Permalänk

Router som aldrig behövs startas om

Nu är jag trött på min router som jag måste gå och dra ut sladden ur en gång om dagen. Jag har 2 datorer och en iPad kopplad till den, en över sladd och de andra trådlöst. De används för det mesta i samma rum som routern. Kan någon rekommendera en router som man inte behöver starta om hela tiden? Helst inte dyrare än 800 kr.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Jag har en Airport Extreme från Apple i 2 - 3 år. Jag har aldrig behövt starta om den.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Brukar kunna fixas med mjukvaruuppdatering eller nedgradering, kör 2008 version på en DIR-655 som hade precis samma problem som du upplever. Men testa först att uppgradera.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk

Nu lånar jag tråden lite. Hur rensar man alla som är kopplade till min router/accespunkt? Måste man göra en hel fabriksåterställning och byta kod?

Visa signatur

<|FD Define Mini|> |CPU: Intel Core I5 4570 |GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 |RAM: 8GB DDR3 |HÅRDDISK: 1000GB |

Permalänk
Rekordmedlem

Alltid kan det reta nån som klagar på Smartarna, det brukar vara strömavbrott några gånger så den startar om eftersom jag inte kör den på ups, nu hade den gått fint i 18 dygn sedan senaste strömavbrottet, den skyfflar ca 1Tbyte data/månad bara mot internet.

Jag har också en Belkin F7D4301 den startar jag inte heller om förutom när jag gjort nån inställning/uppdatering som kräver det, ingen av de routrar jag har behöver startas om för att de inte funkar bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ALBiiJONzz:

Nu lånar jag tråden lite. Hur rensar man alla som är kopplade till min router/accespunkt? Måste man göra en hel fabriksåterställning och byta kod?

Rensa vad för nått på viken modell ?
Menar du nån logglista på tidigare inkopplade enheter ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Själv har jag alltid gillat ciscos routrar, lite synd dock att de sålt sin konsument del till belkin men det finns fortfarande endel routrar de tillverkat.

Sitter själv nu på Linksys by Cisco EA6500 dock så ligger denna kanske något över budget? runt 1000 kr

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Rensa vad för nått på viken modell ?
Menar du nån logglista på tidigare inkopplade enheter ?

Netgear n150.
Ne men typ bortkoppla dom och sen byta kod så de inte är kopplade mer.

Visa signatur

<|FD Define Mini|> |CPU: Intel Core I5 4570 |GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 |RAM: 8GB DDR3 |HÅRDDISK: 1000GB |

Permalänk
Rekordmedlem

Men enheter som inte är inom radioräckvidd (säg 30 max 50m) är inte inkopplade och vad som är kabelanslutet är inte så svårt att kolla, följ kabeln, de brukar ligga kvar i nån logg men kollar du statusen så ser du om de är aktiva eller bara har varit inkopplade tidigare, jag är inte säker på att de försvinner om du byter wpa nyckel om det är det du menar, men loggarna brukar gå att rensa separat eller så gör man en reset, eller så låter man det bara vara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Asus RT-N56U har aldrig krånglat för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strukt:

Jag har en Airport Extreme från Apple i 2 - 3 år. Jag har aldrig behövt starta om den.

Samma här! Väldigt stabil och har 110Mbit/s via trådlöst Har bara startat om den vid firmware-uppdatering.

D-Link har jag bara haft problem med och många Netgear (exempelvis CG3100) har låg prestanda. Asus ska däremot vara bra och ett av få alternativ till Airport Extreme.

Permalänk
Medlem

Som flera tidigare sagt: Asus RT-N56U

Mest stabila routern jag haft. Hade en DIR-655 innan. Rena skräpet i jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Alltid kan det reta nån som klagar på Smartarna, det brukar vara strömavbrott några gånger så den startar om eftersom jag inte kör den på ups, nu hade den gått fint i 18 dygn sedan senaste strömavbrottet, den skyfflar ca 1Tbyte data/månad bara mot internet.
http://forumbilder.se/CFFMQ/smartid.PNG
Jag har också en Belkin F7D4301 den startar jag inte heller om förutom när jag gjort nån inställning/uppdatering som kräver det, ingen av de routrar jag har behöver startas om för att de inte funkar bra.

