Guide: Ljudlös HTPC med prestanda som räcker och blir över för film/webben

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckan:

Är det så illa att det inte går att kombinera den integrerade grafiken med ett PCI-Express grafikkort? Dvs om mitt moderkort har 2 skärmutgångar (en hdmi, en dvi) så kan jag inte sätta in ett extra grafikkort (med tex 1 hdmi) och köra 3 skärmar samtidigt?

EDIT:
Samt vad tror ni om denna setup?
Dator passiv kylning lista på prisjakt
Hur mycket kylpasta behövs sammanlagt? Klarar man sig på en Arctic Silver 5 tub på 3,5g?

Intel 4600 grafiken klarar av 3 skärmar.
Att stoppa in ett löst grafikkort blir nog inte så bra, tror inte att nätagget och den passiva kylningen räcker till.

Det följer med 2 tuber kylpasta med FC8 lådan.
Det skall vara kylpasta på heatpipesen i båda ändar.
Jag kletade på rätt rejält så en Arctic Silver 3,5 + en av de medföljande gick åt.

Fungerar bra med Gigabyte GA-H87N-WIFI i FC8 lådan om man skaffar en förlängningskabel till Pico-PSU:n.
Min setup ser ut så här: HTPC

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckan:

Tack för svar! Och ja jag har byggt en dator förut men det var ett tag sedan :). Anledningen till att jag frågar är för att om du googlar på FC8 Evo chassit och kollar bilder så finns det ex antal personer som även satt kylpasta mellan själva kylflänsväggen på chassit och de block som heatpipesen sitter i. Detta antar jag de har gjort för att få så bra värmeledningsförmåga som möjligt där i mellan, men om det hjälper har jag ingen aning om. Det kanske du har bättre koll på?

Och tack för förslaget med moderkortet. Komma billigare undan är aldrig fel! Men det är just det sista som du nämner som gör det klurigt

Kolla posten nedan. Han vet hade bättre koll på det är mig. Hade ingen aning att man kunde göra på det viset.
Menade inte alls något illa när jag fråga om du hade byggt en dator förut om du uppfattade det som så : )
Skulle nog chansa på den billigare moderkortet. Är ändå nästan halva priset. Funkar det inte så får man använda ångerrätten.

Skrivet av SevenFour:

Så du menar att silentpcreview har gjort fel när de monterar sitt FC8 EVO?

Hade faktiskt ingen som helst aning om att man kunde göra så. My bad.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Intel 4600 grafiken klarar av 3 skärmar.
Att stoppa in ett löst grafikkort blir nog inte så bra, tror inte att nätagget och den passiva kylningen räcker till.

Det följer med 2 tuber kylpasta med FC8 lådan.
Det skall vara kylpasta på heatpipesen i båda ändar.
Jag kletade på rätt rejält så en Arctic Silver 3,5 + en av de medföljande gick åt.

Fungerar bra med Gigabyte GA-H87N-WIFI i FC8 lådan om man skaffar en förlängningskabel till Pico-PSU:n.
Min setup ser ut så här: HTPC

Med andra ord skall jag satsa på ett moderkort med 3 skärmutgångar när Intel 4600 grafiken klarar av det. Så då blir det ett GA-H87N-WIFI.
Kan man använda alla 4 heatpipes om man köper förlängningskabeln till Pico-PSU:n? Så tolkar jag det i ditt inlägg ovan men måste dubbelkolla

EDIT: Ny lista: Passiv dator2. Borde ju duga för att kunna dra runt 3 skärmar samt lira enklare äldre spel som HL2!

Skrivet av Nzt:

Kolla posten nedan. Han vet hade bättre koll på det är mig. Hade ingen aning att man kunde göra på det viset.
Menade inte alls något illa när jag fråga om du hade byggt en dator förut om du uppfattade det som så : )
Skulle nog chansa på den billigare moderkortet. Är ändå nästan halva priset. Funkar det inte så får man använda ångerrätten.
Hade faktiskt ingen som helst aning om att man kunde göra så. My bad.

Nejdå! Jag bara ifrågasatte det hela då jag sett annorlunda på bilder som sagt så jag tog inte illa upp! Jag är ju grön på detta området och det var faktiskt längesen jag slängde ihop en dator senast. Du var ju dessutom inte ensam om att inte veta
Och precis som du säger är det ju ungefär halva priset på moderkortet men det har inte 3 digitala skärmutgångar vad jag kan se, så det blir nog GA-H87N-WIFI i mitt fall. Tänkte ju först på MSI-kortet men läste att det var vissa som hade problem med just kompatibilitet mellan moderkortet och PSU:n? :S Kan det stämma? Vad kan det finnas för kompatibilitetsproblem mellan dessa enheter?

Uppdaterad med datorlista
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Det ska endast vara kylpasta mellan cpu och cpu blocket som finns i just det chassit.
Har du byggt någon dator förut om jag får fråga?

