Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

Du har fel.

Alla laser sensorer idag har acceleration, detta är välkänt och går att läsa om överallt.
Du kan ej få bort sensorns inbyggda acceleration via mjukvara, det har du aldrig kunnat göra. (Gå och läs på om sensorerna)

Lasermöss klarar oftast högre maxspeed innan malfunction, det är fördelen med laser.
Optiska har svårt att nå 4m/s+. Något dock väldigt få behöver.

Gällande "funktioner" "specs", om du pratar marknadsförings "specs" och "funktioner" ja visst.
Om du pratar om realistisk fakta, så nej inte direkt.
S3988 ex har ökat standarden för icke laserbaserade sensorer.

Om dom lyckas producera en laser sensor i klass med avago 9500 (sensei,raw,qpad 5k etc etc) utan acceleration så hade jag bytat direkt.

Var det jag trodde, tack för din info för har letat efter en laser sensor länge och väl som inte haft någon form av acceleration, men har inte hittat någon än idag..

Men dock kan jag inte påstå att acceleration är en sån stor deal när den är så pass liten på dem flesta laser mössen jag provat, men som sagt den är ändå där och stör.

Visa signatur

Chassi:NZXT - Phantom 820 - Black|CPU:Core i7 4790K 4.8 GHz|CPU kylare:Corsair Hydro H115i/PnP|Mobo:Asus Maximus VII Hero - Z97|RAM:2x8GB G.Skill TridentX - 2400mhz CL10|SSD's: 2st Samsung 850 PRO 256gb|GPU:Zotac GTX 1080 Ti Amp Extreme @ 2113/12020Mhz|PSU:EVGA SuperNOVA G2 1000W|Ljudkort:Xonar Essence STX

http://www.youtube.com/user/BabyMoseN

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabyMoseN:

Var det jag trodde, tack för din info för har letat efter en laser sensor länge och väl som inte haft någon form av acceleration, men har inte hittat någon än idag..

Men dock kan jag inte påstå att acceleration är en sån stor deal när den är så pass liten på dem flesta laser mössen jag provat, men som sagt den är ändå där och stör.

Majoriteten märker ej av det.
Det varierar även beroende på underlag, positiva finns där alltid. Men minskar i grad med underlag.
Därför många plastmattor är att föredra för lasermöss.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JimmieSan:

Majoriteten märker ej av det.
Det varierar även beroende på underlag, positiva finns där alltid. Men minskar i grad med underlag.
Därför många plastmattor är att föredra för lasermöss.

Tycker jag kan ana en negativ acceleration på min Sensei mus, om jag jämför den med mina optiska så stannar den tidigare och ett drag med musen på samma sens som de andra ger mindre rotation. Lite trist!

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiHjD:

Tycker jag kan ana en negativ acceleration på min Sensei mus, om jag jämför den med mina optiska så stannar den tidigare och ett drag med musen på samma sens som de andra ger mindre rotation. Lite trist!

Om du snackar om sens i spelet så beror det ju helt på vilken DPI din mus är inställd på. På Sensei så kan du ju dra upp den ordentilgt, då kommer den ge ordentligt med rotation oavsätt sens...

Eller... Det är så jag har förstått det iaf.

Använder själv en Qpad 5K och har dragit upp DPI på den ordentligt för att ge snabb rotation.

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiHjD:

Tycker jag kan ana en negativ acceleration på min Sensei mus, om jag jämför den med mina optiska så stannar den tidigare och ett drag med musen på samma sens som de andra ger mindre rotation. Lite trist!

Vad folk tror så är laser petiga med underlag.
Musmatta spelar roll på ex avago9500.

Därför oftast det rekommenderas plastmatta.

Negativ på avago9500 (sensei ex) kommer oftast pga musmatta som den ej kommer överens med.
Skillnad mellan tygmattor med olika ytor och färger.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RiHjD:

Jag har ett litet konstigt, ganska specifikt, önskemål. Vill ha en stilren, svart med vit logo/detaljer, Steelseries mus. Mest för att matcha min musmatta och mitt tangentbord. Men tyvärr verkar dom ha slutat tillverka Xai. Inte ens på deras hemsida går den att köpa!

Det finns dock en som heter Kinzu som jag provat i butik som är super skön att hålla i, saknar knappar på sidan, men det tror jag bara är positivt, man slipper "släppa" sitt grepp för att trycka på dom vilket jag tycker borde förbättre ens sikte!