Strömavbrott? Bor man inte i storstäderna brukar man ju slippa sånt. Har visst en maskin med 316 dagars uptime. Strömavbrott eller spänningsfall är flera år i mellan. Möjligen att senast var när de koppla om transformatorstationen. När jag var borta och blixten klyvde ett träd en liten bit från huset så rullade det på också.

Hur ofta hemmaroutrar ger upp beror ju på vad man gör med dem. Firmware brukar vara värdelös, men inte riktigt värt att köra enterprisegrejer hemma. Själv kunde jag inte köra leverantörens utrustning eftersom den dog vid DHCP-förnyelse. Dvs en gång om dygnet när det var som värst.

Permalänk
Hedersmedlem

Thomson 789 med Telia som ISP behöver sällan startas om. Mycket stabil. 42 dagar 11 timmar är upptiden för närvarande. Minns inte att jag startat om den för att det behövdes så kan ha varit strömavbrott för 1,5 månad sen. Edit: Åskan dödade min förra och Telia skickade ny gratis, kan har varit ungefär vid den tiden.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

jag kör Netgear WNR3500L blev rekommenderad av någon stammis här minns ej nu funkar kalas aldrig behövt starta om. Hade något billigt skit förut från netgear fick starta om ett par gånger i veckan fast tror det var modemet då.

För övrigt har jag aldrig vart nöjdare kör det med något gammal zyxel modem som man fick med telia. Dlink är jag så trött på så dem köper jag inte igen. Men kan absolut tänka mig att asus router är bra

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

jag kör Netgear WNR3500L blev rekommenderad av någon stammis här minns ej nu funkar kalas aldrig behövt starta om. Hade något billigt skit förut från netgear fick starta om ett par gånger i veckan fast tror det var modemet då.

För övrigt har jag aldrig vart nöjdare kör det med något gammal zyxel modem som man fick med telia. Dlink är jag så trött på så dem köper jag inte igen. Men kan absolut tänka mig att asus router är bra

Zyxel 660H?

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1021218

En sådan har jag och efter att ha haft den sen release (2år?) så har jag ALDRIG behövt starta om den, förutom när jag uppgraderar firmware. Den är helt makalöst stabil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ALBiiJONzz:

Netgear n150.
Ne men typ bortkoppla dom och sen byta kod så de inte är kopplade mer.

Du behöver inte koppla bort någon, bara att byta kod till det trådlösa, kan dem inte den nya koden så kan dem inte ansluta till det trådlösa.

Permalänk
Medlem

Har aldrig starta om min RT-N65U förutom efter ett strömavbrott. Eller behövde inte starta om men köra hitta-internet-guiden igen...

Permalänk
Avstängd

Diggar min Netgear DGN2200v3. Inga downtimes alls.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Petterk:

Strömavbrott? Bor man inte i storstäderna brukar man ju slippa sånt. Har visst en maskin med 316 dagars uptime. Strömavbrott eller spänningsfall är flera år i mellan. Möjligen att senast var när de koppla om transformatorstationen. När jag var borta och blixten klyvde ett träd en liten bit från huset så rullade det på också.

Hur ofta hemmaroutrar ger upp beror ju på vad man gör med dem. Firmware brukar vara värdelös, men inte riktigt värt att köra enterprisegrejer hemma. Själv kunde jag inte köra leverantörens utrustning eftersom den dog vid DHCP-förnyelse. Dvs en gång om dygnet när det var som värst.

Men jag bor med en massa vindkraftverk på ena sidan och Vänern på andra, åskan slår ofta ner och då koppas vi bort temporärt, däremot är spänningen mycket fin med små variationer och lågt rippel numera, men jag har inte kopplat internet/nätverksdelarna på ups, hade jag gjort det hade de troligen gått "för evigt"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Zyxel 660H?

Stämmer bra det kanske inte är det bästa eftersom man får det gratis men funkat utmärkt för mig i allfall har haft flera dlink och sist ett netgear som modem dock var netgear modemet väldigt billigt.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Gött! Tack för alla svar. Jag körde precis en firmware upgrade, det lär väl ge sig under kvällen om det hjälpte. I annat fall köper jag en Asus RT-N56U som flera har rekommenderat.