Jag vägrar vara tortyrexpert i GTA 5

Permalänk
Entusiast

Det framgår till och med på spelförpackningen att våld, ovårdat språk, droger och så vidare förekommer i spelet. Dessutom 18 års åldersgräns.
Känner man till spelserien ifråga så vet man att det kommer att förekomma omoraliska situationer. Till och med vidriga situationer.
Varför köper man spelet om man redan vet att detta kommer att förekomma och man är känslig mot det?

Här har ni en bild på hur PEGI-märkningen fungerar:

(Sedan är det okej att meja ner massor av folk på gatan med en bil så att de flyger åt höger och vänster? Men att tortera blir för mycket?)

Jag tror att TS får inse att denne har köpt fel spel. Förväntade sig något, men fick något annat.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Överdrivet spelvåld är inte kul men alla som spelar GTA borde veta vad dom ger sig in på. GTAV verkar ha mer av allt och grövre.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Med tanke på allt annat meningslös våld i GTA-serien så var detta droppen, var det inte lika kul att döda folk längre? Hade man haft lite sämre grafik /orealistiskt hade det dock varit ok att tortera en annan människa till döds, snacka om dubbelmoral

Testa spela Gran turismo eller liknande spel istället. (om du nu inte blir upprörd över all bilkörandet).

Varning: Spoiler! (not so much)

GTA är ett våldsspel

Dold text

Va? Det är väl klart som fan att ju mer realistiskt något ser ut ju mer påverkas man. Det har inget med dubbelmoral att göra. Vem tycker att något är svårt att kolla på om spelet är 8 bitars?
Hade det varit verklighet så hade varenda en av er varit traumatiserad för livet mer eller mindre. Ju närmare vi kommer verklighetstrogen grafik ju mer påverkas man helt klart.

Nu håller jag dock inte med trådskaparen och har inga problem med scenen, men din kommentar var bara löjlig.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=x5s8C9PIPKU
Här är scenen till er som undrar hur den är.

Visa signatur

- Corsair Obsidian 650D - be quiet! Dark Power Pro10 850w - ASUS Sabertooth Z77 - Intel Core i5 3570k @ 4,2Ghz 1,2v - Noctua NH-U14S w/ dual fans - 4gb x2 Corsair Vengeance 1600mhz CL9 - ASUS GTX 780 DirectCu II - 250gb Samsung 840 Basic SSD -

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marcus V:

http://www.youtube.com/watch?v=x5s8C9PIPKU
Här är scenen till er som undrar hur den är.

Fan ta bort! jag har inte ens kommit dit än!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Va? Det är väl klart som fan att ju mer realistiskt något ser ut ju mer påverkas man. Det har inget med dubbelmoral att göra. Vem tycker att något är svårt att kolla på om spelet är 8 bitars?
Hade det varit verklighet så hade varenda en av er varit traumatiserad för livet mer eller mindre. Ju närmare vi kommer verklighetstrogen grafik ju mer påverkas man helt klart.

Nu håller jag dock inte med trådskaparen och har inga problem med scenen, men din kommentar var bara löjlig.

Ligger uppe filmer på internet där dom halshugger och torterar folk, på riktigt. Är inte traumatiserad för det.

Permalänk
Medlem

Alltså tortyr är lite av GTAs recept, du kan göra redan allt annat i spelet som är så mycket värre.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Mörda hundratals poliser och civilia är helt ok?.. men tortyr? usssh nej.. sånt kan man juu icke ha.. *facepalm*

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Marcus V:

http://www.youtube.com/watch?v=x5s8C9PIPKU
Här är scenen till er som undrar hur den är.

Skrivet av Peterpanik:

Fan ta bort! jag har inte ens kommit dit än!!!

Använd [spolier] [/spoiler] märkningen.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av stormense:

Blir förundrad över att det skrivs spaltmeter om Sexet i GTA 5 när spelet tvingar spelaren att tortera en människa för att komma vidare. Scenen är såpass verklighetstrogen att jag stängde av konsolen. Jag tycker att Rockstar gått för långt, det är inte roligt längre. Tappade lusten att spela vidare.

Så är USA..
Finns det sex i ett spel då är det "OH MY GOD WHO WILL THINK OF THE CHILDREN." - men våld, det går hur bra som helst.
Skjut, mörda, sparka, knivhugg, osv är allt helt okej!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcus V:

http://www.youtube.com/watch?v=x5s8C9PIPKU
Här är scenen till er som undrar hur den är.

Haha hur kan man ens ta illa vid sig av det där? Grafiken var ju inge vidare heller. Kanske dags att gå tillbaka till tetris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Fan ta bort! jag har inte ens kommit dit än!!!

Du behöver inte klicka.

Skrivet av Exiphi:

Ligger uppe filmer på internet där dom halshugger och torterar folk, på riktigt. Är inte traumatiserad för det.