Men den musen är optisk!

Spelar enbart fps-spel just nu, går det att spela fps-spel med optisk mus? Jag spelar ganska aggressivt på låg sens, så jag vill kunna dra långa snabba rörelser med den...

Så vad tror ni, optisk eller laser för fps?

Skrivet av RiHjD:

Jag har ett litet konstigt, ganska specifikt, önskemål. Vill ha en stilren, svart med vit logo/detaljer, Steelseries mus. Mest för att matcha min musmatta och mitt tangentbord. Men tyvärr verkar dom ha slutat tillverka Xai. Inte ens på deras hemsida går den att köpa!

Det finns dock en som heter Kinzu som jag provat i butik som är super skön att hålla i, saknar knappar på sidan, men det tror jag bara är positivt, man slipper "släppa" sitt grepp för att trycka på dom vilket jag tycker borde förbättre ens sikte!

Men den musen är optisk!

Spelar enbart fps-spel just nu, går det att spela fps-spel med optisk mus? Jag spelar ganska aggressivt på låg sens, så jag vill kunna dra långa snabba rörelser med den...

Så vad tror ni, optisk eller laser för fps?

Optisk alla dagar i veckan. Kör själv en intellimouse 3.0 och spelar nästan bara fps spel, dock rekommenderar jag dig att ändra musens 125hz usb polling rate (8ms) till 500hz (2ms) då gifter sig musen med din hand
musen
Jag spelar aggressivt på låg sens.
Dock är det inga vita detaljer på den, men du kan väl modda?

Visa signatur

| FD R4 Black | i7 4770K@4.6GHz / luft | Gigabyte GA-Z87X-OC | 1x Ezio Foris FG2421 + 2x Benq XL2411T | Asus Xonar STX / Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω | G.Skill Trident X 2x8GB 2400MHz | Corsair AX760 80+ Platinum | Evga GTX 780 Ti 3gb SC ACX | Samsung EVO 250gb + 2x2tb WD Black| Ducky Shine 3 mx brown |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobX:

Om du snackar om sens i spelet så beror det ju helt på vilken DPI din mus är inställd på. På Sensei så kan du ju dra upp den ordentilgt, då kommer den ge ordentligt med rotation oavsätt sens...

Eller... Det är så jag har förstått det iaf.

Använder själv en Qpad 5K och har dragit upp DPI på den ordentligt för att ge snabb rotation.

Nja, han menar negativ acceleration. Om du har negativ acceleration och drar musen en viss sträcka med en viss hastighet med en viss sens så kommer siktet/pekaren inte har rört sig lika långt som en mus utan acceleration. Desto snabbare du drar desto större blir då skillnaden.
Det är omöjligt att kompensera för genom att höja DPI eller sens.
Oavsett sens eller DPI så kommer muspekaren ha rört sig olika långt fast du dragit musen samma sträcka beroende på hur fort du rört musen.

Det är detta problem med inbyggd musacceleration (som kan vara både negativ och positiv beroende på hur snabbt man drar musen) som finns, på mig veterligen, alla icke optiska lasermöss som gör att mer kräsna gamers föredrar optiska möss.
Detta ska inte förväxlas med det faktum att många proffs kör med aktiverad musacceleration. Den acceleration man aktiverar själv är kontrollerad. Desto högre hastighet, desto längre extrasträcka rör sig siktet.

Den inbyggda musacceleration som finns i lasermössen är inte en feature, utan en bug i sensorerna. Den ger ibland negativ acceleration och ibland positiv på ett tämligen random sätt. Det sabbar inlärningen av ett bra muskelminne.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Vill du ha en mus som är väldigt omtyckt (av bla mig) så kan jag verkligen rekommendera Mx518(vet inte vad den nya revisionen heter, g400 kanske?) eller deathadder. Två riktigt grymma möss som jag och väldigt många kör/har kört med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eXistenZ.se:

Optisk alla dagar i veckan. Kör själv en intellimouse 3.0 och spelar nästan bara fps spel, dock rekommenderar jag dig att ändra musens 125hz usb polling rate (8ms) till 500hz (2ms) då gifter sig musen med din hand
musen
Jag spelar aggressivt på låg sens.
Dock är det inga vita detaljer på den, men du kan väl modda?

