Permalänk
Medlem

Köpa projektorlampa på ebay?

Tjena! Går i funderingar i att pröva på detta med projektor. Då jag inte kan så mycket om ämnet och vill ha något billigt att pröva med till en början så är det begagnat som gäller. Sett att man kan få tag på något hyfsat att börja med för ~2k. En del av dem som säljer har dessvärre inte koll på hur lång tid lampan har brunnit vissa gånger.

Så om jag nu eventuellt köper en projektor som behöver byta lampa, hur säkert är det att köpa en lampa ifrån ebay? De går ju att få tag på nya ifrån Kina, ofta, till ett väldigt förmånligt pris. Håller lampan inte lika länge som en "original"-lampa, blir det sämre bild - eller hur fungerar det?

Något speciellt i övrigt man ska tänka på när man kollar beg projar? Har fått för mig att jag ska försöka undvika LCD-belysning då de inte håller lika länge, speciellt då jag handlar begagnat. Tankar/funderingar om detta?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Rekordmedlem

Högtryckslampor kan sprängas och jag förmodar att det finns både seriösa och oseriösar kineslampor att få tag på, det brukar vara skydd för glassplitter på riktiga lampenheter, men jag har sett en del kineser som bara har sålt själva lampröret för att man ska byta ut det i den gamla lampan, då bör man nog ha handskar och skyddsglasögon på sig, speciellt utifall det gamla röret skulle vara försvagat och smälla, dessutom måste man undvika fingeravtryck på lampan.

Hållbarheten beror nog på vilken tillverkare det är, men troligen inte bättre än en originallampa och lampans måttproession och färgtemperatur påverka bilden, ljuskällan måste sprida ljuset på rätt sätt och ha rätt färg om det ska bli som det är tänkt, du får söka runt om info på just den projektor det rör sig om när det väl är dags att byta lampa.

Du kan väl kolla om det syns damm i optiken, lcd eller dlp är svårare, lider du av att du ser regnbågseffekten? Det bör du testa så du vet om det blir ett problem, lcder kan bli lite mjölkigare i bilden när de åldras, men det tar rätt lång tid innan det är ett verkligt problem, dlper har färghjulet och det kan sammla damm och skapar oljud förutom regnbågseffekten som vissa inte ser medan andra inte kan vistas i samma rum som en enpanels dlpprojektor http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Light_Processing

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Handskar och skydds-glasögon, check. Tanken var att jag vill ha koll på detta med att byta lampa innan jag faktiskt köper en projektor, så jag inte åker på en fet-miss och måste betala 2-3k extra för en lampa, för i så fall är det ju bättre att lägga hela summan för både projektor och lampa på en bättre projektor direkt. För ~5k kan man ju få nåt som bara gått 20h då folk tröttnat eller nåt. Men jag vill som sagt börja rätt lågt och känna mig fram helt enkelt.

Hur är det med dessa "chip" i LCD'erna? "Paneler", eller vad det kallas. Har hört att de förr eller senare går sönder och hur svårt/dyrt är det att ersätta dem (går det ens)? Att då köpa en beg LCD-proj i denna prisklass kan kännas lite mer riskabelt än en DLP.

Här är ett exempel på ett par projar jag kikat på: http://www.blocket.se/orebro/Projektor_Panasonic_pt_ae500e___...

Det är en 10 år gammal modell med LCD-paneler. Den var bra då, men hur mycket har tekniken gått framåt sen dess? Och hur pass "nedgången" kan man tänka sig att den är?

http://www.blocket.se/goteborg/Acer_Projektor_med_philips_hem...

Mycket nyare DLP. Är någon av dessa en "bra start". Eller är det högre prisklasser som gäller hur man än vrider och vänder på det?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag minst 1080P på projektor.
Speciellt så gamla är utmärka offer på olika sympton som kan synas med lägre upplösning. Screen door effect etc.

Byta paneler på så pass gamla projektorer är inte heller värt, går den sönder så släng skiten. Bättre köpare nyare då som verkar fräsh.

Är ditt intresse seriöst för en projektor hade jag köpt en vettig direkt, bättre ha 2000kr på vägen till en bra än att spendera 2000kr på något som du inte är nöjd med och som blir 2000kr mindre till bra resultat

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Tänk på att lcd-paneler blir gamla.
Jag hade en Panasonic Ae-700, som bilden blev rosa på, tydligen ett ganska vanligt fel att panelerna missfärgas när dom blir gamla.

Visa signatur

Andreas

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Personligen tycker jag minst 1080P på projektor.
Speciellt så gamla är utmärka offer på olika sympton som kan synas med lägre upplösning. Screen door effect etc.

