AMD presenterar Radeon R9 290X – sex miljarder transistorer och över fem teraflops

Permalänk
Medlem

Jag tror folk har lite väl höga förväntningar på detta kort. Om det i verkliga spel presterar i paritet med 780 GTX men för en tusing mindre så är i alla fall jag nöjd

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot lite benchmarks. De blir avgörande för valet till mitt nya bygge i höst. Blir antingen ett R9 290X, GTX780 eller ett 7990.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Strax under 430mm², Titan är enligt deras egna uppgifter 30% större än 290X.

Titan är 30% större till ytan och AMD har inte yttrat några ambitioner att ta prestandakronan för singel-GPU. De brukar inte försöka med det heller.

430mm2 låter lite för 6 miljarder transistorer såvida det inte är i en 20nm process.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roob
Det här med ljud låter ju intressant... Så man helt enkelt kan skippa vanliga ljudkort/inbyggda ljudkort och köra direkt från graffet då alltså? Undrar hur det står sig mot exempelvis Creatives senaste alster.

Jag måste säga att detta med ljudet direkt på kortet är nog just nu oerhört underskattat. Det kommer bli en enorm sellingpoint imho. Kan nästa lova dig att vi mycket snart troligen kommer få se ett samarbete mellan Nvidia och Creative för att göra samma sak på Nvidia kort.

Lite fördelar som jag uppfattade dem:
Upp till 10% mindre belastning på CPU/minne stundtals i spel då, ljudsystemet flyttas från CPU till GPU. Mycket, mycket bättre hastighet på effekter från ljud. Dvs det blir som att gå från 20 fps till 100 fps.
Det går att ha många fler, och mycket bättre ljudeffekter och de synkar mycket bättre med grafiken.
Det blir mer högupplöst ljud. Och dessutom har de lyckats får till det så att ljudet låter betydligt bättre. Dvs ljudet blir mindre platt.
Nej, detta är något alla GPU kommer att ha om några år. Synd bara att de inte låter de nya instegskorten få detta också.

Skrivet av Skuggan74:

Creative, jag skulle inte ta i deras skräp med tång ens. Kommer aldrig glömma hur dom drog ut över ett år på tiden innan man släppte drivrutiner till Windows 7. Man fick köra på Vista-drivisar aom skapade konflikter, lovade mig själv att inte röra Creative-prylar igen efter det. Asus har mycket bättre produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt nätet så är det nya Creative Z som natt och dag, när det gäller drivrutiner och funktioner. Dvs nu funkar det mycket bra (tydligen bättre än Asus). Supporten är dock troligen lika kass som vanligt.

Edit: Tekniken kommer funka som så att spel laddar upp kod på grafikkortet för hur ljuden ska skapas, dessa skapas sedan korrekt i samarbete med vad som händer på skärmen och den 3D värld du är i. Avancerad ljud processing av detta skapar sedan 6 kanaler ljud som skickas tillbaka över bussen till moderkortet och sedan kan skickas vidare till ditt befintliga ljudkort eller något annat som tex HDMI. Allt detta gör att vi slipper ha halvdåliga ljudkretsar med någon egen form av logik för 3d ljud eller så. Utan det behövs då endast en vettig DAC eller ett digitalt uttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

430mm2 låter lite för 6 miljarder transistorer såvida det inte är i en 20nm process.

Skickades från m.sweclockers.com

Nä, låter som mogen process tycker jag. Det tillåter lite snävare marginaler i tillverkningen. 7970 pressades ju ut först så där kunde de inte riktigt pressa marginalerna lika hårt. På 20nm skulle vi ha runt 25-28 miljoner transistorer per mm².

290X = 13,9 miljoner transistorer per mm².
7970 = 12,25 miljoner transistorer per mm².
7870 = 13,2 miljoner transistorer per mm².
7790 = 13 miljoner transistorer per mm².

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Du får tro det hur mycket du vill. Du har absolut noll belägg för det dock.

Det har du ingen aning om

Permalänk
Skäggig legend

Nu spelar jag inte lika mycket som innan, det går i perioder... så mina 6970 känns lite overkill och drar ganska mycket ström. Kanske blir det så att jag införskaffar mig 290X bara för att jag tycker det är extremt snyggt!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Det har du ingen aning om

Nej, men jag har aningar om saker du inte har en aning om. Och med tanke på vilka argument du använt dig av så är det troligare att du bara säger saker än att du faktiskt har belägg. Du kanske har en plan bakom det, men jag är ju inte direkt övertygad.