Hmmm...har DU byggt någon dator förut om jag får fråga?

Givetvis skall det vara kylpasta på alla kontaktytor som transportera värme, oavsett om det är mellan processor/kylblock, kylblock/heatpipe eller heatpipe/chassie...det är liksom det som är grejen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckan:

Tack för svar! Och ja jag har byggt en dator förut men det var ett tag sedan :). Anledningen till att jag frågar är för att om du googlar på FC8 Evo chassit och kollar bilder så finns det ex antal personer som även satt kylpasta mellan själva kylflänsväggen på chassit och de block som heatpipesen sitter i. Detta antar jag de har gjort för att få så bra värmeledningsförmåga som möjligt där i mellan, men om det hjälper har jag ingen aning om. Det kanske du har bättre koll på?

Och tack för förslaget med moderkortet. Komma billigare undan är aldrig fel! Men det är just det sista som du nämner som gör det klurigt

Ok, då vet jag! Danke!

Skrivet av Olegh:

Man lägger en liten plutt, ungefär stor som ett riskorn på heatspredern till CPU:n. Därefter klämmer man på kylflänsen. Det är den enda kontaktytan man behöver bry sig om. Möjligtvis byter man ut kylningen på sitt grafikkort, om man har ett sådant, och då är proceduren densamma.

Skrivet av nzt:

Det ska endast vara kylpasta mellan cpu och cpu blocket som finns i just det chassit.
Har du byggt någon dator förut om jag får fråga?

Du behöver inte någon z87 bräda heller igentligen då du inte ska ha en K processor. Du kan komma undan betydligt billigare på den fronten om du vill. Som den här till exempel om den nu passar i chassit. Vilket jag inte har någon anning om

http://cdon.se/hemelektronik/asus_h81i-plus_intel_h81_2xddr3_...

Skickades från m.sweclockers.com

Blir irriterad när jag ser sånt här. Om ni ska ge råd på frågor i tråden var åtminstone pålästa. Iaf om ni ska slänga ur er med svar som låter som "fakta".
http://www.streacom.com/downloads/ug/fc8_evo.pdf Sidan 7. Syns mycket tydligt att man SKA lägga kylpasta på alla ytor där heatpipsen sitter. Hur skulle de kunna vara "fel" att göra det menar ni? Har ni ens sett heatpipsen i verkligheten? dom är ojämna och har inte 100% släta ytor. Kylpastan jämnar ut och säkerställer effektiv värmeöverföring. Hur mycket man bör använda kan man ha åsikter kring. Själv har jag dragit på med en liten tunn "lina" där pipsen ska ligga. Men jag har inga direkta åsiker kring detta. Jag tycker bara de är fel när man kastar ur sig saker och får de låta som man är erfaren och vet bäst när informationen finns tydligt att läsa på Streacoms hemsida.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av SevenFour:

Så du menar att silentpcreview har gjort fel när de monterar sitt FC8 EVO?

Dom har gjort helt rätt imo. Tittar man exempelvis på gamla slutsteg för bilar så kan man se samma mängd med kylpasta användas där också.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckan:

Med andra ord skall jag satsa på ett moderkort med 3 skärmutgångar när Intel 4600 grafiken klarar av det. Så då blir det ett GA-H87N-WIFI.
Kan man använda alla 4 heatpipes om man köper förlängningskabeln till Pico-PSU:n? Så tolkar jag det i ditt inlägg ovan men måste dubbelkolla

EDIT: Ny lista: Passiv dator2. Borde ju duga för att kunna dra runt 3 skärmar samt lira enklare äldre spel som HL2!

Nejdå! Jag bara ifrågasatte det hela då jag sett annorlunda på bilder som sagt så jag tog inte illa upp! Jag är ju grön på detta området och det var faktiskt längesen jag slängde ihop en dator senast. Du var ju dessutom inte ensam om att inte veta
Och precis som du säger är det ju ungefär halva priset på moderkortet men det har inte 3 digitala skärmutgångar vad jag kan se, så det blir nog GA-H87N-WIFI i mitt fall. Tänkte ju först på MSI-kortet men läste att det var vissa som hade problem med just kompatibilitet mellan moderkortet och PSU:n? :S Kan det stämma? Vad kan det finnas för kompatibilitetsproblem mellan dessa enheter?

På din fråga om tre skärmutgångar så tror jag inte något HD Graphics klarar av detta. Jag har provat själv och kommit fram till att finns det tre utgångar så kan man använda vanligtvis alla utgångar man du kan bara visa olika innehåll på två av dem åtgången. Det innebär att skärm 1 och skärm 2 visar samma men skärm 3 kan visa något annat. Vill man ha tre skärmar där man exempelvis sträcker ut skrivbordet över alla så måste man ha ett extra kort i datorn också, skulle jag gissa. OBS! Jag har bara kontrollerat detta med HD 4000 men jag antar att samma begränsning gäller även HD4600/HD5000-seriern.