Köpte en begagnad Kinzu som både har bra grepp och är optisk, men jag tycker inte den fungerar lika bra som min Sensei som är laser när jag drar fort med den. Kör för övrigt alltid med 1000hz, finns inget annat alternativ för mig!

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiHjD:

Köpte en begagnad Kinzu som både har bra grepp och är optisk, men jag tycker inte den fungerar lika bra som min Sensei som är laser när jag drar fort med den. Kör för övrigt alltid med 1000hz, finns inget annat alternativ för mig!

Kinzu vilken version?
Kinzu har alltid haft en rätt ostabil sensor, både på V1, v2.
Sen beror det på dpi, ex Kinzu V2 kan inte köra över 800dpi med värdelösa pixart sensorn utan att allt blir skräp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JimmieSan:

Kinzu vilken version?
Kinzu har alltid haft en rätt ostabil sensor, både på V1, v2.
Sen beror det på dpi, ex Kinzu V2 kan inte köra över 800dpi med värdelösa pixart sensorn utan att allt blir skräp.

Kör den på 400 dpi, så jag märker inget riktigt, har nu provat, få se... 4st optiska möss för fps, samt 3st laser, lasermössen är överlägsna på alla plan, hög sens, låg sens, de läser av bra många fler underlag än de optiska. Mina optiska möss har också varit bra, så du kan inte säga att jag bara provat dåliga sådana.

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiHjD:

Kör den på 400 dpi, så jag märker inget riktigt, har nu provat, få se... 4st optiska möss för fps, samt 3st laser, lasermössen är överlägsna på alla plan, hög sens, låg sens, de läser av bra många fler underlag än de optiska. Mina optiska möss har också varit bra, så du kan inte säga att jag bara provat dåliga sådana.

Har inte sagt att du bara provat dåliga så vet inte vart du fick det ifrån

Att dom är överlägsna för dig är ju bra, kör på lasermöss då
Om du inte märker accelerationen varför inte då stanna vid lasermöss?

Jag undviker lasermöss.
Accelerationen vill jag inte ha.
Möss som Savu har en extremt bra och jämn muspekarrörelse, 0 jitter, hög m/s, 0 acceleration etc.
Flesta Deathadders, g400 likaså.
Så hittar ingen fördel med laser jämte möss som dom, då det inte direkt finns någon undantag om man vill köra extremt hög dpi.

Lasermöss är långt ifrån flefria gällande underlag, är välkänt att lasersensor trivs bäst på hårda ytor som plastmattor, och kan vara kinkiga med färger.
Detta gäller även optiska.

LO skillnader, jitter etc uppstår på alla möss med fel underlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiHjD:

Köpte en begagnad Kinzu som både har bra grepp och är optisk, men jag tycker inte den fungerar lika bra som min Sensei som är laser när jag drar fort med den. Kör för övrigt alltid med 1000hz, finns inget annat alternativ för mig!

Men kinzun är en budget mus, sensei inte. Skulle du testat en optisk i samma klass som sensei så hade det varit annat. Sedan är 500hz nästan alltid att föredra över 1000hz då 1000hz brukar vara ostabilt.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Avstängd

Hög sens här på ca 15 cm/360, 800 dpi. Laser suger bollsäck, så det är optisk som gäller för min del.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Du har fel.

Alla laser sensorer idag har acceleration, detta är välkänt och går att läsa om överallt.
Du kan ej få bort sensorns inbyggda acceleration via mjukvara, det har du aldrig kunnat göra. (Gå och läs på om sensorerna)

Lasermöss klarar oftast högre maxspeed innan malfunction, det är fördelen med laser.
Optiska har svårt att nå 4m/s+. Något dock väldigt få behöver.

Gällande "funktioner" "specs", om du pratar marknadsförings "specs" och "funktioner" ja visst.
Om du pratar om realistisk fakta, så nej inte direkt.
S3988 ex har ökat standarden för icke laserbaserade sensorer.

Om dom lyckas producera en laser sensor i klass med avago 9500 (sensei,raw,qpad 5k etc etc) utan acceleration så hade jag bytat direkt.

Är det så? Jag sitter med qpads 5k laser och kan inte märka av någon acceleration alls. Beror det på skillnaden i konstruktionen så det inte går att bygga en lasersensor utan acceleration? och är accelerationen vanligtvis possitiv eller negativ?

