AMD/ATI +1 - Satsa på röda laget den här gången!

Permalänk
Inaktiv

AMD/ATI +1 - Satsa på röda laget den här gången!

Jag är absolut ingen AMD fanboy, har haft Nvidia i många nu och kan knappt komma ihåg när jag ägde ett AMD/ATI senast.

För första gången på länge har AMD fått mig att tänka om mitt val av grafikkort med deras nya Hawaii GCN2.0, Mantle och Trueaudio m.m.

Detta är precis vad PC gaming behöver och den stora uppsvinget som AMD letar efter, någon som äntligen skriver om PC gaming reglerna på riktigt och dessutom gör det med besked.

För första gången på länge ser vi inte bara en pappers release med massa tomma löften om en ljus framtid.

AMD visade igår hur framtiden kommer att se ut och att framtiden är här på riktigt redan i oktober med Battlefield 4, dessutom att många av de största i PC gaming industrin redan utvecklar titlar med Mantle och Trueaudio.

Jag för en kommer nu, efter många år i Nvidia lägret, utan tvekan gått tillbaka till AMD/ATI och köpa det fetaste grafikkortet de har att erbjuda.

Jag vill visa mitt stöd till AMD för att ge dem motivation att gör PC gaming till den ultimata spelplattformen så att den inte stagnerar med usla konsolportningar som inte utnyttjar ny PC grafikhårdvara.

Mantle garanterar att PC gaming kommer utnyttja ny PC grafikhårdvara maximalt hur uråldriga än konsolerna blir när de halkar efter PC:n, sätt ett slut till kassa konsolportningar, hjälp till att stödja AMD med deras framtidsvision.

AMD och Matles framgång är givetvis inte garanterat, men om vi PC gamers INTE chippar in och hjälper AMD så är det dömt att misslyckas redan innan det börjat.

Vi måste ge AMD en chans att visa vad de går för, lägg era surt förvärvade pengar på AMD grafikkort denna gången och visa AMD att vi PC gamers stödjer deras vision om framtiden.

Glöm inte att om det går bra för AMD så kommer Nvidia satsa ännu hårdare på att vidare utveckla sin grafikhårdvara.

En konkurrens som säkert kommer att resultera i en snabbare utveckling, bättre och dessutom billigare grafikhårdvara vilket är mycket bra för oss konsumenter.

Let the games begin... Red Team +1, Green Team 0

Permalänk
Avstängd

Spelet har varit ihåg länge och isf leder väl nvidia med 30-0 efter senaste microstutter-eran.

Nä men hoppas det blir bättre iom dom nya korten

Permalänk

Lite vackra propaganda posters!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Spelet har varit ihåg länge och isf leder väl nvidia med 30-0 efter senaste microstutter-eran.

Nä men hoppas det blir bättre iom dom nya korten

Dock så har dom förbättras något enormt dom senaste månaderna, och jag tror dom är på väg mot rätt håll.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
99:e percentilen

Något "AMD/ATI" finns inte längre; sedan 2010 heter det enbart AMD och inget annat.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Något "AMD/ATI" finns inte längre; sedan 2010 heter det enbart AMD och inget annat.

ääh, säger fortfarande ATI Radeon än idag...

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oouhdawg:

Spelet har varit ihåg länge och isf leder väl nvidia med 30-0 efter senaste microstutter-eran.

Nä men hoppas det blir bättre iom dom nya korten

Håller med, därför jag själv haft Nvidia i många år.

Äntligen ser det ut som AMD har hunnit ikapp, de har verkligen inte legat på lat sidan i alla fall.

Inget är garanterat förrän vi ser resultatet när korten väl är i våra händer men mina förhoppningar är stora.

Har en tjejkompis som strular med en kille på EA DICE i Göteborg, han är med i utvecklingen av Frostbite 3 och han hade bara en sak att säga "Direct X sucks, AMD Mantle rules. The future is here now"

Enligt honom finns det också en anledning Steam OS presenterades precis innan AMD's Hawaii presentation, deras Linux OS ska tydligen också optimeras med bland annat AMD Mantle.

Kanske detta är början på slutet för Direct X, vem vet. Jag skulle då inte gråta om så var fallet...