Angående komptabilitetsproblem så har jag bara hört om fall där PicoPSU:n (som du får med din Streacom nätdel) inte får plats för minnena på moderkortet sitter för nära monterade rent fysiskt. För att lösa detta kan man köpa en 24-pin till 24-pin förlängare. Den kostar runt 50kr på inet. Finns en länk i post #1. Om det föreligger några andra problem vet jag inte.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Blir irriterad när jag ser sånt här. Om ni ska ge råd på frågor i tråden var åtminstone pålästa. Iaf om ni ska slänga ur er med svar som låter som "fakta"...

Nu kanske inte Reckan skall få bannor, han påstår inget - det är han som väcker frågan (#1015).
Det är de två påföljande "svaren" (#1016 & 17) man kan ha synpunkter på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravetrancer:

Radx: jag tänkte bygga en htpc med ett z87 kort och en i5 haswell.

Läst lite att det är problem att få moderkorten att passa in med kylning mm.

Min fråga är, finns det andra chassin som det skulle funka med att använda och fortfarande ha passiv kylning?

Om problemen som beskrivs här skulle vara ett problem för dig så skulle jag vänta lite med att köpa dina prylar. FC8 Evo är ett förbaskat bra chassi det är bara lite problem med heatpipsen med en del moderkort. Men det lär ju komma fler Z87 moderkort snart som inte har dessa problem, förhoppningsvis. Själv har jag inte byggt något med Haswell än så jag vet inte hur stora problemen här med heatpipsen och alla de kort som folk har haft problem med. Men är man lite klyftig och försiktig kanske man kan böja dem med en tång eller nåt sånt. Jag är dock osäker på hur tåliga de är. Så det är ju något man får göra på egen risk.

Jag vet tyvärr inga andra chassin med samma grymma passiva kylning och pris som Streacom. Åtminstone inte som säljs i Sverige av vanliga ÅF som Inet och Webhallen mfl. Hittar du något får du gärna tipsa så ska jag uppdatera första posten med den infon

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Nu kanske inte Reckan skall få bannor, han påstår inget - det är han som väcker frågan (#1015).
Det är de två påföljande "svaren" (#1016 & 17) man kan ha synpunkter på...

Jag vet. Jag ville bara han ska se mitt svar Så inget mot dig Reckan!

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrbat:

Tänkte bara summera mitt bygge lite:
MSI Z87I
Core i3-4340
8GB RAM
120GB Samsung SSD

Bra:

  • Grymt snabb! Slängde in Windows 8.1 och den bootar upp på ca 5 sekunder! Den är hur rapp som helst i övrigt också och en ren fröjd att använda

  • Temperaturen i Windows ligger på 30-35 i idle. Mer än godkänt. Hetsade den med Prime95 och fick upp den över 80, men det är ju inget normal användande och ändå helt OK.

  • HELT tyst, kändes nästan skumt i början men SÅ skönt

Mindre bra:

  • Min Streacom IR Receiver var DOA. Pluggade in den och Windows hann inte mer än rapportera en okänd enhet innan den började ryka. Kontrollerade noga att inget var kortslutet och att sladden var rättvänd men fick inget liv i den. Vet inte om jag orkar byta den nu eftersom den sitter precis i hörnet på chassit och jag måste ta ut nästan allting för att få dit den... Fixar nog nån annan extern USB-variant istället.

  • Fick inte ljud över HDMI att funka. Beror alldeles säkert på drivrutiner i nån form men jag gav upp och körde optiskt istället.

  • Hårdvaruacceleration (DXVA2) i XBMC funkade inte så bra. Får gröna artifakt-linjer i vissa filmer vilket verkar vara ett känt problem med Intel HD-grafik. Jag kör med mjukvaruavkodning istället och det funkar fint, datorn är helt klart kraftfull nog ändå.

Överlag är jag toknöjd, tack för en grym guide

Tack för din uppdatering, jag länkade till din post ifrån första posten så fler hittar den. Lite tråkigt med ditt iröga där. Jag köpte också ir kittet till mitt bygge. I mitt bygge så packade ir-ögat ihop och varje klick resulterade i dubbelklick. Sjukt störigt. Jag provade med en annan fjärr men de va samma problem där så jag gav upp till slut.

Jag monterade också ihop en identisk build för en kompis och hans ir-öga brann också, precis som ditt, men där såg jag vad som va fel. Det var jag som hade vänt USB-kabeln fel. På den usb-kabel som hänger med ir-ögat så är den helt svart och kablarna avslöjar inte vad som är plus och minus. Istället får man titta på själva kontakten som har ett vitt plus tecken dit målat med en penna eller nåt sånt. Jag fick köpt ett nytt ir-öga för polarn och vände usb kabeln rätt denna gång och då brann den inte upp och allt funkade. Han använde den dock inte ändå. Han har problem med att han inte har perfekt fri sikt till datorn när han ligger ner med fjärren i handen.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

En fråga förresten, är det någon som har fixat en fjärr till sitt bygge som kör över radio och där allt funkar tillfredsställande?

