Permalänk
Medlem

byta processorkylare

Hej ! det är så att jag vill byta processorkylare på min i5 4670k , jag köpte ingen kylare först, för jag hade inte råd och nu vill jag byta , så hur gör man ? jag ska byta till h100i eller cooler master v8

Permalänk
Medlem

Om du ska köpa cooler master V8 så vänta till cooler master V8 gts kommer ut. Den har bättre kylning men kostar 200kr mer:)

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 3200 MHz RAM: Corsair Vengence 2X4 Gb GPU: Gigabyte Geforce GTX 660 SLI Mobo:Gigabyte G1.Sniper 3 :Corsair GS 800w Chassi: Cooler Master HAF X HDD: WD Black 2tb 7200 rpm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frondaim:

Om du ska köpa cooler master V8 så vänta till cooler master V8 gts kommer ut. Den har bättre kylning men kostar 200kr mer:)

V8 GTS ser ju ut som en monster.

Skrivet av brexton:

Hej ! det är så att jag vill byta processorkylare på min i5 4670k , jag köpte ingen kylare först, för jag hade inte råd och nu vill jag byta , så hur gör man ? jag ska byta till h100i eller cooler master v8

Okej.. Vad är din fråga egentligen? Är det vilken CPU kylare du ska ha? Eller vilken av dessa som är lättast att montera? Eller är det hur man monterar dessa? Eller en combo av alla tre? Sett till prestanda så är båda två ganska lika.. Ena är luft, vilket sänker chansen för läckage ganska rejält. Den andra är vattenkyld (eller snarare vätskekyld) och är mindre. Däremot har det förekommit exemplar som tickar och läcker. V8 är dessutom nästan 300:- billigare än 100i.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jaja men kyler bra:P

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 3200 MHz RAM: Corsair Vengence 2X4 Gb GPU: Gigabyte Geforce GTX 660 SLI Mobo:Gigabyte G1.Sniper 3 :Corsair GS 800w Chassi: Cooler Master HAF X HDD: WD Black 2tb 7200 rpm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frondaim:

Jaja men kyler bra:P

Det gör den säkert. V8 är en bra kylare och GTS verkar vara en liten större version.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

min fråga är hur jag byter kylare , det är ju kylpasta kvar från den förra så hur får jag bort den och tar bort den gamla kylaren ?

Permalänk
Medlem

För att ta bort kylare skruva du borta den gammal kylaren. För att ta bort kylpastan tar du 99% sprit.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 3200 MHz RAM: Corsair Vengence 2X4 Gb GPU: Gigabyte Geforce GTX 660 SLI Mobo:Gigabyte G1.Sniper 3 :Corsair GS 800w Chassi: Cooler Master HAF X HDD: WD Black 2tb 7200 rpm

Permalänk
Skrivet av brexton:

min fråga är hur jag byter kylare , det är ju kylpasta kvar från den förra så hur får jag bort den och tar bort den gamla kylaren ?

Ta alltid bort den gamla kylpastan när du byter kylare. Du får ny pasta antingen förapplicerat på den nya kylaren eller så får du med en tub i kartongen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av brexton:

min fråga är hur jag byter kylare , det är ju kylpasta kvar från den förra så hur får jag bort den och tar bort den gamla kylaren ?

Du tar kemiskt ren aceton, droppar lite på en tops, smetar in den över IHS skölden sedan torkar du bort med en pappersnäsduk. Det går att använda kemisk ren bensin och vissa verkar även använda vissa alkoholer för att få bort kylpastan. Den gamla kylaren är väl en gammal vanlig Intel kylare va? Ta en skruvmejsel och skruva upp plastskruvarna som finns på kylaren sedan är det bara att rycka lös den.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

men doppar man bara pads i vodka eller nåt då och sedan typ gnuggar bort det från processorn ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av brexton:

men doppar man bara pads i vodka eller nåt då och sedan typ gnuggar bort det från processorn ?

Jag skulle rekommendera att du går och köper kemisk ren aceton. Sedan använd tops och inte pads eftersom pads lämnar efter sig fibrer.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Vodka innehåller för mycket annat jox (t.ex. vatten).

Kemiskt ren aceton är bättre än etanol. Själv använder jag ett ArctiClean-kit, med två flaskor som innehåller limonen resp. isopropylalkohol.
Den ena löser upp kylpasta väldigt bra, den andra tvättar bort den första och lämnar inget efter sig när det avdunstar.
http://www.inet.se/produkt/5321164/articlean-rengorningskit-f...

Om du köper aceton, se till att det verkligen står "kemiskt ren" på flaskan, så att den inte innehåller olja (vanligt för nagellacksborttagning, men man vill absolut inte ha det på kylaren/processorn).

Använd kaffefilter för att torka med, inte pads eller tops. Kaffefilter lämnar inga fibrer efter sig.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.