Permalänk
Medlem

Vad jag kan sakna med så kallad "nymedia" är framförallt två saker. Ett; faktakoll. När allt ska gå så snabbt på nätet sprids rykten som nyheter eftersom ingen anser sig ha råd att faktiskt ta sig tid att verifiera och bekräfta. Det kan mycket väl också hänga samman med att "nymedia" ofta har en politisk agenda, och man publicerar gärna nyheter som ligger i linje med detta angeda, trots att man inte vet om det stämmer.

Två; Ansvarsutkrävande. På dessa blockar som kallar sig "nymedia" sakans ofta ansvariga utgivare och artikelförfattare. Genom att inte behöva sätta namn på det man skriver är det lättare att publicera rykten och ev. felaktigheter eftersom man inte blir personligt ansvarig. I professionell media kan inte författare systematiserat publicera rykten och felaktigheter eftersom de då blir bortplockade. Detta omfattar dock inte att misstag kan göras.

Permalänk
Medlem

Vänta nu. Missförstod jag dig badcash, eller påstår du att det bara är sk nymedia som driver en politisk agenda? Jag vill hävda att t ex alla dagstidningar i Sverige driver någon form av politisk agenda. Förvisso är den mest utkristalliserad på tidningarnas ledarsidor. Men, den går enligt mig titt som tätt att urskilja även i den "sakliga" nyhetsrapporteringen. Det kan vara formuleringar, inkluderande av material respektive exkluderande av material, osv osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Vänta nu. Missförstod jag dig badcash, eller påstår du att det bara är sk nymedia som driver en politisk agenda? Jag vill hävda att t ex alla dagstidningar i Sverige driver någon form av politisk agenda. Förvisso är den mest utkristalliserad på tidningarnas ledarsidor. Men, den går enligt mig titt som tätt att urskilja även i den "sakliga" nyhetsrapporteringen. Det kan vara formuleringar, inkluderande av material respektive exkluderande av material, osv osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det påstår jag inte. Men jag menar att "nymedia" ofta kommer till just för att för fram ett politisk budskap och där nyhetsförmedlingen är sekundär och ofta bara ett medel i den politiska agendan. Ge mig gärna en länk till en blogg/nyhetssida som bedriver seriös och politisk journalistik.

Permalänk
Medlem

Nu skriver Avpixlat att asylboende är till skuld för en 84-årings självmord. Riktigt osmakligt, 'nymedia' visar sig ifrån sin värsta sida.

http://avpixlat.info/2013/09/26/84-arig-kvinna-fick-inte-plat...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av badcash:

Nu skriver Avpixlat att asylboende är till skuld för en 84-årings självmord. Riktigt osmakligt, 'nymedia' visar sig ifrån sin värsta sida.

http://avpixlat.info/2013/09/26/84-arig-kvinna-fick-inte-plat...

Ja verkligen osmakligt. Och dessa får pengar via SD...för sin "opartiskhet" antar jag?

Appropå "nymedia" så läste jag igår om att det är tal om att presstöd inte bör ges till "nymedia" som strider mot demokratiska principer, får hoppas att det blir så. Kanske fria tider kan få pengar via SD istället, dom med? Visste inte ens att dom fick presstöd, känns olustigt.

edit: Förtydligande: säger inte att rasistisk nymedia ska förbjudas, ifall nu någon tolkade mitt svar så, utan att skattepengar inte ska stödja rasistmedia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badcash:

Nu skriver Avpixlat att asylboende är till skuld för en 84-årings självmord. Riktigt osmakligt, 'nymedia' visar sig ifrån sin värsta sida.

http://avpixlat.info/2013/09/26/84-arig-kvinna-fick-inte-plat...

Avpixlat skriver att nedskärningarna i äldrevården är till skuld och påpekar att asylindustrin inte drabbas av de nedskärningarna. Osmakligt att försöka ta politiska poäng på ett självmord? Visst, men i sak inte värre än vad vänstersidan har gjort de senaste 7 åren när man beskyllt vårdproblem på skattesänkningar.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Avpixlat skriver att nedskärningarna i äldrevården är till skuld och påpekar att asylindustrin inte drabbas av de nedskärningarna. Osmakligt att försöka ta politiska poäng på ett självmord? Visst, men i sak inte värre än vad vänstersidan har gjort de senaste 7 åren när man beskyllt vårdproblem på skattesänkningar.