Byta paneler på så pass gamla projektorer är inte heller värt, går den sönder så släng skiten. Bättre köpare nyare då som verkar fräsh.

Är ditt intresse seriöst för en projektor hade jag köpt en vettig direkt, bättre ha 2000kr på vägen till en bra än att spendera 2000kr på något som du inte är nöjd med och som blir 2000kr mindre till bra resultat

Det är just så jag funderar just nu. Men jag vill ju fortfarande ha något billigt att pröva med för att se om projektor är något för mig och speciellt i min nuvarande boendeform. Har en lägenhet med ~3-3.5m till väg med plats för en duk på ~100". Ville testa lite för att se om det är värt att satsa på nåt bättre om jag gillar det, eller om det är tv som gäller.

Så gamla LCD-projektorer går alltså bort direkt? Det är bra att veta iaf.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Rekordmedlem

Dlpspeglarna är en mekanisk konstruktion så den kommer att slitas ut så småningom, men förmodligen är andra saker slut tidigare, det första du ska göra är att ta reda på om du ser regnbågseffekten eller inte, och den kan skilja på olika dlper främst beroende på färghjulets fart och hur många fält det har, så börja med att undersöka om du ens kan använda dlp, alla projar.
jag tycker inte utvecklingen gått framåt alls vad det gäller ren bildkvalitet, gamla Barco och Runco crt er är fortfarande oerhört bra för hemmabruk där man inte behöver enorm ljusstyrka, och 3 panels dlper som inte behöver färghjul är fortfarande för dyra för de flesta, man har nog mest satsat på större tvar de sista åren snarare än bättre rojektorer för hemmabruk.
En projektor påverkas mest av miljön den varit i så åldern är inte lika viktig för slitaget, köp aldrig av rökare!
Har projen gått välkyld och aldrig råkat ut för strömavbrott så är den i bättre skick än en som gått varmt.
Man kan kolla hur lampan ser ut och undvika om det syns sot eller missfärgningar kolla igenom efter damm så gott det går osv...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Dlpspeglarna är en mekanisk konstruktion så den kommer att slitas ut så småningom, men förmodligen är andra saker slut tidigare, det första du ska göra är att ta reda på om du ser regnbågseffekten eller inte, och den kan skilja på olika dlper främst beroende på färghjulets fart och hur många fält det har, så börja med att undersöka om du ens kan använda dlp, alla projar.
jag tycker inte utvecklingen gått framåt alls vad det gäller ren bildkvalitet, gamla Barco och Runco crt er är fortfarande oerhört bra för hemmabruk där man inte behöver enorm ljusstyrka, och 3 panels dlper som inte behöver färghjul är fortfarande för dyra för de flesta, man har nog mest satsat på större tvar de sista åren snarare än bättre rojektorer för hemmabruk.
En projektor påverkas mest av miljön den varit i så åldern är inte lika viktig för slitaget, köp aldrig av rökare!
Har projen gått välkyld och aldrig råkat ut för strömavbrott så är den i bättre skick än en som gått varmt.
Man kan kolla hur lampan ser ut och undvika om det syns sot eller missfärgningar kolla igenom efter damm så gott det går osv...

Ok! Det var mycket bra tips du hade att komma med

Brukar det finnas möjlighet att få testa projektorer på elgiganten och liknande butiker? Kan inte garantera att det finns möjlighet att pröva en projektor om jag hittar, så är ju bra om man kan kolla nån annanstans.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Rekordmedlem

Elgiganten brukar ha nån proj uppmonterad, men de har absolut inte några bra möjligheter att demonstrera i de butiker jag varit in i, det kräver ett anständigt hembiorum med bra geometri på monteringen och mörkläggningsmöjlighet, du bör leta efter riktiga butiker som har hembiodemo.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Elgiganten brukar ha nån proj uppmonterad, men de har absolut inte några bra möjligheter att demonstrera i de butiker jag varit in i, det kräver ett anständigt hembiorum med bra geometri på monteringen och mörkläggningsmöjlighet, du bör leta efter riktiga butiker som har hembiodemo.