Kan ju säga så här, även om jag inte sagt något definitivt om prestandan på 290X så kan jag säga att GFLOPS-siffrorna alena inte är ett argument alls för att det skulle vara snabbare än Titan. Tvärtom, de antyder att 290X är en hel del bakom ifall inte effektiviteten i spel per GFLOP gått upp ordentligt.
Så om du inte har några argument du håller tyst om så har du inga belägg, de belägg du fört fram hittills räcker inte i alla fall det kan jag garantera dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Nvidia kommer få det riktigt tufft nu... Ett kort som är 10-20% bättre än Nvidia Titan, till 40% lägre pris.

Hehe varför då??
Titan har varit ute i snart 9 månader och har nog dragit in tillräckligt med stålar..Tror inte nvidia hade räknat med att hålla tronen så här länge.

Däremot är det värre med 780 som är deras nyaste kort.Fast det kommer väl ett 780GTX Ultra+ eller nåt hehe

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Nej, men jag har aningar om saker du inte har en aning om. Och med tanke på vilka argument du använt dig av så är det troligare att du bara säger saker än att du faktiskt har belägg. Du kanske har en plan bakom det, men jag är ju inte direkt övertygad.

Kan ju säga så här, även om jag inte sagt något definitivt om prestandan på 290X så kan jag säga att GFLOPS-siffrorna alena inte är ett argument alls för att det skulle vara snabbare än Titan. Tvärtom, de antyder att 290X är en hel del bakom ifall inte effektiviteten i spel per GFLOP gått upp ordentligt.
Så om du inte har några argument du håller tyst om så har du inga belägg, de belägg du fört fram hittills räcker inte i alla fall det kan jag garantera dig.

Vad du tror om mig eller vad du tror jag inte vet bryr jag mig inte om. Du kan ju komma tillbaka till denna tråden när det finns officiella benchmarks mellan Titan och R9-290X. Tills dess, ha det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nä, låter som mogen process tycker jag. Det tillåter lite snävare marginaler i tillverkningen. 7970 pressades ju ut först så där kunde de inte riktigt pressa marginalerna lika hårt. På 20nm skulle vi ha runt 25-28 miljoner transistorer per mm².

290X = 13,9 miljoner transistorer per mm².
7970 = 12,25 miljoner transistorer per mm².
7870 = 13,2 miljoner transistorer per mm².
7790 = 13 miljoner transistorer per mm².

Intressant, jag drog parallellen med Intel processorer, och tyckte att dessa siffror lät något höga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Vad du tror om mig eller vad du tror jag inte vet bryr jag mig inte om. Du kan ju komma tillbaka till denna tråden när det finns officiella benchmarks mellan Titan och R9-290X. Tills dess, ha det!

Ja glöm för all del inte att påminna mig.

Skrivet av aliassund:

Intressant, jag drog parallellen med Intel processorer, och tyckte att dessa siffror lät något höga.

Processorer har inte bara väldigt mycket cache med riktigt låg transistordensitet. De är mycket mer komplexa att bygga och ska klara högre frekvenser. En GPU är enklare byggd och kör på mycket lägre frekvenser, man kan pressa ihop mycket mer då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Öland? Varför är våra öar sämst!

Varför tog de inte Hanö istället?
Hanö är ju vackrare och framförallt mindre.
Passar bättre som namn för den minsta kretsen!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Ja glöm för all del inte att påminna mig.

Processorer har inte bara väldigt mycket cache med riktigt låg transistordensitet. De är mycket mer komplexa att bygga och ska klara högre frekvenser. En GPU är enklare byggd och kör på mycket lägre frekvenser, man kan pressa ihop mycket mer då.

Det ska jag. Vem vet, jag kanske gör en Benchmark själv eftersom jag kommer få in korten när de släpps

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Det ska jag. Vem vet, jag kanske gör en Benchmark själv eftersom jag kommer få in korten när de släpps

Det roliga är att det inte finns något scenario där du kan bevisa mig fel ens då. Så kör hårt.

Permalänk
Medlem

catfight of the cool avatars!

Soon on a cinema near U!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Entusiast
Skrivet av fermia:

Hehe varför då??
Titan har varit ute i snart 9 månader och har nog dragit in tillräckligt med stålar..Tror inte nvidia hade räknat med att hålla tronen så här länge.

Däremot är det värre med 780 som är deras nyaste kort.Fast det kommer väl ett 780GTX Ultra+ eller nåt hehe

Pengarna de tjänade på Titan är inget mot vad de drar in på Tesla K20 som kostar i runda slänga tre gånger så mycket. Så den vinstmarginalen de har på Tesla är inte att leka med.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja glöm för all del inte att påminna mig.

