Grand Theft Auto V drog in 800 miljoner dollar på ett dygn

Permalänk
Medlem

Så klart det kommer till PC också för alla som undrar. Det är ju uppenbart att de börjar med att släppa spelet där mest spelare finns, utan att säga att det kommer att komma till kraftigare datorer/konsoler. It's all about the money guys, all about the money...

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av pcnoob:

Fast nu har ju spelet kass grafik för att vara ifrån 2013

tror inte Rockstar är så dumma att de skippar xbone/ps4

Hade förväntat mig mer av en medlem ifrån 2005...

Vad är det som är kast med grafiken? Är det tekniskt inte avancerat? Har den inte hög upplösning? ÄR det fel på karaktärerna, ? Fel färgval? för stora? Små? Utseendet på byggnaderna o.s.v. Eller handlar det om att du inte gillar designen av något av dom?

Du får väldigt gärna förklara dig vad du syftar med 'kass grafik', för grafiken är allt annat en kass, inte ens för 2013. Vist grafiken i GTA5 må hända inte vara teknisk avancerad men kass är den inte.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att de är seriösa med onlinedelen (som t.o.m. fick ett eget namn, GTA Online) så är det väldigt osannolikt att spelet bara kommer finnas till 360 och PS3 som snart kommer att ersättas. PC känns rätt givet men kanske även Xbox One och PS4.

Vågar man hoppas på utannonsering till PC/Xbox One/PS4 1 oktober då GTA Online släpps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Eller en välförtjänt semester och lön...

Pff... ingen vila innan vi har GTA V till PC!

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Nu kan jag inte uttala mig om GTA V, eller något annat GTA då spelen i sig inte alls intresserar mig. Men man kan ju tänka sig CoD (Alá copy-paste), samt en hel hög av EA titlar; Crysis 2-3, Battlefield 3-4, alla deras sport-titlar och så vidare.

Att jag skrev just i denna tråd om detta handlar väll snarare om att det är ett intressant ämne... Gör 265 miljoner dollar ett spel bättre än ett spel med en budget på kanske 50 000 Kr, eller bara fritid? Beror väll på vad man tycker är viktigt.

Beror ju på, är ju helt olika typer av spel. En hög budget gör ju inte spelet automatiskt bra men man har ju fortfarande mer resurser att göra spelet bra, speciellt rent tekniskt (grafik, balansering, QA osv). Titta bara på ett spel som Journey som antagligen var ganska billigt att göra, det har fått otroligt bra kritik och ligger på många lister som ett av förra årets bästa spel så är väl ingen som säger att ett spel måste vara AAA för att vara bra, det handlar ju inte bara om försäljningssiffror. Detta kan man ju även se inom film, ta till exempel Avatar (GTAV), Transformers (CoD), Moonrise Kingdom (Journey). Avatar slog ju stora säljrekord och var extremt dyr att göra men är nog inte alla som tycker att det är världens bästa film för det. Blir det ju lite konstigt att gå efter hur mycket nått säljer för att avgöra hur bra något är, handlar ju mer om marknadsförning och hur bred publik man intriktar sig mot. Finns ju gott om spel som har haft en stor budget och som varit ekonomiskt lönsamma som har varit dåliga. Och med tanke på hur bra kritik många indie spel får så förstår jag inte riktigt vad du är ute efter, är ju lite som att jämföra äpplen med päron. Tror du att man skulle kunna gjort GTAV bättre med en budget på 50k och tror du DayZ kommer bli sämre av att de nu faktiskt har en budget? Men samtidigt ligger det lite i det du säger, desto högre budget desto större publik måste spelet inrikta sig mot vilket kan vara negativt i vissa fall, vi har ju sett väldigt mycket casualisation på senare tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aecus:

Ni som väntade på PC-releasen för GTA IV, hur lång tid tog det från att spelet släpptes till konsol?

En enkel googling kunde svarat på det. Enligt Wikipedia släpptes det på konsol 29 april, 2008. Och kom till PC 2 December, 2008. Så ca 7 månader.

EDIT: Dom tillkännagav PC versionen den 6 Augusti, 2008

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Pff... ingen vila innan vi har GTA V till PC!

Hehe PC versionen är nog redan klar, de vill maximera försäljningen först på konsol innan de släpper PC versionen

Permalänk
Medlem

Ni som lirar det nu. Är det ett bra spel?

PS: Jag är inte insatt i GTA spelen. Jag provade det allra första GTA när det kom, that's it.

