Officiella Total War: Rome II -tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Någon som råkat ut för "super extreme mega slowmotion" lagg? Har ett 7970, 2700k. Allt går fruktansvärt långsamt och min legendary kampanj kommer nog lida ett nederlag pga. detta :(.

Mjodå jag har samma effekt, läste lite innan men trodde inte att det skulle vara så segt. Men ska testa med DirectX grejen och 13.8, sitter på 13.4 just nu, kanske gör någon skillnad.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk

DirektX grejen fixade mina problem. Nu är spelet snyggt och flytrt på bra.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av furuliden:

Jag får ofta drops ned till 38 fps i kampanj-kartan. Snittar runt 45 fps (kampanjkartan)s. Ytters irriterande när man sitter på ett GTX 670. Grafikkortet nyttjas till ungefär 50% i kampanjkartan. Jag borde alltså egentligen haft runt 76 fps (minimum fps) om CA visste hur man optimerade... -.-

Här är problemet med Rome 2:
http://img802.imageshack.us/img802/9238/rnt8.png

CPU belastas till ~ 60%
GPU belastas till ~ 60%

Jag ligger på 35 fps nåt sånt på kampanjkartan och även om jag gärna hade haft högre fps så är det spelbart, i striderna håller jag mig än så länge över 50 i princip hela tiden. Mitt grafikkort har dock aldrig blivit så här varmt av ett spel förut, ligger stabilt på 95 grader när jag lirar, inte ens BF3 gör att det blir så varmt.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av punchline82:

DirektX grejen fixade mina problem. Nu är spelet snyggt och flytrt på bra.

Hur fixade du det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Discodance:

Hur fixade du det?

Chansar på detta:

\Steam\steamapps\common\Total War Rome II\redist\directx\
Kör dxsetup.exe

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

DirektX grejen fixade mina problem. Nu är spelet snyggt och flytrt på bra.

Var inget, hittade det och det funkar finfint!
#13847791

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Uppdaterar lite efter ett par timmars spelande: Jag tycker spelet är grymt snyggt, och det flyter på ganska bra. Det största felet jag haft var ett slag där gubbarna hackade medans det gick fint att vrida på kameran.

Och det är välgjort! Väldigt kul att läsa om de olika enheterna och sakerna man forskar fram. Som att en tjock legionär sågs som något bra för att det gav en energireserv inför långa marcher

Sjöslagen är konstiga, får ingen kläm på taktiken... Men det kommer väl.

Så det får väl ändå sägas vara enbra launch, och det kommer garanterat patchar efterhand.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Känner som många andra här att spelet är bra, men att det är mååååååååånga barnjsukdomar som måste fixas. Jag har 2 st 6950 flashade till 6970 i crossfire, men med detta aktiveras ser marken ut som skräp. Kör därför på medium med 1x "6970" och i5 2500k, med fps allt ifrån 60 ner till 12. Herregud alltså.

Tycker förövrigt ansiktena ser grymt roliga ut på medium. (Kanske är en bugg också, jag vet inte.) Det ser ut som att generalerna varit med i världens boxningsmatch, och torskat!

Visa signatur

Dator: P67 Extreme4, Intel Core i5 3570k, GTX 970, Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance, Corsair HX 750W, 1TB WD HDD, Samsung 840 EVO 250GB.
Utrustning: Corsair K70 MX Blue, QPad 5k, Dell U2515H, Sennheiser PC360, PreSonus AudioBox 22VSL.
http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

DirektX grejen fixade mina problem. Nu är spelet snyggt och flytrt på bra.

Detta hjälpte mot mina fryslagg, däremot så flyter spelet rätt dåligt jämfört med Shogun 2 samtidigt som det ser fulare ut. Ganska märkligt. (Använde #13847791)

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av EagiZ:

Detta hjälpte mot mina fryslagg, däremot så flyter spelet rätt dåligt jämfört med Shogun 2 samtidigt som det ser fulare ut. Ganska märkligt. (Använde #13847791)

Som det har typ varit med typ alla Total War spel, så behövs det ett antal patchar innan det blir spelvänligt. Tråkigt nog

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Som det har typ varit med typ alla Total War spel, så behövs det ett antal patchar innan det blir spelvänligt. Tråkigt nog

Shogun 2 tyckte jag var riktigt bra från start. Hade inga problem med det. Rome 2 däremot har jag märkt en del saker, framförallt prestandarelaterade problem.

Permalänk
Skrivet av Navi97:

Känner som många andra här att spelet är bra, men att det är mååååååååånga barnjsukdomar som måste fixas. Jag har 2 st 6950 flashade till 6970 i crossfire, men med detta aktiveras ser marken ut som skräp. Kör därför på medium med 1x "6970" och i5 2500k, med fps allt ifrån 60 ner till 12. Herregud alltså.

