ROME 2 blev en sjukt dålig flopp. Någon som håller med?

Permalänk
Medlem

ROME 2 blev en sjukt dålig flopp. Någon som håller med?

Jag hade så otroligt många förväntningar för detta s.k magnifika spel. Det skulle ju slå alla andra spel med hästlängder, enligt skaparna och fansen själva!

Men så blev det väl fan inte? Tänker inte gå in på några sinnessjuka detaljer, men asså A.I:n? Det är skandal hur värdelös datorn är i detta spel, både i Kampanj mappen samt i Battle-läget. Kan inte fatta det, haha.

Fienderna i Kampanjen ska alltid, och då menar jag verkligen ALLTID, skapa en MASSA olika, sketna, arméer med hur lite soldater som helst och sedan anfalla dina fort och byggnader. Bara för att bli slaktade och förlora. Har nog aldrig stött på en nation som faktiskt bringat med sig en STOR armé som faktiskt FÖRSÖKT vinna över min garnison vid olika tidpunkter.

http://www.youtube.com/watch?v=P_QK-lcW8a8

Denna video talar så mycket sanning. 100 % sanning säger jag bara. Känns om Rome II fortfarande ligger på Beta-nivå. Inte ens kul hur dåligt det faktiskt kom ut.

Någon annan som håller med dessa argument? Eller kanske till och med finner att jag har ett snäpp fel?

Dra gärna in en kommentar

Permalänk
Medlem

Det är Segas fel som inte lyssnade på CA när dem sa att de behöver mer tid. Första launchern skulle ju bli tidigt 2014 sen drog Sega tillbaka den till Oktober som slutade med September som gjorde att det släpptes med miljoner buggar och saker som inte hann läggas till. Så skyll inte på spelet utan skyll på Sega som envisades med att släppa en ofullständig produkt.

Permalänk
Medlem

Jag har inte hunnit till Rome 2 än. EU IV har fångat mig, När det släpper taget tänkte jag köra Rome. Det hinner förhoppningsvis komma ett antal patchar innan dess.

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lite frustrerande, rent av oseriöst, att siter som FZ ger betyget 4/5. Så sent som idag, när mängden fel borde öppnat ögonen på de flesta recensenter ger SvD betyget 5/6.

Såg verkligen fram emot spelet men i dagsläget är det helt enkelt trasigt och de vars jobb det är att förse gamers med informationen (recensenterna) gör inte sitt jobb. Dels har dom uppenbarligen inte kört spelet mer än någon timma innan de skriver sin recension och dels har de inte flöjt upp releasen och justerat betygen därefter. Tumme ner.

Permalänk
Medlem

Grundidén med Rome II är ju otroligt amazing. Det är vad som får mig att faktiskt gilla detta spel, just på grund av att jag älskar Total War samt att det förstärks för att det är just under romarrikets storhetstid. Jag kan se förbi många buggar då jag helt enkelt är kär i perioden.

Däremot är mycket sant som du säger, och som bl.a. SSB säger, att man inte kan skylla allt på CA. SEGA har den senaste tiden bara rushat ut titlar likt EA och andra stora publishers, de har hoppat på "It's ok rush-release a game if it maximizes our short term profit"-tåget. Gillar det inte alls, jag hade kunnat vänta till sommaren 2014/hösten 2014 på att spelet fixats till och testats ordentligt för att slippa denna halvfärdiga produkt och t.o.m. betalat 100kr extra för spelet (300 - 350kr är inte alls mycket begärt för denna storslagna idé, varför inte fullpris om spelet var klart?).

'Spelindustrin har blivit ett skämt. De stora publisherna ser så otroligt kortsiktigt och förstör hyllade spelserier. Inte undra på att deras slutgiltiga resultat sakta sjunker. De behöver verkligen tänka om.

Permalänk
Entusiast

Om några månader kommer spelet antagligen vara underbart, koll bara på hur många problem patchen som kom idag fixar, och patch 3 som kommer om två veckor ska ha mycket större nyheter och fixar på gång.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Ja, missförstå mig inte. Jag har spelat alla Total War sedan första Shogun och såg en väldig potential i spelet som CA själva närde med sina videoklipp från utvecklingsfasen osv.

Däremot anser jag det tydligt att "Vi har 6 gånger så många pre-bookings för RTW 2 än tidigare rekordet!" följdes upp av "Släpp spelet nu så vi får in alla pre-booking pengar och kan presentera ett bra Q3-resultat" helt överskuggat deras önskan att släppa ett bra spel. Sega/CA kan inte alls ha varit överraskade över responsen de fått.

