Oavbruten användning vid in/urkoppling av flera skärmar?

Permalänk
Medlem

Oavbruten användning vid in/urkoppling av flera skärmar?

Kör 2st Radeon HD 6870 i Crossfire. HDMI-utgången är kopplad till en Receiver med HDMI-växlare. DVI-utgången är kopplad till en skärm med HDMI-adapter.

Mitt problem är när man slår på och av Receivern, då försvinner bilden i en sekund på skärmen (som när man ansluter en ny bildskärm). Oerhört irriterande när någon vill titta på tv när man gejmar.

Finns det någon lösning på att skärmen "blinkar till" alltså att bilden försvinner en sekund, när man startar receivern? Kanske något 3eparts-program som kan "tvinga" receivern att vara "inkopplad" över tiden?

Permalänk
Medlem

1. Sluta slå på och stänga av receivern.

2. Kasta resivern som känns väldigt onödig och koppla alla direkt till ena grafikkortet.

Vill du ha hjälp behöver vi veta totalt antal skärmar och TV. Vilka portar de har. Bekräfta också att ena grafikkortet har 5 portar. Dock så kan du bara använda 4 av portarna eftersom HDMI delar med ena DVI porten så man får 1 av 3 olika fel.

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror troligen på att hdcp kollar om alla enheter som är anslutna är godkända, anslut helst inte hdmi om du inte använder det. Eventuellt kan det finnas uppdateringar för receivern, eller så kan du prova att ställa om hur den identifierar sig, receivrar kan gå att växla mellan mottagare och repeater, har du en sån funktion kan du prova om den påverkar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

1. Sluta slå på och stänga av receivern.

2. Kasta resivern som känns väldigt onödig och koppla alla direkt till ena grafikkortet.

Vill du ha hjälp behöver vi veta totalt antal skärmar och TV. Vilka portar de har. Bekräfta också att ena grafikkortet har 5 portar. Dock så kan du bara använda 4 av portarna eftersom HDMI delar med ena DVI porten så man får 1 av 3 olika fel.

Skrivet av mrqaffe:

Det beror troligen på att hdcp kollar om alla enheter som är anslutna är godkända, anslut helst inte hdmi om du inte använder det. Eventuellt kan det finnas uppdateringar för receivern, eller så kan du prova att ställa om hur den identifierar sig, receivrar kan gå att växla mellan mottagare och repeater, har du en sån funktion kan du prova om den påverkar

Problemet är att jag måste använda någon typ av hdmi-växel, har tv-mottagare och ps3 anslutna till den också. Kanske finns det en växel som inte beter sig som min gör. Det är en Kenwood RA-5000. Det är inte endast när man slår på och av den som den påverkar min andra skärm utan när man växlar mellan källor också. Ska kika på om det finns inställningar i den eller kanske uppdateringar!

Tror det blir onödigt komplicerat att beskriva min situation med ord, jag gör en bild! Kommer senare.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Insåg inte att det mellan datorn och PS3 du växlade mellan. Trodde det var tvärt om med någon enkel liten låda. Du får kolla om resivern har något men jag tvivlar på det

Har inte TV nån VGA port eller nån annan port att koppla till datorn?

Enda lösningen jag känner till är att har PS3 och datorn kopplad till olika portar på TV så att man bara behöver byta kanal på TV. Har TV bara en port till båda apparaterna så får du nog leva med det.

Permalänk
Rekordmedlem

Förutom att du måste länka en bild och inte en sida med bilden för att den ska synas så beror det nog på att förstärkaren bryter kommunikationen och då blinkar bilden till medan hdcp kollar om det får mata ut bild eller ska stänga ner. växeln/förstärkaren behöver vara ansluten och inte behöva reautentiseras om man vill undvika att det blinkar till, för sett från grafikkortet är det ungefär samma sak som att du kopplar om skärmanslutningarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Förutom att du måste länka en bild och inte en sida med bilden för att den ska synas så beror det nog på att förstärkaren bryter kommunikationen och då blinkar bilden till medan hdcp kollar om det får mata ut bild eller ska stänga ner. växeln/förstärkaren behöver vara ansluten och inte behöva reautentiseras om man vill undvika att det blinkar till, för sett från grafikkortet är det ungefär samma sak som att du kopplar om skärmanslutningarna.

Jag antar att jag får leva med det..

Permalänk
Skrivet av panpo98:

1. Sluta slå på och stänga av receivern.

2. Kasta resivern som känns väldigt onödig och koppla alla direkt till ena grafikkortet.

Vill du ha hjälp behöver vi veta totalt antal skärmar och TV. Vilka portar de har. Bekräfta också att ena grafikkortet har 5 portar. Dock så kan du bara använda 4 av portarna eftersom HDMI delar med ena DVI porten så man får 1 av 3 olika fel.

Man stänger av den för att spara på el oftast. Då den annars hela tiden står och förstärker en signal så drar det en del.

Vad är ditt syfte med att ha datorn till en tv via din reciver?

