Permalänk
Medlem

Lenovo Thinkpad - Skoldator

Tja! I förra veckan fick vi våra skoldatorer vilket va Lenovo Thinkpad, har inget att klaga på ännu. Men som vanligt i skolan påstår IT snubben att de har 'övervakning på våra uppkopplade händelser'. Vad tror ni om detta? Är det bara något de säger eller är det sant att de kan läsa av nedladdningar/historik som görs utanför skolans uppkoppling (alltså på uppkopplingen i hemmet)?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 CPU: Intel Core i5 3,4ghz Ivy Bridge Unlocked
MB: Asus P8Z77 - M - Ivy Bridge GPU: GeForce GTX 670 2GB DirectCUI
RAM: Corsair Vengeance 4x4GB RAM LP SSD: OCZ Agility 3 SATA III 2.5" SSD 120GB
HDD: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm PSU: Corsair TX 650W Modulärt

Permalänk
Medlem

Ganska olagligt att spionera på folk privat.
Oavsett om du använder skoldator eller inte.
Sitter du däremot uppkopplade på skolans nätverk så förutsätter jag att dom övervakar användningen då dom mycket väl kan bli ansvariga om någon dummar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ganska olagligt att spionera på folk privat.
Oavsett om du använder skoldator eller inte.
Sitter du däremot uppkopplade på skolans nätverk så förutsätter jag att dom övervakar användningen då dom mycket väl kan bli ansvariga om någon dummar sig.

Skrivet av clicc:

Tja! I förra veckan fick vi våra skoldatorer vilket va Lenovo Thinkpad, har inget att klaga på ännu. Men som vanligt i skolan påstår IT snubben att de har 'övervakning på våra uppkopplade händelser'. Vad tror ni om detta? Är det bara något de säger eller är det sant att de kan läsa av nedladdningar/historik som görs utanför skolans uppkoppling (alltså på uppkopplingen i hemmet)?

Inte olagligt att sätta övervakning på sina egna saker när andra (elever använder dem) sålänge de upplyser om detta.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Vi har ju endast lånat de av skolan. Men att de skulle ha 'tillverkat' ett program som inprincip spelar in vad som händer på skärmen känns väl inte direkt troligt?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 CPU: Intel Core i5 3,4ghz Ivy Bridge Unlocked
MB: Asus P8Z77 - M - Ivy Bridge GPU: GeForce GTX 670 2GB DirectCUI
RAM: Corsair Vengeance 4x4GB RAM LP SSD: OCZ Agility 3 SATA III 2.5" SSD 120GB
HDD: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm PSU: Corsair TX 650W Modulärt

Permalänk
Medlem

Nej, jag är rätt säker på att han snackar skit. Jobbar med liknande uppgifter och det skulle bli ett jävla liv om vi installerade spionprogram på laptoparna. När du använder skolans nätverk kan du nog räkna med att de har koll dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clicc:

Tja! I förra veckan fick vi våra skoldatorer vilket va Lenovo Thinkpad, har inget att klaga på ännu. Men som vanligt i skolan påstår IT snubben att de har 'övervakning på våra uppkopplade händelser'. Vad tror ni om detta? Är det bara något de säger eller är det sant att de kan läsa av nedladdningar/historik som görs utanför skolans uppkoppling (alltså på uppkopplingen i hemmet)?

Vilket gymasium går du på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av upr0426:

Vilket gymasium går du på?

JB gymnasiet

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 CPU: Intel Core i5 3,4ghz Ivy Bridge Unlocked
MB: Asus P8Z77 - M - Ivy Bridge GPU: GeForce GTX 670 2GB DirectCUI
RAM: Corsair Vengeance 4x4GB RAM LP SSD: OCZ Agility 3 SATA III 2.5" SSD 120GB
HDD: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm PSU: Corsair TX 650W Modulärt

Permalänk
Medlem

Detta är väldigt olika hur hårda det är med reglerna beroende på gymnasie, på vårat gymnasie vet jag att dem aldrig genomfört en stickprovskontroll. Dem var struntade också i regeln om att vi inte fick spela på dem eller rättare sagt tanka ner spel utan tillstånd på dem. Sen behöver det nödvändigtvis inte gälla dit gymnasie, hör med 2: or elr 3: or vad som gäller för dit gymnasie.

Dock skulle jag rekommendera dig att i alla fall strunta i att ladda ner saker på den, använd ett usb minne elr liknande om du ska köra ett spel eller kolla på film!

Permalänk
Medlem
Skrivet av clicc:

JB gymnasiet

Jag går på NTI gymnasiet de sa i princip samma sak.
De kan nog inte se historik eller nedladdningar.
Vad vår it tekniker sa "Installera inte utorrent och tanka. Om ni laddar ner så blir nätverket slöare. Vi kan då se vilken dator det är som belastar nätverket"
Det är ganska många som har utorrent installerade på sina skoldatorer. Hitills är det bara en kille som fått sin dator ghostad och det var bara för läraren stod bakom honom när han startade utorrent. Så tror nog inte de kan se historik, nedladdningar, installerade program etc. Men de kan se om din dator belastar nätverket med en nedladdning.
Du får dock ha piratkopierat och typ saker som skolan inte tillåter dig ha på datorns hårddisk om du har det på ett usb-minne eller en extern hårddisk som tillhör dig och inte skolan.