Det jag vänder mig mot är att öven spelrecensenterna, våra konsumenters första försvarslinje, deltar i samma fula spel. De gör helt enkelt inte sitt jobb som journalister (ja, ja) när de hyllar ett trasigt spel. FZ har t.ex. gett spelet utmärkelsen "Säkert köp". Från ett konsumentperspektiv förtjänar spelet snarare en varningsetikett med "Köp på egen risk innan det blivit patchat ordentligt"-utmärkelse.

Ta inte ovanstående som en rage, jag försöker bara ge min åsikt kring hur såväl publicerare som spelpress har brustit.

Permalänk
Medlem

SSB: Du har rätt i mycket av det du säger men jag tycker du missar en viktigt poäng när det gäller förbokningar. Det är ju faktiskt konsumenternas fel att det förbokas. ingen är tvingad till det. Om folk hade lite tålamod och väntade med att handla till någon dag efter release så skulle de ha en massa information tillgänglig i form av recensionser, foruminlägg, youtube-videos m.m att fatta sitt beslut på, i stället för bara det som PR-folket sagt. Jag är övertygad om alla slutade förboka så skulle mycket av de här dumheterna upphöra.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Max: Jag håller med i det du säger.

Det tråkiga är väl att de som förhandsbokar till viss del gör det för att stödja utvecklandet av produkten. Eftersom du kan räkna på de garanterade intäkter dina förhandsbokningar ger kan du också lättare planera för hur mycket tid du har råd att lägga på din produkt innan release.

I fallet RTW känns det som att systemet missbrukats genom att hämta in en fet vinst istället för att göra färdigt produkten innan släpp, för de måste ju kännt till att de skulle ha råd med tanke på rekordet. (Eller så har jag bara överskattat antalet förhandsbokningar, 7 gånger från en låg nivå är ju ändå inte så mycket pengar). Jag tror det här också lämnat ett bitter eftersmak hos många kunder vilket gjort kunderna mer upprörda än vid en helt vanlig release av en dålig produkt, sådana finns det ju många av.

Hur som helst tror jag många lärt sig läxan du beskriver efter senaste tidens uppmärksammade misslyckade releaser så som Sim City 5 och RTW 2 och drar sig från att förhandsboka framöver. Å andra sidan är baseras Kickstarter-företelsen helt och hållet på denna modell av "köp-nu-hoppas-det-blir-bra-senare".

Patchas spelet upp ordentligt är säkerligen många förlåtande också men chasen att nästa CA-titel slår antalet förhandsbokningar jämfört RTW 2 är tveksamt. Vi får se var det landar. Många av oss glömmer snabbt också!

Permalänk
Medlem

Är man väldigt cynisk skulle man kunna påstå att systemet med förbokningar är till för att missbrukas. Å andra sidan måste man vara väldigt naiv för att tro att det inte finns någon baktanke alls. Dock har det varit så mycket skit den senaste tiden så snart måste folk vakna.

Angående Kickstarter så är det egentligen inget problem så länge folk är medvetna om vad de lägger pengar på. Man måste inse att det inte finns några löften om att man får något för pengarna. Man köper inget på Kickstarter, man investerar, och som med alla investeringar så kan man aldrig vara säker på att man får något för det. Problemet är väl att allför många inte inser detta utan ser det som ett förköp och blir skitförbannade när det inte blir som de tänkt.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Riktigt skitspel som det är nu. Inte i närheten av vad dom lovade.
Förstår inte hur olika recensioner kan ge spelet 4/5. 85/100 osv(antingen har dom som skrivit testerna inte kört spelet eller så har dom blivit mutade av sega). Max 2/5 ska det ha i nuvarande form...

Jämnfört med shogun 2 så är rome 2 sämre i alla lägen.

Avinstalerade iaf spelet efter 3 timmar, finns vettigare saker att ha på disken...

/Baner

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Avstängd

Skulle inte kalla spelet en flopp utan snarare en ofärdig produkt. Detta verkar vara SEGAS affärsplan för tillfället att hellre spotta ut fyra halvfärdiga spel än att släppa ett färdigt. Spelet i sig har enorm potential men antalet buggar och optimeringsproblem drar ner det hela. Dessutom så är det inte spelrecensenters jobb att sitta och rapportera in buggar.

Skrivet av baner85:

Riktigt skitspel som det är nu. Inte i närheten av vad dom lovade.
Förstår inte hur olika recensioner kan ge spelet 4/5. 85/100 osv(antingen har dom som skrivit testerna inte kört spelet eller så har dom blivit mutade av sega). Max 2/5 ska det ha i nuvarande form...

Jämnfört med shogun 2 så är rome 2 sämre i alla lägen.

Avinstalerade iaf spelet efter 3 timmar, finns vettigare saker att ha på disken...