Lirar med 2500K oklockat och ett 6950 2048 GB (oklockat, ej upplåst) och får 40-70 FPS minimum 25 ytterst sällan.

Settings:

AA: ON
Texture Quality: Ultra
Texture Filtering: 16x
Shadows: Low
Water: Very High
Sky: Very High
Shader Model: 5
Particle Effects: Very High
Vegetation Alpha: Off

Unit Size: Ultra
Building Details: Very High
Unit Details: Low
Trees: Very High
Grass: Very High
Terrain: Very High
Depth of Field: Off

V-Sync: Off
Distortion Effects: On
SSAO: Off
Vignette: Off

Unlimited video memory: On

Shaodws och Unit detail är det som jag märkt tar mest kraft. Någon som har anmärkningar på dessa settings? Något mer optimalt?

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem

Ni som har huinnit spela de var är ert första intryck. Hur är det jämfört med Shogun 2 ? Bättre eller sämre ? Har bra nya saker tillkommit ? Har bra tidigare saker tagits bort ?
Har något nytt dåligt tillkommit ?
Särskilt en sak intresserar mig. Kan det sägas ha blivit mer rrealistiskt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jfri:

Ni som har huinnit spela de var är ert första intryck. Hur är det jämfört med Shogun 2 ? Bättre eller sämre ? Har bra nya saker tillkommit ? Har bra tidigare saker tagits bort ?
Har något nytt dåligt tillkommit ?
Särskilt en sak intresserar mig. Kan det sägas ha blivit mer rrealistiskt ?

Jag har hunnit avverka 12h totalt nu fördelat på två kampanjer, och mitt första intryck är att spelet är rätt ooptimerat. Det flyter inte som det skall, och grafiken är sisådär, även uppskruvat på höga inställningar. Rent subjektivt kan jag säga att det grafiskt ser betydligt sämre ut än vad Shogun 2 gör idag, men det är ju något som CA lär åtgärda inom de närmsta veckorna.

Det positiva:
-Diplomacy är bra mycket bättre än hur det varit i de tidigare spelen och striderna har ett bättre flyt.
-Att belägra städer (aktiva slag) är bra mycket roligare än de varit tidigare då du har större kontroll på vad som sker.
-Trupperna på slagfälten är betydligt mer responsiva.
-Fältslag är mer intressanta då AIn inte bara stormar rakt på som i tidigare TW-spel.
-Slagen varar längre (i jämförelse med Shogun 2 där en strid som involverade 8k soldater på vardera sida var över på två minuter)
-Skötseln och förvaltningen av städerna och dess resurser har putsats till lite sen tidigare spel och tvingar dig som spelare att ta hänsyn till fler faktorer än tidigare, således krävs en del planering för att få det att fungera vilket jag, personligen, uppskattar en hel del.
-AIn läser av ditt spel och tar hänsyn till din trupphållning nära dess gränser och agerar diplomatiskt därefter.
-Enklare och snabbare levlingssystem för dina generaler; det är lättare att skräddarsy roller för dessa med hjälp av levlingssystemet som innehåller förmågor du väljer på (tänk Shogun 2 fast mer väl utbarbetat system)

Det negativa:
-Tyvärr finns det en del nackdelar som sänker AIn i min bok; När moralen slår i backen och trupperna flyr springer de fortfarande på (oftast ett enda) långt led bort från fighten och uppvisar inte en tillstymmelse av vett att undvika fiendetrupper som jagar ner dem (enkel XP för både ditt kavalleri och motståndarens dvs.)
-Enheter har en tendens att fastna i position när de jagar ner motståndares skirmish-trupper vilket resulterar i att de oftast blir stående och bara tar emot projektiler om inte spelaren uppmärksammar det hela i tid.
-AIn för landsättning av trupper tycks inte fungera nämnvärt. Trupperna går alltid i land på de mest udda platserna, och flera gånger har skepp som håller enheter fastnat i strandkanten och/eller i byggnader nära kusten vilket gör att enheterna ej går att bruka i slaget öht.
-När du beordrar stora arméer inne i städer har de en fallenhet att fastna i kanter på byggnader som är i vägen, vilket resulterar i att AIn skapar en naturlig flaskhals som gör att de knappt kommer därifrån. Detta gäller främst när du ger attackorder med fler än en enda trupp på samma motståndsenhet.

Jag tror inte jag har så mycket mer att anmärka på, men för att besvara den fråga du ansåg viktigast;
Nej, Rome 2 är definitivt inte mer realistiskt än vad åtminstone Shogun är. Shogun 2 är, i dagsläget, det bättre spelet av dem, men det är enbart med en hårsmån. Så fort CA fått ordning på prestandan och finputsat AIn vågar jag nog säga att Rome 2 kommer vara en värdig uppföljare i serien.