Permalänk

Jag ser det här som ett problem:
HYPE
Saker och ting presenteras och belönas redan innan det når slutkund.

Visst är det bra om AMD leder utvecklingen framåt men det vet vi inte än
Jag ser hellre att folk talar efter erfarenhet än förhoppningar

Jag är objektiv och därför neutral i frågan om Nvidia eller AMD är bäst

No hype. Peace. Yolo.

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 5700X3D, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 2TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell G2724D

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Spelet har varit ihåg länge och isf leder väl nvidia med 30-0 efter senaste microstutter-eran.

Nä men hoppas det blir bättre iom dom nya korten

Kör både AMD och nvidia och märker ingen störra skillnad på microstutter. Långt ifrån alla bryr sig, microstutter blev helt plötsligt ett stort problem för många efter sweclockers artiklar. Sedan verkar många här tro att nvidia är jättemycket större och dominerar totalt, när faktum är att de endast är trea på gpufronten. Är nöjd med både mina nvidiakort och mitt amdkort. Jag kommer att fortsätta köpa kort från dem båda, att snöa in på ett märke bara för att man av olika anledningar gillar det märket bättre och vägra sig fördelarna med andra tillverkare är bara att begränsa sig själv

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Gilgamesh:

ääh, säger fortfarande ATI Radeon än idag...

Vilket faktiskt ändå inte är helt och hållet fel: Ta upp ett HD 7970 och titta på baksidan. Där sitter en liten klisterlapp med ATI:s logo!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jobbigt att behöva köpa ett nytt kort fast man redan sitter på ett 7970 för att på Mantle

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Skrivet av jonte6950:

Jobbigt att behöva köpa ett nytt kort fast man redan sitter på ett 7970 för att få* Mantle

Ja.. det hade varit jobbigt...
Tur att det inte är så.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Klart man är fanboy om man börjar ropa ut hur underbart amd:s ny garfikkort kommer vara trots att de inte testats eller fått ett pris i Sverige än.

"pc ultimata gamingplatformen bla bla bla" stämmer bättre för Nvidias del också då de enbart satsar på pc, även lite på tegra till skilnad från amd som gör allt från konsol till små strömsnåla saker

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HurMycket:

Något "AMD/ATI" finns inte längre; sedan 2010 heter det enbart AMD och inget annat.

Du har helt rätt men jag använde AMD/ATI uttrycket när jag beskrev hur länge sedan det var jag ägde ett Radeon och det var typ på ATI tiden.

Permalänk
Medlem

Nej tack till ett AMD kort, håller kvar och köper nog ett till Titan istället!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon162230:

Jag är absolut ingen AMD fanboy, har haft Nvidia i många nu och kan knappt komma ihåg när jag ägde ett AMD/ATI senast.

För första gången på länge har AMD fått mig att tänka om mitt val av grafikkort med deras nya Hawaii GCN2.0, Mantle och Trueaudio m.m.

Detta är precis vad PC gaming behöver och den stora uppsvinget som AMD letar efter, någon som äntligen skriver om PC gaming reglerna på riktigt och dessutom gör det med besked.

För första gången på länge ser vi inte bara en pappers release med massa tomma löften om en ljus framtid.

Landskapet för spelande ritas om.
för en annan som spelar på PC välkomna nyheter speciellt med ljudet.
och tyvärr också lär jag nu skaffa ett 290 kort då ljud för mig är en viktig komponent.
vit mans bekymmer

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Ja.. det hade varit jobbigt...
Tur att det inte är så.

Åh vad bra! Tack

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem

Ja kollar alltid på båda tillverkarnas alternativ men de blir alltid så att ja väljer AMD grafikort p.g.a. pris/prestanda. Var en NVIDIA kille när ja var yngre men sen ja köpte mitt X1900GT har de bara varit rött. Var ett tag sen ja köpte AMD cpu dock.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk

Jag tycker detta låter bra och lovande. Jag har en tendens att gå kvar i det gamla där detg var bättre kompatibilitet om man hade chip-set, gpu och cpu från samma företag. Jag kör AMD på min gaming rigg men min htpc är en Intel/nVidia skapelse. Jag antar att det har varit plånboken som har styrt mina val och ungarnas val.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sten1930:

Klart man är fanboy om man börjar ropa ut hur underbart amd:s ny garfikkort kommer vara trots att de inte testats eller fått ett pris i Sverige än.