Antalet pensionärer ökade med 50% från 1970-2010 emedan befolkningen ökade med blygsamma 20%, Man kan ösa alla pengar i statskassan över det problemet, det löser dock inte personalbristen.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Antalet pensionärer ökade med 50% från 1970-2010 emedan befolkningen ökade med blygsamma 20%, Man kan ösa alla pengar i statskassan över det problemet, det löser dock inte personalbristen.

Nu är det inte "samma" procent som du jämför. Te.x om vi har 1 miljon pensionärer så blir ökningen 0.5 miljoner, och befolkningen är 10 Miljoner så kommer befolkningsökningen var 2 miljoner, dvs. befolkningen har växt mer i antal än antalet pensionärer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Nu är det inte "samma" procent som du jämför. Te.x om vi har 1 miljon pensionärer så blir ökningen 0.5 miljoner, och befolkningen är 10 Miljoner så kommer befolkningsökningen var 2 miljoner, dvs. befolkningen har växt mer i antal än antalet pensionärer.

Irrelevant om du nu inte räknar med att en oproportionerlig del jämfört med tidigare tillfalleer pensionärsindustrin, men vad får vi då för problem?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Antalet pensionärer ökade med 50% från 1970-2010 emedan befolkningen ökade med blygsamma 20%, Man kan ösa alla pengar i statskassan över det problemet, det löser dock inte personalbristen.

Ösa pengar? 30.000 färre äldreboendeplatser på tio år. (http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.825961-farre-bor-i-aldrebo...)
På det personal som dras ner överallt pga. pengabrist och även tar över tex. uppsagda städares arbetsuppgifter så att det blir noll tid över till sysselsättning och umgänge åt de äldre. Helst ska alla bo kvar hemma, som i fallet med tanten som valde ättestupan, och få hemtjänst vilket i princip betyder överlämnande av svindyr mat som pensionären betalar själv. Resten av de dagliga sysslorna ska släktningar stå för.

Som jämförelse, eftersom ni drog upp AP, så har vi 1000-tals lögnhalsar, eller "ensamkommande barn" som de också kallas, på boenden vars kostnad snittar 5000:-/dag, i extremfall upp till 16.000:-/dag (http://rod.se/ensamkommande-kan-kosta-16-000-dygn). Samtidigt som de flesta ställen har nära 1:1 i personalstyrka, förmodligen för att "vårdarna" inte vågar vara för få runt de sk. barnen. Men de behöver väl en mjukstart innan de tar över blöjbytena på våra äldre, eller hur jargongen nu gick fram till för några år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Norton:

Ösa pengar? 30.000 färre äldreboendeplatser på tio år. (http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.825961-farre-bor-i-aldrebo...)
På det personal som dras ner överallt pga. pengabrist och även tar över tex. uppsagda städares arbetsuppgifter så att det blir noll tid över till sysselsättning och umgänge åt de äldre. Helst ska alla bo kvar hemma, som i fallet med tanten som valde ättestupan, och få hemtjänst vilket i princip betyder överlämnande av svindyr mat som pensionären betalar själv. Resten av de dagliga sysslorna ska släktningar stå för.

Nu har jag inte sagt att man öser pengar på pensionärerna, även om det var så det var tänkt, hela pensionssystemet är byggt på en fantastisk tillväxtnivå som aldrig var realistisk.

Nåväl, du talar om färre platser på äldreboenden och brist på personal. Kommer du ihåg vad jag sa i inlägget du citerade?
Den åldrande befolkningen har ökat oproportionerligt mot resten av befolkningen och så lär det fortsätta. Nu kommer du göra ett klassiskt SD misstag, blanda äpplen och päron och skrika "jävla PK-media"

Skrivet av Norton:

Som jämförelse, eftersom ni drog upp AP, så har vi 1000-tals lögnhalsar, eller "ensamkommande barn" som de också kallas, på boenden vars kostnad snittar 5000:-/dag, i extremfall upp till 16.000:-/dag (http://rod.se/ensamkommande-kan-kosta-16-000-dygn). Samtidigt som de flesta ställen har nära 1:1 i personalstyrka, förmodligen för att "vårdarna" inte vågar vara för få runt de sk. barnen. Men de behöver väl en mjukstart innan de tar över blöjbytena på våra äldre, eller hur jargongen nu gick fram till för några år sedan.