Processorer har inte bara väldigt mycket cache med riktigt låg transistordensitet. De är mycket mer komplexa att bygga och ska klara högre frekvenser. En GPU är enklare byggd och kör på mycket lägre frekvenser, man kan pressa ihop mycket mer då.

Det har Du rätt i. Jämförelsen haltar helt klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Cirap:

utan att kunna se in i framtiden och se precisa priser och prestanda på så skulle jag dra till med en gissning på ungefär samma prestanda till samma pris - fast med fördelarna som en ny generation ger i DX-stöd, strömförbrukning etc.

7970 ligger bra till i pris, och om man tar de nya kortens priser och lägger till "svenskskatt" så hamnar vi nog runt 3000kr ändå för samma prestandasegmet

Hmm.. jävla beslutsångest. Har skjutit upp uppgraderingen från 6870 allt för länge nu. Och har man pengar över just nu så vill man ju slå till.

Alternativ #2 är väl att gå på nåt av de klockvänliga 7950 "så länge" tills de nya har kommit och priserna satt sig. Är ju ändå lite mer bang-per-buck och bara uppbytet i minnesmängd gör det egentligen värt det för mig.

*muttrar...*

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se prestanda tester på detta kort och Amd sa att det kommer ta 1-2 veckor till dessa är ute.

Hoppas det presterar värre en Titan och ligger i en prisklass runt 780 korten eller strax under vid lansering.

Känns som att detta kan bli mitt första kort från det röda laget men vill ha kylare från partnertillverkare så kommer vänta
in dessa själv.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Hoppas det presterar värre en Titan

Hoppas det presterar bättre än Titan

FTFY

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Det har Du rätt i. Jämförelsen haltar helt klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast även när man tar det i beaktning så är det imponernade hur samma företag kunde göra Bulldozer på 32nm med 1,2 miljarder transistorer på hela 315mm² extrem skillnad i transistortäthet. Förvisso extremfall, men det är ändå inte konstigt om man reagerar på transistortätheten i deras grafikkort.

Permalänk

är det nån som vet om jag kan spela BF4 på högsta inställningarna med 3 av dessa kort...hahahaha....skojja bara.
blev lite impad att denna fråga kommit upp då varannan fråga på forumet handlar om specs för BF4...

jag missade presentationen, nämnde dom nått om drivrutinshantering? Jag skulle gärna vilja testa 290x i xf men hittiills har ju AMD failat när det gäller drivrutiner för xf (förutom senaste Betan vad jag förstått) så jag är lite nervös...
Skulle gärna vilja se hur dom har tänkt bli bättre på det området.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bakteria:

som ägare av titan är detta ingen rolig morgon..

Jag trodde alla mornar var roliga med ett Titan i burken.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot tester av kortet, samt nyfiken på var priset hamnar.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon32713:

Jag trodde alla mornar var roliga med ett Titan i burken.

Japp.

Gå upp.
Sätta på Unigine.
Göra kaffe.
Fnittra åt resultaten.
Posta i AMD-GPU forumet.
Dricka kaffet.

Permalänk
Medlem

rövfult

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Kan ju säga så här, även om jag inte sagt något definitivt om prestandan på 290X så kan jag säga att GFLOPS-siffrorna alena inte är ett argument alls för att det skulle vara snabbare än Titan. Tvärtom, de antyder att 290X är en hel del bakom ifall inte effektiviteten i spel per GFLOP gått upp ordentligt.
Så om du inte har några argument du håller tyst om så har du inga belägg, de belägg du fört fram hittills räcker inte i alla fall det kan jag garantera dig.

Vet du ens vad FLOPS är?

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Avstängd

De får bli ett 280X till våren så de hinner fixa alla buggar först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Vet du ens vad FLOPS är?

Japp, brister läsförståelsen? En miljard flyttalsberäkningar per sekund. Men du kan inte räkna ut ren spelprestanda genom att endast titta på hur många GFLOP ett kort kan tugga. Du kan ha massa teoretiska GFLOPS, om du inte kan översätta det till faktisk spelprestanda effektivt så är det ju inget vidare. Så, förutsatt att man inte vet något om GCN2 är effektivare än GCN eller inte på att översätta teoretisk prestanda till faktisk prestanda så kan man inte från dessa teoretiska siffror alena ha några belägg för mer än 22% högre spelprestanda.
GCN2 kan ju mycket väl vara effektivare på att utnyttja sin råa beräkningspotential ifall de arbetat bort andra flaskhalsar. Så vi kan mycket väl se mer än 22% prestandaökning. Men man kan inte komma med påståenden om prestandaökningar på 50%+ om man inte har belägg för bättre utnyttjandegrad i GCN2.