Är lite sugen på att komplettera med en fjärr. Jag har en sån här fjärr liggande men jag är inte nöjd med den. Den funkar inte alltid och knapparna känns svampiga och allmänt billig. Jag skulle vilja ha något som andas kvalité och som gärna kostar ett par hundra lappar mer men som inte kommer göra mig besviken efter en längre tids användning. Vill att den ska använda sig av radio och inte IR som kräver frisikt. Har tittat lite på Logitechs Harmony fjärrar men de kostar över 1000kr och jag vill inte ha för mycket funktioner. Bara några få funktioner som funkar väldigt bra.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Hmmm...har DU byggt någon dator förut om jag får fråga?

Givetvis skall det vara kylpasta på alla kontaktytor som transportera värme, oavsett om det är mellan processor/kylblock, kylblock/heatpipe eller heatpipe/chassie...det är liksom det som är grejen...

Hade ingen koll. Skulle inte ha sagt något så inte folk blir vilse ledda.
Har aldrig byggt något så litet och som samtidigt är passiv kyld.

Skrivet av radx:

Blir irriterad när jag ser sånt här. Om ni ska ge råd på frågor i tråden var åtminstone pålästa. Iaf om ni ska slänga ur er med svar som låter som "fakta".
http://www.streacom.com/downloads/ug/fc8_evo.pdf Sidan 7. Syns mycket tydligt att man SKA lägga kylpasta på alla ytor där heatpipsen sitter. Hur skulle de kunna vara "fel" att göra det menar ni? Har ni ens sett heatpipsen i verkligheten? dom är ojämna och har inte 100% släta ytor. Kylpastan jämnar ut och säkerställer effektiv värmeöverföring. Hur mycket man bör använda kan man ha åsikter kring. Själv har jag dragit på med en liten tunn "lina" där pipsen ska ligga. Men jag har inga direkta åsiker kring detta. Jag tycker bara de är fel när man kastar ur sig saker och får de låta som man är erfaren och vet bäst när informationen finns tydligt att läsa på Streacoms hemsida.

Hade ingen koll på det. Du har rätt. Ingen poäng med och bli otrevlig.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

På din fråga om tre skärmutgångar så tror jag inte något HD Graphics klarar av detta. Jag har provat själv och kommit fram till att finns det tre utgångar så kan man använda vanligtvis alla utgångar man du kan bara visa olika innehåll på två av dem åtgången. Det innebär att skärm 1 och skärm 2 visar samma men skärm 3 kan visa något annat. Vill man ha tre skärmar där man exempelvis sträcker ut skrivbordet över alla så måste man ha ett extra kort i datorn också, skulle jag gissa. OBS! Jag har bara kontrollerat detta med HD 4000 men jag antar att samma begränsning gäller även HD4600/HD5000-seriern.

Testade med att hooka upp 3 skärmar och det fungerade inte.
Såg alla tre i Windows men kunde bara enabla 2 av dem samtidigt.

Intel påstår glatt att det skall fungera med 3 skärmar, Configuration 3-Displays FAQ, men när man tittar närmare på det så är det fullt med förbehåll. Antingen skall man ha en intern skärm eller så måste 2 av dem gå via DisplayPort.
Mer info här: Intel_HD_Graphics.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Summering av mitt bygge

  • Inga problem med att få plats med alla 4 heatpipes under förutsättning av att man använder 24-pins förlängning.

  • Att koppla in USB3-kabeln till frontpanelen var inga problem.

  • Streacom IR Receivern fungerar utmärkt.

  • Idle temperaturen ligger runt 40, stressade den med Prime95 och fick upp den till 80.

Dold text

Tack för guiden hade utmärkt hjälp av den

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

En fråga förresten, är det någon som har fixat en fjärr till sitt bygge som kör över radio och där allt funkar tillfredsställande?

Är lite sugen på att komplettera med en fjärr. Jag har en sån här fjärr liggande men jag är inte nöjd med den. Den funkar inte alltid och knapparna känns svampiga och allmänt billig. Jag skulle vilja ha något som andas kvalité och som gärna kostar ett par hundra lappar mer men som inte kommer göra mig besviken efter en längre tids användning. Vill att den ska använda sig av radio och inte IR som kräver frisikt. Har tittat lite på Logitechs Harmony fjärrar men de kostar över 1000kr och jag vill inte ha för mycket funktioner. Bara några få funktioner som funkar väldigt bra.

Inte radio visserligen och den kan vara svår eller omöjlig att få tag på, men Microsofts egna MCE 1039 är ju hur jäkla super som helst.
Spelar i princip ingen roll vart jag riktar den så tar det och då har jag inte ens de två medföljande små satelitmottagarna inkopplade.
Hade turen att hitta en butik för nåt år sen som hade en ny och en demo liggande, köpte båda bara för att

Sen en liten fråga om separat grafikkort.
Varför är kravet på tex ett GeForce GT610 minst 300w ?
Intel D2700DC + GT610 + SSD på ett urgammalt 350w PSU drog aldrig över 60w...