/Baner

Skickades från m.sweclockers.com

Haha. Så du menar att Shogun 2 var bugfritt? Shogun 2 var nästan ospelbart när det släpptes pga. att datorer flaskades sönder pga. dåliga drivrutiner, dålig optimering och dessutom var så pass fulla av bugar att man ibland blev less. Detta fixades dock med tiden och nu är det ett bra spel. Recensenter sitter sällan nog länge för att upptäcka bugar och det är dessutom inte deras jobb att upptäcka dessa. Att ens mynta att Sega ska ha mutat något är ju bara komiskt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Det enda jag egentligen klagar på är hur groteskt dåligt optimerat spelet är, samt att jag blir kickad från multiplayer games jag själv hostar.

2FPS när man tittar mot mitten av kartan är inte direkt skoj...

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Avstängd

Har inget med spelet att göra, men din titel är intetsägande. "Sjukt dålig flopp" skulle innebära att du tycker spelet är bra. Dålig flopp = dubbel negation.

Permalänk
Medlem

När man säger att Rome 2 är det mest ofärdiga spelet i serien då borde det klicka hur stor denna floppen är.
Men det är ett bevis för att förhandsbokningar, Day1 DLC och allt för snabba släpp förstör spel.

Det är också ett perfekt exempel på vilka recensioner man ska läsa och sidor att besöka.
För om man låter såg mutas och bara spela igenom ett press demo och sedan sätta betyg på produkten som konsumenten köper och spelar, då ska man fan inte recensera alls.

Så jag själv tar allt med ro, Rome 2 kommer troligen vara spelbart om ett år och det är ett bra exempel för industrin.

Permalänk

Håller med. Spelet är uselt optimerat och det finns ofantligt många buggar, framförallt när man ska köra multiplayer och blir disconnectad hela tiden, men jag spelar spelet ändå.

Permalänk

Jag har svårt att se hur de ska kunna fixa det med några patchar. Det är ju inte några buggar som stör för mig, utan att de fundamentalt ändrat eller tagit bort väldigt roliga/viktiga features som gör Total War just Total War!

Permalänk

De små arméerna beror på att du har tagit alla deras städer och de är utsatta för "attration." Deras armé kan bara bli mindre vilket den också oundvikligen blir om de inte tar en stad ---> de måste anfalla närmaste stad innan deras armé försvinner.

Att du har svårigheter med public order är INTE en bug, det var mycket stort fokus på den tiden att styra "mobben." Om du bygger ett tempel(grove of nymphs eller motsvarande) och ett public forum som du gör om till ett gladiator school eller motsvarande så kommer du inte längre ha problem. Dettaa kombinerat med att du ser till att ha så många Latifundum som möjligt(kan bara bygga en per stad) så kommer du inte längre ha problem med maten heller

Visa signatur

En hel del grejer i datorn, som ingen av er bryr er om.
Därför tänkte jag istället posta lite användbara länkar här.
Bra CPU-kylare: http://m.techspot.com/review/707-best-cpu-coolers/
Gratis frakt från Inet: http://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem

Sämsta total war spelet jag spelat, AI är efterbliven, buggar överallt, tråkiga menyer och för mycket skit utanför combat och diplomati.

men största felet är gameplay, han på ca som tyckte "capture the flag" skiten som är på vissa maps borde fan steglas, så extremt idiotiskt.

så glad att jag fick testa innan jag köpte så sega/creative inte får en spänn för detta clusterfuck.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

Det här och floppen med Simcity 5 fick mig att få lite deja vu från 90-talet.

"Så det var därför folk började piratkopiera"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

/.../Recensenter sitter sällan nog länge för att upptäcka bugar och det är dessutom inte deras jobb att upptäcka dessa./.../

Hur ställer du dig till att recensenterna inte justerar sina betyg efter det updagas hur trasigt spelet är?

Rent principiellt känns det för mig underligt att hårdnackat hålla fast vid det första intrycket när sprickorna i fasaden blir uppenbara efter en närmare granskning.

Permalänk
Skrivet av atnek:

Har inget med spelet att göra, men din titel är intetsägande. "Sjukt dålig flopp" skulle innebära att du tycker spelet är bra. Dålig flopp = dubbel negation.

Nej, det innebär att spelet är en flopp, och dessutom sjukt dåligt som spel. Två rätt olika saker.

Dubbelnegation får du om spelat hade varit "Sjukt dåligt på att floppa".

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n_sandstrom:

Nej, det innebär att spelet är en flopp, och dessutom sjukt dåligt som spel. Två rätt olika saker.

Dubbelnegation får du om spelat hade varit "Sjukt dåligt på att floppa".