Håller med, har matats med tortyr, mord, döda kroppar, våldtäckter mm sen jag var 12-13 och hittade den andra sidan internet. Det är jobbigt att se vissa grejer fortfarande men som sagt, då är detta verkliga filmer och inte en spelfilm på bio eller ett tv/dataspel och det är stor skillnad då man vet att det du / den /dem på filmen gör inte skadar någon egentligen.

Men det kanske bara är jag, är för övrigt 18 år nu så 5-6 år av pumpande avtrubbar ju lite självklart men det var lika kul att spela när jag var liten som nu.

Edit: ska tillägga att jag får en vidrig känsla i magen när jag ser på verkligs människor dö osv, medan jag tycker det är roligt i spel. Så det är skillnad, vill inte att ni ska tro olika.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Längtar tills man kommer till den delen av spelet.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcus V:

http://www.youtube.com/watch?v=x5s8C9PIPKU
Här är scenen till er som undrar hur den är.

Jag har svårt att se hur denna scen skulle skilja sig moraliskt (eller på något annat sätt) från resten av spelet?! Och hur kan man på ett seriöst sätt argumentera för att det är ok att spela ett spel där man går runt och dödar folk, men när man kommer till tortyr så är det inte ok längre...

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Inaktiv

hade det suttit en 18års gräns på denna tråd. så hade det funnit 1sida istället för 3....

Förövrigt så är det ett 18års spel. Och det kan ingå saker som folk finner stötande. Men det är också subjektivt.

Om du inte vill gå vidare så avsluta det.

Jag själv sluta kolla på youtube klippet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Ligger uppe filmer på internet där dom halshugger och torterar folk, på riktigt. Är inte traumatiserad för det.

Jag syftade på att om du gjorde det irl. Inte bara titta på skärmen. Men även att titta på riktiga klipp där folk torteras på brutala vis tar betydligt mer på psyket än att se 5 röda pixlar.

Att du ens förnekar detta får mig att tro att du kanske redan är traumatiserad.

Sedan vill jag återigen påpeka att det inte påverkade mig alls i GTA 5. Tyckte inte det var realistiskt eller ens välgjort.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Entusiast
Skrivet av stormense:

Förklaringen för de som klagar är att jag blir mentalt äcklad av scenen. Jo, Rockstar har gått för långt enligt mig. Man ska nog vara rätt avtrubbad eller sadistisk lagd om man har utbyte av den scenen, ser ingen mening med den. Är ju inte ens rolig.

Och kan ju vara ett tips för dem som inte ser någon underhållning i att vara tortyrexpert men annars gillar leka krig i COD.

Jag blev mentalt äcklad av scenen där min vän blev upphackad i små bitar av arga män med machetes i Mafia II, var tvungen att pausa spelet en stund då.

Enda gången jag verkligen blivit påverkad av ett spel, och då har jag kört flertalet nålar rakt in i Isaac Clarkes pupill.

Fast min reaktion var nog tvärtemot din, jag blev glad för att ett spel kunde störa mig på det sättet, det visar vilken skicklighet utvecklarna verkligen besitter eftersom de fick mig att bry mig om en digital karaktär.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Blir förundrad över att det skrivs spaltmeter om Sexet i GTA 5 när spelet tvingar spelaren att tortera en människa för att komma vidare. Scenen är såpass verklighetstrogen att jag stängde av konsolen. Jag tycker att Rockstar gått för långt, det är inte roligt längre. Tappade lusten att spela vidare.

För det första, tack för spoilervarningen. Eller vänta lite....

För det andra. Spela inte spelet då. Eller ska hela världen rätta sig för att du är känslig?

Jag börjar blir riktigt trött på alla människor idag som tror att de är berättigade till allt vad de vill. Man har ett val, köp spelet, köp ej. Är du missnöjd returnera det. Men sluta för fan tjata som ett litet barn. Det är personer som du som är orsaken till all skit spelindustrin får idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Xclusiv8:

För det första, tack för spoilervarningen. Eller vänta lite....

För det andra. Spela inte spelet då. Eller ska hela världen rätta sig för att du är känslig?

Jag börjar blir riktigt trött på alla människor idag som tror att de är berättigade till allt vad de vill. Man har ett val, köp spelet, köp ej. Är du missnöjd returnera det. Men sluta för fan tjata som ett litet barn. Det är personer som du som är orsaken till all skit spelindustrin får idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, du tar ju i så mycket att du och ditt resonemang spricker tillsammans.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av ~xbit:

Så tortyr, våldtäkt och kvinnovåld är värre än att döda? Hur snedvriden är världen egentligen. När du är död så är du ickeexisterande, kan det bli värre än så?

Du påstår att döden är det värsta som kan hända dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narcissisten:

Du påstår att döden är det värsta som kan hända dig?

Inte han men, "what doesn't kill you make you stronger"

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Spel är ju till för att man ska bli påverkad av dem, att det inte alltid är på ett positivt sätt är också bra. Enda undantaget är om man nu tycker att man blir uppmuntrad att göra sakerna man gör i spelet i verkligheten... Men själv har jag svårt att se mig själv bli en galning som torterar folk för att jag spelat lite GTA V... Och Jag har ju svårt att se att man blir "tvingad" att tortera någon i ett spel eftersom man helt enkelt då får välja att stå vid sina principer eller inte spela spelet....