Permalänk
Medlem

Det enda som är tråkigt i dagsläget är att PS3/360 inte klarar av spelet. Det går att lira men det kan hacka ganska mycket ibland, speciellt när man kör i storstaden eller när man kör fort

Hoppas på en PS4/Xone och PC version till spelet. Kommer köpa för både PC och PS4:an

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Vad är det som är kast med grafiken? Är det tekniskt inte avancerat? Har den inte hög upplösning? ÄR det fel på karaktärerna, ? Fel färgval? för stora? Små? Utseendet på byggnaderna o.s.v. Eller handlar det om att du inte gillar designen av något av dom?

Du får väldigt gärna förklara dig vad du syftar med 'kass grafik', för grafiken är allt annat en kass, inte ens för 2013. Vist grafiken i GTA5 må hända inte vara teknisk avancerad men kass är den inte.

Nu var det inte mig du citerade men eftersom grafiken är anpassad för att köras på PS3 och 360 kan man påstå att grafiken är kass. Man kan även säga att den är bra med tanke på att spelet körs på gammal hårdvara. Har man konsol kan man inte kräva så mycket men generellt önskar sig nog de flesta finare grafik.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

GTA 1 hade ju nästan ingen story :)... Nätt och jämt att 2:an hade det heller. Men 3:an, Vice City och San Andreas hade jag gärna sett remake av nu när de kan få ut lite mer av hårdvaran och sina motorer.

Har bara spelat ettan och tvåan faktiskt 😊 Tänkte mest på nostalgivärdet och själva spelsättet! 😋

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Undra hur månag det är som har låtsas sjukskreve sig.hehe

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Läst varenda inlägg i tråden hittills och måste säga, sluta klaga över grafiken.

Nu är jag inte 100% insatt i den tekniska biten, men det tror jag inte majoriteten av alla som klagar heller är.
En sak vet jag dock, och det är att konsolerna är gamla, med gammal hårdvara.

Dom pressar dom till det yttersta redan, så jag tycker personligen att med tanke på vad dom har att jobba med, (inte i pengar, utan i befintlig plattform) så har dom lyckats riktigt bra.

Jag tror dock att alla klagar för att dom har för höga förväntningar, misstolka inte.
Jag är ett GTA fan och varit så sedan första kom ut. Men man måste se hela kakan, inte bara "det är år 2013", det är nästan struntsamma i sammanhanget då konsolerna är så pass gamla som dom är. Är ni så beroende av grafiken, så vänta tills det kommer till PC/nya generationen konsoler.

Ta ett annat PS3 spel som nyligen släpptes, Last of Us.
Riktigt grym grafik, men även det hade sina scener då FPS'n sjönk drastiskt.

I en intervju med Naughtydogs sas det att ett av dom största problemen dom hade var att få det att flyta på PS3'ns begränsade hårdvara.
Det är en annan typ av spel, men i GTA's fall där det är en "öppen värld" och allt laddas in allteftersom, så är det likadant i Last of Us, inga laddningstider.
Kan nämnas att det spelet också var begränsat till 720p.

Slutnotering: Jag tycker att dom ändå har lyckats riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Har inte läst alla inlägg i tråden, men jag blev också besviken på grafiken till en början, (mest för att folk hade hypeat upp det så mycket).. men efter en stund förstår man hur välgjort det är.. De tar de begränsningarna som existerar i konsolvärlden (tyvärr) och gör det absolut bästa av det som jag sett... De kompenserar för bristande texturer osv med väldigt vackra vyer och en extremt välgjord och varierande värld... Jag var kritisk till hela spelet innan jag köpte det och var inte alls hypead.. men jag måste säga att det är sjukligt välgjort..

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Skrivet av azmodan:

Tänk om dem släppt det på PC samtidigt också då

Hade inte nödvändigtvis inneburit mer intäkter. Jag misstänker att dom försöker sälja spelet två gånger om, alltså först släppa det till XBOX360 och PS3 för att sedan om ett år släppa det igen till PC, PS4 och Xbone och då få många av de som köpte det igår att köpa det igen men till de nya plattformarna och/eller PC. Sedan ska vi inte bortse från att Piratkopiering för PC är ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Lite svårt att komma fram till vad jag ska säga, men...

Även fast det är ett otroligt rekord, så är det samtidigt synd. Ska det verkligen krävas sådana här pengar (I både spendering och inkomst) för att göra "bra spel" i dagsläget?
Alla dessa titlar, Crysis 3, Battlefield 3/4, CoD och så klart nu, GTA V...
Vad gör dessa spel så fruktansvärt dyra att utveckla när minst lika roliga (Läs: Mycket intressantare) titlar så som Minecraft, Natural Selection II, Chivalry: Medieval Warfare, DayZ endast kostar en bråddel av summan att utveckla? Och detta för att inte tala om alla otroliga moddar till så många spel som finns där ute.

