Val av minne för 4p-rigg, H8QGL-iF+

Permalänk
Medlem

Val av minne för 4p-rigg, H8QGL-iF+

Hej på er foldingkamrater

Jag har länge planerat att bygga mig en 4p-rigg för foldingen.
Jag har 4st Opteron 6128-CPUer inhandlade sedan i våras, nu kommer det till att köpa sig ett moderkort. Troligtvis blir det ett Supermicro H8QGL-iF+, som verkar väl beprövat för folding.

Men det som klämmer mig mest nu är valet av minnen.
Många kör på Crucial Ballistix Tactical-minnen. Men de är så fasligt dyra.. Särskilt då det skall vara 16st av dem..
Jag finner bara 4GB-stickor nu, och då är det eBay eller butiker i andra länder med ofta dyr frakt.

Skulle detta minne kunna fungera tror ni?
http://www.dustinhome.se/product/5010549682/kingston-4gb-1333...
Eller skall jag köpa 4st och testa med endast en processor installerad först?

Eller kan någon komma med tips på vart jag kan få tag på Crucial Ballistix Tactical-minnen, alternativt andra minnen som kan fungera?

Permalänk

Hej

Skall man tro konfiguratorn hos Kingston kanske det kan fungera.
(I länken finns det minne som du länkar till som nr. 4 i listan under "Additional Memory Upgrades".)

Permalänk
Medlem

Det räcker gott med 2GB minnen för folding, men du behöver bestycka alla fyra minnesplatserna för varje CPU. Dvs 16 minnen behövs.
På Amazon.co.uk har de Crucial Ballistix Tactical 2GB till salu för ca 10 pund styck (plus frakt). Jag köpte mina minnen i Sverige men de säljs inte längre här verkar det som. Möjligen kan du få någon firma att beställa hem dem?

Edit: Det viktigaste är att kortet kräver 1.5 V minnen.
Beroende på vilken kylning du har på CPUerna kan du välja minnen med högre kylflänsar än Tactical.

Opteron 6128 har bara 8 kärnor - det finns 16-kärniga Opteron som passar samma kort, och hittar du ES chip kan de överklockas fritt (beroende på kylning borde 3 GHz vara möjligt - jag har kört 3.2 GHz med vattenkylning vintertid).
Lycka till!

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl_XII:

...
På Amazon.co.uk har de Crucial Ballistix Tactical 2GB till salu för ca 10 pund styck (plus frakt).
...

Jag köpte nu dessa som du refererar till: http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/B006532PGS
Väntad leverans i November..

Edit 2013-12-03:
Suck.. Datumet förskjuts framåt hela tiden..
Kanske skall ta en titt på andra minnen i alla fall.

Men först måste den nuvarande huvudfoldingriggen upp igen..
-Flödesmätaren för vattenkylningen började larma en morgon i förra veckan, visade sig vara en pöl på golvet i chassiet.. Ombyggnation!

Edit 2014-01-31:
Jag har givit upp att de beställda minnena skulle komma, så beställningen avbröts.
Skall se på andra alternativ, kanske skall testa de som länkades i första inlägget..

Permalänk
Medlem

Nu är ett st H8QGL-IF+ köpt, väntar leverans om en till två veckor.. Fint det när man memorerat namnet

Jag skall testa med en processor installerad samt fyra av minnena från Dustin.

Permalänk
Skrivet av Mizcak:

Nu är ett st H8QGL-IF+ köpt, väntar leverans om en till två veckor.. Fint det när man memorerat namnet

Jag skall testa med en processor installerad samt fyra av minnena från Dustin.

Härligt! har beställt två opteron 6176 12core och 16st minnen från amazon så det går framåt här med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraftcore:

Härligt! har beställt två opteron 6176 12core och 16st minnen från amazon så det går framåt här med

Skickades från m.sweclockers.com

Vad hittade du på för minnen?

Permalänk
Skrivet av Mizcak:

Vad hittade du på för minnen?

dessa http://www.amazon.co.uk/dp/B006YG99QA/ref=pe_385721_37986871_...

Permalänk
Medlem

Ja förhoppningsvis får du dem.
Själv väntade jag nästan 4 månader på att dem skulle komma i lager.. ..sedan tröttnade jag.