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Rekordmedlem

Det du behöver för att inte datorn ska påverka av att du startar och stoppar förstärkaren är en funktion som kallas HDMI Standby Pass-through och det verkar inte din Kenwood ha.
Den verkar däremot ha en funktion för att känna av hdmi källor automatiskt, kolla "hdmi power control"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Chef:

Man stänger av den för att spara på el oftast. Då den annars hela tiden står och förstärker en signal så drar det en del.

Vad är ditt syfte med att ha datorn till en tv via din reciver?

Titta på min bild. Har bara en lina till tvn. Använder därför hdmiväxlaren i recievern.

Skrivet av mrqaffe:

Det du behöver för att inte datorn ska påverka av att du startar och stoppar förstärkaren är en funktion som kallas HDMI Standby Pass-through och det verkar inte din Kenwood ha.
Den verkar däremot ha en funktion för att känna av hdmi källor automatiskt, kolla "hdmi power control"

Tusan. Hdmi power control är endast on/off funktion på anslutna enheter, t.ex tvn.

Permalänk
Skrivet av Apskaft:

Titta på min bild. Har bara en lina till tvn. Använder därför hdmiväxlaren i recievern.

Aha, du har bara 1 HDMI in? Annars tänkte jag att du kunde ha ha ps3 som streaming enhet.
Finns det inte ARC funktion på tv+reciver då? Då kan du ju ha pc i en egen ingång (förutsatt att du har fler än en hdmi in)

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Chef:

Aha, du har bara 1 HDMI in? Annars tänkte jag att du kunde ha ha ps3 som streaming enhet.
Finns det inte ARC funktion på tv+reciver då? Då kan du ju ha pc i en egen ingång (förutsatt att du har fler än en hdmi in)

Jag har såklart flera ingångar på tvn, men som sagt, bara en hdmikabel som går dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apskaft:

Jag har såklart flera ingångar på tvn, men som sagt, bara en hdmikabel som går dit.

Om du menar att TV har flera HDMI ingångar så är jag lite förvirrad över varför du köpte en receiver?

Du skulle kunna ta loss en av dina nuvarande HDMI kablar och koppla den direkt till TV andra HDMI port. Jag antar att PS3 åtminstone borde vara framför TV så att åtminstone den kabeln när fram.

Permalänk
Rekordmedlem

Man skaffar väl en receiver främst för att man vill ha ett bättre ljudsystem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Apskaft:

Jag har såklart flera ingångar på tvn, men som sagt, bara en hdmikabel som går dit.

Koppla då in kabeln från din dator in i HDMI 2 på din tv och receivern till HDMI 1. Vill du även få ut ljudet från datorn via din HDMI-Kabel så slår du på ARC på din reciver (Audio return channel) och väljer rätt ingång/utgång för detta. Vips så slipper du ditt flimmer men har samtidigt samma funktionalitet som idag.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Om du menar att TV har flera HDMI ingångar så är jag lite förvirrad över varför du köpte en receiver?

Du skulle kunna ta loss en av dina nuvarande HDMI kablar och koppla den direkt till TV andra HDMI port. Jag antar att PS3 åtminstone borde vara framför TV så att åtminstone den kabeln när fram.

Skrivet av mrqaffe:

Man skaffar väl en receiver främst för att man vill ha ett bättre ljudsystem.

Skrivet av Swedish Chef:

Koppla då in kabeln från din dator in i HDMI 2 på din tv och receivern till HDMI 1. Vill du även få ut ljudet från datorn via din HDMI-Kabel så slår du på ARC på din reciver (Audio return channel) och väljer rätt ingång/utgång för detta. Vips så slipper du ditt flimmer men har samtidigt samma funktionalitet som idag.

Jag har tydligt med skrift och bild visat att jag har _EN_ hdmianslutning från all kringutrustning till min TV som sitter långt ifrån dessa. Jag kan inte dra ytterligare en kabel för det finns inte fysiskt plats i väggen.

Permalänk
Skrivet av Apskaft:

Jag har tydligt med skrift och bild visat att jag har _EN_ hdmianslutning från all kringutrustning till min TV som sitter långt ifrån dessa. Jag kan inte dra ytterligare en kabel för det finns inte fysiskt plats i väggen.

Jag har i så fall missuppfattat att du inte har din reciver under din tv som resten av världen. Utan den är i ett helt annat rum?

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Chef:

Jag har i så fall missuppfattat att du inte har din reciver under din tv som resten av världen. Utan den är i ett helt annat rum?

Precis. Tvn hänger ensam på väggen.

Permalänk
Skrivet av Apskaft:

Precis. Tvn hänger ensam på väggen.

I så fall har jag inte något bra tips förutom att koppla ur din hdmi när du inte vill visa bild på din tv.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apskaft:

Precis. Tvn hänger ensam på väggen.

Då får du bestämma dig för vad du är villig att offra. Även enkla saker om som att de förvarnar dig så att du kan pausa spelet eller är beredd är en uppoffring och kräver lite planering.