Men det är bra att du kan läsa tidningen, det är hur som haver irrelevant för frågan. Det som kännetecknar dagens vård, skola och omsorg är inte resursbrist utan kompetensbrist. Det råder brist på människor som kan tänkas och är lämpliga att arbeta med det som behövs. Eftersom du räknar och lyfter fram sifferexempel om vi då räknar på den högsta siffran du nämner och med 3500
platser så har vi inalles 56 miljoner pix att röra oss med, eller Nässjö kommuns kultur och fritidsnämnds budget 2013.

Festlig som du är så förutsätter du åtminstone 57% av alla "skäggbarn" som får stanna ljuger (annars hade det inte varit relevant att lyfta fram dem som exempel.). Intressant? Nej bara tröttsamt. Liksom ditt antagande att vårdarna är rädda för "skäggbarnen".

Om vi förutsätter att det du säger är sant så är den rimligaste slutsatsen vi kan dra: Svenskar är fega och puckade.
Hur kommer vi fram till den? Jo du om nu 57% eller mer av de ensamkommande flyktingbarnen inte är barn och inte har flyktingskäl så måste deras fall behandlas av idioter, det är osannolikt att kompetensnivån hos de specialutbildade understiger kompetensnivån hos befolkningen i stort.
Eftersom du inte har copy pastat någon vansinnessiffra från Avpixlat rörande "skäggbarnens" benägenhet och förmåga till våld så får vi anta men vi ökar lite (de är ju inte svenska.) att "skäggbarnens" kriminella beteende motsvarar befolkningen i stort, men som sagt lite över medel. Vi kan använda oss av en snittlördag på Stureplan som mått. Stureplan är en av Sveriges farligaste platser men den är inte särskilt farlig hur som helst. Det är inte heller sannolikt att "skötarna" är räddare än resten av befolkningen.

Således Svenskar är dumma i huvet och vågar inte gå ut på lördagkvällarna. Har du varit på en pub är du inte svensk. Frågor på det?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Nu har jag inte sagt att man öser pengar på pensionärerna, även om det var så det var tänkt, hela pensionssystemet är byggt på en fantastisk tillväxtnivå som aldrig var realistisk.

Nåväl, du talar om färre platser på äldreboenden och brist på personal. Kommer du ihåg vad jag sa i inlägget du citerade?
Den åldrande befolkningen har ökat oproportionerligt mot resten av befolkningen och så lär det fortsätta. Nu kommer du göra ett klassiskt SD misstag, blanda äpplen och päron och skrika "jävla PK-media"

Den artikeln beskriver minskat totalt antal platser INTE platser relativt antalet pensionärer.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Den artikeln beskriver minskat totalt antal platser INTE platser relativt antalet pensionärer.

Inte sagt något annat, även om nu en nominell minskning eller för den delen en utebliven ökning blir en relativ minskning i och med att antalet pensionärer växer.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Inte sagt något annat, även om nu en nominell minskning eller för den delen en utebliven ökning blir en relativ minskning i och med att antalet pensionärer växer.

Hah, "nominell minskning", "utebliven ökning blir en relativ minskning", du är rolig du.

Skrivet av Huzzbutt:

Svenskar är fega och puckade.

Jag säger inte emot dig.

Skrivet av Huzzbutt:

Således Svenskar är dumma i huvet och vågar inte gå ut på lördagkvällarna. Har du varit på en pub är du inte svensk. Frågor på det?

Erik Björkman önskade nog att han inte gick ut den där kvällen i Augusti och åt grekiskt.

http://avpixlat.info/2013/10/06/sdu-medlem-dod-i-sviterna-av-...
http://www.exponerat.info/svennedjavel-oprovocerat-grovt-miss...
Där han själv kommenterade händelsen.

Appropå PK-media så hade jag gärna länkat till en "seriösare" källa, men det verkar vara locket på runt denna tragiska händelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Norton:

Hah, "nominell minskning", "utebliven ökning blir en relativ minskning", du är rolig du.