Permalänk
Skrivet av Mizcak:

Ja förhoppningsvis får du dem.
Själv väntade jag nästan 4 månader på att dem skulle komma i lager.. ..sedan tröttnade jag.

stod att det var i lager när jag beställde, men om det fanns 16st kvar vet jag inte men vi får se

Permalänk
Medlem

Nu har jag grejor! Skall testa med 4st av de minnen jag länkade tidigare.
1658:- ville tullen ha för moderkortet..

Dold text
Permalänk
Medlem

Fler bilder vill vi se

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Det kommer troligtvis mer bilder i en egen tråd.
-Stannade upp lite då min tilltänkta konvertering av ett befintligt chassie gick åt pipan (udda PSU-storlek). Nu lutar det åt ett bygge av egen chassie istället.

Permalänk
Medlem

Detta får bli en ny post, för att uppmärksamma er på uppdateringen
Minnena, KVR1333D3S8R9SK2/4G (http://www.dustinhome.se/product/5010549682/kingston-4gb-1333...) fungerade. BIOS upptäcker dem i alla fall, och listar kapaciteten till 8GB. Nu har jag beställt 7 kit till, dvs 14 minnen (ett par i reserv).

Eftersom jag inte ännu hade fått till fästena för kylarna (Cooler Master Hyper Evo 212) så fick det bli en modifiering av en av alla de Intel-stockkylarna som jag hade liggandes. Jag visste väl att de skulle komma väl till användning någon gång! Ur med push-pins'en, och avklippning av det ena diagonala paret av ben. Lite trimmande av plasten för att inte ta i ett av minnena, och fastskruvande med två "moderkortsskruvar" (samma typ av gänga som sk. "hårddiskskruvar", dvs UNC 6-32, en av de hemska tum-gängorna).

Detta är absolut ingen permanent lösning. Dels är anliggningsytan rätt så liten, dels så får det inte plats med en kylare för CPU2 i nuläget.

Så, här bjuder jag på en bild av en Intel-kyld AMD-processor

Dold text

Vart tycker ni att jag bör placera en liten tråd med information kring bygget?
-I detta underforum, eller
-I underforumet för modifikationer och egna konstruktioner?

Permalänk
Medlem

Då skall vi se hur det går, startade precis upp riggen. Men klienten tog ett jobb innan jag hann ställa in allt, så får väl vänta en 6 timmar då.. (den använder bara 3 av 32 kärnor.. Grrr!)

Permalänk
Inaktiv

Grattis till en fet vikarrigg. Varför pausar du inte bara det påbörjade jobbet och gör dina inställningar, och sedan låter riggen löpa fritt likt en flock nyutsläppta kossor på grönbete? (Kanske inte den bästa jämförelsen någonsin, lol.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Grattis till en fet vikarrigg. Varför pausar du inte bara det påbörjade jobbet och gör dina inställningar, och sedan låter riggen löpa fritt likt en flock nyutsläppta kossor på grönbete? (Kanske inte den bästa jämförelsen någonsin, lol.)

Tackar!
Jag lät den gå färdigt, sedan vart det bättre

Skrivet av 47:an:

Nu är jag bra nyfiken hur det går med din rig.
Har du tagit ner något bigadv projekt och isåfall vad får du ut. Blir det vattenkylning på dessa?
Vad får du i vägguttaget på full belastning med vattenkylning?

Trevligt att höra att du är nyfiken!

Jo, visst tar den hem BIGADV-projekt. För nuvarande ger den en uppskattning på ca 230k PPD, vilket är strax mer än vad mina två andra burkar ger i nuläget. (1st GTX680, 1st GTX780). Detta är lovande, eftersom planen var att HTPC'n (780) skall slippa foldingen framöver. Men den vattenkylda huvuddatorn (680) får nog stånka på ett tag till tror jag..

Vattenkylning kostar jag dock inte på den. Inte i nuläget i alla fall. Om det inte kommer något annat bra användningsområde för maskinen efter att bigadv läggs ned i början av nästa år..

Jag har inte mätt upp effekten ännu, men det kommer nog en uppdatering om det senare. Nu vill jag inte stänga av den på ett tag, bara för att sätta in en energimätare..

Jag lade nyss upp ett galleri med lite bilder från byggprocessen, eftersom det lät som om det fanns ett intresse.