Permalänk

De kör ett program som övervakar er aktivitet inom det lokala nätverket, påminner mycket om streamingtjänster då det eleverna ser kan synas för den som övervakar. (Kan tillägga att lärarna kan enbart se vad du ser i realtid, historik sparas inte)
Dock får inte lärarna logga eran aktivitet eller spionera på enskilda personer för personliga intressen, utan bara när nån elev inte verkar vara uppmärksam och då läraren kan se vad som tar över intresset från lärandet.

Jag studerade själv där detta system ingick på högstadiet, tog inte länge innan jag crackade adminlösenordet med DOS program och kan bekräfta att skolor sysslar med dessa fulspel.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av upr0426:

Jag går på NTI gymnasiet de sa i princip samma sak.
De kan nog inte se historik eller nedladdningar.
Vad vår it tekniker sa "Installera inte utorrent och tanka. Om ni laddar ner så blir nätverket slöare. Vi kan då se vilken dator det är som belastar nätverket"
Det är ganska många som har utorrent installerade på sina skoldatorer. Hitills är det bara en kille som fått sin dator ghostad och det var bara för läraren stod bakom honom när han startade utorrent. Så tror nog inte de kan se historik, nedladdningar, installerade program etc. Men de kan se om din dator belastar nätverket med en nedladdning.
Du får dock ha piratkopierat och typ saker som skolan inte tillåter dig ha på datorns hårddisk om du har det på ett usb-minne eller en extern hårddisk som tillhör dig och inte skolan.

Jag går också på NTI gymnasiet och våra datorer har teamviewer installerat som ej går att stänga i vanliga fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

De kör ett program som övervakar er aktivitet inom det lokala nätverket, påminner mycket om streamingtjänster då det eleverna ser kan synas för den som övervakar. (Kan tillägga att lärarna kan enbart se vad du ser i realtid, historik sparas inte)
Dock får inte lärarna logga eran aktivitet eller spionera på enskilda personer för personliga intressen, utan bara när nån elev inte verkar vara uppmärksam och då läraren kan se vad som tar över intresset från lärandet.

Jag studerade själv där detta system ingick på högstadiet, tog inte länge innan jag crackade adminlösenordet med DOS program och kan bekräfta att skolor sysslar med dessa fulspel.

Men när man är uppkopplad på sitt internet hemma kan de väl inte komma åt något? Eller?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 CPU: Intel Core i5 3,4ghz Ivy Bridge Unlocked
MB: Asus P8Z77 - M - Ivy Bridge GPU: GeForce GTX 670 2GB DirectCUI
RAM: Corsair Vengeance 4x4GB RAM LP SSD: OCZ Agility 3 SATA III 2.5" SSD 120GB
HDD: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm PSU: Corsair TX 650W Modulärt

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexzpro:

Jag går också på NTI gymnasiet och våra datorer har teamviewer installerat som ej går att stänga i vanliga fall.

Förlåt men luktar bullshit, teamviewer gör så att de kan fjärrstyra din dator.
Detta kan du stänga av med vissa extrema åtgärder.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

De kör ett program som övervakar er aktivitet inom det lokala nätverket, påminner mycket om streamingtjänster då det eleverna ser kan synas för den som övervakar. (Kan tillägga att lärarna kan enbart se vad du ser i realtid, historik sparas inte)
Dock får inte lärarna logga eran aktivitet eller spionera på enskilda personer för personliga intressen, utan bara när nån elev inte verkar vara uppmärksam och då läraren kan se vad som tar över intresset från lärandet.

Jag studerade själv där detta system ingick på högstadiet, tog inte länge innan jag crackade adminlösenordet med DOS program och kan bekräfta att skolor sysslar med dessa fulspel.

kört med en del program som när man kopplar in den på nätverket, skickar en loggfil över vilka processer som är igång och vilka installationer som gjorts.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av clicc:

Men när man är uppkopplad på sitt internet hemma kan de väl inte komma åt något? Eller?

Nej, om det är samma program som användes runt om 2005-2010 på skolor som JB. De kan då enbart se vad du gör när du är uppkopplad till skolans nätverk.

Skrivet av OskarW90:

kört med en del program som när man kopplar in den på nätverket, skickar en loggfil över vilka processer som är igång och vilka installationer som gjorts.

Skolor får inte logga elevernas aktivitet, såvida inte en lag har passerat förbi våra ögon efter 2010.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Vad sägs om att använda datorn som en skoldator och följa den överenskommelsen som du och dina föräldrar accepterat? Ska du göra annat, använd en annan dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Förlåt men luktar bullshit, teamviewer gör så att de kan fjärrstyra din dator.
Detta kan du stänga av med vissa extrema åtgärder.

Jag kanske skrev det lite dumt. Det jag menade var att det inte går att avsluta det på normalt sätt i alla fall.