Kanske bara mina åsikter, men men...

Sedan kan jag även tycka att köper/utvecklar man ett spel till 7-8 år gammla konsoler i dagsläget så gör man något riktigt fel Vad händer med dom när 'Next gen' kommer, tror ni? Förmodligen samma sak som vad som händer med det förra CoD/BF spelet på konsol när nästa spel släpps.

Om man tänker på att skita i allt vad rekord är. Så har du rätt i en sak, spel behöver inte vara dyra för att dom skall vara roliga. Men! (det finns alltid ett men)

Din jämförelse är rent ut sagt riktigt urusel.
Och är du är rent fel på det.

Det är väldigt stor skillnad på s k indie spel där det sitter 1-10st utvecklare. Och AAA-spel och det sitter 300-600st utvecklare.

För att inte snacka om all bakgrundskoll/research för att göra AAA-spelet exakt som utvecklarna vill eller tänkt sig.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd

Vad bra nu kanske dom har råd att göra en PC version

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Konsolgrävare

Helt sjukt! fan vill att detta ska komma till pc!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Kommer garanterat till PC om några månader när försäljningen börjar sjunka på konsolerna, av kommentarerna att döma är det många som kommer köpa till både och!
Det är inte dumma Rockstar..

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Skrivet av evulme:

Bara att vänta på pc versionen nu da..

kommer först Mars 18 2014 enligt komplett och många andra sidor

Visa signatur

PROCESSOR: Intel core I5 3570k KYLARE: Noctua NH-D14. GRAFIKKORTEN: Radeon 7970 GHZ i CROSSFIRE. RAM: G.Skill16GB 2300MHZ. MODERKORT: Asus P8Z77-V deluxe. HÅRDDISK: 3TB Western Digital Red. SSD: Samsung PRO 840 256GB OCH Samsung basic 830 128GB. LJUDKORT: Asus Xonar DX. CHASSI: Fractal design ARC.NÄTAGG: Fractal desing Newton R2 800W.

Permalänk
Medlem

ROCKSTAR, bästa spelföretaget någonsin!

Det hade inte varit så höga siffror om det släppt till PirateComputers samtidigt. FAKTA!

Visa signatur

The playa haters ball, gives an opportunity to hate on a diverse array of mark-ass marks, trick-ass marks, punk bitches and skip-skop skanks and scallywags. Hoes, heffers, hee-has and hooley-hoos.

Permalänk
Medlem

Man hoppas ju

Skrivet av kaya:

Vad bra nu kanske dom har råd att göra en PC version

Förhoppningsvis en väl genomarbetad pc version och inte nån dålig portning eller vad det nu heter.

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparvone:

Det enda som är tråkigt i dagsläget är att PS3/360 inte klarar av spelet. Det går att lira men det kan hacka ganska mycket ibland, speciellt när man kör i storstaden eller när man kör fort

Hoppas på en PS4/Xone och PC version till spelet. Kommer köpa för både PC och PS4:an

Hackar ingenting för mig

Permalänk
Medlem

Nja, äldre konsoler skulle ej "klara av" spelet på ett acceptabelt antal bilder i sekunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s_jimmie:

ROCKSTAR, bästa spelföretaget någonsin!
Det hade inte varit så höga siffror om det släppt till PirateComputers samtidigt. FAKTA!

Äh de hittar nog något sätt att gnälla på piratkopiering ändå ska du se.

Jag är skeptisk till att de tjänar några större summor på denna taktiken. Folk som tjänar pengar orkar inte hålla på med piratkopior, kidsen som orkar hålla på med piratkopior har förmodligen inte råd att köpa spelet så dem tjänar de inget på ändå. Mig förlorar de rent utav pengar på. Hade de släppt till PC nu hade jag köpt det men om några månader kommer jag förmodligen inte ens orka bry om jag får det gratis. Hypen är borta, spelet söndersnackat och det lär finns andra titlar som är mer intressanta att ge sig på.

Men grattis Rockstar!

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Sedan kan jag även tycka att köper/utvecklar man ett spel till 7-8 år gammla konsoler i dagsläget så gör man något riktigt fel Vad händer med dom när 'Next gen' kommer, tror ni? Förmodligen samma sak som vad som händer med det förra CoD/BF spelet på konsol när nästa spel släpps.

Du kanske inte är så insatt i hur lång tid det tar att göra ett spel, speciellt inte något av denna storlek...

