Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Bara 1 dator tappar nät?

Ska skriva detta så enkelt jag kan.

Jag beställde Telia internet fick hem deras router kopplade in allt och det funka jag köpte mig en laptop då tappar min laptop trådlösa anslutningen men inte min flickvänns laptop så vi sitter bredvid varandra och det ploppar upp på min dator att ja är frånkopplad och ja får sidan kan inte visas och min tjej sitter och surfar vidare på facebook som inget har hänt.. Jag sålde laptopen (inte på grund av det) och köpte mig en annan nu efter ett tag men denna gör samma sak :S Min flickvänn och mina 2 polare sitter samtidigt som mig i lägenheten med laptops och är inne på trådlösa nätverket men endast jag tappar nät. Spelar ingen roll om min flickvänn kopplar ifrån så att endast min dator är uppkopplad... Vet nån här varför detta händer? Det är fruktansvärt irriterande när man försöker lira online

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom det hänt samma sak på två helt olika datorer (vilka modeller?), men samma användare måste du berätta mer om vilka program du har installerade och kör, inställningar osv, även för nätverket. Vilket OS i vilka versioner?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Eftersom det hänt samma sak på två helt olika datorer (vilka modeller?), men samma användare måste du berätta mer om vilka program du har installerade och kör, inställningar osv, även för nätverket. Vilket OS i vilka versioner?

Första laptopen ja hade var en Asus något och den jag har nu är Dell. Min flickvänn har en compaq presario CQnågot tror ja den heter Min kompis har en precis likadan Dell laptop som mig och för han funkar det perfekt hemma hos mig men inte för mig. Vi har testat att installera om min dator flera ggr och det spelar ingen roll. Min kompis har ominstallera datorn och haft datorn hos sig och där funkar den perfekt men så fort ja tar hem den igen utan att ändra på något så dör internet med jämna mellanrum typ 2ggr i timmen... Vi kör med w7 också förövrigt och jag och min kompis har båda Telia och båda har Telias router...

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

Har du tittat i sytemloggarna direkt i anslutning när detta händer? Vad säger de?

Finns det nyare drivrutiner som du kan ladda ner och använda?

Har du provat att stänga av strömsparläget på din W-lan adapter?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Har du tittat i sytemloggarna direkt i anslutning när detta händer? Vad säger de?

Finns det nyare drivrutiner som du kan ladda ner och använda?

Har du provat att stänga av strömsparläget på din W-lan adapter?

Systemloggarna? Vet inte om det finns nyare drivare. Har varit in på enhetshanteraren o bockat ur "tillåt att bla bla strömsparläge" på nätverkskortet om det är det du menar

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

Titta här:
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-vista/open-event-v...

http://windows.microsoft.com/en-us/windows7/what-information-...

Det som är intressant är ifall det finns några felmeddelande eller varningar i system & applikations-loggarna.

Sedan så kan du fortsätta att googla på felmeddelandena, säkert fler som haft samma problem och ställt frågor om det tidigare.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Kan det ha något med mitt "personliga" lösenord och göra? För helt plötsligt blir ja utkastad från internet så när ja felsöker så står det att det misslyckades p.g.a fel säkerhetsnyckel så går ja in på inställningar o då står routerns "original" lösenord där så så lär ja byta till mitt igen och sen ansluta :S

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

Ledsen men jag kan inte hjälpa dig med det du precis skrev. Kanske någon annan har samma utrustning som dig kan svara - annars så ring supporten och förklara för dem vad du vill åstadkomma så hjälper de dig säkert, alternativt styr dig åt rätt håll.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Ledsen men jag kan inte hjälpa dig med det du precis skrev. Kanske någon annan har samma utrustning som dig kan svara - annars så ring supporten och förklara för dem vad du vill åstadkomma så hjälper de dig säkert, alternativt styr dig åt rätt håll.

Redan fått en ny router av dem men problemet kvarstår... Så funderar om det är mitt lösenord som ställer till det så funderar på å resetta routern och se om de fortfarande händer samma sak. Tack ändå

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Rekordmedlem

Har du gjort ett ogiltigt ssid eller nån olämplig wpa nyckel?
Ta hjälp http://www.yellowpipe.com/yis/tools/WPA_key/generator.php
Och inga åäö eller mellanslag i ssidt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.