"pc ultimata gamingplatformen bla bla bla" stämmer bättre för Nvidias del också då de enbart satsar på pc, även lite på tegra till skilnad från amd som gör allt från konsol till små strömsnåla saker

He he, visst kan det låta så men jag reserverar mig också för att resultat kanske inte blir så underbart som det låter.

Har varit helt i Nvidia lägret under många år och känt som AMD varit nästan helt utan framtidsutsikter.

Men om nu AMD lyckas med vad de presenterade igår så tycker jag för en att det är värt vår uppmärksamhet.

De presenterar en stor slagen plan med många löften men det mest fantastiska är att vi ska kunna uppleva den redan inom en månad i Battlefield 4.

Alltså ingen så kallad pappers tiger utan GCN2.0 och Mantle är redan en verklighet, nu åter står bara att se hur bra den verkligheten är.

Det allra bästa med hela situationen är att om GCN2.0 och Mantle verkligen visar sig ge mer prestanda än vad Nvidia kan leverera kan du lugnt räkna med att Nvidia kommer dra igång en kapprustning utan dess like.

Vilka kommer tjäna på detta, jo vi konsumenter, mer prestanda för billigare pengar.

Det är bara att hoppas på att kriget trappas upp till max mellan AMD och Nvidia.

Permalänk
Medlem

Allt som är ett steg bort från DirecX är kanon i min bok. Go linux-gaming!

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att mantle kommer slå igenom. Känns som en bra grej. Enda som talar emot skulle väl vara att linux gaming verkar vara på uppsvinget med sitt OpenGL. Men det kanske går att få mantle att funka på Linux med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Vilket faktiskt ändå inte är helt och hållet fel: Ta upp ett HD 7970 och titta på baksidan. Där sitter en liten klisterlapp med ATI:s logo!

AMD köpte ju upp ATI och själva varumärket ATI togs bort men ändå så verkar det som de mer ATI i själen än AMD. Kolla på alla AMDs nya loggor både på cpun och grafikort. Dendär röda färgen som alla associerar med ATI. AMD var i min bok det gröna föräkringskassan cpu laget men nu är det rött.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matte70:

Kör både AMD och nvidia och märker ingen störra skillnad på microstutter. Långt ifrån alla bryr sig, microstutter blev helt plötsligt ett stort problem för många efter sweclockers artiklar. Sedan verkar många här tro att nvidia är jättemycket större och dominerar totalt, när faktum är att de endast är trea på gpufronten. Är nöjd med både mina nvidiakort och mitt amdkort. Jag kommer att fortsätta köpa kort från dem båda, att snöa in på ett märke bara för att man av olika anledningar gillar det märket bättre och vägra sig fördelarna med andra tillverkare är bara att begränsa sig själv

Handlar ju mer om att i det stora hela så har AMD haft sjuka problem med Microstuttering. Går inte att komma ifrån. Sen att individuella undantag finns.. visst, men det ändrar inte på det.

Permalänk
Medlem

Kan ju hoppas att Amd betalar utvecklarna på dice, att göra drivrutinerna.
Annars lär vi enbart se en ny kortserie med bra hårdvara, och 2år senare fortfarande inga färdiga drivrutiner.
(Upp till bevis med bra drivrutiner, innan dess aldrig mera ett amd köp.)

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pepperflame:

Jag ser det här som ett problem:
HYPE
Saker och ting presenteras och belönas redan innan det når slutkund.

Visst är det bra om AMD leder utvecklingen framåt men det vet vi inte än
Jag ser hellre att folk talar efter erfarenhet än förhoppningar

Jag är objektiv och därför neutral i frågan om Nvidia eller AMD är bäst

No hype. Peace. Yolo.

Ska jag vara ärlig kändes AMD presentation inte som en hype, såg inga filmstjärnor, rappare eller sponsringar från Coca cola

Visst respekterar jag din Schweiziska neutralitet men jag respekterar också AMD för att de presenterar något som verkar ordentligt genom arbetat och redan finns i verkligheten.