Permalänk
Medlem

Jag har provat massor av möss för att komma fram till att alla lasermöss dras med ett eller flera av följande problem: negativ acceleration vid små rörelser, jitter eller att muspekaren flyttas vid lift-off. Dessutom har massor av Logitechs möss problem med en outhärdlig "coil-whine". Provade att dra på icke konduktivt lim på min gamla g9x för att minska pipet men det funkade inte. Inte alla som har hörseln för att höra detta men det höll på att driva mig till vansinne dock.

Det blev en razer deathadder 2013 som funkar perfekt. Så definitivt inte en lasermus i dagsläget är min åsikt.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Skrivet av leadc4ge:

Jag har provat massor av möss för att komma fram till att alla lasermöss dras med ett eller flera av följande problem: negativ acceleration vid små rörelser, jitter eller att muspekaren flyttas vid lift-off. Dessutom har massor av Logitechs möss problem med en outhärdlig "coil-whine". Provade att dra på icke konduktivt lim på min gamla g9x för att minska pipet men det funkade inte. Inte alla som har hörseln för att höra detta men det höll på att driva mig till vansinne dock.

Det blev en razer deathadder 2013 som funkar perfekt. Så definitivt inte en lasermus i dagsläget är min åsikt.

Ye har kommit fram till samma slutsats själv, dock måste jag säga att just det med att laser möss rör sig vid liftoff har många blivit otroligt bättre på idag än för något år sedan då var d et outhärdligt...

Men tills vidare får min MX518 brumma vidare då jag inte lyckas hitta någon värdig ersättare! Jag ska dock inte gå så långt och säga att man inte kan spela minst lika bra med en kompetent laser mus då accelerationen i fråga inte är för stor även om där.

Visa signatur

Chassi:NZXT - Phantom 820 - Black|CPU:Core i7 4790K 4.8 GHz|CPU kylare:Corsair Hydro H115i/PnP|Mobo:Asus Maximus VII Hero - Z97|RAM:2x8GB G.Skill TridentX - 2400mhz CL10|SSD's: 2st Samsung 850 PRO 256gb|GPU:Zotac GTX 1080 Ti Amp Extreme @ 2113/12020Mhz|PSU:EVGA SuperNOVA G2 1000W|Ljudkort:Xonar Essence STX

http://www.youtube.com/user/BabyMoseN

Permalänk
Skrivet av RiHjD:

Spelar enbart fps-spel just nu, går det att spela fps-spel med optisk mus? Jag spelar ganska aggressivt på låg sens, så jag vill kunna dra långa snabba rörelser med den...

Så vad tror ni, optisk eller laser för fps?

Näe det är okompatibelt att köra fps med optisk..

Kört med en MS IE 3.0 sen den kom. 500dpi och har aldrig haft problem. Inga lull-lull funktioner som 1000hz och löjliga makron..

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem

Jag har laser just nu, QPad 5K men har haft optiska möss tidigare. Jag känner verkligen ingen skillnad i de mössen som är kabelanslutna. Den enda gången jag har känt skillnad mellan olika möss är när det är trådlös vs. trådad.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Nja, han menar negativ acceleration. Om du har negativ acceleration och drar musen en viss sträcka med en viss hastighet med en viss sens så kommer siktet/pekaren inte har rört sig lika långt som en mus utan acceleration. Desto snabbare du drar desto större blir då skillnaden.
Det är omöjligt att kompensera för genom att höja DPI eller sens.
Oavsett sens eller DPI så kommer muspekaren ha rört sig olika långt fast du dragit musen samma sträcka beroende på hur fort du rört musen.

Det är detta problem med inbyggd musacceleration (som kan vara både negativ och positiv beroende på hur snabbt man drar musen) som finns, på mig veterligen, alla icke optiska lasermöss som gör att mer kräsna gamers föredrar optiska möss.
Detta ska inte förväxlas med det faktum att många proffs kör med aktiverad musacceleration. Den acceleration man aktiverar själv är kontrollerad. Desto högre hastighet, desto längre extrasträcka rör sig siktet.

Den inbyggda musacceleration som finns i lasermössen är inte en feature, utan en bug i sensorerna. Den ger ibland negativ acceleration och ibland positiv på ett tämligen random sätt. Det sabbar inlärningen av ett bra muskelminne.

Då är jag med! Tack för förklaringen.

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc