Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Microsoft Surface Pro 2 får Haswell-processor och 8 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Där ser du ett exempel på hur förvillande namnen är, jag såg inkompatibilitet framför mig, det belyser bara problemet med den dåliga namngivningen.

Så förvillande är det väl ändå inte? Om det är Windows RT körs det på ARM, annars på x86.

Surface RT kör Windows RT. Surface Pro kör vanliga Windows.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

De lyckas med konststycket att sikta för högt och för lågt på samma gång. Var är den billiga plattan med riktiga windows och atom?

Här kanske? Inte microsoft iofs, men ändå
http://www.engadget.com/2013/09/05/toshiba-encore/

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Där ser du ett exempel på hur förvillande namnen är, jag såg inkompatibilitet framför mig, det belyser bara problemet med den dåliga namngivningen.

Skrivet av Genelec8030:

Vad ska man med en surface till?

Jobba mobilt: Laptop bäst
Jobba seriöst: Stationär bäst
Spela spel seriöst: Stationär bäst
Spela mobilt: Laptop bäst
Ringa telefon: Mobil bäst

Vad är en Surface bäst på?

Det beror väl på vad man själv anser vara svar på dina kategorier. Här är min variant:

Jobba mobilt: Tablet med tangentbord
Jobba seriöst: Tablet med tangentbord, om den är kraftfull nog. Anslut skärm och mus vid behov.
Spela spel seriöst: Tablet med tangentbord, om den är kraftfull nog. Anslut skärm och mus vid behov.
Spela mobilt: Tablet.
Casual gaming: Tablet.
Surfa: Tablet.
Ringa telefon: Telefon.

Jag använder en Asus Transformer Book TX300 (Ivy Bridge i7 2,0 GHz, 128 GB SSD, 500 GB HDD, 4GB RAM) och jag klarar mig alltså med den och min telefon. När jag ska spela något som är för krävande använder jag en stationär dator. Så det blir tre enheter för att täcka alla mina behov.

Enligt dig själv verkar du behöva en laptop, en stationär dator, en tablet och en telefon. Det blir fyra enheter.

Problemet du kan tänkas stöta på då är att din tablet och din laptop inte kör samma OS och heller inte synkar sitt innehåll sömlöst. Du får därmed inte samma upplevelse på de två. Det problemet slipper du med en Surface/Transformer Book/Lenovo Helix/liknande eftersom det bara är en enhet som är lika kraftfull som en laptop men marginellt större än en tablet. Hur gör du om du ska utföra dina mobila sysslor? Tar du då med dig både en laptop och en tablet? Det verkar inte så smidigt.

Alla som inte betraktar sig som gamers och behöver ett rejält grafikkort klarar sig enligt mig med en sån här produkt och en mobiltelefon. Det är bara två enheter. Motsvarande för dig blir då att man behöver tre. Och två av dem behöver man ha med sig för mobila sysslor enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Detta problem gäller alla surfplattor. Finns ingen mening med dom, förutom den som folk skapar åt sig själva.

Enda anledningen skulle jag säga är om du nu köper en platta för 2-3k,
en laptop för samma pris skulle jag aldrig köpa, så det är väl ett alternativ för dom som
inte vill lägga alltför mycket för surf osv. Där har vi mina morföräldrar som exempel.
Efter att bärbara pajade blev det en iPad (snart 2 år sedan nu) istället för en halvkass laptop för samma pris.

Permalänk
Avstängd

jag gillar iden med dom och dom ser bra ut men tror dom flesta kommer tänka 8k ... nä tror inte det när man får en hyfsad surf laptop och en platta och forfarande pengar över att bjuda ut tjejen på en fin middag och dom billiga datorerna + plattorna täcker behovet dom flesta har som surf film facebook mm så jag har svårt att se det bli en storsäljare till det priset

sen budget segmentet är faktiskt riktigt kompetenta datorer och dom flesta aldrig skulle nyttja en starkare cpu och känner själv samma sak att vanliga datorn vill man ha lite mer fart i men jag använder nästan aldrig en bärbar till nått krävande och gillar inte att spela på dom men en budget version av surface 2990kr liten smidig slö tyst sak man kan ha med sig hade varit mer intressant

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genelec8030:

Vad ska man med en surface till?

Jobba mobilt: Laptop bäst
Jobba seriöst: Stationär bäst
Spela spel seriöst: Stationär bäst
Spela mobilt: Laptop bäst
Ringa telefon: Mobil bäst

Vad är en Surface bäst på?

En jävligt dyr kokbok Använder min Asus Transformer till Kokbok och "film för ungen i bilen"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAAB340:

Jag ser nyttan av Surface Pro 2, och siktar på att köpa en. Frugan har en Nexus 7 + 15" riktig laptop. Jag har en 10" Atom netbook med SSD. Hemma har vi en redig stationär och vi har båda smartphones. Vi reser mycket, både privat och I jobbet.
Laptoppen erbjuder prestandan och funktionaliteten jag vill ha på resande fot, men den tar på tok för mycket plats för att få följa med på de flesta resorna. Atom netbooken är liten nog för att få följa med men prestandan är lidande och sen vi skaffade Nexus 7an så händer det ofta att det är bara plattan som får följa med, då den funkar väldigt bra för surfande som är det den mest används till. Men behövs det göras något produktivt så måste antingen netbooken eller laptoppen också följa med. En ultrabook är något jag funderat på länge, men de fungerar dock inte som en platta. Surface Pro erbjuder en enhet som kan fylla alla mina mobila behov som inte min smartphone klarar av. Den är platta, netbook och ultrabook I ett. Surface Pro med Haswell kommer slutligen fixa till batteritiden när den används som surfplatta, vilket den kommer användas till som mest, men prestandan finns så man slipper tänka på att packa ner en riktig laptop när man behöver vara produktiv.