Battlefield 4 som är en av årets största releaser och dessutom enormt prestanda krävande kommer med Mantle. En utveckling som förbereds och på gått bakom kulisserna på DICE en längre tid, inte bara någon snabb plugin som tryckts in i BF4 i sista sekunden.

Känns som AMD inte hajpar men som sagt vi vet inte förrän vi ser resultatet. Kanske skillnaden blir marginell och inte märks av i den utsträckning AMD på står.

Vi får snart se resultatet om bara några veckor men jag håller i alla fall tummarna, vem vill inte ha mer kräm för minder pengar i sitt nya AMD gfx kort

Permalänk
Medlem

OM nu AMD's kort kommer prestera mycket bättre än Nvidia så kommer ju prislappen att öka också. Tro inte att AMD's kort kommer ha bättre prestanda och dessutom vara billigare. Kommer inte hända.

Visa signatur

The playa haters ball, gives an opportunity to hate on a diverse array of mark-ass marks, trick-ass marks, punk bitches and skip-skop skanks and scallywags. Hoes, heffers, hee-has and hooley-hoos.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon162230:

Jag är absolut ingen AMD fanboy, har haft Nvidia i många nu och kan knappt komma ihåg när jag ägde ett AMD/ATI senast.

För första gången på länge har AMD fått mig att tänka om mitt val av grafikkort med deras nya Hawaii GCN2.0, Mantle och Trueaudio m.m.

Detta är precis vad PC gaming behöver och den stora uppsvinget som AMD letar efter, någon som äntligen skriver om PC gaming reglerna på riktigt och dessutom gör det med besked.

För första gången på länge ser vi inte bara en pappers release med massa tomma löften om en ljus framtid.

AMD visade igår hur framtiden kommer att se ut och att framtiden är här på riktigt redan i oktober med Battlefield 4, dessutom att många av de största i PC gaming industrin redan utvecklar titlar med Mantle och Trueaudio.

Jag för en kommer nu, efter många år i Nvidia lägret, utan tvekan gått tillbaka till AMD/ATI och köpa det fetaste grafikkortet de har att erbjuda.

Jag vill visa mitt stöd till AMD för att ge dem motivation att gör PC gaming till den ultimata spelplattformen så att den inte stagnerar med usla konsolportningar som inte utnyttjar ny PC grafikhårdvara.

Mantle garanterar att PC gaming kommer utnyttja ny PC grafikhårdvara maximalt hur uråldriga än konsolerna blir när de halkar efter PC:n, sätt ett slut till kassa konsolportningar, hjälp till att stödja AMD med deras framtidsvision.

AMD och Matles framgång är givetvis inte garanterat, men om vi PC gamers INTE chippar in och hjälper AMD så är det dömt att misslyckas redan innan det börjat.

Vi måste ge AMD en chans att visa vad de går för, lägg era surt förvärvade pengar på AMD grafikkort denna gången och visa AMD att vi PC gamers stödjer deras vision om framtiden.

Glöm inte att om det går bra för AMD så kommer Nvidia satsa ännu hårdare på att vidare utveckla sin grafikhårdvara.

En konkurrens som säkert kommer att resultera i en snabbare utveckling, bättre och dessutom billigare grafikhårdvara vilket är mycket bra för oss konsumenter.

Let the games begin... Red Team +1, Green Team 0

du har för stora förväntningar i ditt uttalande! Hur vet du att det äns kommer bli så bra med dom nya grafik chippen? Alltså hallå? korten har inte ens släppts än. Det kan lika gärna vara största besvikelsen från AMD som det hände med bulldozer serien. Ha inte så förstora förväntningar herregud!

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk

290X redan ett givet val för mig.
Gillar AMD med deras framtidsvision.

Sen om Nvidias Titan är bättre i spel skiter jag i,

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna gått över till AMD eftersom sist jag hade AMD var 5850CFX.
Tyvärr lär inte ett 290X slå GTX680SLI och det måste det göra för att jag skall kunna uppgradera.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9