Låter som att det får bli en tv istället, tills vidare. Billigare och mindre krångel.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen en Philips XG20/LC4242 till ett riktigt rövarpris; 800 spänn. Lampan hade gått 80 timmar och projektorn ~1500.
Den är från 2000/2001 och levererar riktigt bra bild, maxupplösning 1280*1024 så 720p är inga problem och det räcker för mig, har uppskattningsvis 60" yta så det blir ändå ingen enorm skillnad mot 1080p.
Självklart beror det på hur mycket projektorn har använts men att förkasta en modell bara för att den är gammal tycker jag inte att man ska göra.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Rekordmedlem

En tv är mindre krångel, men om du inte köper en väldigt stor (och då dyr) så ger de inte samma känsla som den stora bilden ger, jag föredrar ändå projektor jämfört med tv om storleken är densamma även om projektorn objektivt ger sämre bild så ger de mer biokänsla, jämför man 70-100" bildstorlekar där man kan använda både tv och proj så är det skillnad i känslan, det är svårt att förklara men den finns där.
Väljer man mellan en liten tv och en proj i billigare klasser så har nog tv bättre bild men det är ändå roligare totalt sett att se film med proj, det är rätt billigt att komma upp till 100-150" med proj och anständig bildkvalitet och storleken spelar helt klart roll för upplevelsen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Det är just så jag funderar just nu. Men jag vill ju fortfarande ha något billigt att pröva med för att se om projektor är något för mig och speciellt i min nuvarande boendeform. Har en lägenhet med ~3-3.5m till väg med plats för en duk på ~100". Ville testa lite för att se om det är värt att satsa på nåt bättre om jag gillar det, eller om det är tv som gäller.

Så gamla LCD-projektorer går alltså bort direkt? Det är bra att veta iaf.

Ungefär samma förutsättningar som för mig, ca 3-3.5 mellan projektor och duk, kör på en 104" ramspänd med Epson TW-3200. Skulle definitivt rekommendera 1080p projektor på det tittavståndet och storlek på duk. Och som redan sagts så kan inte en tv på 60" jämföras med en duk på 100", det blir en helt annan känsla. Dock är det viktigt att materialet är högkvalitativt, minst blu-ray rippar är att rekommendera, allt under det ser ut som crap. En annan grej är att man blir nästan tvungen att uppgradera ljudet till ett någorlunda bra hemmabiosystem med 5.0 eller 5.1, annars blir det en väldigt konstig relation mellan bild/ljud. Att ha filmljudet i stereo med gamla logitech högtalare för ~500 går bort direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En tv är mindre krångel, men om du inte köper en väldigt stor (och då dyr) så ger de inte samma känsla som den stora bilden ger, jag föredrar ändå projektor jämfört med tv om storleken är densamma även om projektorn objektivt ger sämre bild så ger de mer biokänsla, jämför man 70-100" bildstorlekar där man kan använda både tv och proj så är det skillnad i känslan, det är svårt att förklara men den finns där.
Väljer man mellan en liten tv och en proj i billigare klasser så har nog tv bättre bild men det är ändå roligare totalt sett att se film med proj, det är rätt billigt att komma upp till 100-150" med proj och anständig bildkvalitet och storleken spelar helt klart roll för upplevelsen.

Jo, det är klart. Är ju såklart därför jag varit inne på projektor. Men eftersom det blir lite dyrare och krångligare känns det som en sak som jag gör bäst i att vänta med. För det första måste jag ju hitta en hyfsat projektor för ~2k (vilket i sig inte är så "bara" med tanke på lampor och annat vi har diskuterat) och sedan tillkommer kostnaderna för duk, split ifrån grafikkortet, extra kabel av hyfsad längd. Vi snackar ju 500:- extra där med, förutsatt att jag använder en "tupplur" och då kompromissar ytterligare på kvalitén. Har förövrigt ett rätt så ljust rum, både väggar och tak. Att täcka för fönster är väl ett mindre problem, men ändå.

Däremot har jag hittat en ny 50" tv för 4444:- som jag skulle kunna nöja mig med. Då kan jag även sälja nuvarande och behöver således inte betala mer än rest-summan så är det klart (~2-2.5k). Det blir alltså i längden mycket enklare och högst troligen billigare.

Skrivet av vacant:

Ungefär samma förutsättningar som för mig, ca 3-3.5 mellan projektor och duk, kör på en 104" ramspänd med Epson TW-3200. Skulle definitivt rekommendera 1080p projektor på det tittavståndet och storlek på duk. Och som redan sagts så kan inte en tv på 60" jämföras med en duk på 100", det blir en helt annan känsla. Dock är det viktigt att materialet är högkvalitativt, minst blu-ray rippar är att rekommendera, allt under det ser ut som crap. En annan grej är att man blir nästan tvungen att uppgradera ljudet till ett någorlunda bra hemmabiosystem med 5.0 eller 5.1, annars blir det en väldigt konstig relation mellan bild/ljud. Att ha filmljudet i stereo med gamla logitech högtalare för ~500 går bort direkt.

Mitt bio-ljud har jag fullt förtroende för Har en annan tråd sedan tidigare där vi har diskuterat uppgraderingar. Just därför jag är inne på större tv/proj, för attthöjja bio-känslan.