Jag vill påminna folk som läser det här inlägget att detta är mina högst subjektiva åsikter om spelet. Om ni har något att tillägga eller invända mot, vänligen citera.

mvh Fee

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker UI:t är katastrofalt? Ger ju noll överblick. Vidare så tycker jag kampanjkartan är en total katastrof. Jag gillar inte alls hur man sköter provinserna och att flera städer klumpas ihop.
Jag spelade bara en timma pga sub 30 fps, men även med crossfire fix/prestanda boost så tror jag inte att jag kommer återvända på flera år. Det känns som om CA tappat bollen totalt.

Killen ovanför mig sa att striderna håller längre än in Shogun 2 men jag tycker motsatsen är sann. Striderna är riktigt korta och de känns inte alls lika taktiska. Att de har flera capture points på varje karta känns också riktigt märkligt. Istället för att det lägger till djup så tycker jag att det drar ifrån det taktiska djupet i spelet. Man anpassar sig inte efter terräng utan man anpassar sig efter arbiträrt utplacerade kontrollpunkter.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

spelet funkar riktigt dåligt buggat och riktigt dåligt optimerat men efter dom fixar det kan jag tänka mig att de blir best rts ever. Tycker speler är sjukt kul och by far de bästa total war spelet . Deppigt med bugg och lag men vi får vänta tills imorn eller nån uppdate eller drivrutin . Så dumma är vi att köra totalwar på realase date >< 99% chans att de buggat

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Bara jag som tycker UI:t är katastrofalt? Ger ju noll överblick. Vidare så tycker jag kampanjkartan är en total katastrof. Jag gillar inte alls hur man sköter provinserna och att flera städer klumpas ihop.

Håller med att väldigt många delar av nya användargränssnittet är dåliga. Bara en sån sak som de ikonbaserade uppgraderingarna i städerna har noll känsla, . Det är säkert praktiskt att det är flera städer i samma dialog på en stad, men det känns inte alls logiskt.

Även andra delar som talanger och forskning där de har lagt gränssnittet som en liten popup. Målet verkar vara att man ska se så mycket av spelet hela tiden, men varför behöver man göra det när man ska bestämma vilken forskning man ska ha osv?

Gränssnittet är många steg i fel riktning och mycket sämre än Shogun 2.

Permalänk
Medlem

Hur bygger man skepp? Kör prologen n och ska sjöinvadera. Jag har dockor men har inga val för båtar i recruit troops och kan då inte skapa admiraler. Kul annars men jag har problem hålla folk nöjda. Får rtfm när jag kommer hem har kört alla tidigare to lir minus första shogun hade tänkt jag skulle klara mig lol

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Någon annan än jag och min polare som har problem med Co-Op kampanjen? Fungerar fint tills det blir real time battle. Sen slutar trupperna att svara och man kan inte göra något alls. Man kan dock chatta med varandra.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Buio:

Håller med att väldigt många delar av nya användargränssnittet är dåliga. Bara en sån sak som de ikonbaserade uppgraderingarna i städerna har noll känsla, . Det är säkert praktiskt att det är flera städer i samma dialog på en stad, men det känns inte alls logiskt.

Även andra delar som talanger och forskning där de har lagt gränssnittet som en liten popup. Målet verkar vara att man ska se så mycket av spelet hela tiden, men varför behöver man göra det när man ska bestämma vilken forskning man ska ha osv?

Gränssnittet är många steg i fel riktning och mycket sämre än Shogun 2.

Håller med till 110% av de du sejer. Visst har det blivit konstiga lösningar i spelet. Dom verkar överide arbeta spelet och det blir ju bara krångligare och sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Håller med att väldigt många delar av nya användargränssnittet är dåliga. Bara en sån sak som de ikonbaserade uppgraderingarna i städerna har noll känsla, . Det är säkert praktiskt att det är flera städer i samma dialog på en stad, men det känns inte alls logiskt.

Även andra delar som talanger och forskning där de har lagt gränssnittet som en liten popup. Målet verkar vara att man ska se så mycket av spelet hela tiden, men varför behöver man göra det när man ska bestämma vilken forskning man ska ha osv?

Gränssnittet är många steg i fel riktning och mycket sämre än Shogun 2.

Håller med, svårt att överblicka. Tror du man kan hoppas på en UI mod kommer? Mod-communityn är ju skitbra i TW i alla fall

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hur bygger man skepp? Kör prologen n och ska sjöinvadera. Jag har dockor men har inga val för båtar i recruit troops och kan då inte skapa admiraler. Kul annars men jag har problem hålla folk nöjda. Får rtfm när jag kommer hem har kört alla tidigare to lir minus första shogun hade tänkt jag skulle klara mig lol

Åk ut med din general på vattnet mot staden du ska invadera så kommer en sjöenhet att joina dig. Fånigt, men jag märkte det av en slump efter en tags funderade på samma sak som du.