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Testade med att hooka upp 3 skärmar och det fungerade inte.
Såg alla tre i Windows men kunde bara enabla 2 av dem samtidigt.

Intel påstår glatt att det skall fungera med 3 skärmar, Configuration 3-Displays FAQ, men när man tittar närmare på det så är det fullt med förbehåll. Antingen skall man ha en intern skärm eller så måste 2 av dem gå via DisplayPort.
Mer info här: Intel_HD_Graphics.

Illa! Så betyder det att hur man än vrider och vänder på saker så kommer man aldrig kunna köra 3 skärmar utan ett extra grafikkkort i burken....tråkigt isåfall! Och du kör ju tom med HD4600... Frågan är om det kommer bli någon skillnad med HD5200?

Skrivet av Prelatur:
  • Inga problem med att få plats med alla 4 heatpipes under förutsättning av att man använder 24-pins förlängning.

Kalas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Testade med att hooka upp 3 skärmar och det fungerade inte.
Såg alla tre i Windows men kunde bara enabla 2 av dem samtidigt.

Intel påstår glatt att det skall fungera med 3 skärmar, Configuration 3-Displays FAQ, men när man tittar närmare på det så är det fullt med förbehåll. Antingen skall man ha en intern skärm eller så måste 2 av dem gå via DisplayPort.
Mer info här: Intel_HD_Graphics.

Läste lite noggrannare nu när jag kom hem från jobbet på den länken du posta och tycker mig läsa till att du skall kunna använda 3 stycken monitorer så länge 2 av dom är likadana (och körs i samma upplösning samt ansluts till samma slags kontakttyp) och kan då gå på samma "pixel clock"? Eller har jag fått det om bakfoten?

Citat:

Från wiki:
" Therefore, three simultaneously active monitors can only be achieved by a hardware configuration that requires only two unique pixel clocks, such as:

Using 2 or 3 active DisplayPort connections.[4] DisplayPort requires only a single pixel clock for all active connections, regardless of how many there are (this is not the case for non-active connections, which would require an extra pixel clock for each connection)
By using two non-DisplayPort connections of the same connection type (i.e. HDMI+HDMI) and same clock frequency (i.e. connected to two identical monitors at the same resolution) so that a single unique pixel clock can be shared between both connections.[5]
Using the Embedded DisplayPort on a mobile CPU along with any two other outputs.[4]"

Eller betyder det fortfarande att man bara kan visa samma innehåll på dessa två skärmar som delar "pixel clock", precis som radx skrev i sitt inlägg ovan (#1027)?. Testade du med två likadana skärmar (med samma upplösning) i HDMI uttagen (och en tredje valfri skärm i DVI-porten) Prelatur? Om inte vore det väldigt intressant om du har möjligheten att testa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckan:

Läste lite noggrannare nu när jag kom hem från jobbet på den länken du posta och tycker mig läsa till att du skall kunna använda 3 stycken monitorer så länge 2 av dom är likadana (och körs i samma upplösning samt ansluts till samma slags kontakttyp) och kan då gå på samma "pixel clock"? Eller har jag fått det om bakfoten?

Jag tolkar det som om att den egentligen bara är avsedd för 2 skärmar men om trixar kan man kanske få ut 3.
Var ju några tillverkare som påstod att det skulle klara av 3 skärmar men om de fungerar är ju svårt att säga.

Skrivet av Reckan:

Eller betyder det fortfarande att man bara kan visa samma innehåll på dessa två skärmar som delar "pixel clock", precis som radx skrev i sitt inlägg ovan (#1027)?. Testade du med två likadana skärmar (med samma upplösning) i HDMI uttagen (och en tredje valfri skärm i DVI-porten) Prelatur? Om inte vore det väldigt intressant om du har möjligheten att testa!

Uppsättning var teven(LG) i en HDMI, en Samsung skärm i en HDMI och en LG skärm i DVI.
Alla var uppsatta som 1920x1080 i 50Hz. Testade också med att köra alla i 720P men det blev samma vad jag än försökte. Såg alla tre skärmarna i Windows och kunde välja vilken som helst till 1 skärm och utöka den till en till men sen var det stopp. Testade också med olika klon kombinationer men ingen fick igång mer än 2 skärmar samtidigt.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Uppsättning var teven(LG) i en HDMI, en Samsung skärm i en HDMI och en LG skärm i DVI.
Alla var uppsatta som 1920x1080 i 50Hz. Testade också med att köra alla i 720P men det blev samma vad jag än försökte. Såg alla tre skärmarna i Windows och kunde välja vilken som helst till 1 skärm och utöka den till en till men sen var det stopp. Testade också med olika klon kombinationer men ingen fick igång mer än 2 skärmar samtidigt.