Kan du bara förklara hur exakt surface pro är som en laptop/netbook? Touch är värdelöst för att jobba och tangentbordet som följer med den kräver massor med platt och tomt utrymme alltså knappast något användbart när man är på resande fot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genelec8030:

Vad ska man med en surface till?

Jobba mobilt: Laptop bäst
Jobba seriöst: Stationär bäst
Spela spel seriöst: Stationär bäst
Spela mobilt: Laptop bäst
Ringa telefon: Mobil bäst

Vad är en Surface bäst på?

Vad är surfplattor bäst på?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakkes:

Vad är surfplattor bäst på?

Skickades från m.sweclockers.com

Surfa såklart.
Det hör du ju på namnet!

Permalänk

Det finns mängder av program för företag som bara finns för Windows, några få även för OSX. Det finns mängder med yrken där man arbetar mobilt. Att då få en platta spar vikt, man kan använda den lätt i handen ståendes (svårt med laptop). 8000 är inte så dyrt för en yrkesanvändare.
Jag jobbar i byggbranschen och där har det funnits programvaror som man har haft behov av att få ut mobilt, det är först nu som tekniken finns att förverkliga det med plattor som Surface pro. Tillräckligt bra grafik, tillräckligt bra batteritid, tillräckligt stor skärm och tillräckligt ljusstark skärm, dessutom till ett pris under 36000!
Edit: Även att de är lätta nog att använda utan att ha en sele med bärplatta på magen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Kan du bara förklara hur exakt surface pro är som en laptop/netbook? Touch är värdelöst för att jobba och tangentbordet som följer med den kräver massor med platt och tomt utrymme alltså knappast något användbart när man är på resande fot.

Har du provat att använda touch- och type- cover till Surface? (Inget följer väl med, men det ser jag som ett måste tillbehör.) Jag har iaf provat att använda bägge. Trodde garanterat jag ville ha type-cover innan jag provade, men tror faktiskt jag personligen kommer klara mig bra touch-cover. När jag är på resande fot så brukar iaf jag ha ett bord framför mig på både tåget och flyget, samt nån slags skrivbord på hotellen. Men på tåg och flyg brukar det vara rellativt tajt om plats, därför föredrar jag 10". Inte för stort så det inte får plats, men stort nog så man kan få nått vettigt gjort.

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Surfa såklart.
Det hör du ju på namnet!

I så fall är Surface pro bäst på surf och laptop

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Surfa såklart.
Det hör du ju på namnet!

JA! precis, jag surfar mycket hellre på min padda än på någon annan enhet. Jag vill ha en ca 10" stor skärm i ett lätt och greppvänligt format. Skärmen ska vara högupplöst så jag kan läsa liten text, ha bra betraktningsvinklar och färgreproduktion. En bärbar dator vill jag ha mer kräm i så jag kan köra Photoshop/Visual Studio samt spela enklare spel, helt enkelt andra användningsområden.

Permalänk
Medlem

Ska det vara så här fin hårdvara så hoppas jag att de inkluderar en GeForce baserad GPU, och skippar Intel HD dyngan.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av gadgety:

Min erfarenhet också. Lätthetsfetischism. Surface har inspirerat Sony's nya 780g 11 tums W8.1 tablet som är lika tunn som Surface RT. Eller som Surface Pro, fast med det magnetiska keyboardet, med "standard chiclet pitch" på. Går att fås med Core i7 Haswell och 512GB SSD. Kommer med WIDI, NFC, microSD. 780 gram. Priserna lär enligt ryktet starta vid 8000:- för 128GB varianten med i5.

För mig är det nog inte så mycket fetischism som att jag i alla fall inbillar mig att det gör en faktisk skillnad. Brukade dra med mig min Thinkpad T60 till sjöss förr om åren, den vägde 2.1 kilo. Fick sedan en Aspire One, som väger in på knappa kilot om jag minns det rätt, och jag upplevde det som en markant viktminskning på väskan, den blev mycket mer lätthanterlig.

Kan ju också tillägga att jag bara reser med kabinväska, man har tider att passa, och om väskan försvinner är man utan dess innehåll hela törnen; då man oftast har lämnat kaj bara några timmar efter att planet har landat, så har flygbolaget inte en chans att skicka väskan efter en om den skulle komma bort. Jag har alltså inte möjligheten att checka in grejerna, utan måste sköta all hantering av väskan själv. Utöver det så tar man sig mindre och mindre tidsmarginaler när man blivit luttradr, ska man rusha över halva Schipol eller Frankfurt på 10 minuter för att hinna med en connecting flight, så kan nog det där kilot vara avgörande

Numera mönstrar jag på i Sverige, så tar tåget, men en Surface Pro med tangenbord skulle verkligen vara perfekt om det blir en massa flygande igen. Den låga vikten och det lilla formatet är kanon för någon som reser mycket och försöker hålla ner packningens vikt och volym, och dessutom skulle den dubblera som surfplatta hemma. Ser främst surfplattan som en leksak eller bekvämlighetsgrej för att slippa springa till datorn om man ska kolla upp nåt när man sitter i soffan och slöar, det är inget jag skulle betala några stora pengar för. Om det främsta syftet däremot är att ha den som laptop, så är det ju en annan grej, då är det bara en tokfin bonus att få en rapp surfplatta på kuppen. Dessutom blir det en pryl mindre som ligger och skräpar där hemma

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!