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-6700K | MSI 2060 Gaming Z | ASUS Z170-P | HyperX 16GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 750w | Corsair H60
Skärm: ASUS 25" VG258QR
Mus/Tangentbord/Hörlurar: Razer Deathadder Elite | QPAD K-70 | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Smart drag

Det är klart de sålde det till Xbox och Playstation först. De flesta som har nämnd konsol har också en PC. Hade de släppt den till PC så hade ju de flesta köpt den till PC bara och inte för sin konsol. På detta sätt kan det nu sälja spelet två gånger. Mycket smart strategist drag. Hatten av för Two Steps. Det handlar inte om piratkopiering längre. På PC är de problemen nu lösta med ett DRM som fungerar. Läs steam, origin, battle.net och andra servar som man måste logga in på.

Själv har jag ingen konsol av denna generation. Har alltid föredragit PC (undantaget när första playstation kom). Kan knappt bärja mig tills PC-versionen kommer.

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Lite svårt att komma fram till vad jag ska säga, men...

Även fast det är ett otroligt rekord, så är det samtidigt synd. Ska det verkligen krävas sådana här pengar (I både spendering och inkomst) för att göra "bra spel" i dagsläget?
Alla dessa titlar, Crysis 3, Battlefield 3/4, CoD och så klart nu, GTA V...
Vad gör dessa spel så fruktansvärt dyra att utveckla när minst lika roliga (Läs: Mycket intressantare) titlar så som Minecraft, Natural Selection II, Chivalry: Medieval Warfare, DayZ endast kostar en bråddel av summan att utveckla? Och detta för att inte tala om alla otroliga moddar till så många spel som finns där ute.

Kanske bara mina åsikter, men men...

Sedan kan jag även tycka att köper/utvecklar man ett spel till 7-8 år gammla konsoler i dagsläget så gör man något riktigt fel Vad händer med dom när 'Next gen' kommer, tror ni? Förmodligen samma sak som vad som händer med det förra CoD/BF spelet på konsol när nästa spel släpps.

Ja fy fan, folk investerar och producerar media som folk är villiga att betala pengar för.

vart är världen på väg?

Visa signatur

"Do not ever say that the desire to "do good" by force is a good motive. Neither power-lust nor stupidity are good motives."
- Ayn Rand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Antingen har du en överklockad Ps3/360 eller så ljuger du/har dålig koll.

Hört att spelet har mindre pop-ins osv med en snabb hårddisk i sig men med orginal så är det iaf ett problem. Och bilduppdateringen kan du ju bara kolla på digital foundrys test för att se att du har fel. På 360 så varierar det mellan 14-40fps och på Ps3 varierar det mellan 14-30fps i deras test. Gameplay håller sig oftast mellan 20-30fps men det kan vara runt 20fps längs en hel gata när man åker bil t ex. Så det är knappast 30fps solid med något dip ibland det är frågan om. Sen hur känslig man är är ju en annan sak men det är iaf inte en stabil framerate i spelet.

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-grand-theft-...

Haha vadå överklockad 360. Varför skulle jag ljuga?
Jag har ingen aning om vilken exakt framerate det är hela tiden, men inte fan droppar det ner till 14fps i alla fall, då blir det ju för fan diabilder...
Är sjukt känslig när det gäller fps på datorn, allt under 60 går inte spela, i princip. Det droppar bara under bilkörning för mig, dvs märkbart dropp..
Till fots eller i luften är det inget dropp alls.

Kollade på Digital Foundrys test.
Videosekvenser: 30fps (när Trevor satte eld på huset åkte det vid ett tillfälle ner till 14fps).
Gameplay: 24-30fps

Tycker det är JÄVLIGT stabilt, så jag vet inte var du får ostabil fps ifrån. Gameplay är ju ändå det som spelar roll, så vem bryr sig om videosekvenser som till 90% håller 30+fps?

Skrivet av Aecus:

Ni som väntade på PC-releasen för GTA IV, hur lång tid tog det från att spelet släpptes till konsol?

Ca 8 månader. Stämmer med andra ord bra med datumet som cirkulerar (mars/april 2k14)

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg tidigare GTA spelen. När man överklockade CPUN och grafikkortet var det som att trimma bilen :). Oj vilken fart det blev. Den här GTA-versionen mjölkar verkligen ut det sista ur konsolerna. Hade varit trevligare om det släppts direkt till PS4, Xboc One och PC. Visserligen är det lite nostalgiskt att de här gamhärkarna till konsoler fortfarande hänger med in i det sista.