Ok tack för informationen och testet. Då låter det högst otroligt att det fungerar med 3 exakt likadana skärmar också...

Är det någon som har ett tips på ett passivt kylt grafikkort som klarar av att vara i FC8 EVOns miljö där luften står still? Det skall absolut inte vara något avancerat utan skall endast klara av att driva en skärm i 1920x1200... vill åt ytterligare en utgång helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Summering av mitt bygge

  • Inga problem med att få plats med alla 4 heatpipes under förutsättning av att man använder 24-pins förlängning.

  • Att koppla in USB3-kabeln till frontpanelen var inga problem.

  • Streacom IR Receivern fungerar utmärkt.

  • Idle temperaturen ligger runt 40, stressade den med Prime95 och fick upp den till 80.

Tack för guiden hade utmärkt hjälp av den

Härligt! Tack för dina kommentarer. Jag har uppdaterat första posten med ditt val av moderkort. Nice att det finns åtminstone ett vettigt alternativ för de där USB3 är viktigt och där man också slipper böja heatpipsen. Att köpa 24-pins förlängningskabeln finner nog de flesta som en mindre nackdel.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckan:

Ok tack för informationen och testet. Då låter det högst otroligt att det fungerar med 3 exakt likadana skärmar också...

Är det någon som har ett tips på ett passivt kylt grafikkort som klarar av att vara i FC8 EVOns miljö där luften står still? Det skall absolut inte vara något avancerat utan skall endast klara av att driva en skärm i 1920x1200... vill åt ytterligare en utgång helt enkelt

Hör gärna av dig i fall du råkar hitta något som faktiskt passar och som framför allt funkar bra.
I fall det enda du kräver är att få samma bild på två skärmar och en extra bild på skärm 3 så kan en hdmi-splitter vara ett alternativ annars. Men vill du ha olika bild på alla skärmar så funkar de så klart inte. Exempel på splitter: http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/kabel-och-kontakt/hdmi...

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kantal:

Inte radio visserligen och den kan vara svår eller omöjlig att få tag på, men Microsofts egna MCE 1039 är ju hur jäkla super som helst.
Spelar i princip ingen roll vart jag riktar den så tar det och då har jag inte ens de två medföljande små satelitmottagarna inkopplade.
Hade turen att hitta en butik för nåt år sen som hade en ny och en demo liggande, köpte båda bara för att

Sen en liten fråga om separat grafikkort.
Varför är kravet på tex ett GeForce GT610 minst 300w ?
Intel D2700DC + GT610 + SSD på ett urgammalt 350w PSU drog aldrig över 60w...

Tack för tipset. Har faktiskt haft en sådan fjärr. Den levde i några år sedan dog den. Men den funkade rätt bra så länge den levde. Lite svampiga knappar men de va rätt så stabila. Fast jag vill helst slippa ir helt och hållet. De måste ju finnas något vettigt med radio. Det känns ju väldigt skumt att de är så lite tillverkare av bra fjärrkontroller för HTPC-datorer.

Tyvärr har jag ingen koll på GT610.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Hör gärna av dig i fall du råkar hitta något som faktiskt passar och som framför allt funkar bra.
I fall det enda du kräver är att få samma bild på två skärmar och en extra bild på skärm 3 så kan en hdmi-splitter vara ett alternativ annars. Men vill du ha olika bild på alla skärmar så funkar de så klart inte. Exempel på splitter: http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/kabel-och-kontakt/hdmi...

Will do! Förhoppningsvis kan någon komma med ett bra tips i tråden
(HDMI splitter är inget alternativ, 3 olika "skrivbord" är det jag vill åt)

Permalänk
Medlem

Fråga om ljud via HDMI

Grym tråd som jag följt under ett bra tag. Håller på och bygger om min lilla burk för tillfället till Hawell med en i3-4340 cpu.

Sista tiden har jag blivit besatt av att ha så pass bra ljud som möjligt ur min HTPC som är kopplad till en Yamaha RX-V673, 2 B&W DM-686 och en Yamaha sub. Speciellt när tjejen har börjat använda HTPCn för att lyssna på youtube behöver jag göra ändringar. Kvaliteten på vissa klipp är verkligen dåliga och det gör ont när jag får höra vad mitt system får stå ut med. Annars så lysnnar jag sjäv enbart via Spotify Premium som låter riktigt bra.

Har därför en fråga till er som kan detta med ljud lite bättre än mig. Vet att radx har varit inne i detta tidigare men är inte helt säker jag har uppfattat rätt. Jag funderar på att köpa Asus Maximus VI Impact (mini-itx) enbart för att ljudkortet (SupremeFX) ska tydligen vara bland det bästa på marknaden:

http://www.asus.com/Motherboards/MAXIMUS_VI_IMPACT/

Koppling mellan min HTPCn och receivern sker idag endast via HDMI, så det jag undrar är ifall jag kommer att kunna utnyttja SupremeFX-ljudkortet? Har inte riktigt förstått om det är ljudkortet eller HDMI-interfacet som behandlar/överför ljudet. Vill inte köpa moderkortet om den inte kommer till användning då jag endast använder HDMI.

