/sites/default/files/game-content-images/...
http://www.gamereactor.se/media/26/shogun2_222626b.jpg
http://media.pcgamer.com/files/2011/08/Total-War-Shogun-2.jpg

Jag väntar dock på ett par patcher och lite nya drivrutiner innan jag dömer grafiken alltför mycket.

Hur belastas ditt grafikkort och vilken modell har du?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av furuliden:

Hur belastas ditt grafikkort och vilken modell har du?

99%, sitter tyvärr fortfarande kvar med ett GTX 470 men det ska det bli ändring på! Lirar på high/extreme och det flyter på, hackar till varje gång jag väljer en enhet och håller ner höger musknapp för att dra ut den, annars inget hackande.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Inaktiv

Har läst runt på steamforumet för att försöka förbättra denna bedrövliga prestanda, och det går framåt!

1. Installera om directx (jamen, finns i \Steam\steamapps\common\Total War Rome II\redist\directx\). Vissa på steamforumet säger sig ha fått bättre prestanda, och jag själv lyckas iaf placeboa fram ett par FPS.

Tanken här är att något sket sig under installationen, och det kan ju stämma. Minns själv att det stod "1/10 install" när jag startade spelet, men den slutade någonstans vid 5/10. (eller så gick det så fort så att man inte såg det).

2. Följande inställningar:
Anti-aliasing: on
Texture quality:Ultra
Texture filtering: x16
Shadows: low
Water: Extreme
Sky: Extreme
Shader model 5
Particle effects: very high
Vegetation alpha off
Unit size: ultra
Building details: very high
Unit details: low (doesnt make a difference visually and uses cpu)
trees: extreme
Grass: Extreme
Terrain: ultra
Depth of field: off
SSAO: off

3. For bad textures, try enabling "unlimited video memory" in graphics settings. This should solve the problem.

Har själv vissa inställningar på något lägre, men får nu ett medelvärde på 49FPS i benchmarken, till skillnad från vad nu jag hade tidigare, det hackade så mycket att jag inte orkade se klart.
i5, 16gb ram, gtx 670, ssd, win8.

Gör iaf mer nytta än de officiella tipsen om att ha de senaste drivrutinerna...(men ska testa det med)

Permalänk

jag slutade jobbet nu.. chefen sa jag måste jobba över hela veckan .. minst till 20:00........... har bara väntat på det här spelet i 9 år eller ngt.
Blir inget förrän på fredag...
Såg i den här tråden att det laggar för vissa .. så va det väl med shogun 2 också ,innan dom släppt 2-3 patcher:)

Permalänk

kollar på youtube nu .. och hatar berättarrösten ..enda som haft sämre är medieval 2 med gubben som saknade näsborrar.

Permalänk
Skrivet av riktigninja:

jag slutade jobbet nu.. chefen sa jag måste jobba över hela veckan .. minst till 20:00........... har bara väntat på det här spelet i 9 år eller ngt.
Blir inget förrän på fredag...
Såg i den här tråden att det laggar för vissa .. så va det väl med shogun 2 också ,innan dom släppt 2-3 patcher:)

Dom fixade aldrig Shogun 2. CPU är fortfarande en stor flaskhals där.

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

99%, sitter tyvärr fortfarande kvar med ett GTX 470 men det ska det bli ändring på! Lirar på high/extreme och det flyter på, hackar till varje gång jag väljer en enhet och håller ner höger musknapp för att dra ut den, annars inget hackande.

Jag får ofta drops ned till 38 fps i kampanj-kartan. Snittar runt 45 fps (kampanjkartan)s. Ytters irriterande när man sitter på ett GTX 670. Grafikkortet nyttjas till ungefär 50% i kampanjkartan. Jag borde alltså egentligen haft runt 76 fps (minimum fps) om CA visste hur man optimerade... -.-

Här är problemet med Rome 2:

CPU belastas till ~ 60%
GPU belastas till ~ 60%

Permalänk
Medlem

Tror att jag kör auto resolve på varje battle i kampanjen. Detta funkade ju inte superbra. Kanske kan köra nån liten battle då och då.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

jag slutade jobbet nu.. chefen sa jag måste jobba över hela veckan .. minst till 20:00........... har bara väntat på det här spelet i 9 år eller ngt.
Blir inget förrän på fredag...
Såg i den här tråden att det laggar för vissa .. så va det väl med shogun 2 också ,innan dom släppt 2-3 patcher:)

Shogun 2 var dock mer spelbart än detta. Visst led den även av dåliga optimeringar men Rome 2 är värre, det är nästan som de sänkt sin standard i kvalité. Redan stött på några buggar förutom den dåliga prestandan. Ska komma nya patcher nästa enligt en representant från det officiella forumet. Förhoppningsvis löser det de flesta buggar.

Visa signatur

RTS :D