Men det är helt ok av OP att välja att inte tortera karaktären, så länge OP inte vill att spelet ska bort från marknaden pga av det.. (står 18+ av en anledning..) Men om tortyr är lite magstarkt för OP så kanske väldigt våldsamma spel (som GTA faktiskt är) något som OP inte bör köpa...

Sen vet jag även att själva tortyr scenen som OP pratar om har fått en hel del kritik eftersom den inte utvecklar karaktären i spelet utan mer är något som bara är där. Och det är fullt förståeligt, men kanske är meningen att den man spelar ska vara så pass känslolös... Vad vet jag.. Nu ska jag dock spela lite mer "pixel mord"...

Och det här påminner mig om en tråd där OP fann Bioshock Infinite smaklöst för att denne inte vill att dennes karaktär skulle bli "döpt" i spelet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Jag syftade på att om du gjorde det irl. Inte bara titta på skärmen. Men även att titta på riktiga klipp där folk torteras på brutala vis tar betydligt mer på psyket än att se 5 röda pixlar.

Att du ens förnekar detta får mig att tro att du kanske redan är traumatiserad.

Sedan vill jag återigen påpeka att det inte påverkade mig alls i GTA 5. Tyckte inte det var realistiskt eller ens välgjort.

Men jag hade aldrig gjort det irl så du behöver inte syfta på det, och vi snackar fortfarande spel inte verklighet.
Visst tar det mer på psyket att kolla på en riktig film, men en riktig film och ett spel är precis som att kolla på en riktig film vs några röda pixlar för mig. Man vet att det är animerat, vet man det inte så har man nog problem med att skilja på verklighet och spel, och då kanske det är individen det är fel på.

Permalänk
Skrivet av Extrapaj:

Haha hur brukar du spela GTA egentligen? Åka runt i trafiken och följa trafikreglerna och försöka skapa fred? Det är väl bra att GTA finns så man kan döda människor där istället för i verkligheten.

Jag spelar faktiskt spelet mycket så, har spenderat ~150 timmar i mafia II så

Skrivet av Kent:

Isf. är GTA VI ett givet köp

Så, du ska alltså köpa spelet pga att man kan våldta folk virtuelt?.. x)

Skrivet av ParasiteX:

Mörda hundratals poliser och civilia är helt ok?.. men tortyr? usssh nej.. sånt kan man juu icke ha.. *facepalm*

^ Så sant!

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Jag blev mentalt äcklad av scenen där min vän blev upphackad i små bitar av arga män med machetes i Mafia II, var tvungen att pausa spelet en stund då.

Enda gången jag verkligen blivit påverkad av ett spel, och då har jag kört flertalet nålar rakt in i Isaac Clarkes pupill.

Detta var faktiskt ett bra exempel, då jag kände samma sak när jag spelade Mafia II.
Det som händer när en scen som i GTA V eller Mafia spelas upp framför en är att - efter att man skrattat åt att ha kört på dussintals människor och skjutit ner dom på gatan med en helikopter - stannar upp och hinner tänka "vad fan är det här egentligen?". I Mafia blev jag äcklad av de som stod över min karaktärs vän och högg i honom när han låg på marken, men kom på att det ju är det enda jag har styrt min karaktär att göra under hela spelets gång.
Det är som ett uppvaknande, som om spelet skulle säga till en att "tortera en människa fixar du väl, du sköt ju nyss flera stycken?". Jag tror att många då undermedvetet börjar fundera på om det verkligen är rätt, och egentligen äcklas av både spelet och sig själv på ett sätt.

Permalänk
Medlem

GTA V har en anledning varför just dom har åldersgräns på 18 år och märkt att det är extrem våld, sex och droger i spelet. Räcker inte dom varningarna? Ingen tvingar dig heller att spela GTA V

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

Om ni blir äcklade av spel, är inte filmer värre då?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem

Imo kan du inte se skillnad på spel och verklighet så ge fan i att spela. Om detta spel kommer orsaka dig att ligga sömnlös, besök en psykolog.

Permalänk
Medlem

Scenen var ju helt harmlös. Drog ut nån tand, inget blod, enda reaktionen från offret: "That hurt so much". Det sa han lika lugnt som om han satt och drack kaffe.

Grafiken är ju inte i närheten av realistisk. Sen vet ju jag skillnaden på spel och verkliga livet.

Samtidigt kan jag förstå att tanken om att skada människor inte uppskattas, men då är ju GTA helt fel spel att spela.

*Tillägg*
Vill ju tillägga att scenen fortfarande borde kunna skippas då den kan vara obehaglig och inte tillför något.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Det är skillnad på PANG. Gubben dör. Inget mer. och

Typ sdfklgjsdklfjgskdjfglsj långsamt vrida huvudet av någon och köra in en kniv i ögat så det sprutar blod över rummet.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"