Permalänk
Medlem

Dator för programmering!

Tjenare, tänkte införskaffa mig en laptop och har valt att vidga mina vyer utöver Apples MB Air och MB Pro. Det jag vill komma fram till är att jag inte är så "high" på laptops och undrar om någon skulle kunna länka någon/några bra laptops för programmering utav Lua, C++ etc.

Budget: Ca 7-10k

Tack på förhand.

Mvh, aFFiNiTY

Permalänk
Keeper of Traditions

Ska du programmera så är ett bra tangentbord guld värt, så jag hade kört på en Thinkpad från Lenovo. Jag har en X220 just nu och har faktiskt aldrig känt ett bättre tangentbord på en laptop. Jag vet inte om efterföljarna håller samma standard, men det bör stå i recensioner.

Plus i kanten är att man fick med en IPS-skärm också, även om upplösningen med dagens mått mätta är låg.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ska du programmera så är ett bra tangentbord guld värt, så jag hade kört på en Thinkpad från Lenovo. Jag har en X220 just nu och har faktiskt aldrig känt ett bättre tangentbord på en laptop. Jag vet inte om efterföljarna håller samma standard, men det bör stå i recensioner.

Plus i kanten är att man fick med en IPS-skärm också, även om upplösningen med dagens mått mätta är låg.

Hur är prestandan i förhållande till kompilering etc i programmeringen?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av aFFiNiTY:

Hur är prestandan i förhållande till kompilering etc i programmeringen?

Jag har aldrig kompilerat något superprojekt på den, utan endast använt den till "skolprogrammering", men det har den funkat bra till. Det är ju en hyffsat snabb processor i den trots allt och den har både vanlig hårddisk och en SSD så att den blir lite extra snabb. En barnlek att byta minnen, så det utökade jag också.

Ser man bortom den låga upplösningen (man kan koppla in en extern skärm) så är det en ganska perfekt skoldator faktiskt, lättviktig och stryktålig.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.