Nej? Sjukt dålig flopp = en flopp som är dålig = bra

Permalänk
Skrivet av atnek:

Nej? Sjukt dålig flopp = en flopp som är dålig = bra

Du verkar missa att "ett dåligt spel" och "ett spels om floppar" inte är synonymer.

Ett "dåligt regnigt väder" betyder inte att det är soligt. Och det betyder inte heller samma sak som ett "dåligt regnväder"

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n_sandstrom:

Du verkar missa att "ett dåligt spel" och "ett spels om floppar" inte är synonymer.

Ett "dåligt regnigt väder" betyder inte att det är soligt. Och det betyder inte heller samma sak som ett "dåligt regnväder"

Men lägg ner nu, om du inte kan se det felaktiga i "en sjukt dålig flopp" så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

Permalänk
Medlem

Är det någon annan som erfarit bottarnas "oändlighets belägringar"? När det är cirkus fem flottor utanför en stad som bara står där hur många rundor som helst utan att invadera. Det görs nästan uteslutet på rebeller. Även fast shogun 2 är min favorit gillar jag Rome 2.

Visa signatur

MSI 970 Gaming, I5 2500k @ 4,2ghz, 8gb @ 1600mhz corsaire RAM, MSI P67A-C45 REV B3, Samsung 840 EVO 250gb, 1tb seagate HDD.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SSB:

Hur ställer du dig till att recensenterna inte justerar sina betyg efter det updagas hur trasigt spelet är?

Rent principiellt känns det för mig underligt att hårdnackat hålla fast vid det första intrycket när sprickorna i fasaden blir uppenbara efter en närmare granskning.

Pga. att det inte är deras jobb att göra det. Betyg ska sättas helt beroende på spelkänsla och olika andra faktorer. Bugar tillhör inte dessa faktorer. Om man tog in bugar i ekvationen så skulle det inte finnas ett spel som fick 5/5.. Eller 4/5 för den delen.

Skrivet av Rodaa:

Är det någon annan som erfarit bottarnas "oändlighets belägringar"? När det är cirkus fem flottor utanför en stad som bara står där hur många rundor som helst utan att invadera. Det görs nästan uteslutet på rebeller. Även fast shogun 2 är min favorit gillar jag Rome 2.

Tror inte ens de belägrar staden utan bara blockerar hamnen men ja, jag har upptäckt detta och jag stör mig en hel del på det. Slutar bara med att jag går in och tar över staden framför näsan på alla.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Klart att buggar ska påverka betyget. Allting annat vore befängt. Vissa buggar är inte tillräckligt viktiga, men om de stör spel-upplevelsen för mycket så ska de räknas med. Om spelet ständigt kraschar, eller om man måste vänta 25+ minuter mellan varje omgång så bör det nämnas i eventuella recensioner.

Får spelet 5 av 5 så ska det inte vara några stora buggar alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

Klart att buggar ska påverka betyget. Allting annat vore befängt. Vissa buggar är inte tillräckligt viktiga, men om de stör spel-upplevelsen för mycket så ska de räknas med. Om spelet ständigt kraschar, eller om man måste vänta 25+ minuter mellan varje omgång så bör det nämnas i eventuella recensioner.

Får spelet 5 av 5 så ska det inte vara några stora buggar alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med helt! En recension ska behandla alla aspekter av det som recenseras. Att inte ta med allvarliga bugga i omdömet vore tjänstefel enligt min mening. Visst kan buggar patchas bort och om detta görs bör betyget omvärderas, men man måste låta utveckare och producenter få lida för att inte göra jobbet ordentligt från början annars lär de sig aldrig.

Jag faktiskt har lite svårt att se vad producenterna tjänar på att hålla på så här. Släpper man en buggig produkt så blir det ju en massa efterarbete som hindrar utvecklarna från att ta itu med nästa projekt, samt att ryktet blir lidande. Dock är väl risken stor att nästa gång man närmar sig release har all gammal skit fallit i glömska och förbokningshysterin blommar ut för fullt igen.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Haha. Så du menar att Shogun 2 var bugfritt? Shogun 2 var nästan ospelbart när det släpptes pga. att datorer flaskades sönder pga. dåliga drivrutiner, dålig optimering och dessutom var så pass fulla av bugar att man ibland blev less. Detta fixades dock med tiden och nu är det ett bra spel. Recensenter sitter sällan nog länge för att upptäcka bugar och det är dessutom inte deras jobb att upptäcka dessa. Att ens mynta att Sega ska ha mutat något är ju bara komiskt.

Stämmer inte alls, Shogun 2 fungerade riktigt bra redan från start. Finns alltid folk som har problem med datorer och spel, men Shogun 2 var den stabilaste releasen CA gjort, sett från Empire och framåt.