Vill du anmärka får du förklara dig bättre. Det är annars rätt känt att en utebliven ökning ofta är en relativ minskning, liksom att en nominell minskning tenderar att vara en relativ minskning (så länge inte den berörda gruppen har minskat.)

Skrivet av Norton:

Jag säger inte emot dig.

Då har du missat mycket.

Skrivet av Norton:

Erik Björkman önskade nog att han inte gick ut den där kvällen i Augusti och åt grekiskt.

http://avpixlat.info/2013/10/06/sdu-medlem-dod-i-sviterna-av-...
http://www.exponerat.info/svennedjavel-oprovocerat-grovt-miss...
Där han själv kommenterade händelsen.

Appropå PK-media så hade jag gärna länkat till en "seriösare" källa, men det verkar vara locket på runt denna tragiska händelse.

Det kanske skrivs nåt imorrn? Det är dock inte helt omöjligt att det skippas, "resturangen" är ett fyllekäksställe och knappast alla dödsfall orsakade genom våld efter utekvällar uppmärksammas. Endast om det är något spektakulärt. Men visst är det trist när folk dör, det har dock än så länge inget med "PK-media" eller feminazistiskt förtryck att göra.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawkeyee:

Knappast förvånande att, de flesta zigenare är kriminella eller att, DN ljuger. Inget nytt.

Det är framförallt inte förvånande att kombo uppfattningen "lögnaktiga PK-medier" och "Zigenare är kriminella" går hand i hand.
Lika tröttsamt varje gång.
Det ska ju givetvis påpekas att även om det skulle vara sant att de flesta romer är kriminella så är det oförenligt med lagen att förutsätta att de är det. Lika lite som att förutsätta att en given Svensk amfetaminmissbrukare är kriminell.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Ja vi kan ta den här spännande reprisen också.

Vi vet att Avpixlat och Fria Tider kommer ha det skitskoj de närmsta dagarna, vi vet också att SD-anhängare kommer se det som vatten på sin kvarn.
Men vi som vet vet också att det inte betyder något vi vet nämligen att det endast går att anklaga media för att ha förvrängt verkligheten om de gjorde så med vilje. Är det så att tidningarna och tv visste om att registret inte innehöll uppgifter om etnicitet när de publicerade de första artiklarna eller är det något som har framkommit nu?

Sen så ska vi nog förekomma diskussionen där SD-anhängare säger att Media borde gjort bättre efterforskningar, jag är ledsen men svaret på sådan kritik är enkel: Du röstar på SD och har ingen som helst rätt att ifrågasätta andras efterforskningar. Men eftersom Huzzbutt är en god rymdkejsare så kommer han besvara din fråga ändå men med en fråga: med vilken teoretisk bakgrund ska sanningsnivån mötas när den kan antas vara uppnådd?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Ja vi kan ta den här spännande reprisen också.

Vi vet att Avpixlat och Fria Tider kommer ha det skitskoj de närmsta dagarna, vi vet också att SD-anhängare kommer se det som vatten på sin kvarn.
Men vi som vet vet också att det inte betyder något vi vet nämligen att det endast går att anklaga media för att ha förvrängt verkligheten om de gjorde så med vilje. Är det så att tidningarna och tv visste om att registret inte innehöll uppgifter om etnicitet när de publicerade de första artiklarna eller är det något som har framkommit nu?

Sen så ska vi nog förekomma diskussionen där SD-anhängare säger att Media borde gjort bättre efterforskningar, jag är ledsen men svaret på sådan kritik är enkel: Du röstar på SD och har ingen som helst rätt att ifrågasätta andras efterforskningar. Men eftersom Huzzbutt är en god rymdkejsare så kommer han besvara din fråga ändå men med en fråga: med vilken teoretisk bakgrund ska sanningsnivån mötas när den kan antas vara uppnådd?

Fast nu förenklar du väl detta lite väl mycket. Det fanns flera personer mig inräknat som ifrågasatte uppgiften om att det skulle vara ett olagligt register. Det här är dock en bra väckarklocka för folk som konstant köper olika slags mediadrev med hull och hår och inte stannar upp och reflekterar över vad som verklgien rapporteras och sätter sig in i situationen.