Permalänk

När tror ni det dyker upp en bugg fixare ?
Brukar det ta lång tid ? Vart isåfall kommer den att släppas ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Håller med, svårt att överblicka. Tror du man kan hoppas på en UI mod kommer? Mod-communityn är ju skitbra i TW i alla fall

Såg en bild i tråden på Neogaf som egentligen handlade om något annat, men jag tycker den visar hur UI:t är rörigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Såg en bild i tråden på Neogaf som egentligen handlade om något annat, men jag tycker den visar hur UI:t är rörigt.

http://i.imgur.com/wSDLaAd.jpg

Håller med. ofta jag känner mig vilse. Jag vet vad jag vill göra med hittar inte och var memny är för lika. var bättre innan när typ varje meny hade en egen stil med en bild. Gjorde att man lätt kunde se att man valt teknologi eller armen. nu när alla iconer har samma färg och samma stil blir det svårt att vi första ögon blicket veta vilken ruta man har uppe. Måste fan rage posta på TW forum så de patch detta. Gör om, gör rätt!

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk

Bara jag som har låg gpu och cpuanvändning på Campaignmapen? Runt 30 kanske och i slag doppar det aldrig under 60 :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: XFX 7950 1100Mhz/1375Mhz | RAM: Corsair 1600Mhz 2x4GB | CPU: i5 4670K @4.5GHz 1.230v| Kylare: Corsair H80 | Lagring: Samsung 840 250Gb SSD + 1Tb Caviar HDD

Permalänk
Medlem

Gillar spelet överlag efter att ha spenderat halva natten med det ^^
Tråkigt med diverse AI buggar som nämnts, dom faster ta mig fan överallt..
Ui:t tog mig ett bra antal timmar att förstå helt korrekt, det är helt otroligt dåligt gjort!
Förstår inte varför techen inte bara går vidare som i dom äldre spelen utan man måste varje gång välja..
Diplomacy skärmen är ju också totalt värdelöst gjord hoppas den kan ändras på något sätt.

Sen vet jag inte om det är en bugg men har man översikten på sina generaler uppe så behöver man ibland trycka två gånger på enter för att det ska gå en turn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hur bygger man skepp? Kör prologen n och ska sjöinvadera. Jag har dockor men har inga val för båtar i recruit troops och kan då inte skapa admiraler. Kul annars men jag har problem hålla folk nöjda. Får rtfm när jag kommer hem har kört alla tidigare to lir minus första shogun hade tänkt jag skulle klara mig lol

Skrivet av Buio:

Åk ut med din general på vattnet mot staden du ska invadera så kommer en sjöenhet att joina dig. Fånigt, men jag märkte det av en slump efter en tags funderade på samma sak som du.

Stod mig slätt när jag kom dit. Inte en tanke på att flytta generalen till havet. Slet nästan mitt hår (inte lätt, snaggad) i frustration över att lista ut hur jag bygger skepp.

Lirade inte så länge. Älskade liret de timmar jag satt och vet att det är en vanesak men gillar inte UI:t för städer alls. Noll aning om vad jag ska bygga eller hur, mitt fel, låg IQ.

Blev så till mig hur jag skulle frakta trupperna till havs så jag matade fram åren. Min stad blev belägrad och min general dog! (Duktigt att dö i prologen! Haha)

Vet inte om jag orkar ta mig genom prologen igen men den kanske lär mig stadshantering längre fram......?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Blev så till mig hur jag skulle frakta trupperna till havs så jag matade fram åren. Min stad blev belägrad och min general dog! (Duktigt att dö i prologen! Haha)

Lite coolt ändå att prova gränserna i tutoirialen. Kan man lura systemet osv? Du borde fått en achivement tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Stod mig slätt när jag kom dit. Inte en tanke på att flytta generalen till havet. Slet nästan mitt hår (inte lätt, snaggad) i frustration över att lista ut hur jag bygger skepp.

Lirade inte så länge. Älskade liret de timmar jag satt och vet att det är en vanesak men gillar inte UI:t för städer alls. Noll aning om vad jag ska bygga eller hur, mitt fel, låg IQ.

Blev så till mig hur jag skulle frakta trupperna till havs så jag matade fram åren. Min stad blev belägrad och min general dog! (Duktigt att dö i prologen! Haha)

Vet inte om jag orkar ta mig genom prologen igen men den kanske lär mig stadshantering längre fram......?

Titta här mycket mer begripligt UI!

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64