Kan tänka mig justera hur kopplingarna sker till förstärkaren om det går att optimera ljudet så klart.

Vore tacksam för lite klarhet i det hela.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HCT1:

Grym tråd som jag följt under ett bra tag. Håller på och bygger om min lilla burk för tillfället till Hawell med en i3-4340 cpu.

Sista tiden har jag blivit besatt av att ha så pass bra ljud som möjligt ur min HTPC som är kopplad till en Yamaha RX-V673, 2 B&W DM-686 och en Yamaha sub.
( Raderat massa text)

Vore tacksam för lite klarhet i det hela.

Är inte det att gå över ån efter vatten? Finns det inte bättre och lättare lösningar för dig? Kolla på LÄNK och det finns ju fler modeller att välja på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCT1:

Har därför en fråga till er som kan detta med ljud lite bättre än mig. Vet att radx har varit inne i detta tidigare men är inte helt säker jag har uppfattat rätt. Jag funderar på att köpa Asus Maximus VI Impact (mini-itx) enbart för att ljudkortet (SupremeFX) ska tydligen vara bland det bästa på marknaden:

http://www.asus.com/Motherboards/MAXIMUS_VI_IMPACT/

Koppling mellan min HTPCn och receivern sker idag endast via HDMI, så det jag undrar är ifall jag kommer att kunna utnyttja SupremeFX-ljudkortet? Har inte riktigt förstått om det är ljudkortet eller HDMI-interfacet som behandlar/överför ljudet. Vill inte köpa moderkortet om den inte kommer till användning då jag endast använder HDMI.

Kan tänka mig justera hur kopplingarna sker till förstärkaren om det går att optimera ljudet så klart.

Vore tacksam för lite klarhet i det hela.

Det moderkortet kommer inte att passa i en FC8 låda i alla fall.
Ljudet behöver ju inte gå igenom HDMI, man kan lika gärna köra över S/PDIF.
Det är ju dock rätt bekvämt med bara en sladd.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCT1:

Grym tråd som jag följt under ett bra tag. Håller på och bygger om min lilla burk för tillfället till Hawell med en i3-4340 cpu.

Sista tiden har jag blivit besatt av att ha så pass bra ljud som möjligt ur min HTPC som är kopplad till en Yamaha RX-V673, 2 B&W DM-686 och en Yamaha sub. Speciellt när tjejen har börjat använda HTPCn för att lyssna på youtube behöver jag göra ändringar. Kvaliteten på vissa klipp är verkligen dåliga och det gör ont när jag får höra vad mitt system får stå ut med. Annars så lysnnar jag sjäv enbart via Spotify Premium som låter riktigt bra.

Har därför en fråga till er som kan detta med ljud lite bättre än mig. Vet att radx har varit inne i detta tidigare men är inte helt säker jag har uppfattat rätt. Jag funderar på att köpa Asus Maximus VI Impact (mini-itx) enbart för att ljudkortet (SupremeFX) ska tydligen vara bland det bästa på marknaden:

http://www.asus.com/Motherboards/MAXIMUS_VI_IMPACT/

Koppling mellan min HTPCn och receivern sker idag endast via HDMI, så det jag undrar är ifall jag kommer att kunna utnyttja SupremeFX-ljudkortet? Har inte riktigt förstått om det är ljudkortet eller HDMI-interfacet som behandlar/överför ljudet. Vill inte köpa moderkortet om den inte kommer till användning då jag endast använder HDMI.

Kan tänka mig justera hur kopplingarna sker till förstärkaren om det går att optimera ljudet så klart.

Vore tacksam för lite klarhet i det hela.

Tror inte de moderkortet kommer få plats. Men jag tänkte förtydliga lite gällande HDMI och så för dig. Detta är min tolkning och jag säger inte att jag är 100% säker på alla detaljer men jag känner att jag har rätt bra koll.

HDMI är bara ett sätt att digitalt överföra ljudet ifrån din dator till din stereo. HDMI stödjer att skicka analogtljud också men det skickas inte analogt i själva kabeln utan det går som digitaltljud men mottagaren ser skillnad på analogt och digitalt. Det som avgör om de blir bra ljud är vad för nåt du lyssnar på. Säg att du lyssnar på en vanlig MP3-fil. Då får du stereoljud och ljudet är då analogt. Alltså själva ljudkällan är analog men kabelbäraren är digital. Tänk på att en HI-reciever kanske inte har de bästa analogaavkodningsinterfacet för att tolka dina analogaljudsignaler. De kan göra stor skillnad på att ha ett riktigt ljudkort i mellan istället. De hänger på hur bra de analogachippet som sitter i förstärkaren är. Det som du vill ha för att få riktigt bra ljud är ljudfiler och ljudkällor som har stöd för surroundformaten. Alla dessa surroundformat är digitala (förutom vissa gamla som inte används längre) och du kan inte skicka digital information över ett analogtinterface vilket en vanlig 3,5mm plugg är exempelvis. Datorn gör ingen manipulering av dessa ljudkällor alls utan den skickar alla ettor och nollor vidare till mottagaren av den digitala ljudströmmen, vanligtvis en hifi-reciever.