Att avpixlat och fria tider inklusive SD vinner på detta är ju just pga folk ensidigt skrikit sig hesa över "rasism" och "etnisk diskriminering". Hade man varit förnuftig från första början så hade ju inte de mer främlingsfientliga fått någon vatten på sin kvarn. Vi saknar en förnuftig skepticism mot medierapporteringen som ofta "drevar" och är "ensidig". Precis som SD, avpixlat och allt vad de heter.

Det är media som hjälper till och skapar SD samt underlättar för deras "offerroll".

*** EDIT ***

Däremot är inte sista ordet sagt i den här frågan utan det här är enbart utredningen. Det kan komma ett helt annat svar i slutändan.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Fast nu förenklar du väl detta lite väl mycket. Det fanns flera personer mig inräknat som ifrågasatte uppgiften om att det skulle vara ett olagligt register. Det här är dock en bra väckarklocka för folk som konstant köper olika slags mediadrev med hull och hår och inte stannar upp och reflekterar över vad som verklgien rapporteras och sätter sig in i situationen.

Att avpixlat och fria tider inklusive SD vinner på detta är ju just pga folk ensidigt skrikit sig hesa över "rasism" och "etnisk diskriminering". Hade man varit förnuftig från första början så hade ju inte de mer främlingsfientliga fått någon vatten på sin kvarn. Vi saknar en förnuftig skepticism mot medierapporteringen som ofta "drevar" och är "ensidig". Precis som SD, avpixlat och allt vad de heter.

Det är media som hjälper till och skapar SD samt underlättar för deras "offerroll".

*** EDIT ***

Däremot är inte sista ordet sagt i den här frågan utan det här är enbart utredningen. Det kan komma ett helt annat svar i slutändan.

Ja givetvis får SD vatten på sin kvarn, det går inte att förebygga att vansinniga tolkar världen vansinnigt. Vad vi kan göra är dock att påpeka att det SD och dess anhängare nu i efterhand kräver av "PK-Media" är krav de aldrig skulle ställa på sig själva och bevisligen inte heller gör.

Det torde finnas en övre gräns där SD offerroll inte längre tilltalar väljarna, när deras "utsatthet" har blivit en "loserstämpel".

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Ja givetvis får SD vatten på sin kvarn, det går inte att förebygga att vansinniga tolkar världen vansinnigt. Vad vi kan göra är dock att påpeka att det SD och dess anhängare nu i efterhand kräver av "PK-Media" är krav de aldrig skulle ställa på sig själva och bevisligen inte heller gör.

Det torde finnas en övre gräns där SD offerroll inte längre tilltalar väljarna, när deras "utsatthet" har blivit en "loserstämpel".

Jo man tycker ju det men det känns som att de personer som tilltalas av den här offerrollen ibland får lite väl mycket hjälp från omgivningen (inte med rätta alltså). Jag tycker inte alls om när man skriker "rasism!" och "diskriminering!" i onödan. Det urvattna dessa begrepp. Media har en viss roll i detta.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Jo man tycker ju det men det känns som att de personer som tilltalas av den här offerrollen ibland får lite väl mycket hjälp från omgivningen (inte med rätta alltså). Jag tycker inte alls om när man skriker "rasism!" och "diskriminering!" i onödan. Det urvattna dessa begrepp. Media har en viss roll i detta.

Jag skulle vilja påstå att orden Rasism och Diskriminering förekommer i allt lägre utsträckning hos "PK-Media" idag än hos SD.
Jag ser dock inga problem med endera begrepp så länge skälet till att de används förklaras på ett sunt sätt så är de självklara att använda.
Vi har ju närmare 200 sidor sedan årskiftet på det här forumet där frågorna har stötts och blötts och den viktigaste slutsatsen rörande SD man kan dra är att partiets politik antingen hänger på rasteori eller på ren och skär inkompetens.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Fast sen ska vi inte glömma att Sveriges största intellektuella gigant Mats Dagerlind aktivt går ut med vad "hat- och rasistsajten Exponerat" har för sig, samtidigt som han själv hänger ut flyktingbarn på Avp. För att inte nämna den gode Ingrid Carlqvist som menar att det inte finns några rasister i Sverige, särskilt inte på DisPIntl.

SD + rasism = en rolig kombination, ungefär som när nazister ska beskriva sina meningsmotståndare.

Visa signatur