Backup av Vmware ESXi med Veeam

Permalänk

Backup av Vmware ESXi med Veeam

Har idag en host med VMware vsphere 5 Essentials med ett antal guest operativsystem jag vill kunna backupa och snabbt återställa.

Kan man lösa det så här?
Installera ett nytt guest OS samt Veeam och lägga alla backuper på en NAS i nätverket.

Tror ni det är denna verision jag ska använda?
BACKUP & REP STD FOR VMWARE PER SOCKET LIC + 1YR MNT GOV

Visa signatur

Intel Core i7 860 3,6 GHz | Corsair 6GB DDR3 1600MHz | 580 GTX | Asrock P55 Deluxe3
Förra Gaming datorn Media datorn

Permalänk
Medlem

Japp. Kör själv på samma lösning på flertalet ställe.
Testa det först med Veeams gratisversion så att det fungerar innan du köper :).

Permalänk
Medlem

Som HerrNilsson sa fungerar det bra. Kontrollera bara licensen, den är per socket som du säkert vet.

Ett riktigt bra förslag när det gäller detta är (om du har tillgång till det) att installera veeam i en Win2012 server och slå på Deduplication på disken. Just nu sparar jag 55% av mitt lagringsutrymme pga detta (ca 4TB). Kör i princip exakt samma uppsättning som du gör. Som NAS kör jag en Synology DS1813+. Från den exporterar jag en ISCSIutdelning direkt till Win2012. Kunde även kört den till vSphere och sen skapat en disk till Win2012. Fina är att synologyn stödjer VAAI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyreas:

Som HerrNilsson sa fungerar det bra. Kontrollera bara licensen, den är per socket som du säkert vet.

Ett riktigt bra förslag när det gäller detta är (om du har tillgång till det) att installera veeam i en Win2012 server och slå på Deduplication på disken. Just nu sparar jag 55% av mitt lagringsutrymme pga detta (ca 4TB). Kör i princip exakt samma uppsättning som du gör. Som NAS kör jag en Synology DS1813+. Från den exporterar jag en ISCSIutdelning direkt till Win2012. Kunde även kört den till vSphere och sen skapat en disk till Win2012. Fina är att synologyn stödjer VAAI.

Hur fungerar detta om jag vill nå filerna utanför en W2012-burk? Ser de ut som filstrukturen då? Eller mappar som 0, 1, 2 osv?
Om miljön havererar vill man ju snabbt kunna återställa den. Eller med Veeam 7 nya offsite-funktion kanske man kan lösa det genom att skyffla en vbk till ett offsite-NAS eller liknande.

Permalänk
Medlem

Veeam dumpar ju ner det i sitt egna backupformat (i vilken de även sparar de specifika backupinställningar, dvs om ditt win2012 krashar är inte backuperna förlorade, bara backupjobben i sig (schemaläggning osv)) men givetvis skulle du kunna mappa Synology Iscsi anslutningen till ett annat win2012 och fortsätta jobba med filerna där. Däremot fungerar det inte på andra OS just nu (om du kör med dedupliceringen påslaget).

Men säg att du kör din backupOS på samma virtuella miljö som VMna du tar backup på, kracshar hela Vspheremiljön får du då installera upp Win2012 på en annan fysisk host och mappa Iscsin dit innan återställning. Av den anledningen körs alla mina vm på samma host FÖRUTOM just Win2012backup OSet, den kör på en dedikerad gammal HPserver.

Dock är det just detta Veeam får lite kritik för. Vem backar upp Veeam helt enkelt. Det vanligaste här är att köra BackupExec för att backa Win2012 OSet. Som du även är inne på, offsitefunktionalitet i Veeam7 är kanon, suveränt för en offsite backup av alltihopa. Funkar helt ok på lite sämre linor också tycker jag.