Om det du lyssnar på är surround och skickas över något av de digitalaljudformaten (DTS exempelvis) så har val av datorkomponenter ingen betydelse allt krut ska i så fall läggas på recievern som har till uppgift att göra vad den digitalasignalen säger. Att skicka surroundljud över ett analogtinterface går inte utan då blir ljudet stereo vare sig man vill eller ej.

Om det är analogt det du lyssnar på då har val av ljudkrets avgörande betydelse. Vad du kan göra är att använda ett bra ljudkort med fina analogainterface som kan ge ljudet de där fina ljudet. Ett USB-ljudkort funkar fint eller en bra reciever med grymt analoginterface, det viktiga är bara att det lämnar datorn med signalen över HDMI eller SP-DIF.

Vanligtvis så är all musik som streamas på en dator analogt och jag tror även allt ljud som spootify kör med är analogt också. I de fallen så gör du bäst i att skicka över den analoga informationen över ett digitaltinterface i din dator och sedan låter du mottagaren av denna digitala information koda av informationen. Exempelvis ett högkvalitativt USB-ljudkort. Ljudkortet kan också vara USB-kopplat.

Har man plats i datorn så är även ett internt dedikerat ljudkort helt okej istället för ett USB-ljudkort. Men det är inte bättre än externa ljudkort då signalen ändå når bägge dessa kort via en digitalbärare som inte kan få signalförsämringar av de slag som påverkar ljudets egenskap.

Sorry om texten blev rörig men du fattar nog hoppas jag

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av radx:

Har man plats i datorn så är även ett internt dedikerat ljudkort helt okej istället för ett USB-ljudkort. Men det är inte bättre än externa ljudkort då signalen ändå når bägge dessa kort via en digitalbärare som inte kan få signalförsämringar av de slag som påverkar ljudets egenskap.

Sorry om texten blev rörig men du fattar nog hoppas jag

Nej jag fattar inte. Beskriv gärna hur ett moderkort påverkar en digital ljud-signal till slutkällan jämfört med hur den digitala signalen påverkas.
Stapleldiagram och fakta är att föredraga!!

Permalänk

Utmärkt tråd! Kollade runt lite på egen hand och kom fram till att just FC8 Evo såg ut som ett typiskt mysigt chassi och så hittade jag den här tråden som ju innehåller det mesta man behöver veta om man planerar att bygga HTPC med det chassit. Och så är den dessutom ordentligt uppdaterad och personen som skapade tråden är fortfarande aktiv i diskussionen. Härligt!

Vad jag kan känna att jag saknar är dock ett AMD-alternativ, även om du skriver lite om fördelar/nackdelar med AMD vs Intel. Just eftersom det verkar vara moderkortsstrul vore det trevligt att ha några alternativ även för AMD. Jag var rätt inne på AMD, mest för att jag kör (och förmodligen kommer fortsätta köra) Intel i min huvudsakliga dator och det vore kul att ha både Intel och AMD.

Även om inköpslistan är uppdaterad verkar det som att du missat den tidigare texten. Under lagringsutrymme länkar du till en SSD på 60 GB som dessutom fortfarande verkar vara rätt dyr där den fortfarande säljs. Jag ser det svårt att rekommendera en så liten SSD i dagsläget, känns som att 128 GB är mycket mer lämpligt och ju även är vad det länkas till i inköpslistan (den som länkas till råkar dessutom vara billigare än 60 GB-SSD:n).

Angående moderkortsstrulet tog jag mig en titt på Prisjakt med kriterierna Mini-ITX, Socket 1150 och Z87 alternativt H87 vilket gav 13 resultat. Baserat på bilderna på dessa och denna bild är det bara fyra som funkar, nämligen dessa:

Två av dessa listas redan i första inlägget som OK medan de två andra bara är H87/Z87-varianten av ett kort som redan är bekräftat att det fungerar. Så den intressanta informationen här är troligen mestadels att det inte verkar finnas några andra som passar. AMD har jag inte tittat på eftersom jag inte har någon aning om vilken socket/chipset det är som gäller då (chassit har ju stöd för AM2 & 2+, AM3 & 3+, FM1 samt FM2, men vet inte vilken/vilka som är intressanta).

Om det blir något köp av HTPC eller inte för mig är oklart, priset är lite smått avskräckande (speciellt eftersom blu-ray-spelare är ett krav för mig) men blir det något blir det definitivt något i samma anda som den här tråden.