Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk

Problem med uppstart av dator

Halloj!

En kompis fick igår hem komponenterna till sin dator som han och jag sedan byggde ihop. När allt var färdigt och vi skulle starta datorn startade chassifläktarna (men CPU fläktarna startade ej) i endast en sekund och stängdes sedan av. Vi testade att dra ut alla kablar för att sedan sätta in dem igen och även att starta datorn utan HDD:n, SSD:n och Dvd-brännaren men utan resultat. Vi beslutade då att vi skulle byta PSU:n och testa min. Detta fungerade endast när vi ej hade HDD:n, SSD:n och Dvd-brännaren inkopplade men så fort någon utav dem var inkopplad så inträffade återigen problemet.

Vår hypotes utifrån detta är att det antingen är något fel på PSU:n, moderkortet(eller dess SATA-portar) eller både och. Det lutar mest mot att felet är hans PSU men vi förstår dock inte varför det inte skulle funka med varken HDD:n, SSD:n eller Dvd-brännaren med min PSU.

Vi vill alltså ha hjälp med att klura ut vilken del det kan vara fel på så han sedan kan få den ersatt.

Här har ni länk till hans delar (han använder dock RAM, Dvd-brännare och HDD från sin föregående dator): https://www.inet.se/kundvagn/visa/3849800/dator
Min PSU: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=433869

EDIT2: Skulle bara nämna att dioder på både moderkort och grafikkort lyser om det gör någon skillnad.

EDIT: Nedan följer några bilder

Hela systemet

CPU 2x4-pin(eller vad det heter )

24-pins kontakten

(Uppifrån och ner) Front panel audio connector, USB connectors,System power LED, ATX power buttons, Reset button

PSU

Baksidan av moderkortet och distanserna (6st distanser)

SSD och HDD

Dvd-brännare

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Lägg upp några tydliga bilder på bygget.

Är rätt antal moderkortsdistanser monterade?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Lägg upp några tydliga bilder på bygget.

Är rätt antal moderkortsdistanser monterade?

Har nu laddat upp några bilder på bygget och angående moderkortsdistanserna använder vi oss av 6st då moderkortet endast har 6st "skruvhål".

Permalänk
Hedersmedlem

Tack!

Exakt vilken minnesmodell, hittar inte dem i kundvagnen (edit: var visst från tidigare dator, frågan kvarstår dock). Corsair Vengeance, men vilka? Finns de med i Asus QVL-lista?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Tack!

Exakt vilken minnesmodell, hittar inte dem i kundvagnen (edit: var visst från tidigare dator, frågan kvarstår dock). Corsair Vengeance, men vilka? Finns de med i Asus QVL-lista?

Detta är minnena: http://www.inet.se/produkt/5315098/corsair-8gb-2x4gb-cl9-1600...
Vi är inte helt säkera på vad QVL-listan är för något men om det är de sidor där det står vilka minnen som är kompatibla till moderkortet så finns minnenas produktnummer (CMZ8GX3M2A1600C9) följt av XMP inom paranteser i denna lista.

Tack för responsen!

Permalänk
Hedersmedlem

Besvärligt.

Vad jag hade gjort först: satt endast en minnesmodul i den lediga svarta sloten, nollställt cmos (enligt manual) och testat utan några sata-delar, men med hans nätagg, vad händer då?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Kablarna till cpu fläktarna,Har du anslutit båda fläktarna till en kontakt på moderkortet eller använder du båda kontakterna?

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Besvärligt.

Vad jag hade gjort först: satt endast en minnesmodul i den lediga svarta sloten, nollställt cmos (enligt manual) och testat utan några sata-delar, men med hans nätagg, vad händer då?

Jadu... Inte ett skit

Men eftersom vi inte har några SATA-delar i så ser vi inte om den startar i en sekund. Detta såg vi genom att fläktarna rörde på sig. Jag lade till mera info i den ursprungliga posten om att dioderna på moderkortet och grafikkortet lyser om det har någon skillnad.

Skrivet av Mange43:

Kablarna till cpu fläktarna,Har du anslutit båda fläktarna till en kontakt på moderkortet eller använder du båda kontakterna?

Fanns någon grej som vi använde där man kunde koppla in båda fläktarna i så man endast behövde använda en CPU-fläkts-pin på moderkortet. Men vi testade dock utan CPU fläktarna över huvud taget vilket inte funkade heller :/

Testade nyss med båda kopplade direkt till moderkortet och det gav heller inget resultat..

EDIT: Vi upptäckte nyss att GPU fläktarna började snurra i en sekund när vi startade datorn men inga fläktar som är kopplade till moderkortet om.