Mitt minsta krav på upplösning är 720p, vilket jag tycker låter bra (detta utan någon som helst erfarenhet). Ska man upp till 1080p blir det genast en rätt mycket dyrare historia, vilket också talar för en tv istället i nuläget.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

1080P behöver inte vara dyrt alls. En bra tv kostar ju bra mycket mer än en begagnad projektor.
Sen kan du ju alltid köpa butikers demo-ex. Erkända butiker erbjuder ex med mycket lite användning etc.

https://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=178160 som exempel på billigare ny projektor.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neoboll:

Tänk på att lcd-paneler blir gamla.
Jag hade en Panasonic Ae-700, som bilden blev rosa på, tydligen ett ganska vanligt fel att panelerna missfärgas när dom blir gamla.

Dock har det blivit betydligt bättre de senaste åren.
Vi pratar här om olika paneltyper, O-organiska och organiska.

Idag är det annat som slits före panelerna.
Min TW-3200 är inne på andra lampan nu (cirka 900 timmar nu) på knappt 2 år.
Första lampan böt jag ut efter cirka 3100 timmar då bilden hade blivit rejält ljusförsvagad.

Med ny lampa blev också bilden "som ny".

Skrivet av scienta:

Brukar det finnas möjlighet att få testa projektorer på elgiganten och liknande butiker? Kan inte garantera att det finns möjlighet att pröva en projektor om jag hittar, så är ju bra om man kan kolla nån annanstans.

Att testa projektor i en ljusanpassad(mörklagd) butik är som att provlyssna på högtalare i ett bra akustiskt rum. Det ger en hint om hur det kan prestera, men endast under de mest optimala förhållanden.

Det bästa är som alltid att låna hem prylar och testa på hemmaplan.
Elgiganten har t.ex 30-dagars öppet köp, är du inte nöjd, lämna tillbaka.

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/projektor-och-proj...

Ovan proj är något som jag nästan alltid rekommenderar som insteg:
* Lätt att installera med lensshift
* Tyst drift
* Bra färger
* Ok svärta
* Epson's svenska mailsupport är helt outstanding, inget krångel med lampor eller liknande.
* En ljuskanon, bra för ljusa rum, men som också går att justera ner för att öka svärta i bättre anpassade rum
* Otroligt generös lampgaranti på hela 3 år, utan krav på brinntider eller annat tjafs!

Investerar du i den så behöver du inte bekymra dig om lampor de närmsta 3 åren.
Min börjar närma sig 2 år nu och den har varit en fröjd att använda under hela tiden.

Skrivet av vacant:

Ungefär samma förutsättningar som för mig, ca 3-3.5 mellan projektor och duk, kör på en 104" ramspänd med Epson TW-3200.

Har också en TW-3200 och den är verkligen ett pris/prestanda monster. Med tanke på lampgarantin så är den verkligen ett fynd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Att testa projektor i en ljusanpassad(mörklagd) butik är som att provlyssna på högtalare i ett bra akustiskt rum. Det ger en hint om hur det kan prestera, men endast under de mest optimala förhållanden.

Det bästa är som alltid att låna hem prylar och testa på hemmaplan.
Elgiganten har t.ex 30-dagars öppet köp, är du inte nöjd, lämna tillbaka.

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/projektor-och-proj...

Ovan proj är något som jag nästan alltid rekommenderar som insteg:
* Lätt att installera med lensshift
* Tyst drift
* Bra färger
* Ok svärta
* Epson's svenska mailsupport är helt outstanding, inget krångel med lampor eller liknande.
* En ljuskanon, bra för ljusa rum, men som också går att justera ner för att öka svärta i bättre anpassade rum
* Otroligt generös lampgaranti på hela 3 år, utan krav på brinntider eller annat tjafs!

Investerar du i den så behöver du inte bekymra dig om lampor de närmsta 3 åren.
Min börjar närma sig 2 år nu och den har varit en fröjd att använda under hela tiden.

Det låter självklart lockande, men nu pratar du långt över den ingångs-budget jag hade tänkt mig på 2-3k. Att spara ihop lite extra cash är väl inget problem. Men som jag tidigare nämnt handlar det lite om hur jag skulle lösa det med placering i lägenheten m.m. Känns helt enkelt bättre att testa sig fram ifrån "botten", innan jag går in på något mer seriöst.

Alternativt om det får vänta helt ett tag. Om jag och tjejen flyttar ihop så satsar vi på något lite större och då kanske möjligheterna är bättre. Värt att nämna är att jag för tillfället bor på 36kvm.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather