Köpråd mellan 2 skärmar! (behöver åsikter)

Permalänk

Köpråd mellan 2 skärmar! (behöver åsikter)

tjena!

Jag har funderat på om jag borde skaffa en bättre skärm, och jag har fastnat för 3 stycken, men vet inte vilken ja borde köra på om jag skulle skaffa en ny.

här är dom iallafall

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=792697#extra
och
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=774683#extra

jag letar efter den som har bäst prestanda och bild-kvalite, alltså vilken som är bäst för gaming

dela gärna din åsikt å tack på förhand

Visa signatur

MSI MPOWER Z87 | Intel i7 4770K | Gainward GTX 780 3GB GLH | Kingston HyperX 16GB 2400Mhz
Samsung 840 PRO 256GB | WDC Blue 500GB | Corsair GS700 | Corsair Obsidian 550D | CoolerMaster V8 | Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Medlem

Själv föredrar jag ips (bättre bild) över skärmar med 120- eller 144hz

känner inget behov av fler frames men den förböttring av färgerna man får med IPS är enligt mig helt klart värt pengarn, men det beror ju såklart också mycket på vad man spelar

t.ex. en http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/159228-eizo_foris_fs2...

Permalänk
Skrivet av Dr33mcrusher:

Själv föredrar jag ips (bättre bild) över skärmar med 120- eller 144hz

känner inget behov av fler frames men den förböttring av färgerna man får med IPS är enligt mig helt klart värt pengarn, men det beror ju såklart också mycket på vad man spelar

t.ex. en http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/159228-eizo_foris_fs2...

Mhm ja den kanske också skulle kunna vara nånting men va har den för hz? ser inte va den har

edit: behöver skärm till spel som CS 1.6, FPS spel alltså

Visa signatur

MSI MPOWER Z87 | Intel i7 4770K | Gainward GTX 780 3GB GLH | Kingston HyperX 16GB 2400Mhz
Samsung 840 PRO 256GB | WDC Blue 500GB | Corsair GS700 | Corsair Obsidian 550D | CoolerMaster V8 | Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Medlem

Vad vitt jag vet finns fortfarande inga riktiga IPS skärmar med 120hz eller mer.

Själv skulle jag välja IPS över 120hz alla dagar i veckan. Det spelar ingen roll om du kör fps spel eller solitaire. Sitter just nu på en TN (120hz) + IPS combo. Självklart med IPSaren som huvudskärm. Dessutom så är jag allergisk mot kontrastskiftningar när man rör huvet.

Permalänk
Avstängd

Hört att BenQ har väldigt dåliga färger samt svärta, även svårt att få till optimerade inställningar (Finns bara olika Gaming 1,2 och 3 val) Har även dock hört att BenQ funkar bra till gaming men inte film, så det är ju upp till dig

Permalänk
Avstängd

Själv kör jag 120Hz versionen av Benq skärmen..skulle aldrig gå tillbaka till en stenålders 60Hz skrärm så länge jag spelar FPS spel, har ingen backligtbleed eller andra konstigheter men min skärm, färgerna som den är inställd med från fabriken går att förbättra med lite pill i inställningarna så det ser helt Ok ut, en varning dock: när du en gång vant dej vid 120/144Hz så tycker du det hackar när du använder en 60Hz, jag har åxå en 55" IPS och ja färgerna är såklart bättre på en IPS men om du nu ska spela snabba spel så skulle iaf inte jag rekommendera annat än en 120/144,, finns dock vissa IPS som går att Klocka upp till 80-85Hz men det finns ju ingen garanti för att det funkar på alla IPS så det gäller att ha tur i det lotteriet [pratar nu inte om Koreaskärmarna som jag inte anser är ett vettigt alternativ när de inte går att köpa via svensk butik]. så mitt råd: köp Benq skärmen.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig någonsin gå tillbaka till 60hz skärm.

120hz+ går inte vänja sig av med.
Bara sitta i windows på en 60hz skärm får mig att vilja slänga ut skärmen genom fönstret, det hackar sönder bara man flyttar lite fönster.

Jag spelar inga FPS men kan inte spela utan 120hz+ då allt är så extremt mjukt och flytande vid musrörelserna.

Har varit väldigt nöjd med min gamla LG 23" TFT W2363D-PF 120Hz.
Nära 0 bleeding, väldigt bra för att vara TN panel tbh, inga skiftningar i kontrast osv som är irriterande, och då halvligger jag väldigt ofta framför skärmen.

Konstigt nog tyckte jag mindre om Benqs och Asus nyare 144hz skärmar gällande kontrast, färger än min relativt tidiga 120hz.
Men kan vara för man har vant sig vid färgerna på skärmen.
Fick även rätt bra betyg för färgerna, speciellt för en TN.

Permalänk
Skrivet av WhiteOnyx:

Själv kör jag 120Hz versionen av Benq skärmen..skulle aldrig gå tillbaka till en stenålders 60Hz skrärm så länge jag spelar FPS spel, har ingen backligtbleed eller andra konstigheter men min skärm, färgerna som den är inställd med från fabriken går att förbättra med lite pill i inställningarna så det ser helt Ok ut, en varning dock: när du en gång vant dej vid 120/144Hz så tycker du det hackar när du använder en 60Hz, jag har åxå en 55" IPS och ja färgerna är såklart bättre på en IPS men om du nu ska spela snabba spel så skulle iaf inte jag rekommendera annat än en 120/144,, finns dock vissa IPS som går att Klocka upp till 80-85Hz men det finns ju ingen garanti för att det funkar på alla IPS så det gäller att ha tur i det lotteriet [pratar nu inte om Koreaskärmarna som jag inte anser är ett vettigt alternativ när de inte går att köpa via svensk butik]. så mitt råd: köp Benq skärmen.

kan man ställa in BenQ skärmen som jag länka till 120/144?, och om det är så vrf är den inte bara hela tiden på 144hz?, är det bara om man sänker sin resolution ifrån 1920x1080 eller?

och du nämde att man kunde klocka en IPS skärm högre om man har tur, men tar upplösning eller något annat stryk då?

Visa signatur

MSI MPOWER Z87 | Intel i7 4770K | Gainward GTX 780 3GB GLH | Kingston HyperX 16GB 2400Mhz
Samsung 840 PRO 256GB | WDC Blue 500GB | Corsair GS700 | Corsair Obsidian 550D | CoolerMaster V8 | Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

Skulle aldrig någonsin gå tillbaka till 60hz skärm.

120hz+ går inte vänja sig av med.
Bara sitta i windows på en 60hz skärm får mig att vilja slänga ut skärmen genom fönstret, det hackar sönder bara man flyttar lite fönster.

Jag spelar inga FPS men kan inte spela utan 120hz+ då allt är så extremt mjukt och flytande vid musrörelserna.

Har varit väldigt nöjd med min gamla LG 23" TFT W2363D-PF 120Hz.
Nära 0 bleeding, väldigt bra för att vara TN panel tbh, inga skiftningar i kontrast osv som är irriterande, och då halvligger jag väldigt ofta framför skärmen.

Konstigt nog tyckte jag mindre om Benqs och Asus nyare 144hz skärmar gällande kontrast, färger än min relativt tidiga 120hz.
Men kan vara för man har vant sig vid färgerna på skärmen.
Fick även rätt bra betyg för färgerna, speciellt för en TN.

mhm ok :), så du har alltså testat båda skärmarna ja skickade eller? Och vilken utav dom 2 skulle du rekommendera :)?

Visa signatur

MSI MPOWER Z87 | Intel i7 4770K | Gainward GTX 780 3GB GLH | Kingston HyperX 16GB 2400Mhz
Samsung 840 PRO 256GB | WDC Blue 500GB | Corsair GS700 | Corsair Obsidian 550D | CoolerMaster V8 | Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Skrivet av Wizie:

Hört att BenQ har väldigt dåliga färger samt svärta, även svårt att få till optimerade inställningar (Finns bara olika Gaming 1,2 och 3 val) Har även dock hört att BenQ funkar bra till gaming men inte film, så det är ju upp till dig

aa har också hört att färgerna e knas ifrån fabriksinställningarna men att det går att trixa med så det blir bättre iafl

Visa signatur

MSI MPOWER Z87 | Intel i7 4770K | Gainward GTX 780 3GB GLH | Kingston HyperX 16GB 2400Mhz
Samsung 840 PRO 256GB | WDC Blue 500GB | Corsair GS700 | Corsair Obsidian 550D | CoolerMaster V8 | Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexandre94:

mhm ok :), så du har alltså testat båda skärmarna ja skickade eller? Och vilken utav dom 2 skulle du rekommendera :)?

Jag hade hemma asus 27" och fick inte någon bra färginställning hur jag än gjorde.
Hade även betydligt mer bleeding än min lg så den åkte tillbaka (detta varierar dock ofta från exemplar till exemplar)
Kontrasten kändes även konstig, text var svårläst/anstängande för ögonen.

Benq har en polare, har bara jämfört vid lanande.
Var nog mer nöjd med Benqs färger/kontrast efter inställningar.

Älskade asusens utseende dock Min LG är så förbannat ful så det finns inte, samt ingen höj,sänkbar.

Permalänk
Skrivet av murklor:

Vad vitt jag vet finns fortfarande inga riktiga IPS skärmar med 120hz eller mer.

Själv skulle jag välja IPS över 120hz alla dagar i veckan. Det spelar ingen roll om du kör fps spel eller solitaire. Sitter just nu på en TN (120hz) + IPS combo. Självklart med IPSaren som huvudskärm. Dessutom så är jag allergisk mot kontrastskiftningar när man rör huvet.

Mmm... ja kvalité är nånting ja också har hög prio på .. pratet om IPS skärmar har fått mig nu att fundera på om man skulle haft en sån istället kanske, dock så skulle ja helst vilja ha högre Hz, WhiteOnyx nämde att man kan klocka vissa till 80-85hz å det kanske skulle kanske kunna vara nåt, men ja vet inte om man skulle klocka en skärm till 80-85 skulle man behöva sänka sin upplösning på skärmen för att uppnå högre hertz eller att nåt annat tar stryk då tror du?

Visa signatur

MSI MPOWER Z87 | Intel i7 4770K | Gainward GTX 780 3GB GLH | Kingston HyperX 16GB 2400Mhz
Samsung 840 PRO 256GB | WDC Blue 500GB | Corsair GS700 | Corsair Obsidian 550D | CoolerMaster V8 | Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

Jag hade hemma asus 27" och fick inte någon bra färginställning hur jag än gjorde.
Hade även betydligt mer bleeding än min lg så den åkte tillbaka (detta varierar dock ofta från exemplar till exemplar)
Kontrasten kändes även konstig, text var svårläst/anstängande för ögonen.

Benq har en polare, har bara jämfört vid lanande.
Var nog mer nöjd med Benqs färger/kontrast efter inställningar.

Älskade asusens utseende dock Min LG är så förbannat ful så det finns inte, samt ingen höj,sänkbar.

haha ok ja dock så är väl inte din asus 27tum exakt identisk med den 24tum ja skickade lr?, dock så lutar jag mot BenQ'n just nu och en IPS

Visa signatur

MSI MPOWER Z87 | Intel i7 4770K | Gainward GTX 780 3GB GLH | Kingston HyperX 16GB 2400Mhz
Samsung 840 PRO 256GB | WDC Blue 500GB | Corsair GS700 | Corsair Obsidian 550D | CoolerMaster V8 | Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Medlem

Jag skärmen från Asus. Har ställt in färginställningarna noga och är nöjd

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Skrivet av Hattifnatten:

Jag skärmen från Asus. Har ställt in färginställningarna noga och är nöjd

ok :), har du Nvidia grafik då eller?, såg att den skärmen hade några Nvidia funktioner som t.ex lightboost för 3d , sen såg ja något om att man kunde fixa lightboost till "2D" om man googlade runt lite :), och ja kör med AMD så tror tyvärr att jag inte skulle kunna utnyttja det :/

Visa signatur

MSI MPOWER Z87 | Intel i7 4770K | Gainward GTX 780 3GB GLH | Kingston HyperX 16GB 2400Mhz
Samsung 840 PRO 256GB | WDC Blue 500GB | Corsair GS700 | Corsair Obsidian 550D | CoolerMaster V8 | Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad och flyttad*

Bumpinlägg borttaget. Bumpinlägg är inlägg vars enda syfte är att flytta tråden högre upp i listningen. Av rättviseskäl är dessa inte tillåtna, vi vill att alla ska ha lika stor chans att få svar på sina frågor och få sina trådar uppmärksammade. Det är däremot tillåtet att uppdatera tråden med en ny frågeställning eller ytterligare information.

Permalänk

Har nu beställt BenQ skärmen :). Tror att den blir bäst pga Black Equalizer programmet som den har inbyggt. Asus skärmen hade ingen sådan funktion.
Jag har sneglat på något som kallas "Lightboost 2D" (inte 3D, 2D) och vad detta program gör (som man kan fixa online, dock på egen risk) är att den tar bort all motion blur i rörelser på skärmen (för ett få antal skärmar, BenQ'n och ASUS skärmen inkluderad) men va detta program gör också är att skärmen blir lite mörkare.. så det alltså blir svårare att se saker man behöver se när man spelar. Därför valde jag att köra på BenQ'n som kan kontra det bättre :).
Så tänkte jag när jag gjorde mitt val iallafall, och hoppas att mitt tänkande va rätt
Tack för alla svar, men tråden borde nu kunna stängas.

Visa signatur

MSI MPOWER Z87 | Intel i7 4770K | Gainward GTX 780 3GB GLH | Kingston HyperX 16GB 2400Mhz
Samsung 840 PRO 256GB | WDC Blue 500GB | Corsair GS700 | Corsair Obsidian 550D | CoolerMaster V8 | Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Medlem

Denna kanske http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=783775 med joggdosa för att snabbt byta instälningar på skärmen beroende på va du ska använda den till. 1ms smabbare än benq och billigare än asus . (sitter själv på eizo foris fs2333 och är jäkligt nöjd.)

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Skrivet av AndersBlomdahl:

Denna kanske http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=783775 med joggdosa för att snabbt byta instälningar på skärmen beroende på va du ska använda den till. 1ms smabbare än benq och billigare än asus . (sitter själv på eizo foris fs2333 och är jäkligt nöjd.)

Nja har redan beställt BenQ'n nu så ;). Läs kommentaren ovanför så ser du vrf
men tack för svar höhö :E

Visa signatur

MSI MPOWER Z87 | Intel i7 4770K | Gainward GTX 780 3GB GLH | Kingston HyperX 16GB 2400Mhz
Samsung 840 PRO 256GB | WDC Blue 500GB | Corsair GS700 | Corsair Obsidian 550D | CoolerMaster V8 | Creative Sound Blaster Z