Permalänk

problem vi datorstart

Jag har exakt samma problem. när man startar datorn på power knappen går alla fläktar igång med cpu fläkten stannar ganska fort . hårddiskar snurrar i allafall men jag får ej bil eller något blep ljud i början ....

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II x4 965 @ 4.0 GHZ Mainboard Gigabyte 990FXA UD3 rev 1.0 DDR DDR3 dual 1600 MHZ 8 GB GRAPHICS Gigabyte Radeon R9 280X OC 3 gig HDD 250 GB sata drive slave/1TB WD Blue main Extern 3TB 7200 rpm 3.0 USB Cooling chassi fans x2 / 1 PSU system FAN / 1 EVO 212 CPU fan

Permalänk
Skrivet av arcticray:

Jag har exakt samma problem. när man startar datorn på power knappen går alla fläktar igång med cpu fläkten stannar ganska fort . hårddiskar snurrar i allafall men jag får ej bil eller något blep ljud i början ....

Segt :/ har ingen aning om hårddiskarna eller Dvd-brännaren går igång men alla fläktar utom CPU fläktarna igång och vi hör inte heller något blep ljud...

Permalänk
Avstängd

En annan sak du kan kolla,Längst upp till höger på moderkortet sitter en mem ok knapp.Lyser den konstant är det fel på minnes kompatibiliteten.Håll isåfall in knappen till ledlampan intill börjar blinka.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mange43:

En annan sak du kan kolla,Längst upp till höger på moderkortet sitter en mem ok knapp.Lyser den konstant är det fel på minnes kompatibiliteten.Håll isåfall in knappen till ledlampan intill börjar blinka.

Kolla även om någon annan led lampa lyser konstant efter du tryckt på startknappen Finns en lampa för Cpu, Grafik, boothårddisk, Ramminne

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av Mange43:

En annan sak du kan kolla,Längst upp till höger på moderkortet sitter en mem ok knapp.Lyser den konstant är det fel på minnes kompatibiliteten.Håll isåfall in knappen till ledlampan intill börjar blinka.

Skrivet av Mange43:

Kolla även om någon annan led lampa lyser konstant efter du tryckt på startknappen Finns en lampa för Cpu, Grafik, boothårddisk, Ramminne

Saken är den att den bara startar i en sekund och jag har för mig att ingen led-lampa lyser rött. Han ska i alla fall testa utan grafikkort och lite andra saker också och om det inte funkar så ringer han inet.

Tack för all respons!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dodanonielo:

Saken är den att den bara startar i en sekund och jag har för mig att ingen led-lampa lyser rött. Han ska i alla fall testa utan grafikkort och lite andra saker också och om det inte funkar så ringer han inet.

Tack för all respons!

Låter som trasigt grafikkort eller dåligt monterad processorkylare. Testat plugga ut allt förutom ett ram minne och kört Inbyggd grafik? Kolla även så inte några pinnar i sockeln är böjda.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Avstängd

Har ni provat nollställa Cmos ?

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av Mange43:

Har ni provat nollställa Cmos ?

ska testa det på min ikväll efter jobbet

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II x4 965 @ 4.0 GHZ Mainboard Gigabyte 990FXA UD3 rev 1.0 DDR DDR3 dual 1600 MHZ 8 GB GRAPHICS Gigabyte Radeon R9 280X OC 3 gig HDD 250 GB sata drive slave/1TB WD Blue main Extern 3TB 7200 rpm 3.0 USB Cooling chassi fans x2 / 1 PSU system FAN / 1 EVO 212 CPU fan

Permalänk
Skrivet av arcticray:

ska testa det på min ikväll efter jobbet

http://www.youtube.com/watch?v=IzSoO2E_vWE&feature=c4-overvie...
så beter sig min

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II x4 965 @ 4.0 GHZ Mainboard Gigabyte 990FXA UD3 rev 1.0 DDR DDR3 dual 1600 MHZ 8 GB GRAPHICS Gigabyte Radeon R9 280X OC 3 gig HDD 250 GB sata drive slave/1TB WD Blue main Extern 3TB 7200 rpm 3.0 USB Cooling chassi fans x2 / 1 PSU system FAN / 1 EVO 212 CPU fan

Permalänk
Skrivet av Kvickstick:

Låter som trasigt grafikkort eller dåligt monterad processorkylare. Testat plugga ut allt förutom ett ram minne och kört Inbyggd grafik? Kolla även så inte några pinnar i sockeln är böjda.

Vi har testat utan grafikkort och all utom ett ram minne utan resultat, har dock inte testat det andra men han har nu skickat in PSU:n, Moderkortet och CPU:n.

Skrivet av Mange43:

Har ni provat nollställa Cmos ?

Jajamen

I vårt fall startar datorn bara i någon sekund men lycka till!